Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Alfa Romeo 147 facelift  Vytlačiť stránku

Predchádzajúcemu modelu 147 sa od jeho premiéry podarilo získať viac ako 27 rôznych ocenení. Zásluhu na tom má nová koncepcia automobilky Alfa Romeo, ktorá vsadila na novátorský prístup, kombinujúci športový charakter, eleganciu, komfort, bezpečnosť a najnovšie technológie. To prispelo nielen k zisku titulu európskeho auta roku 2001, ale aj k ďalším cenám. Napríklad k cene Volante d’Oro (Zlatý volant), Trophées du design 2000 alebo Auto Importado del Año en Brasil 2002, ktoré vozidlu udelila odborná verejnosť alebo Auto Europa 1 (2001) či L’auto che preferisco (v rokoch 2001, 2003 a 2004), udeľované čitateľmi.

Hlavný podiel na úspechu Alfy Romeo 147 majú však spokojní zákazníci. V období od októbra 2001 do augusta 2004 ich bolo takmer 331 tisíc. Číslo je to oveľa vyššie ako v ktoré vedenie Alfy Romeo na začiatku projektu dúfalo . To dokazuje, že Alfa Romeo 147 úplne splnila svoju hlavnú úlohu - presvedčiť zákazníkov o kvalite spracovania vozidiel s lombardskou značkou, a zároveň vytvoriť akýsi odrazový mostík v rámci segmentu exkluzívnych kompaktných športových vozidiel. Veľkú zásluhu na tom má šarm talianskej designerskej školy v kombinácii s najmodernejšími technologickými prvkami. Ďalej výkonné a zároveň úsporné motory a presné prevodovky.

Tvorcom modelu sa v neposlednom rade podaril aj podstatný a pre značku Alfa Romeo už tradičný úspech, s Alfou Romeo 147 vytvorili nadčasový model, ktorý s menšími či väčšími zmenami ostáva populárny aj po niekoľkých rokoch. A veľkú šancu stať sa nestarnúcou klasikou má teraz aj modernizovaná verzia, ktorá prichádza na trh.

Nový pohľad na svet
Nová Alfa 147 predstavuje úplne novú dimenziu vo vnímaní jazdy automobilom. V jej prípade sa aj každodenná cesta do zamestnania stáva mimoriadnym zážitkom, plným emócií. Nie je sa samozrejme čomu diviť, pretože ide o vozidlo, ktoré má pretekanie priamo v génoch. Zároveň je však nová Alfa 147 automobilom, ktorý nestavia svoje mnohé klady okázalo na obdiv. Namiesto vonkajšieho efektu ponúka vynikajúce jazdné vlastnosti bez ohľadu na povrch vozovky a premávkové podmienky.

S miernou nadsádzkou môžeme tvrdiť, že nová Alfa Romeo 147 je kompaktným vozidlom pre dospelých. Ale pre tých dospelých, ktorým v žilách koluje pretekárska krv. Dravosť a sila sú vyvážené maximálnou mierou bezpečnosti vo všetkých situáciách. Nová Alfa 147 je skutočným športovým vozidlom, ktoré sa však vďaka prirodzenej elegancii cíti rovnako doma na kľukatých horských cestách rovnako ako vo veľkomeste. Ocenia ju predovšetkým zákazníci, ktorí dávajú prednosť nenápadnej kvalite pred okázalosťou a efektom na prvý pohľad. Ide o vozidlo, garantujúce nielen vzrušujúce zážitky z jazdy, ale tiež vysokú estetickú hodnotu, typickú pre taliansku designerskú školu. Pôsobí mužne a zároveň vyrovnane.

V porovnaní so svojim predchodcom vykazuje nová Alfa 147 celý rad zmien v exteriéri aj interiéri. Je tiež celkovo mohutnejšia, rýchlejšia a výkonnejšia. Veľký dôraz bol kladený na individualitu. Ponúka širokú škálu najmodernejších mechanických aj elektronických prvkov, medzi ktoré patrí napríklad úplne nový agregát 1,9 JTD 16v M-Jet s výkonom 110 kW (150 k), nová robotizovaná prevodovka, nový systém zavesenia kolies typu Comfort alebo dômyselné bezpečnostné systémy (VDC, ASR, ABS s EBD a okennými airbagami).

DESIGN: nový, športový vzhľad
Nová Alfa 147 sa vyrába v troj- a päťdverovej verzii. Obidve vyjadrujú typickú kreatívnu vitalitu značky, ktorá sa prejavuje úplne špecifickým prístupom k automobilizmu. Alfa Romeo nevyrába iba dopravné prostriedky, ale vytvára malé umelecké diela. Jej vozidlá boli vždy určené pre náročných zákazníkov, vyžadujúcich nielen technickú dokonalosť, ale tiež príslušnú dávku emócií. Boli a sú autami pre tých, ktorí dokážu oceniť estetickú hodnotu typického talianskeho designu. Je pre zákazníkov, pre ktorých usadnutie za volant predstavuje fyzické aj psychické potešenie. Jej majiteľmi sú ľudia, ktorí výberom vozidla vyjadrujú svoju vlastnú osobnosť. Všetky tieto atribúty berú konštruktéri v Alfe Romeo vždy do úvahy a darí sa im vytvárať naozaj unikátne modely.

V prípade novej Alfy Romeo 147 je pri prvom letmom pohľade zrejmé, že novinka nadväzuje na osvedčený a vyskúšaný štýl svojho predchodcu. Najväčších úprav sa dostalo prednej časti vozidla, zatiaľ čo zmeny usporiadania zadných partií sú iba minimálne. Prepracovaná mriežka chladiča je mohutnejšia a jej vzhľad je ďalej umocnený novými prednými reflektormi. Výsledkom je zdôraznenie športového a elegantného charakteru vozidla. Predná časť vypadá trochu agresívnejšie, pretože mriežka je teraz v rámci masky posadená nižšie, predné svetlá (skladajúce sa z troch guľatých chrómovaných prvkov na čiernom pozadí, prekrytých ochranným sklom) sú predĺžené smerom dozadu a nasávací otvor je prepažený tromi vertikálnymi vzperami (jednou uprostred a dvomi po stranách). Predný presah je v porovnaní s predchádzajúcim modelom dlhší. Nárazníky a blatníky sú úplne nové.

V zadnej časti sa konštruktéri zamerali predovšetkým na výklopné dvere batožinového priestoru a svetlá. Tie sú teraz ešte elegantnejšie. Prispieva k tomu nielen chrómový rámik, ale tiež celkové pretiahnutie a rozšírenie. Trojuholníkový motív, charakteristický pre všetky vozidlá Alfa Romeo, je pri modely 147 zvlášť zjavný, čitateľný a jasne viditeľný. Napríklad pri pohľade zhora je prečnievajúci emblém automobilky ešte viac zvýraznený tvarom predného nárazníka. Všetky štylistické zmeny vychádzajú práve z tohto motívu a všetky šikmé línie majú za úlohu umocniť pocit dynamickosti a celkovej hladkosti karosérie.

