Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Chevrolet Spark  Vytlačiť stránku

Najmenší model stajne Chevrolet je dlhý len 3,5 m, čo ho predurčuje do úlohy ideálneho dopravného prostriedku do miest a na kratšie vzdialenosti. Zákazníci budú môcť voliť z troch úrovní výbavy a dvoch zážihových motorov o objeme 0,8 l a 1,0 l. Oba agregáty pritom plnia emisné limity normy Euro 4. Majiteľov určite poteší hospodárnosť oboch motorov – ich spotreba poklesla v porovnaní s predchádzajúcimi agregátmi až o 0,9 l/100 km.

Nový Spark je dielom dizajnérov a konštruktérov juhokórejskej automobilky GM Daewoo Auto & Technology (GM DAT), ktorá svoje modely od začiatku tohto roku predáva v celej Európe pod označením Chevrolet. Napriek tomu že Spark naväzuje na svojho úspešného predchodcu Matiza, ide o úplne nový model, o čom jasne svedčí fakt, že asi 80 percent zo všetkých dielov a komponentov je úplne nových.

Pre moderný „dospelý“ dizajn modelu Spark je charakteristická dynamická klínovitá silueta a krátke previsy karosérie. Zreteľne stúpajúce línie bokov vychádzajú z decentných prelisov v kapote motora a tiahnu sa po celej dĺžke vozidla až k jeho zadnej časti. Dizajn Sparku preberá niektoré emotívne prvky, ktoré jeho predchodcovi prepožičiavali nezameniteľnú „usmievavú“ tvár. Okrem masívnych nárazníkov a veľkých otvorov pre prívod vzduchu k motoru dominujú prednej časti vozidla výrazné oválne svetlomety. Styling čelných svetlometov sa odrážajú i v prevedení koncových svetiel. Predné partie nastupujúceho Sparku sú konštruované tak, aby vyhovovali najprísnejším európskym nárokom na ochranu chodcov pri prípadnom strete.

Interiér nového Sparku je úplne novo riešený, a to včetne palubnej dosky. Originálny koncept rozmiestnení všetkých ovládačov, kontroliek a prístrojov zaručuje, že všetky dôležité prvky (výstražné kontrolky atď.) má vodič priamo pred sebou v pohodlnom zornom poli, ostatné prístroje (analógové i digitálne) sú umiestnené uprostred palubnej dosky, kde na ne dobre vidia všetci cestujúci. Prevedenie prístrojov ladí s interiérom vozidla – v závislosti na zvolenom čalúnení a farbe karosérie môžu byť ciferníky prístrojov modré, zelené alebo oranžové.

Vďaka premyslenému využitiu obstavaného priestoru a rázvoru dlhému 2345 mm ponúka päťmiestny kompaktný model prekvapivo priestorný a pocitovo vzdušný interiér. Batožinový priestor má základný objem 170 litrov (meraný podľa metodiky VDA). Sklopné zadné sedadlá, ktoré môžu byť delené v pomere 60:40, umožňujú prepravu i dlhých a objemných predmetov. Pokiaľ sú zadné sedadlá preklopené, ponúkne zadná časť nového Sparku priestor pre náklad o objeme až 845 litrov. V celom interiéri je taktiež pripravené množstvo schránok, poličiek a kapies pre odloženie najrôznejších drobností a nechýbajú samozrejme ani držiaky nápojov.

Vďaka svojim kompaktným rozmerom (dĺžka x šírka x výška/výška so strešnými lyžinami = 3495 x 1495 x 1500/1518 mm) a malému priemeru otáčania 9,2 m sa s novým Sparkom veľmi ľahko manévruje v omedzených priestoroch a vodič sa s ním pri parkovaní zmestí do každej medzery. Manévrovanie naviac uľahčuje štandardne montovaný posilovač riadenia.

