Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Audi A4 3.0 TDI Quattro Sport (02/2016)  Vytlačiť stránku
redaktor: v.ptáček, 11.3.2016;

Po statickej predpremiére a následnom krátkom prevezení na tlačovej konferencii ku koncu minulého roka, nastal teraz čas na takmer týždňový test. Dohodnuté som mal dvojlitrové kombíčko, ale pri preberaní na mňa čakal trojlitrový sedan. Vôbec som neprotestoval, podpísal prevzatie a šup sa voziť.

testoval Václav Ptáček




Parádne vozenie

Súčasná deviata generácia (pokiaľ počítame aj štyri generácie pod označením Audi 80) sa predstavila minulý rok na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom a na Slovensku sa začal predaj v septembri.

Exteriér

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Rozdiely na prvý pohľad voči predchodcovi sa môžu zdať len vo svetlometoch, ale tam to nekončí. Predná jednodielna maska má hranatejšie tvary. Testovaný model má príplatkové nárazníky v športovom dizajne, ktoré dodávajú správny dynamický vzhľad. Kapota má zmenené prelisy. Vzadu na veku batožinového priestoru je vytvarovaný spojler s odtrhovou hranou, ktorý prispieva k hodnote koeficientu aerodynamického odporu 0,23. Touto hodnotou sa Audi môže pochváliť ako najlepšou v triede. Napomáhajú tomu aj upravené spätné zrkadlá prichytené o dvere, zospodu uzavretý motorový priestor a otvory v nárazníku pre vstup vzduchu do motorového priestoru.

Zadné skupinové svetlá so zmeneným tvarom majú zaujímavé dynamické smerovky (rovnako aj predné), kedy sa postupne rozsvecujú z vnútornej časti k vonkajšiemu okraju v smere odbočovania. Zaujímavým detailom je otváranie kľučiek, ktoré majú pohyb smerom hore. Podľa motorizácie môže byť nová A4-ka ľahšia voči predchodcovi o 120 kg. Malým ťahom je, že sa sériovo dodáva do niektorých dieselových vozidiel 40-litrová palivová nádrž a voliteľne môže byť 54-litrová.

Interiér

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok A4-ka má množstvo prvkov a výbavy, s ktorou som sa stretol v testovanej Q7, ale poďme na to postupne. Interiér je značne prepracovaný. Palubná doska má jednoliaty tvar, akurát je na nej pripevnený displej. Určite elegantnejší by bol zasúvací a zo začiatku mi to prekážalo, ale časom som si na to zvykol a už som to nebral ako mínus. Mriežkovanie s výduchmi na vetranie sa tiahne po celej šírke ako je to v Q7.

Namiesto analógových budíkov je tu digitálny pristroj (uhlopriečka 12,3 palca) Audi virtual cockpit. To je naozaj paráda. Zo začiatku mi vadila jeho kolmosť, prijal by som keby bol viac naklonený dopredu, ale veľmi rýchlo som to prestal riešiť. Displej má dva základné zobrazovacie módy (prepína sa tlačidlom na volante). V jednom sú prioritne zobrazené veľké budíky (klasické zobrazenie), pri druhom sú budíky malé. Ďalej je tam možnosť mať zobrazené rôzne informácie podľa potreby, pripadne sa dá zobraziť na celú plochu navigácia.

Z interiéru odpadlo množstvo tlačidiel, teraz je jednoduchý a pritom plne funkčný. Prepracované ovládanie klimatizácie a vetrania sa po priblížení prsta k ikonke zväčší. Vyzerá to výborne. Hneď pod ovládaním klimatizácie je pás tlačidiel, podobný s akým som sa stretol v modeli TT Coupé. Na pevnom stredovom 8,3-palcovom displeji sa zobrazujú údaje cez MMI systém umiestnený pred radiacou pákou. Jeho ovládanie je intuitívne. Veľké otočné tlačidlo slúži aj ako MMI touch – dotyková plôška, na ktorej sa dajú napr. písať ciele navigácie.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Široká radiaca páka prevodovky, tiež známa z modelu Q7, sa dá využiť aj ako opierka pre ruku. Pod nastaviteľnou stredovou opierkou sú vstupy pre AUX a USB. Taktiež je možnosť prepojenia zobrazovania smartfónu so stredovým displejom. O kvalitné zvukové zážitky sa stará Bang & Olufsen soundsystém. Hrubý športový volant sa drží výborne a rozsah nastavenia je v obidvoch smeroch dostačujúci. Vyzdvihol by som aj športové sedadlá, v zákrutách telo spoľahlivo podržia.

