Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Hyundai Tucson 2.0 CRDi Shadow (07/2018)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.čík, 09.07.2018;

Do rúk sa nám po vyše dvoch rokoch dostal opäť obľúbený kompaktný crossover kórejského výrobcu Hyundai. A to tesne pred očakávaným príchodom faceliftu. Tucson v akčnej edícii Shadow bol vybavený naftovým preplňovaným 2-litrom a 6-stupňovou automatickou prevodovkou.
testoval Jaroslav Čík





Nestarnúci líder

Tucson druhej generácie, ktorý rovnako ako jeho predchodca ix35 (2010-2015) schádza z výrobných pásov v susedných českých Nošoviciach, úspešne pôsobí na našom trhu od leta 2015. Dôkazom sú predajné čísla, keď si za prvých päť mesiacov tohto roku našiel až 1020 nových majiteľov, vďaka čomu si s prehľadom drží prvú priečku vo svojom segmente.

Exteriér
Takmer okamžite po uvedení sa Tucson nielen v našich končinách stal bestsellerom. A to aj vďaka svojim príťažlivým krivkám, ktoré v sebe vynikajúco spájajú prvky SUV, dynamiky a elegancie. A musím povedať, že napriek, tomu, že už nie je na trhu prvým rokom, stále pôsobí mimoriadne dobre a vôbec nezovšednel. Ešte pred príchodom modernizovanej verzie sa na trh dostala verzia Shadow, ktorá sa okrem bohatšej výbavy vyznačuje zopár kozmetickými detailami. Jemné osvieženie priniesli sivé kryty spätných zrkadiel s integrovanými smerovkami či spodné časti predného a zadného nárazníka v rovnakej farbe "Light Cool Metal".

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Zvyšok na robustne pôsobiacej karosérii ale zostal nezmenený. Predku dominuje veľká šesťuholníková maska, ktorá dostala tiež efektné sivé lemovanie namiesto chrómu. Štýlové predné svetlomety sú ale v tomto prípade vybavené iba LED-kami pre denné svietenie. Stretávacie LED svetlá sa do verzie Shadow nedodávajú. Nechýba však statické prisvecovanie do zákrut či hmlovky, pod ktorými je umiestnený ďalší LED pás denných svetiel. Samozrejmosťou sú aj tu plastové lemy blatníkov a kryty podbehov. Opäť musím zopakovať pripomienku, že dvere mohli byť o chlp nižšie, tak, aby úplne prekryli podbehy a zabránili tak zašpineniu nohavíc pri nastupovaní a vystupovaní z vozidla. LED diódy nechýbajú ani v koncových svetlách.

Interiér
Rovnako silnou stránkou Tucsona je nepochybne aj interiér. Či už z pohľadu výbornej priestrannosti, premyslenej ergonómie, alebo slušnej kvality spracovania. Všetky ovládače na jednoduchej palubnej doske, avšak v dobrom slova zmysle, sú pekne po ruke. Chválim hlavne ich dostatočnú veľkosť, vďaka čomu je ovládanie dvojzónovej automatickej klimatizácie či multimediálneho systému veľmi jednoduché. Ten využíva veľkú integrovanú farebnú obrazovku s bezproblémovým dotykovým ovládaním a súčasťou neho je vstavaná navigácia vybavená bezplatným poskytovaním služieb TomTom LIVE, zahŕňajúce dopravné informácie TomTom traffic, places, radary a počasie a s bezplatnou aktualizáciou počas doby záruky či šikovná zadná parkovacia kamera, ktorá dobre asistuje parkovacím senzorom vzadu.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Špecifikom verzie Shadow je multifunkčný volant potiahnutý perforovanou kožou s bledošedým prešitím. Rovnaké je použité aj na komfortných sedadlách s dostatočnou šírkou a dĺžkou sedákov. Vodičove sedadlo v testovanom vozidle disponuje aj možnosťou nastavenia výšky v dobrom rozsahu a elektrickou bedrovou opierkou. Vyhrievanie si ale v zime bude môcť okrem vodiča užiť aj spolujazdec vpredu. Tromfom SUV vozidiel je aj vyšší posed s dobrým výhľadom na vozovku, ktorý je samozrejmosťou aj tu. Na chýbajúci priestor a to vo všetkých smeroch sa nebudú sťažovať ani vyšší pasažieri vzadu. Zadné operadlá je možné jednoducho polohovať a sklápať po zatiahnutí páčky na boku. Lakťovú opierku nájdete aj vzadu, no priechod na dlhé predmety za ňou, aký je napr. v novej generácii i30, tu chýba. Tucson netrpí ani nedostatkom odkladacích priestorov, sú navrhnuté rozumne, no do dverí si 1,5-litrovú fľašu neodložíte.