Vo svojom vnútornom usporiadaní zachováva nová Alfa 147 toľko oceňovanú pohodlnú pozíciu vodiča aj optimálnu kombináciu rôznych odkladacích plôch a kompaktných priehradiek, hladkých povrchov a čistých jednoduchých línií. Niektoré prvky interiéru boli zmenené tak, aby viac zdôrazňovali športový charakter a eleganciu, dve typické vlastnosti všetkých výrobkov Alfy Romeo. Doterajšia ponuka farebných kombinácií tónovanej palubnej dosky (dva rôzne odtiene čiernej, čierna a šedá, čierna a béžová) sa rozšírilo o dva rôzne odtiene šedej. Namiesto hladkého prevedenia zdobí teraz povrch predného panelu jemný reliéf (typ „water buffalo”). Nová Alfa 147 má odlišné grafické riešenie ovládacích a kontrolných prvkov na čiernom alebo striebornom pozadí.

Hlavným dôvodom tejto zmeny bolo predovšetkým zlepšenie čitateľnosti údajov. Sedadlá a dverové panely majú nové čalúnenie v štýle „cannelloni”. Bočné reproduktory sú umiestnené v chrómových rámikoch. Úplne prepracované boli zadné opierky hlavy, ktoré je možné teraz sklopiť a tým dosiahnuť lepší výhľad dozadu.

MOTORY: vysoko inovačné a mechanické usporiadanie
V novej Alfe Romeo 147 sú teraz k dispozícii tri zážihové a tri preplňované vznetové agregáty. Záujemcovia o zážihové motory si môžu zvoliť medzi tromi jednotkami typu Twin Spark, ktoré sú typické práve pre vozidlá Alfa Romeo a všetky majú 16-ventilovú techniku. Dve menšie so zhodným objemom 1,6 litra sa pýši výkonom 77 kW (105 k) a 88 kW (120 k) podľa toho, či je použité premenné časovanie ventilov. Výkonovým parametrom zodpovedajú tiež hodnoty maximálneho točivého momentu 140 a 146 N.m., dvojlitrový Twin Spark sa môže pochváliť výkonom 110 kW (150 k) a najvyšším točivým momentom 181 N.m. V oblasti vznetových motorov výrobca ponúka okrem dvoch veľmi agilných základných jednotiek 1,9 JTD s výkonom 74 kW (100 k), respektíve 85 kW (115 k) tiež mimoriadne výkonnú šestnásťventilovú verziu s označením M-Jet s výkonom110 kW (150 k) pri 4000 otáčkach za minútu a maximálnym točivým momentom 305 N.m pri 2000 otáčkach za minútu. Všetky uvedené agregáty predstavujú najnovšiu generáciu motorov s označením JTD (systém Multijet), ktoré zaručujú predovšetkým vysoký stupeň uspokojenia z jazdy a vyznačujú sa skutočne výnimočnými technickými parametrami. Šestnásťventilová technika najvýkonnejšieho z nich potom parametre aj pocity pri jazde ďalej zvyšuje.

Taktiež rýchlostné skrine sú nové. Novú Alfu 147 je možné objednať okrem iného s robotizovanou prevodovkou, ktorá je variáciou osvedčeného, populárneho a už dobre známeho typu Selespeed. Napriek tomu, že táto automatická prevodová jednotka ponúka veľmi jednoduché a prirodzené ovládanie, vodič nie je ochudobnený o vzrušenie a zážitky, charakteristické pre vozidlá, vybavené klasickou manuálnou prevodovkou. Nová Alfa 147 je tiež prvým vozidlom koncernu Fiat Auto, vybaveným odpružením typu Comfort. Ide o kombináciu zdvojeného priečneho trojuholníkového ramena vpredu a zdokonaleného usporiadania typu MacPherson vzadu. Výsledkom je oveľa pohodlnejšia jazda a takmer neuveriteľná ovládateľnosť za všetkých podmienok.

1,9 JTD 16v M-Jet s výkonom 110 kW (150 k)
Na konci roku 2002 predstavila Alfa Romeo ako prvý výrobca na svete druhú generáciu motorov, využívajúcich systém vstrekovania paliva Common Rail. Prvá v poradí bola pohonná jednotka s označením 1,9 16v Multijet s výkonom 103 kW (140 k). V kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou športového charakteru sa nový motor montoval do modelov 147, 156 a Sportwagon. Neskôr na tomto motore prebehol celý rad zmien, ktorých výsledkom bolo okrem iného zvýšenie výkonu na 110 kW (150 k). Táto verzia bola určená predovšetkým pre vozidlá Alfa GT. Ten istý agregát poháňa tiež Alfu Crosswagon Q4 a najnovšie aj poslednú verziu Alfy 147.

Ide o radový štvorvalec s vŕtaním 82 mm a zdvihom valcov 90,4 mm, s najvyšším výkonom 110 kW pri 4000 otáčkach za minútu a maximálnym točivým momentom 305 N.m pri 2000 otáčkach za minútu. Nový turbodiesel sa však dočkal niekoľkých dôležitých zmien, ktorých hlavným cieľom bolo zvýšiť celkový výkon a točivý moment predovšetkým pri nižších otáčkach a tiež eliminovať hluk aj vibrácie. Vstrekovanie paliva typu Common Rail funguje napríklad v dvoch rôznych režimoch, ktoré automaticky kontrolujú a vyrovnávajú objem nafty, vstrekovanej do valcov, čím dochádza k viditeľnému zníženiu hladiny hluku aj vibrácií.

Teraz je asi potrebné zdôrazniť, že ako každá Alfa Romeo ponúka aj model 147 veľmi zaujímavé maximálne výkony. Najvyššia rýchlosť, udávaná výrobcom, je 208 km/h a vozidlo dokáže zrýchliť z nuly na 100 km/h za 8,9 sekundy. To všetko pri veľmi priaznivej spotrebe pohonných hmôt:
 8,0 l/100 km v mestskej prevádzke
 4,7 l/100 km v prevádzke mimo mesto
 5,9 l/100 km v kombinovanej prevádzke

Systém Multijet – tajomstvo druhej generácie motorov JTD
Základné technologické princípy zdieľa druhá generácia preplňovaných dieselov Alfa Romeo so svojimi predchodcami: vysoký vstrekovací tlak a veľmi rýchla elektronické ovládanie vstrekovača. Okrem toho sa však vyznačuje zvýšením počtu vstrekov počas každého spaľovacieho cyklu nad pôvodné dva. Zatiaľ čo objem spaľovaného paliva zostáva nezmenený, spaľovanie samotné je rozdelené do niekoľkých častí (úmerne počtu vstrekov počas cyklu), čím dochádza k zvýšeniu plynulosti procesu. Výsledkom je nielen zníženie hlučnosti a emisií škodlivín do ovzdušia, ale tiež zvýšenie výkonu o 6 až 7 %. K tomu je potrebné pripočítať tiež lepšiu reakciu motora pri jazde a ďalšie zlepšenie elasticity.