Rázvor novej A4-ky narástol o 12 mm voči predchodcovi. Vnútorný priestor sa zväčšil, ale vodič s výškou takmer 2 metre si za seba pohodlne nesadne. Priemerná osoba má priestoru dostatok vo všetkých smeroch. Operadlá sú delené v pomere 40:60 a v strede je otvor na prepravu dlhých predmetov. Objem batožinového priestoru je 480 litrov a po sklopení sedadiel sa zväčší na 965 litrov. Rozmery v podstate rovnaké ako mal predchodca.

Motor a prevodovka

zväčšiť obrázok Testovaná A4-ka disponuje tým najsilnejším, čím môže, naftovým trojlitrovým šesťvalcovým motorom do V (uložený pozdĺžne) s prepĺňaným turbodúchadlom. Jeho maximálny výkon je 200 kW (272 k) pri 3250 - 4250 ot./min. a max. krútiaci moment 600 Nm pri 1500 - 3000 ot./min. Motor je známy z testu modelu Q7, pre ktorú bol nanajvýš dostačujúci a v ľahšej A4-ke je super. Výrobca udáva zrýchlenie 0-100 km/h za 5,3 s. Motor je pružný a pri zošliapnutí plynového pedálu záťah zatláča do sedadla. Odhlučnenie interiéru od motora je vynikajúce a vibrácie sa neprenášajú žiadne.

zväčšiť obrázok S 8-stupňovou automatickou prevodovkou tiptronic (s hydrodynamickým meničom) spolupracuje motor bez výčitiek. Pri športovej jazde je lepšie radiť prevodové stupne manuálne, odpadnú prípadné premlky.

Na diaľnici s nastaveným tempomatom som nameral zaujímavé hodnoty spotreby. Pri 110 km/h (smer z Bratislavy na Trnavu) 6,1 l/100 km. Pri 130 km/h (smer z Trnavy na Nitru) 7,4 l/100 km a opačným smerom (pri nastavenom hospodárnom režime efficiency) bola pekných 5,8 l/100 km. Pri kombinovanej jazde (okresné cesty, dediny) bola spotreba pod 6,0 l/100 km. V meste sa priemerná spotreba podľa premávky blížila k 9,0 l/100 km. K hodnotám udávaných výrobcom sa možno priblížiť veľmi ľahkou nohou, ale stále je to ďaleko.

Namerané otáčky pri rôznych rýchlostiach: 50 km/h - 1200 ot./min. (5-prev. stupeň), 70 km/h - 1100 ot./min. (7-prev. stupeň), 90 km/h - 1200 ot./min. (8-prev. stupeň), 110 km/h - 1400 ot./min. (8-prev. stupeň), 130 km/h - 1700 ot./min. (8-prev. stupeň).

Malú výčitku mám k otváraniu kapoty. Teraz sa otvára posunutím páky do strany, predchodca to mal praktickejšie, stačilo stlačiť páčku smerom nahor.

Podvozok a jazda

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Predná a zadná napráva má ľahké päťprvkové závesy. Športový podvozok je znížený o 20 mm voči sériovému a má reguláciu tlmičov. Dynamické riadenie mení prevodový pomer podľa rýchlosti vozidla a uhla natočenia volantu. Vodič permanentne dostáva spätnú väzbu.

I keď je podvozok vyladený športovo a stojí na nízkoprofilových pneumatikách s 19-palcovými diskami, tak to nie je žiadny kostitras. Práve naopak, zostáva stále komfortný a super filtruje nerovnosti.

Podvozok je veľká prednosť A4-ky. Drží na ceste ako prikovaný a má znamenité smerové vedenie. Jeho limity sú posunuté ďalej aj pri dynamickej jazde zákrutami. Do zákrut sa môže vletieť väčšími rýchlosťami, podvozok to stále zvláda a vozidlo nepôsobí prehnanou nedotáčavosťou. Ďalšiu pochvalu si zaslúžia brzdy.

Jazdná dynamika sa reguluje podľa nastavenia podvozka cez Audi drive select. Podľa potreby si vodič nastavuje režimy efficiency (úsporný spôsob jazdy), comfort (dlhé jazdy), auto (bežná jazda), dynamic (športová jazda) a individual (nastavovanie samostatne jednotlivých častí vozidla).