Dobre navrhnutý batožinový priestor s minimálnou nakladacou hranou pojme 513 litrov batožiny, v testovanom prípade s plnohodnotným rezervným kolesom na zliatinovom disku (pre 1.6 T-GDI a 2.0 CRDi bez príplatku!) o 25 litrov menej, t.j. 488 litrov. Stále je to viac než dosť aj na rodinné účely či cestovanie. Po sklopení zadných operadiel, kedy vám vznikne s podlahou kufra takmer rovina, dokážete do útrob Tucsona naložiť až 1503 litrov. Piate dvere sa otvárajú dostatočne vysoko, elektrické bezdotykové otváranie Smart sa ale pre verziu Shadow neponúka.

Motor a prevodovka
zväčšiť obrázok O pohon sa tentokrát staral najobjemnejší agregát z akčnej ponuky Shadow, naftový 2-liter vybavený vstrekovaním common-rail dosahujúci maximálny výkon 100 kW (136 koní). Paradoxne ale nie najvýkonnejší, downsizingový naftový motor 1.7 CRDi totiž disponuje vyšším výkonom 104 kW (141 koní). Hodnota maximálneho krútiaceho momentu 2-litra 373 Nm (+33 Nm oproti 1.7 CRDi), ktorý je k dispozícii v rozmedzí 1500-2500 ot./min, ale misky váhy preklápa na svoju stranu. Tu treba podotknúť, že v štandardnej modelovej ponuke sa nachádza aj silnejší variant 2.0 CRDi 136 kW (185 koní).

zväčšiť obrázok Toľko papierové porovnávanie, poďme sa pozrieť ako si bude počínať v praxi. Agregát po naštartovaní síce nezaprie spaľujúce palivo, odhlučnením a prenosom vibrácií do kabíny je ale na veľmi slušnej úrovni. Motor s poctivým objemom, napriek nie práve ohromujúcej porcii výkonu, poskytuje absolútne dostačujúci ťah aj pri plne naloženom vozidle bez zaváhania a bez hluchých miest už "odspodu". Navyše o udržovanie motora v tom správnom spektre otáčok sa v tomto prípade stará automatická prevodovka.

Kým benzínová preplňovaná 1.6-tka a naftová 1.7-čka môžu byť vybavené okrem manuálnej prevodovky 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou, naftový 2-liter sa okrem manuálu spolieha na klasickú automatickú prevodovku s hydrodynamickým meničom vybavenú 6-timi stupňami. Zmena rýchlostí po prudšom zošliapnutí plynového pedála síce neprebieha tak rýchlo, ale zato jemne a plynulo. Okrem cestovania na dlhé trate si s ňou užijete aj jazdu v meste alebo kolónach, kde sa správa príjemnejšie ako "dvojspojky". Nechýba ani možnosť manuálneho radenia + a - na radiacej páke. Ako je na tom s otáčkami pri rôznych rýchlostiach si môžete pozrieť v nasledovnej tabuľke.

50 km/h 4. stupeň 1200 ot./min.
70 km/h 5. stupeň 1600 ot./min.
110 km/h 6. stupeň 1800 ot./min.
130 km/h 6. stupeň 2300 ot./min.

S Tucsonom som počas testovacieho týždňa prešiel 481 km s udávaným dojazdom ďalších 289 km. Z toho vychádza celkom slušný dojazd 770 km na jednu plnú nádrž (62 l) a teda predpokladaná priemerná spotreba 8 litrov na 100 km. Odchýlka od tabuľkovej spotreby teda činí rovné 2 litre. Na úseku Senec - Trnava si Tucson pri tempomatovej 110-tke vypýtal 6,0 l/100 km, následne z Trnavy do Hlohovca pri rýchlosti 130 km/h spotreba povyskočila na hodnotu 6,9. Moju tradičnú, cca 15 km dlhú, trasu z okraja Pezinka do Bratislavy zvládol za slušných 6,4 l/100 km. Pri pokojnej jazde sa ale viete dostať aj o niečo nižšie, no naopak automatická prevodovka najmä pri jazde v preplnenom meste má vplyv na apetít, ktorý sa nemá problém prehupnúť cez 8 litrov. V tomto ohľade sa úspornejšie správala naftová 1.7-čka, no tá je v ponuke výhradne s pohonom predných kolies. Plusom v tomto prípade je absencia nutnosti pridávania močoviny AdBlue, ktorej sa ale už vo faceliftovaných naftových Tucsonoch nevyhnete.