Nová generácia motorov s označením JTD je oveľa lepšia ako jej predchodca. Pôvodné motory s nepriamym vstrekovaním do predkomory by sa s modernými JTD nemohli porovnávať vôbec, pokrok vznetovej techniky v posledných rokoch je bezpríkladný. Tajomstvo motorov typu Multijet spočíva vo využití vyspelej riadiacej jednotky, ktorá riadi hlavne otváranie a uzatváranie elektrických vstrekovačov, ale napríklad aj tlak turbodúchadla. Rozhodujúcim prvkom je teda skutočne riadiaca jednotka, ktorá je schopná uskutočniť celý rad vstrekovaní počas veľmi krátkeho časového úseku.

Konštruktéri koncernu Fiat Auto vyvinuli túto súčasť (spolu so vstrekovačmi) špeciálne pre svoje motory. Jej úlohou je zaistiť rozdelenie vstreku do niekoľkých fáz, čo je nutné k dosiahnutiu plynulejších zmien tlaku a teploty vo vnútri spaľovacích priestorov a tiež k lepšiemu využitiu nasávaného vzduchu. Výsledkom je oveľa mäkší a tichší chod vznetového motoru bez rušivých vibrácií. Z ďalších pozitívnych dopadov je zníženie hlučnosti a emisií škodlivín do ovzdušia pri zvýšení celkového výkonu motora.

Systém Multijet má za sebou dlhé roky intenzívneho výskumu. Najskôr bolo nevyhnutné prekonať jednotlivé obmedzenia riadiacej jednotky. Ďalším krokom bolo stanovenie výhod, ktoré by priniesol rôzne sekvencie násobného vstrekovania (dva sekundárne vstreky veľmi blízko hlavného vstreku, jeden sekundárny vstrek, vzdialenejší hlavnému vstreku plus dva sekundárne vstreky v krátkom časovom intervale, jeden sekundárny vstrek a dva hlavné vstreky po určitom čase – to sú iba niektoré z možných konfigurácií) za rozdielnych premávkových podmienok. Teda pri voľnobežných otáčkach, pri nízkom zaťažení a nízkych otáčkach, pri vysokých otáčkach a strednom zaťažení, pri nízkych otáčkach a vysokom zaťažení a pod. Táto štúdia jasne ukázala, aký veľký potenciál v sebe násobné vstrekovanie ukrýva a aké výhody je možné v jednotlivých režimoch dosiahnuť (aj keď výsledky boli pochopiteľne rozdielne v závislosti na type sekvencie a tiež vplyv na jednotlivé súčasti motora bol rôzny). V niektorých prípadoch bola napríklad daná priorita rýchlejšiemu a jednoduchšiemu štartovaniu a zníženiu objemu emisií, v niektorých sa výskumný tým zase sústredil na zvýšenie točivého momentu a zníženie hladiny hluku a inokedy bolo hlavnou úlohou znížiť obsah škodlivín a zaručiť tichšiu prevádzku.

V každom prípade je možné štúdiu pokladať za nosný prvok vývoja motorov typu Multijet. Tiež v tejto oblasti patrí teda koncernu Fiat Auto prvenstvo. Dosiahol ho vďaka intenzívnym výskumným a vývojovým prácam v oblasti konštrukcie vznetových motorov, ktoré prebiehajú už od roku 1986, kedy bol na trh uvedený typ Fiat Croma TDI, prvé vozidlo na svete, vybavené veľmi úsporným a pružným dieselovým motorom s priamym vstrekovaním. Išlo naozaj o revolučné riešenie, ktoré neskôr prijali za svoje aj ostatní výrobcovia automobilov. Vtedajšie dieselové motory s priamym vstrekovaním nafty do valcov mali síce nižšiu spotrebu a vyšší výkon, nedokázali však prekonať nadmernú hlučnosť pri nízkych otáčkach a vo fáze akcelerácie či spomaľovania. Preto bol začatý vývoj nového systému priameho vstrekovania paliva, ktorý v neskorších rokoch viedol ku konštrukcii motorov, využívajúcich techniku Common Rail, obchodne označovaných slovom Unijet. S nápadom prišli ako prví vedci z výskumných laboratórií univerzity vo švajčiarskom Zürichu, ktorí pracovali na vývoji vstrekovacieho systému, ktorý nebol nikdy v minulosti využitý pre osobné vozidlo, systému Common Rail. Išlo o nápad veľmi jednoduchý, ale vo svojej podstate revolučný. Pri extrémne vysokých tlakoch je nafta totiž celkom výrazne stlačiteľná. Pokiaľ taký tlak vyviniete a budete ním ďalej čerpať naftu zásobníka aj po naplnení, stane sa nádrž sama o sebe hydraulickým akumulátorom, teda zásobníkom paliva, ktoré je pod tlakom a pripravené k okamžitému užitiu.

O tri roky neskôr, v roku 1990, sa dostal projekt Common Rail/Unijet, na ktorom spolupracovali firma Magneti Marelli, Výskumné centrum automobilky Fiat a spoločnosť Elasis, do svojej predvýrobnej fázy. Na jej konci - v roku 1994 - sa koncern Fiat začal rozhliadať po strategickom partnerovi, ktorý by mal rozsiahle skúsenosti v oblasti vstrekovacích systémov. Posledné štádium projektu, teda finalizácia vývojového a výrobného procesu, bolo zverené firme Robert Bosch. To sa už nachádzame v roku 1997, kedy bola úspešne prestavená nová Alfa Romeo 156 JTD, vybavená úplne revolučným preplňovaným dieselovým agregátom. Ten v porovnaní s klasickými vznetovými motormi ponúkal zvýšenie výkonu o 12 percent a zníženie spotreby pohonných hmôt o 15 percent. Vďaka uvedeným charakteristikám sa vozidlá, vybavenými týmito agregátmi, stali okamžite veľmi žiadanými.

Teraz teda nastal čas pre druhú generáciu jednotiek JTD typu Multijet so štvorventilovou technikou. V roku 2002 bol predstavený typ 1,9 JTD Multijet so šestnástimi ventilmi (prvý zástupca rodiny motorov s násobným vstrekovaním), o rok neskôr sa objavila modifikovaná verzia s výkonom 110 kW (150 k), určená pre Alfu GT a v tom istom roku verzia 2,4 JTD Multijet 20v s výkonom 129 kW (175 k), určená pre modely Alfa 166, Alfa 156 a všetky špecifikácie Sportwagon. Nová Alfa 147 sa tak stáva ďalším členom rozvetvenej rodiny, ktorý využíva motor 1,9 JTD 16v M-Jet s výkonom 150 koní.