Pohon všetkých kolies pomocou samosvorného medzinápravového diferenciálu prenáša 40 percent krútiaceho momentu motora na prednú a 60 percent na zadnú nápravu. Podľa potreby dokáže maximálne preniesť 70 percent na prednú alebo 85 percent na zadnú nápravu.

zväčšiť obrázok Ovládanie a samotnú funkčnosť adaptívneho tempomatu, spolu so zobrazovaním Head-up displeja som opísal v teste modelu Q7. V A4-ke je to rovnaké, takže nemám výhrady. Asistent jazdy v dopravnej zápche podporuje samostatné riadenie do rýchlosti 65 km/h, kedy vyhodnocuje rôzne faktory ako jazdné pruhy, okolité vozidlá, atď.. Funguje to spoľahlivo. Po načítaní vozidiel vpredu, udržiava systém vozidlo v danom pruhu bez zásahov vodiča a tak sa pri spomaľovaní alebo zrýchľovaní kolóny vozidlo pohybuje samo. Pri pribrzdení kolóny, kedy klesla rýchlosť na nulu a do 2 sekúnd sa zase vozidlo vpredu nepohlo, prišlo k deaktivovaniu systému. Vtedy treba na opätovné spustenie len ťuknúť do páčky tempomatu.

Vrchol ponuky osvetlenia Audi Matrix LED svetlomety svietia v noci na bielo a vytvárajú svetlo podobné dennému. Musím pochváliť.

Samostatné parkovanie som skúšal len kolmé, vozidlo to zvládlo s prehľadom, ale šikovný vodič zaparkuje rýchlejšie. Pomocník to je užitočný, spolu so zobrazovacími pohľadmi kamier, ktoré majú na displeji kvalitné zobrazenie.

Vytýkam chýbajúci autohold, ktorý by odbremenil pred semaforom pravú nohu od státia na brzdovom pedáli.

Bezpečnosť

otvoriť test Euro NCAP V testoch Euro NCAP získal model A4 päť hviezdičiek (90% - dospelí cestujúci, 87% - deti, 75% - chodci, 75% - bezpečnostné asistenčné systémy). V sériovej výbave vozidlo obsahuje bezpečnostné prvky: ABS, EBV, EDS, ASR, ESC, brzdový asistent, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, ukotvenie detskej sedačky ISOFIX vpredu, opierky hlavy, asistent rozbehu pri stúpaní, Audi pre sense city. Za príplatok je vozidlo dovybavené Audi adaptive cruise control (adaptívny tempomat), Audi pre sense front (zabraňuje nehodám alebo zmierňuje ich následky), Audi pre sense rear (systém rozpozná hroziacu kolíziu zozadu), Audi side assist a Audi active lane assist.

Systémy kontroly mŕtveho uhla (side assist) a udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu (lane assist) pracovali spoľahlivo, ich funkciu som opísal v predchádzajúcom teste Audi Q7. Rovnako je tu aj varovný systém pri vystupovaní z vozidla, kedy sa pri hroziacom nebezpečenstve zrážky napr. s bicyklom alebo autom, rozsvieti červený diódový pás vo dverách nad kľučkami.

Obstarávacia cena (spracované dňa 8.3.2016 z aktuálneho cenníka, ceny s DPH)