Podvozok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Prednú nápravu tvorí klasické nezávislé zavesenie kolies MacPherson s priečnym stabilizátorom a dorazovými pružinami na pomocnom ráme, ktorý je upevnený ku karosérii štyrmi silentblokmi pre zníženie prenosu hluku a vibrácií z podvozka do karosérie. Vzadu je použité nezávislé 4-prvkové zavesenie, ktoré rovnako využíva pomocný rám so štyrmi silentblokmi.

Naladenie podvozka je komfortné ako sa na správne SUV patrí. S väčšinou priečnych nerovností na nekvalitných vozovkách si hravo poradí vďaka komfortne naladeným tlmičom a objemným 17" plášťom. Sebaisto sa správa aj pri dynamickejšej jazde, no bez menších náklonov sa to vďaka proporciám karosérie nezaobíde. Riadenie s elektrickým posilňovačom, ktorý je vybavený s elektromotorom namontovaným priamo na prevodovke hrebeňového riadenia, poskytuje dobrú odozvu od vozovky. Vďaka režimom Drive Mode, konkrétne režimu Sport, si podľa potreby môžete riadenie aj trochu "pritvrdiť".

Aj keď sa jedná o SUV, pohon 4x4 nie je v tomto segmente vždy samozrejmosťou. Pri Tucsone však áno. V testovanom vozidle bol na palube prítomný automaticky pripojiteľný pohon zadnej nápravy čo oceníte napr. v zime na snehu či zablatenej ceste. Ak by ste sa dostali do extrémnejších podmienok, tlačidlom vedľa kulisy radenia si môžete uzamknúť rozdelenie výkonu medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 50:50. Nechýba ani režim kontrolovaného zjazdu z kopca, ktorý pri zdolávaní svahov dokáže sám udržovať nízku rýchlosť bez potreby brzdenia.

Bezpečnosť
otvoriť test Euro NCAP zväčšiť obrázok Tucson vôbec nezaostáva ani v oblasti bezpečnosti. Dokazujú to výsledky nárazových testov spoločnosti Euro NCAP, z ktorých si odniesol plný počet - päť hviezdičiek. Za ochranu pasažierov získal vysoké hodnotenie 86%, za ochranu detí tiež výborných 85%, za ochranu chodcov 71% a za bezpečnostné systémy 71%.

Na zvýšenie bezpečnosti chodcov a cyklistov je Tucson štandardne vybavený aktívnou kapotou motora (Active Hood System), ktorá sa pri čelnej kolízii s chodcom automaticky zdvihne, aby sa vytvorila deformačná zóna tlmiaca energiu nárazu. Pyrotechnické aktuátory v závesoch kapoty dokážu zdvihnúť kapotu o približne 60 mm za menej ako 20 milisekúnd od okamihu nárazu.

Okrem štandardných systémov ako ABS, brzdového asistenta BAS, stabilizácie ESC+VSM, asistenta rozjazdu a zjazdu do/z kopca či šiestich airbagov (čelné a bočné vpredu, hlavové vpredu aj vzadu) má Tucson v ponuke aj moderných bezpečnostných asistentov ako systém pre automatické udržanie vozidla v jazdnom pruhu LKAS, asistenta sledovania a zobrazovania dopravných značiek, systém monitorovania mŕtveho uhla BSD so signalizáciou v spätných zrkadlách, systém automatického núdzového brzdenia AEB a systém na monitorovanie premávky v priečnom smere pri cúvaní Rear-Cross Traffic Alert. Žiadny zo spomínaných systémov ale pre akčný model Shadow nie je dostupný.


Obstarávacia cena (spracované dňa 04.07.2018)

Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
Tucson 2.0 CRDi 4x4 6AT Shadow
28.090 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Tucson 2.0 CRDi 4x4 6AT Shadow
28.090 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily EBD, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS, brzdový asistent HBA, asistent rozjazdu do kopca HAC, asistent pre zjazd z kopca DBC, systém na udržanie vozidla v jazdnom pruhu, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu a vzadu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, funkcia varovných svetiel pri núdzovom brzdení, posilňovač riadenia s nastaviteľným režimami Normal a Sport, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním a alarmom, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách, monitorovanie tlaku v pneumatikách TPMS, svetelný senzor, parkovacie senzory vzadu a parkovacia kamera
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, sedadlá poťah látka Lux, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, el. ovládaná bedrová opierka sedadla vodiča, vyhrievané predné sedadlá, 5x hlavová opierka, delené a sklopné zadné sedadlá, lakťová opierka vpredu a vzadu, volant potiahnutý kožou s farebným prešívaním s ovládaním rádia/tempomatu/telefónu, radiaca páka potiahnutá kožou, automatická dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, multiinformačný displej, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, multimediálny systém so vstavanou navigáciou, autorádiom s CD a MP3 prehrávačom, 6 reproduktorov, USB a AUX port
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné, automaticky sklopné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie s ukazovateľmi smeru, predné hmlovky, LED denné svetlá, statické osvetľovanie zákrut, LED zadné svetlá, disky z ľahkých zliatin 17", pneumatiky 225/60 R 17, pozdĺžne strešné lyžiny
Výbava za príplatok k základnej cene: -