Prevodovka typu ‘Easy Speed’
Nová, robotizovaná prevodovka, nesúca označenie ‘Easy Speed’, vychádza z populárnej prevodovky Selespeed. Aj keď ponúka veľmi jednoduché a prirodzené ovládanie, vodič nie ochudobnený o vzrušenie a zážitky, charakteristické pre vozidlá, vybavené klasickou manuálnou prevodovkou. Podobne ako pri type Selespeed sú spojka a plynový pedál automaticky ovládané prostredníctvom elektro-hydraulického servomotoru. Okrem všetkých výhod systému Selespeed zaručuje nová prevodovka vysoko intuitívne ovládanie. Na rozdiel od svojho predchodcu je systém Easy Speed vybavený riadiacou pákou, ktorá zostáva v polohách zvolených režimov, takže umožňuje hmatom či pohľadom kedykoľvek skontrolovať momentálne nastavenie (A = neutrál, R = spiatočka, D = jazda).

K dispozícii sú dva premávkové režimy. Zatiaľ čo pri manuálnej prevádzke mení vodič rýchlostné stupne pomocou páky umiestnenej na stredovom tunely, po prepnutí na automatický režim prevádza radenie elektronický systém. Chovanie vozidla potom závisí od toho, či si vodič zvolí stratégiu NORMAL alebo SPORT. Inými slovami, či dáva prednosť pohodliu a plynulej jazde, alebo uprednostňuje športový a o čosi ostrejší štýl. V manuálnom režime pracuje prevodovka Easy Speed nasledujúcim spôsobom: zatlačenie na riadiacu páku zaručí rýchlu a presnú zmenu rýchlostného stupňa prostredníctvom elektrických impulzov, prenášaných centrálnou riadiacou jednotkou do elektro-hydraulickej sústavy riadenia. Operačný software systému sleduje všetky impulzy a na ich základe radí jednotlivé rýchlosti tak, aby zodpovedali športovej alebo plynulej jazde, automatickému alebo manuálnemu režimu a zvolenému typu premávkovej stratégie. Riadiaca jednotka potom odvodzuje požiadavku vodiča z pozície plynového pedálu a momentálnych otáčok motora.

Pokiaľ si vodič želá zaradiť vyšší rýchlostný stupeň, stačí pohnúť riadiacou pákou dopredu. Pri radení nižšieho rýchlostného stupňa je naopak potrebné pohnúť pákou v opačnom smere. Pre ľahšiu orientáciu sú obidva smery označené tiež symbolmi + (plus), respektíve - (mínus). Všetky zmeny sú plynulé a presné. Rovnako prebieha radenie v automatickom režime. Celý systém, ovládajúci radenie, je hydraulický, čo zaručuje nielen okamžitú reakciu a ľahkosť, ale tiež optimálny výkon za všetkých premávkových podmienok. Samotná prevodovka je klasickej konštrukcie so suchou spojkou, iba ju namiesto vašej pravej ruky a ľavej nohy ovláda hydraulický mechanizmus. Oproti klasickým automatickým prevodovkám je ľahšia, rýchlejšie reaguje a hlavne nemá straty, dané preklzávaním hydrodynamického meniča.

V automatickom režime sú k dispozícii dve rozdielne premávkové stratégie: NORMAL a SPORT. Zatiaľ čo prvá z nich je určená pre kľudnú a plynulú jazdu, športová poloha je určená pre ostrejší štýl riadenia. Bez ohľadu na zvolenú stratégiu preradí systém na vyšší rýchlostný stupeň v okamžiku, kedy motor dosiahne určitý počet otáčok, respektíve maximálny točivý moment či výkon. Systém tiež dokáže pomocou matematického vzorca vypočítať sklon vozovky, ktorému potom prispôsobí okamžik riadenia tak, aby bola dosiahnutá optimálna kombinácia medzi požiadavkou vodiča, premávkovými podmienkami a momentálnym výkonom vozidla (rýchlosť a počet otáčok).

Jedna z funkcií systému dokáže na základe zistenej miery spomaľovania vozidla plynulo riadiť smerom dolu tak, aby sa využila brzdná sila motoru. Zatiaľ čo v manuálnom režime samozrejme záleží na vodičovi, akým spôsobom podraďuje napríklad pri športovom prechádzaní zatáčok a pod., v automatickom režime systém predvída vodičovo chovanie a radí najvhodnejší rýchlostný stupeň, ktorý korešponduje nielen so zvolenou jazdní stratégiou, ale zároveň zaručuje optimálnu spotrebu paliva. Vďaka jednoduchosti ovládania celého systému a maximálnemu výkonu, zaručenému využitím nových riadiacich postupov, je „Easy Speed“ ideálnym kompromisom pre všetkých zákazníkov, ktorí dávajú prednosť automatu, ale nechcú byť ochudobnení o vzrušujúce zážitky ani o možnosti, ktoré poskytuje manuálna prevodovka.

Zavesenie kolies typu Comfort
Ďalším významným novým prvkom novej Alfy Romeo 147 je použitie systému odpruženia typu Comfort. Ide o štandardnú výbavu všetkých modelov s motorom 1,9 JTD 16v M-Jet s výkonom 110 kW (150 k). Za príplatok je však možné objednať ju aj pre ostatné verzie. Predná náprava je originálna a charakteristická pre novodobé vozidlá značky s dvojicou priečnych trojuholníkových ramien a vysokou zložito tvarovanou tehlicou.

Taktiež zadná náprava je ďaleko zložitejšia a vyspelejšia ako pri konkurentoch. Využíva závesy s dvojicou priečnych ramien, jedným pozdĺžnym a tlmičovou vzperou MacPherson. Uvedená kombinácia zaručuje vynikajúcu úroveň pohodlia bez negatívneho vplyvu na ovládateľnosť vozidla. Hlavný podiel na vysokom komforte odpruženia majú predné tlmiče, u ktorých nastalo niekoľko zmien. Tyč tlmiča bola predĺžená na 13 mm (oproti pôvodnej dĺžke 11,5 mm) a piestnica má povrch z teflónu, zabezpečujúci minimálne trenie a taktiež maximálne rýchlu reakciu. Naviac si použitie neštandardných tlmičov vyžiadalo zvláštne nastavenie ako vpredu, tak vzadu, aby bolo dosiahnuté správne načasovanie pérovania. Nejde o prostú konfiguráciu tlmičov, ale o zmenu celej štruktúry systému odpruženia. Výsledkom je vynikajúca stabilita vozidla a ľahká ovládateľnosť dokonca aj v prípade zhoršenej priľnavosti. Pretože pohyb prevodovky riadenia je vďaka uvedenému usporiadaniu veľmi plynulý a vyrovnaný, stupeň pohodlia všetkých cestujúcich je vysoký za akýchkoľvek premávkových podmienok.