Základná cena modelu:
A4 1.4 TFSI
(110 kW, 6-st. man.)
30.900 €
Cena testovanej verzie bez príplatkov:
A4 3.0 TDI Quattro Sport
(200 kW, tiptronic)
52.350 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
A4 3.0 TDI Quattro Sport
(200 kW, tiptronic)
82.081 €
Štandardná výbava: Bezpečnosť a ochrana:
ABS; EBV; EDS; ASR; ESC; brzdový asistent; airbag vodiča a spolujazdca; bočné airbagy vpredu; hlavové airbagy vpredu a vzadu; elektronický imobilizér; centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním; ukotvenie detskej sedačky ISO FIX vpredu s deaktivátorom airbagu; asistent rozbehu pri stúpaní; Audi pre sense city; kontrola tlaku v pneumatikách
Interiér:
elektrické ovládanie okien vpredu a vzadu; elektromechanická parkovacia brzda; zadné sedadlá delené a sklápateľné; Start-Stop systém; koberčeky vpredu a vzadu; Audi drive select efficiency- nastavenie jazdnej charakteristiky vozidla; palubný počítač s farebným displejom; Bluetooth rozhranie; elektrické otváranie veka batožinového priestoru; športové sedadlá; bezrámové vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou; el. nastaviteľné bederné opierky
Exteriér:
spätné zrkadlá elektricky nastaviteľné a vyhrievané, kryty lakované vo farbe karosérie; determálne sklá; tretie brzdové svetlo; ozdobné lišty z eloxovaného hliníka; svetelný a dažďový senzor
Výbava za príplatok k základnej cene: • Assistnezpaket Tour - adaptive cruise control, Audi pre sense front, Audi active lane assist a ukazovateľ dopravných obmedzení = 1676,00 €
• Assistenzpaket Stadt a Assistenzpaket Parken - kameru vzadu, Audi pre sense rear, Parkovací systém vpredu a vzadu a Audi side assist; systém monitoruje a svetelnou signalizáciou na dverách upozorní na možnú kolíziu pri vystupovaní z vozidla; monitorovací systém celého okolia vozidla prostredníctvom štyroch kamier (vpredu, vzadu a v spätných zrkadlách) a Parkassistent - aktívny akustický a optický parkovací systém vpredu a vzadu s funkciou automatického zaparkovania = 2631,00 €
• Audi connect = 348,00 €
• Audi phonebox s bezdrôtovým nabíjaním = 382,00 €
• Audi smartphone interface = 337,00 €
• Audi virtual cockpit = 562,00 €
• Bang & Olufsen Soundsystem = 1281,00 €
• Disky z ľahkých zliatin Audi Sport, 8,5J X 19 5-lúčové, V-dizajn, Titanoptik matné, sústružené, s nápisom RS, pneu 245/35 R19 = 2362,00 €
• Dynamické riadenie = 1125,00 €
• Head up display = 1102,00 €
• Komfortná 3-zónová klimatizácia = 770,00 €
• Komfortný kľúč so senzorickým otváraním batožinového priestoru a alarmom s ochranou proti odtiahnutiu = 1182,00 €
• Audi Matrix LED svetlomety s ostrekovačmi = 2137,00 €
• Prídavné osvetlenie interiéru "Lichtpaket" s reguláciou = 394,00 €
• MMI Navigation plus s MMI touch = 3014,00 €
• Poťahy sedadiel v kombinácii Alcantara Frequenz/koža s vylisovaným Semblémom na predných sedadlách = 562,00 €
• Elektricky nastaviteľné predné sedadlá = 860,00 €
• Vyhrievané sedadlá vpredu = 406,00 €
• Akustické zasklenie predných bočných okien = 169,00 €
• S-line exteriérový balík výbavy - nárazníky vpredu a vzadu v športovom dizajne; vzduchové mriežky po stranách v matnej farbe Titanschwarz (čiernej) s chrómovými aplikáciami; mriežka chladiča v matnej farbe Twilightgrau (sivej) s chrómovými lamelami; prahové lišty lakované vo farbe vozidla; podsvietené hliníkové nástupné lišty s S-emblémom; difúzor vo výraznom športovom dizajne a v matnej farbe Twilightgrau (sivej); aplikácie na zadnom nárazníku v štruktúre medového plástu = 1868,00 €
• S-line Sportpaket plus - športový podvozok znížený o 20 mm oproti dynamickému podvozku, disky z ľahkých zliatin 8J x 18, 5-dvojitých lúčov, Stern-dizajn (S dizajn), pneumatiky 245/40 R 18; podsvietené hliníkové nástupné lišty s S-emblémom; S line emblém na predných blatníkoch; športové sedadlá s vylisovaným S-emblémom, strop vozidla v čiernom látkovom poťahu, obklad interiéru - česaný hliník; pedále a opierka na nohu vľavo z ušľachtilej ocele; volant a radiaca páka s perforovanými prvkami = 2289,00 €
• Komfortná stredová opierka rúk vpredu = 169,00 €
• Elektrické strešné okno = 1237,00 €
• Balík odkladacích priestorov - sieťky na zadnej strane operadiel predných sedadiel, odkladací priečinok na strane vodiča, stredová opierka rúk vzadu, zámok pre odkladaciu skrinku, sieť a postranné napínacie pásy v batožinovom priestore a 12V zásuvka v batožinovom priestore = 214,00 €
• Športový podvozok s reguláciou tlmičov, znížený o 20 mm oproti sériovému dynamickému podvozku = 1102,00 €
• Športový kožený volant 3-ramenný s multifunkčným ovládaním plus (14 tlačidiel), v spodnej časti zrezaný = 298,00 €
• Vonkajšie spätné zrkadlá elektricky sklápateľné = 253,00 €
• lak - čierna mythost = 1001,00 €

Porovnanie s konkurenciou (spracované dňa 8.3.2016 z aktuálnych cenníkov, ceny s DPH)

Do porovnávacej tabuľky som vybral prémiového konkurenta strednej triedy BMW radu 3. Ďalší možný kandidáti boli Mercedes C, ale ten má v ponuke najväčší objem motora len 2143 ccm a výkon 150 kW, taktiež Volvo S60 má nižší objem motora 2400 ccm a výkon 140 kW. Tentokrát som porovnal len vozidlá v sériovej výbave, nakoľko testovaná A4-ka mala veľké množstvo príplatkovej výbavy v hodnote 29731 €.