Porovnanie s konkurenciou(spracované: 04.07.2018 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Hyundai Tucson Opel Grandland X Seat Ateca Honda CR-V
Značka a model Hyundai Tucson Opel Grandland X Seat Ateca Honda CR-V
Motor 2.0 CRDi 2.0 CDTI 2.0 TDI 1.6 i-DTEC
Stupeň výbavy Shadow Innovation Xcellence Elegance Plus
Zdvihový objem motora 1995 1997 1968 1597
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4
Preplňovanie áno áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 100/4000 130/3750 140/3500-4000 118/4000
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 373/1500-2500 400/2000 400/1750–3250 350/2000
Prevodovka 6-stupňová automatická 8-stupňová automatická 7-stupňová dvojspojková 9-stupňová automatická
Pohon 4x4 predný 4x4 4x4
Max. rýchlosť (km/hod) 184 214 212 197
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 12 9,1 7,5 10,6
Priemerná spotreba (l/100 km) 6,0 4,8 4,5 5,1
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1615 1500 1589 1653
Dĺžka (mm) 4475 4477 4363 4605
Šírka (mm) 1850 1856 1841 1820
Výška (mm) 1645 1609 1615 1680
Rázvor (mm) 2670 2675 2638 2630
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 488*/1503 514/1652 485/ 589/1669
Záruka 5 rokov bez obmedzenia km 5 rokov / 100.000 km 6 rokov / 150.000 km 3 roky / 100.000 km
Cena modelu bez príplatkov (€) 30.390 30.190 29.450 32.540
Akčná cena bez príplatkov (€) 28.090 28.190 - 28.940
Cena testovaného modelu (€) 28.090 - - -

* 488 l s plnohodnotnou rezervou, so sadou na opravu defektu 513 litrov


Záverečné hodnotenie

Tucson so svojou akčnou edíciou Shadow dokazuje, že napriek tomu, že jeho modernizovaná verzia už je na ceste do showroomov, stále pôsobí veľmi aktuálne a nestratil nič zo svojich kvalít. V neľahkom konkurenčnom boji aj naďalej dominuje svojim vnútorným priestorom, presvedčivými jazdnými vlastnosťami a plusom je aj plnohodnotný naftový motor s automatickou prevodovkou, ktorú oceníte pri každodennom dochádzaní do práce či rodinnými povinnosťami. Nevýhodou verzie Shadow je však nemožnosť individualizácie výbavy.


Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Ostatné testy značky Hyundai:
Test: Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDi Comfort
Test: Hyundai i30 Kombi 1.4 T-GDI Family
Test: Hyundai i30 1.4 T-GDi Now!
Test: Hyundai i20 1.0 T-GDi Comfort
Test: Hyundai Tucson 1.7 CRDi Style
Test: Hyundai i30 1.6 T-GDI Turbo
Test: Hyundai i30 1.6 GDI 7DCT Style
Test: Hyundai Genesis 3.8 V6 GDI HTRAC
Test: Hyundai ix20 1.6i LPG Style
Test: Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi Premium
Test: Hyundai ix35 1.7 CRDi Style 4x2
Test: Hyundai i10 1.2 MPI Comfort
Test: Hyundai i40 kombi 1.7 CRDi Business Edition
Test: Hyundai Genesis Coupe 3.8 GDI V6 Premium
Test: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Premium
Test: Hyundai i20 1.1 CRDi Comfort
Test: Hyundai i20 1.2i Comfort
Test: Hyundai i30 1.6 CRDi Comfort
Test: Hyundai i30 1.6 MPI Comfort
Test: Hyundai i40 1.7 CRDi Premium
Test: Hyundai Elantra 1.6i D-CVVT Style
Test: Hyundai Veloster 1.6 GDI Extreme
Test: Hyundai i40 1.6 GDI Style
Test: Hyundai ix20 1.4 CRDi Style 4x2
Test: Hyundai ix35 1.6 GDI Style 4x2

Dňa: 09.07.2018
Redaktor a foto: Jaroslav Čík

  

[ Späť na Test | Zoznam sekcií ]