Všetky verzie novej Alfy 147 sú štandardne vybavené rovnakým systémom, ktorý významnou mierou prispel k úspechu jeho predchodcu aj väčšieho modelu Alfa Romeo 156. Teda dvojitým priečnym trojuholníkovým ramenom vpredu a usporiadaním typu MacPherson vzadu. Pochopiteľne bolo potrebné upraviť nastavenie obidvoch náprav v závislosti na rozložení hmotnosti a ďalších vlastnostiach. Čo sa týka zavesenia predných kolies, konštruktérom sa podarilo dosiahnuť značného vylepšenia vďaka použitiu nového typu pružín a dutého stabilizátora. Pri zachovaní pôvodnej tuhosti a stability podvozku sa znížila celková hmotnosť uvedených súčastí o 1,7 kilogramu. To je vec hodná ocenenia, hlavne s ohľadom na fakt, že znižovanie neodpružených hmotností má obrovský vplyv na priľnavosť kolies k nerovnému povrchu vozovky.

Výsledkom je vysoko kompaktný automobil, snúbiaci precízne ovládanie, typické pre vozidlá s pohonom predných kolies so živosťou a reakciami športového vozidla. Nová Alfa 147 ponúka maximálne bočné držanie, umožňuje rýchle nájazdy do zatáčok a vyznačuje sa veľmi efektívnou a presnou odozvou riadenia. Významnou mierou k tomu prispieva usporiadanie zadnej nápravy (typ MacPherson s asymetrickými ramenami, ťažiacimi z lepších elasticko-kinematických vlastností), ktorá zaručuje stabilitu vozidla aj pri zmenách smeru vo vyšších rýchlostiach a zároveň agilnú jazdu na každom povrchu.

BEZPEČNOSŤ: špičkové systémy
Nová Alfa 147 je úplne nedostižná v oblasti bezpečnosti. Medzi najdôležitejšie parametre v tomto ohľade patrí torzná a ohybová tuhosť karosérie. Udávané hodnoty 110 000 kg.m/rad (pre trojdverovú verziu) a 95 000 kg.m/rad (pre päťdverovú verziu) hovoria úplne jasne. Ďalším významným prvkom je hydraulický brzdový systém s posilňovačom, ktorý tvorí dva nezávislé krížené okruhy, zaručujúce okamžitú reakciu, plynulý priebeh brzdenia a krátku brzdnú dráhu. Ventilované predné pevné brzdové kotúče majú priemer 284 mm a sú osadené hliníkovými plávajúcimi strmeňmi typu Lucas s dvomi piestami (s priemerom 38 milimetrov).

Vysoko výkonný brzdový systém novej Alfy 147 zahŕňa ABS (systém zamedzujúci zablokovanie kolies) a EBD (elektronický rozdeľovač brzdnej sily) v štandardnej výbave všetkých verzií. Vodič má absolútnu kontrolu nad vozom za všetkých poveternostných a premávkových podmienok tiež vďaka systémom VDC (kontrola dynamiky vozidla) a ASR (regulácia preklzu). VDC je verziou systému známeho a vysoko prínosného systému ESP (elektronický stabilizačný systém) špeciálne vyvinutým spoločnosťou Alfa Romeo. Aktivuje sa v prípade extrémnych situácií, kedy je ohrozená stabilita vozidla, a jej úlohou je pomôcť vodičovi nestratiť kontrolu. Pretože je však model 147 ako každá Alfa Romeo predovšetkým športovým vozidlom, VDC je za normálnych okolností vypnuté a vodič má možnosť užívať si plnými dúškami zážitkov a vzrušenie z rýchlej a ostrej jazdy. Pokiaľ však systém zistí, že sa vozidlo dostáva do kritickej situácie, okamžite príde vodičovi na pomoc.

Ďalším veľmi užitočným zariadením je MSR (Motor Schleppmoment Regelung). Aktivuje sa v momente, kedy dôjde k prudkému prerazeniu na nižší rýchlostný stupeň pri zníženej priľnavosti pneumatík. Pomocou okamžitého krátkodobého zvýšenia točivého momentu motora zabráni šmyku v dôsledku zablokovania kolies. Verzia s motorom 1,9 JTD 16v M-Jet s výkonom 150 koňských síl sú štandardne vybavené tiež systémom ASR. Regulácia preklzu ASR (Anti Slip Regulation) je integrálnou súčasťou VDC. Úlohou tohto systému je optimalizovať trakciu bez ohľadu na momentálnu rýchlosť vozidla prostredníctvom bŕzd a motora.

K vynikajúcim jazdným vlastnostiam novej Alfy 147 významnou mierou prispievajú tiež pneumatiky. Aby bola zaručená optimálna kombinácia ovládateľnosti a jazdného komfortu, maximálna priľnavosť v zatáčkach a schopnosť pohlcovať nerovnosti na vozovke, rozhodli sa konštruktéri automobilky Alfa Romeo použiť mohutné pneumatiky s rozmerom 185/65 R15, 195/60 R15, 205/55 R16, respektíve 215/45 R17 (v závislosti na konkrétnej špecifikácii). Zákazník má možnosť voľby medzi niekoľkými typmi zliatinových diskov s unikátnym designom.

VDC (Vehicle Dynamic Control – kontrola dynamiky vozidla)
Systém VDC je variantom systému ESP (z anglického Electronic Stability Program – elektronické ovládanie stability), špeciálne vyvinutou spoločnosťou Alfa Romeo. Aktivuje sa pri jazde za mimoriadne nepriaznivých podmienok, kedy je ohrozená stabilita. Hlavným účelom je umožniť vodičovi plnú kontrolu nad vozidlom. Aby však zostal zachovaný športový duch, jedna zo základných predností všetkých vozidiel značky Alfa Romeo, dochádza k aktivácii VDC iba v hraničných situáciách. Systém VDC nie je možné vypnúť.

Ďalším veľmi užitočným zariadením je MSR (z nemeckého Motor Schleppmoment Regelung), k aktivácii ktorého dochádza v prípade, že vodič náhle preradí na nižší rýchlostný stupeň na klzkej či prašnej vozovke. Jeho úlohou je predchádzať možnému šmyku v dôsledku zablokovania kolies krátkodobým okamžitým zvýšením točivého momentu motora. Systém VDC preto neustále sleduje pozdĺžny aj priečny záber jednotlivých kolies. Pokiaľ začne vozidlo kĺzať do šmyku, systém sa aktivuje a svojimi zásahmi vyvolá stáčavý moment karosérie, pôsobiaci proti vznikajúcemu šmyku. Jednotlivé čidlá zaznamenávajú rotáciu vozidla okolo zvislej osy (vybočenie zo smeru), priečne aj pozdĺžne zrýchlenie a ohol natočenia volantu vodičom, ktorý naznačuje smer jazdy. Porovnávaním takto získaných informácií s prednastavenými parametrami (k čom slúži pomerne zložitý matematický model) palubný počítač stanoví, či pri nájazde do zatáčky nehrozí nebezpečenstvo šmyku - či už nedotáčaného alebo pretáčaného. Pokiaľ také nebezpečenstvo naozaj hrozí, vyvolá VDC stáčaný moment opačného smeru pribrzdením príslušného kolesa a znížením výkonu motora (prostredníctvom škrtiacej klapky), čím odstráni príčinu nestability. To je v skratke hlavná funkcia systému VDC, vyvinutého konštruktérmi spoločnosti Alfa Romeo.