Značka a model Audi A4 Quattro BMW rad 3 xDrive
Motor 3.0 TDI 330d
Stupeň výbavy Sport -
Zdvihový objem motora 2967 2993
Uloženie / počet valcov V/6 R/6
Preplňovanie áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 200/3250-4250 190/4000
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 600/1500-3000 560/1500-3000
Prevodovka 8-stupňová automatická 8-stupňová automatická
Pohon 4x4 4x4
Max. rýchlosť (km/hod) 250 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 5,3 5,3
Priemerná spotreba (l/100 km) 4,9 5,2
Emisie CO2 (g/km) 129 137
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1660 1690
Dĺžka (mm) 4726 4633
Šírka (mm) 1842 1811
Výška (mm) 1427 1428
Rázvor (mm) 2820 2810
Počet dverí/miest 4/5 4/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 480 480
Záruka 3 roky / 90 000 km 2 roky / bez obmedzenia km
Cena modelu bez príplatkov (€) 52.350 49.000

Rozdiely vo výbave sériovo vybavených modelov (len orientačné):

  • BMW rad 3
  • nemá: elektromechanická parkovacia brzda, športové sedadlá vpredu, el. nast. bederné opierky vpredu, 8 reproduktorov (má 6)


    Záverečné hodnotenie

    Agresívnejší výzor novej A4-ky voči predchodcovi určite zaujme. Testovaný model s S-line paketmi priťahoval pozornosť okolia.
    Jednoduchý interiér je prehľadný, bez zbytočného kvanta tlačidiel. Všetky potrebné ovládania sú poruke. Dielenským spracovaním a chodom jednotlivých ovládacích prvkov je na vrchole prémiovej triedy. Názornou ukážkou je napr. vychytávka ovládania klimatizácie, keď sa priblíži prst k tlačidlám, tak sa zväčší ikonka.
    Digitálne zobrazovanie združeného prístroja Audi virtual cockpit má výborné rozlíšenie a množstvo nastavovacích možností zobrazenia. Podľa jeho nastavení v podstate ani nie je potrebný stredný veľký displej. A4-ka sa dá taktiež vybaviť množstvom výbavy, bezpečnostnými prvkami a technológiami, ktoré boli doteraz známe z vyšších tried. Stretol som sa s nimi v testovanej Q7.
    Nanovo prekopaný podvozok je veľmi silná stránka vozidla. Komfortný neprestáva byť ani pri športovom naladení (režim dynamic). Nastavený je výborne. Má znamenitú ovládateľnosť a zvláda veľa. Jeho športové naladenie dáva istotu vodičovi, že si môže viac dovoliť a podvozok ho stále podrží v bezpečnej hladine, robí vodiča lepším.
    Za športový zážitok z jazdy s 272-koňovým motorom tá vyššia spotreba stojí. Ako celok je A4-ka parádna, naozaj sa vydarila. Dá sa s ňou zabaviť a vyvolá úsmev na tvári.


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

    Ďalšie testy AUDI:
    Test Audi Q7 3.0 TDI Quattro
    Test Audi A6 3.0 TDI Quattro
    Test Audi Q3 2.0 TDI Quattro Sport
    Test Audi A3 Sportback 1.4 TFSI g-tron Attraction
    Test Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI COD Ambition
    Test Audi A3 Limousine 1.4 TFSI COD Attraction
    Test Audi A3 Sportback 1.8 TFSI Style Ambition
    Test Audi A3 1.4 TFSI Style Ambition
    Test Audi A1 Sportback 1.4 TFSI Ambition
    Test Audi A4 2.0 TDI Prestige
    Test Audi A5 Coupé 2.0 TFSI Quattro
    Test Audi Q3 2.0 TDI Quattro
    Test Audi A6 3.0 TDI Quattro
    Test Audi A7 Sportback 3.0 TDI Quattro
    Test Audi A1 1.6 TDI Ambition

    Dňa: 11.3.2016
    Redaktor: Ing. Václav Ptáček
    Foto: Ing. Václav Ptáček

      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]