Spark novej generácie poskytuje všetkým svojim pasažierom veľmi dobrú ochranu pre prípad nehody. Základom ochrannej filozofie vozidla je veľmi tuhá karoséria, ktorá svojim zložením vytvára presne definované zóny, v ktorých sa absorbuje nárazová energia pri čelných a bočných i pri nárazoch zozadu. Skelet je vytvorený z vysoko pevnej ocele, vďaka čomu je ochranná „bunka“ okolo priestoru pre cestujúcich nielen mimoriadne stabilná, ale zároveň je karoséria vozidla ľahšia asi o 10 kg. K zníženiu hmotnosti (a v konečnom efekte teda i spotreby) prispelo i hojné využitie ľahkých plastov, ktoré našli svoje miesto napr. v konštrukcii pedálov.

Nastupujúci Chevrolet Spark má dobrú bezpečnostnú výbavu. V závislosti na stupni výbavy a konkrétnom trhu, sa vo výbave Sparku objavujú čelné a bočné airbagy pre vodiča a spolujazdca, trojbodové samonavíjacie pásy u všetkých piatich sedadiel (predné pásy majú elektrické predpínače a omedzovače napätia v pásoch) a teleskopický stĺpik volantu.

Nový Spark boduje i pokiaľ sa hovorí o aktívnej bezpečnosti. Okrem najmodernejšieho štvorkanálového protiblokovacieho systému bŕzd ABS od renomovanej firmy Bosch dostal taktiež úplne novú zadnú nápravu s torznou priečkou, ktorá výrazne zlepšuje jazdné vlastnosti vozidla. V porovnaní s predchádzajúcimi vlečenými ramenami zaručuje nová náprava precíznejšie ovládanie a agilnejšie chovanie a zvyšuje i cestovný komfort, čo sa dosiahlo kombináciou mäkších pryžových púzdier, prepojujúcich nápravu s karosériou, nových plynových tlmičov pérovania a optimalizovaných predných vzpier McPherson.

Záujemci o nový Spark si budú môcť zvoliť z dvoch zážihových motorov – trojvalec o objeme 796 cm3 s výkonom 38 kW/52 k a štvorvalec o objeme 1,0 l s výkonom 49 kW/66 k. Vďaka radu technických vylepšení, ako je napríklad zníženie trecích strát rozvodového mechanizmu, zníženiu hmotnosti a vylepšeniu aerodynamiky (koeficient aerodynamického odporu vzduchu poklesol z 0,399 na 0,342) sú nové modely zreteľne hospodárnejšie: Priemerná spotreba osemstovky poklesla (podľa metodiky MVEG) z 6,1 l/100 km na 5,2 l/100 km. Spotreba modelu poháňaného litrovým štvorvalcom sa znížila z 6,4 na 5,6 l/100 km.

Oba zážihové agregáty sú štandardne prepojené s manuálnymi päťstupňovými prevodovkami. V polovici roku 2005 sa v ponuke objaví i štvorstupňová samočinná prevodovka, ktorá sa bude na prianie dodávať do trojvalcových modelov. Spark 0.8 zrýchluje z 0 na 100 km/h v priebehu 18,2 s a dosahuje rýchlosť až 145 km/h, silnejší Spark 1.0 ide až 156 km/h a z 0 na 100 km/h zrýchluje za 14,1 s.

Všetky verzie majú bohatú štandardnú výbavu, do ktorej patrí napr. protiblokovací systém bŕzd ABS, posilovač riadenia, bezpečnostné prvky, elektricky ovládané predné okná či diaľkovo ovládané centrálne zamykanie. V závislosti na stupni výbavy alebo na prianie zákazníkov môžu nové modely mať taktiež napr. klimatizáciu, autorádio s CD prehrávačom a MP3 prehrávačom alebo elektrické ovládanie zadných okien.

Spark, resp. jeho predchodca Matiz, sa na automobilovom trhu objavil poprvý krát v roku 1998 a do dnešných dní sa ich po celom svete predalo 1,3 miliónov kusov. Nový model nastupuje do tržného segmentu, o ktorom odborníci predpokladajú, že ho čaká silný rast. A to je jeden z dôvodov, prečo Chevrolet plánuje ešte v tomto roku predaj 80 až 90 tisíc nových vozidiel. Nastupujúci Spark má všetky predpoklady naviazať na úspechy svojho predchodcu a vďaka všetkým vylepšeniam by sa mu malo podariť ešte ich prekonať.

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]