Pôsobenie na brzdy aj otáčky motora je pochopiteľne plynulé a veľmi jemné, aby sa zabránilo akýmkoľvek prudkým zmenám a zároveň došlo k zachovaniu plného výkonu a maximálneho pohodlia pri jazde. Pri prevádzaní vyššie uvedených operácií dochádza k neustálej komunikácii nielen s jednotlivými čidlami (umiestenými v motore a brzdovom systéme), ale tiež s nasledujúcimi prvkami:
 s palubným počítačom, ktorý zdieľa dáta s ABS, riadiacou jednotkou motora či robotizovanou prevodovkou Selespeed
 s elektronickou škrtiacou klapkou, ktorá zároveň komunikuje so systémom ABS
 s prístrojovou doskou, ktorá varuje vodiča prostredníctvom kontrolných prvkov
 s volantom a stĺpikom riadenia prostredníctvom čidla riadenia
 s gyroskopickým čidlom, umiestneným v podlahe kabíny, ktorý sleduje otáčanie vozidla okolo zvislej osy a priečne aj pozdĺžne zrýchlenie

ASR (Anti Slip Regulation – protipreklzový systém)
Neoddeliteľnou súčasťou systému VDC je systém ASR (z anglického Anti Slip Regulation). Jeho úlohou je zabezpečovať optimálny prenos ťažnej sily medzi kolesom a vozovkou bez ohľadu na okamžitú rýchlosť prostredníctvom bŕzd a regulácie otáčok motora. Základom je stanovenie nebezpečenstva preklzu, vychádzajúceho z rýchlosti otáčania kolies (túto informáciu predávajú čidlá systému ABS) a prípadnej aktivácie jedného z dvoch režimov, ktorých úlohou je zaistiť optimálny záber kolies. Pokiaľ dôjde k preklzu obidvoch kolies následkom prílišného zošliapnutia plynového pedálu za nepriaznivých podmienok (napríklad na mokrej vozovke, na snehu alebo na zľadovatenom povrchu), systém automaticky obmedzí točivý moment motora privretím škrtiacej klapky, a tým znížením prívodu vzduchu. Pokiaľ dôjde k preklzu iba jedného kolesa, napríklad v dôsledku zrýchlenia alebo zmeny dynamickej záťaže, systém automaticky pribrzdí dané koleso bez toho, aby vodič musel zošliapnuť brzdový pedál. Výsledný efekt je veľmi podobný funkcii samosvorného diferenciálu.

Vďaka uvedenému zariadeniu sa nová Alfa 147 dokáže ľahko vyrovnať s námrazou na vozovke, lebo k zachovaniu ťažnej sily stačí záber jediného kolesa. Poradí si dokonca aj v prípade, že pri jazde v teréne uviazne vozidlo na prekážke a zaberá iba dvomi priečne oproti sebe stojacimi kolesami. Systém ASR sa aktivuje automaticky pri naštartovaní vozidla. Je možné ho však kedykoľvek manuálne vypnúť stlačením tlačidla na stredovej konzole. ASR je potrebné vždy deaktivovať pri použití snehových reťazí. V takom prípade musia mať hnacie kolesá možnosť slabého preklzu, aby sa dokázali prehrabať cez vrstvu snehu na pevnejšiu plochu. Z vyššie uvedeného popisu totiž vyplýva, že systém ASR akémukoľvek preklzu účinne bráni.

Okenné airbagy
Sú súčasťou štandardného vybavenia všetkých verzií novej Alfy Romeo 147. Ich úlohou je ochrániť hlavy cestujúcich na predných sedadlách pred zranením o okenná sklo v prípade bočného nárazu. V porovnaní s inými riešeniami sú okenné airbagy novej Alfy Romeo 147 účinnejšie (rozvinú sa vždy v správnej polohe), rýchlejšie sa napĺňajú vzduchom a sú menej nebezpečné pre cestujúcich. Roztvárajú sa zhora nadol a nevystavujú paže osôb nebezpečenstvu sekundárneho poranenia. Okenné airbagy chránia tiež cestujúcich na zadných sedadlách (dokonca aj v prípade prevrátenia vozidla), lebo sú nainštalované po celej dĺžke vozidla. Obidva okenné airbagy sa vždy ukrývajú v špeciálnych priehradkách pod stropnou lištou. V prípade potreby sa kryty otvoria a airbagy sa naplnia vzduchom a rozbalia smerom nadol.

JAZDA: príjemné cestovanie bez stresu
Nová Alfa Romeo 147 sa vyznačuje prívetivým a presvetleným interiérom, ktorý zaručuje maximálne pohodlie ako vodičovi, tak všetkým ostatným cestujúcim. K spokojnosti prispieva tiež celý rad najnovších technologických vymožeností, napríklad mobilný telefón s handsfree sadou typu Bluetooth, automatická delená klimatizácia, tempomat a skvele prepracovaný audiosystém americkej firmy Bose®, absolútnej jednotky vo svojom odbore. Naviac je nová Alfa Romeo 147 vybavená systémami CONNECT (v dvoch špecifikáciách) a bCONNECT.

Systém Bluetooth
Spolu s novou Alfou Romeo 147 predstavuje automobilka tiež úplne nový systém handsfree s technológiou Bluetooth, ktorá umožňuje bezpečné a ľahké telefonovanie za jazdy. Ide o špeciálnu výbavu na objednávku. Vodič aj cestujúci, ktorých mobilné telefóny podporujú systém Bluetooth, môžu telefonovať aj v prípade, že majú prístroj napríklad vo vrecku saka alebo v kabelke. Ak je audiosystém v činnosti, je hlasitosť rozhlasového vysielania či reprodukcia automaticky stlmená a hovor sa prenáša do reproduktorov.

Systém Bluetooth, vyvinutý pre novú Alfu Romeo 147, používa takzvaný analógový efekt potláčania odrážania zvuku, čo v praxi znamená vysokú kvalitu zvuku, prichádzajúceho z reproduktorov a odstránenie nepríjemných kovových tónov. Ovládacie a kontrolné prvky sú zabudované priamo do stredového panelu, a tak sú veľmi ľahko dostupné a neodpútavajú vodičovu pozornosť od sledovania situácie na vozovke. Systém je určený pre tri mobilné telefóny, takže ho môžu okrem vodiča využívať aj ostatní cestujúci. Nastavenie je možné kedykoľvek meniť podľa momentálnej situácie.

Automatická delená klimatizácia
Vnútorná klíma je jedným z najdôležitejších faktorov, ovplyvňujúcich cestovné pohodlie a zároveň bezpečnosť jazdy, lebo teplota, vlhkosť a cirkulácia vzduchu majú bezprostredný vplyv na pocity vodiča a tým tiež na jeho schopnosť reagovať. Okrom toho kúrenie a ventilácia, samozrejme, zabraňujú zahmlievaniu predného skla a bočných okien. Z týchto dôvodov je nová Alfa Romeo 147 vybavená veľmi dômyselným klimatizačným systémom, ktorý automaticky reguluje teplotu, prúdenie vzduchu, distribúciu vzduchu, aktiváciu ventilátorov a uzavretý obeh vzduchu prostredníctvom elektronickej kontrolnej jednotky. Okrom toho tento systém funguje tiež ako delená klimatizácia, ktorá dokáže udržať rozdielnu teplotu v pravej a ľavej časti kabíny.

Nová Alfa Romeo 147 dokáže tiež udržovať zodpovedajúcu vnútornú mikroklímu. Prostredníctvom sústavy čidiel totiž zaznamenáva vnútornú a vonkajšiu teplotu a tiež prípadné kolísanie teploty ľudského tela, ktorá sa prejavuje zmenou energetickej výmeny medzi organizmom a okolitým prostredím v dôsledku zmeny vlhkosti vzduchu, teploty a prúdenia vzduchu. Ďalšie čidlo, tentokrát umiestnené uprostred spodného okraja čelného skla, sleduje intenzitu slnečného žiarenia a uhol, pod ktorým slnečné lúče dopadajú na kabínu vozidla. Zistené informácie potom predáva riadiacej jednotke klimatizácie. Vďaka tomu dokáže systém zabrániť zvýšeniu teploty vo vnútri automobilu v dôsledku slnečného svitu.

Všetky uvedené parametre sa zaznamenávajú súčasne. Na základe ich vyhodnotenia potom dochádza k automatickej úprave distribúcie, cirkulácie a zmiešaniu vzduchu (teplého a studeného). Okrom toho sa reguluje tiež výkon ventilátorov. Výsledkom je konštantná mikroklíma, vychádzajúca z hodnôt, nastavených cestujúcimi, ktorá je veľmi dôležitým prvkom pohodlia a bezpečnosti jazdy. Vďaka uvedeným charakteristikám dokáže systém udržovať vo vnútri vozidla konštantnú teplotu dokonca aj pri výrazných a náhlych výkyvoch vonkajších klimatických podmienok.

K dispozícii je celkom sedem rôznych nastavení, ktoré zaručujú plynulý prísun vzduchu do všetkých častí kabíny cestujúcich za všetkých okolností. Okrom toho je možné nastaviť tiež tri „extrémne” teplotné režimy: LO (maximálne chladenie), HI (maximálny ohrev) a MAX DEF (rýchle rozmrazenie). Možnosť nastavovať vnútornú teplotu postupne v intervale pol stupňa Celsia prispieva k výraznému zlepšeniu mikroklímy. Otočným gombíkom je možné zmeniť teplotu približne o 16 °C. Maximálny teplotný rozdiel medzi pravou a ľavou stranou je 7 °C.

Ručné nastavenie sa používa pre nastavenie teploty vo vnútri vozidla (vpravo a vľavo), manuálne zmeny distribúcie vháňaného vzduchu, zmenu výkonu ventilátorov (slúži k úprave množstva vháňaného vzduchu), prípadne ich úplné vypnutie, vypnutie kompresoru klimatizácie (potom sa funkcia systému reguluje na automatické kúrenie), kontrolu uzavretého obehu vzduchu a ovládanie funkcie MAX DEF, slúžiacej k rýchlemu rozmrazeniu alebo odhmleniu. Manuálne nastavenie vždy ruší automatické nastavenie. Automatické nastavenie je však uložené do pamäti, kde zostáva až pokiaľ ho užívateľ nevymaže. Kedykoľvek je systém aktivovaný, automaticky sa vracia k poslednému nastaveniu. To sa netýka funkcie MAX DEF, ktorá sa neukladá. Systém je možné tiež vypnúť ručne, čím je klimatizácia úplne vyradená z prevádzky.

Modely s motormi JTD sú naviac štandardne vybavené prídavným kúrením, ktoré tvorí súčasť klimatizácie. Dôvodom je skutočnosť, že tento typ motorov má úplne mimoriadnu mechanickú účinnosť, a tak minimálne tepelné straty. V prípade značného poklesu vonkajšej teploty potom môže zahriatie chladiacej kvapaliny v chladiči trvať pomerne dlho. Vďaka uvedenému riešeniu si cestujúci môžu veľmi rýchlo dopriať príjemnú teplotu v kabíne aj pri extrémne chladnom počasí.

Tempomat
Tempomat je zariadením, ktoré pomáha motoristom lepšie kontrolovať rýchlosť vozidla, zlepšiť plynulosť jazdy a znížiť únavu vodiča. Jeho funkcia je založená na priamom ovládaní škrtiacej klapky systémom pri nastavení automatického udržovania požadovanej konštantnej rýchlosti. Stačí nastaviť páku prepínania do pozície ON (zapnuté) a potom pomocou druhého ovládača, ktorý viac-menej funguje ako manuálny plynový pedál, nastaviť konkrétnu rýchlosť. Znižovanie, respektíve zvyšovanie, je označené symbolmi + (plus) a - (mínus). Akonáhle sa uvolní ovládací krúžok, bude vozidlo pokračovať automaticky zvolenou rýchlosťou bez toho, aby bolo potrebné dotýkať sa plynového pedálu.

Tempomat je plne funkčný od najnižších po najvyššie otáčky motora, ale iba pri rýchlostiach, presahujúcich 30 km/h. Z tohto dôvodu sa doporučuje používať túto funkciu iba za podmienky, že situácia na ceste umožňuje bezpečnú jazdu za danej rýchlosti. Pokiaľ sa zošliapne pedál plynu, napríklad pri predbiehaní, tempomat je automaticky vyradený z činnosti, aj keď systém ako taký zostáva zapnutý. Automobil teda zrýchľuje rovnako ako v bežnom režime. V okamihu, kedy je pedál opätovne uvoľnený, tempomat sa znovu automaticky aktivuje. Z bezpečnostných dôvodov sa systém okamžite sám vypína v prípade, že vodič zošliapne brzdu alebo spojku.

Po stlačení gombíka s nápisom RECALL (obnoviť) na konci prepínacej páky tempomatu, dôjde k automatickému obnoveniu pôvodnej nastavenej rýchlosti a aktivácii zariadenia. Pokiaľ sa páčka prepne do polohy OFF (vypnuté) alebo sa vypne motor, dôjde k automatickej deaktivácii tempomatu a vymazaniu jeho pamäti. Zapnutie a vypnutie tempomatu indikuje svetelná kontrolka, ktorá je súčasťou polyfunkčného displeja.

Audiosystém firmy Bose®
Autorádio s prehrávačom kompaktných diskov alebo systémom CONNECT je súčasťou audiosústavy, ktorá zaručuje vynikajúcu reprodukciu a počuteľnosť v celej kabíne vozidla bez ohľadu na momentálne prevádzkové podmienky. Dodávateľom je americká spoločnosť Bose®, svetová jednička v oblasti hi-fi systémov.

O kvalite audiosystému firmy Bose® svedčí najmä fakt, že dokáže u poslucháčov prebudiť rovnaké emócie ako napríklad živá, koncertná produkcia. Ponúka veľmi realistickú reprodukciu s mimoriadne čistými výškami a hlbokými basmi. Na rozdiel od iných systémov nevytvára neprirodzené zvuky, ktoré sa môžu na prvý posloch zdať zaujímavé, ale pri ďalšom posluchu sa stávajú nepríjemnými. Pretože audiosystém bol vytvorený na mieru kabíne cestujúcich novej Alfy Romeo 147 (obidve firmy pri vývoji úzko spolupracovali), vykazuje optimálne technické parametre. Vďaka vysoko kvalitnej akustike majú cestujúci pocit, akoby sedeli v oveľa väčšom priestore.

Za použitia špeciálneho software navrhli konštruktéri firmy Bose® optimálnu pozíciu jednotlivých reproduktorov v kabíne. K úspechu prispel tiež starostlivý výber súčiastok, ktoré dokážu eliminovať prípadné otrasy, spôsobené prevádzkou. Integrovaný procesor signálu automaticky upravuje basové tóny tak, aby zodpovedali prípadným zmenám hladiny reprodukcie. Ide však o oveľa komplikovanejšie zariadenie, než je obyčajná kontrola hlasitosti, tvoriaca súčasť bežných autorádií. Systém firmy Bose® garantuje najvyššiu možnú kvalitu a prirodzenosť zvuku za všetkých okolností. Aktívny ekvalizér tiež zaručuje automatickú elektronickú rovnováhu na všetkých frekvenciách a vysoký stupeň stability a čistoty jednotlivých tónov v celom rozsahu. Znamená to, že vodič aj ostatní cestujúci si môžu vychutnať dokonalú hudobnú reprodukciu bez ohľadu na premávkové podmienky bez toho, aby museli ručne meniť nastavenie systému. K čistote zvuku prispievajú tiež aktívne kompresné okruhy, eliminujúce prípadné skreslenie zvuku pri veľmi hlasitej reprodukcii. Dokonalá súhra všetkých uvedených komponentov zaručuje mimoriadnu kvalitu, ktorou je značka Bose® známa na celom svete.

Systémy CONNECT a bCONNECT
Koncern Fiat Auto patrí k absolútnej špičke tiež v oblasti elektronickej výbavy automobilov. Stačí sa zmieniť napríklad o integrácii mobilných telefónov, navigačných systémov a sady handsfree či hlasovom ovládaní jednotlivých funkcií. Všetky tieto zariadenia vytvárajú komplexný systém, známy pod názvom CONNECT. Ide o jedno z najmodernejších zariadení svojho druhu na svete.

Systém CONNECT sa nachádza v centrálnej časti palubnej dosky. Jeho úlohou je vystupovať ako aktívny pomocník vodiča aj cestujúcich v rôznych situáciách: telefonovanie, sledovanie mapy, voľba hudobných staníc, záznamník a pod. K ovládaniu slúži celý rad tlačidiel, ktoré sú umiestnené okolo prístroja alebo ľudský hlas. Reakciu a informáciu je možné potom sledovať na digitálnom displeji. Aj napriek veľkému množstvu rôznych funkcií je práca so systémom veľmi ľahká a rýchla. A to všetko za viac než priaznivú cenu.

Majitelia novej Alfy Romeo 147 sa môžu rozhodnúť medzi dvomi úrovňami navigačného systému: CONNECT Nav a CONNECT Nav+. Základné vybavenie je zhodné pre obidve verzie a obsahuje rádio s podporou funkcie RDS, čítacie zariadenie pre CD-ROM, palubný počítač, dvojpásmový mobilný telefón typu GSM, vrátane sady handsfree, GPS modulu a aktívnej farebnej, päťpalcovej obrazovky. Hlavným rozdielom je spôsob navigácie. Zatiaľ čo nižšia úroveň používa k zobrazeniu informácií ikony, vyšší stupeň používa mapy. Obidva je možné za príplatok vybaviť tiež externým meničom kompaktných diskov.

V porovnaní s podobnými zariadeniami iných výrobcov však systém CONNECT ponúka niečo naviac – službu bCONNECT. Od apríla roku 2001, kedy bola táto služba predstavená v súvislosti s uvedením päťdverovej verzie Alfy 147 a verzie s motormi JTD, ju využilo už 24 tisíc zákazníkov v celej Európe, z toho približne 50% mimo územia Talianska. Jej úlohou je umožniť vodičovi dosiahnuť cieľ cesty bez zbytočnej straty času, zaručiť maximálnu možnú úroveň bezpečnosti prevádzky a poskytovať všetky informácie o zaujímavých či dôležitých miestach, nachádzajúcich sa na vybranej trase kdekoľvek v Európe 24 hodín denne a 365 dní v roku.

Tento telematický systém bol vytvorený s cieľom dať vodičovi možnosť využívať všetky najnovšie technológie a urobiť cestovanie ešte pohodlnejším a ľahším. Všetky služby sú k dispozícii okamžite vďaka satelitnej komunikácii prostredníctvom siete GPS/GSM. Stačí stlačiť zelené tlačidlo, umožňujúce priame spojenie s niektorým z operátorov bCONNECT centra. Ide vlastne o obdobu osobného asistenta, ktorý je schopný hovoriť so zákazníkom v jeho rodnom jazyku a poskytnúť celú škálu dôležitých informácií, týkajúcich sa napríklad historických pamiatok, reštaurácií, odletov a príletov lietadiel alebo programu kín. Celá komunikácia prebieha pochopiteľne prostredníctvom sady handsfree mobilného telefónu.

Talianski majitelia novej Alfy Romeo 147 môžu plne využívať aj ďalšie služby: Infotraffic. Jej prostredníctvom má vodič možnosť získať v reálnom čase informácie o prevádzke na talianskych diaľniciach, nachádzajúcich sa na zvolenej trase alebo v rámci vymedzenej oblasti. Naviac nie je potrebné neustále žiadať o aktualizáciu údajov. Automatické zasielanie najčerstvejších informácií zo Servisného centra prostredníctvom textových alebo hlasových správ zabezpečuje funkcia Follow Me (nasleduj ma), a to aj v prípade zmeny pôvodnej trasy. Ďalšou veľmi zaujímavou funkciou je funkcia Drive Me (veď ma), ktorej úlohou je zjednodušiť manipuláciu s navigačným systémom. Vodič proste iba stláča gombík a zadá miesto určenia a všetky ďalšie kroky systém učiní sám automaticky.

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]