Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
prezentácie noviniek: Nový Opel Astra (11/2015)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.čík, 12.11.2015;

Po augustovej statickej predpremiére novej generácie modelu Opel Astra na bratislavskom Tyršovom nábreží si v magický dátum 11.11. slovenský importér pripravil oficiálne predstavenie pre novinárov aj s predvádzacími jazdami a my sme pri tom nechýbali.

zväčšiť obrázok Astra je jeden z kľúčových modelov značky s bleskom v znaku. Veď posúďte sami, doteraz predala vyše 24 miliónov exemplárov štyroch generácií modelu Astra a šesť generácií predchodcu Kadett. Keby ste zoradili za sebou všetky doteraz vyrobené kompaktné automobily značky, prekročili by magickú hranicu 100.000 kilometrov a vytvorili by pás, ktorý by dvaapolkrát ovinul rovník.

A musím povedať, že nová generácia Astry má veľmi dobre našliapnuté aby túto štatistiku ešte vylepšila a ešte viac potrápila svojho najväčšieho rivala VW Golf. Zbavila sa totiž svojho doterajšieho najväčšieho hendikepu, ktorým bola nadváha. Výrobca udáva úbytok hmotnosti až o 200 kg bez zníženia tuhosti karosérie vďaka použitiu vysokopevnostnej ocele. Opel zapracoval aj na zovňajšku vďaka čomu sa subjektívne Astra zaradila medzi najkrajšie modely segmentu. Celkovo sa skrátila o 50 mm (4370 mm), znížila o 25 mm (1485 mm), zúžila o 5 mm (1809 mm) a skrátil sa aj rázvor o 23 mm (2662 mm), pritom na vnútorné rozmery to nemalo negatívny vplyv. Interiér dostal kompletne novú architektúru, do zabudnutia zmizla kritizovaná pretlačítkovaná stredová konzola, pribudol dobre čitateľný farebný displej s dotykovým ovládaním a všetko je hneď prehľadnejšie. Veľkým tromfom je aj nárast vnútorného priestoru, najmä vzadu (o 35 mm). Už na prvý pohľad je Astra jedným z rekordérov v oblasti ponúkaného priestoru na kolená v triede. Batožinový priestor pôsobí na prvý pohľad priemerne, pri vybavení vozidla dojazdovou rezervou bez dvojitého dna ale trochu plytko.

zväčšiť obrázok Opel už tradične s príchodom nových generácií prináša do svojich modelov prvky z vyšších alebo prémiových tried. Rovnako ako pri predchádzajúcej generácii Astry (J), ktorá prišla ako prvá s bi-xenónovými natáčacími svetlometmi AFL, aj teraz prichádza s inováciami. Jednou z nich sú inteligentné IntelliLux LED® svetlomety. Aj keď väčšina konkurencie už disponuje full LED prednými svetlami, nová generácia Astry so svojimi LED svetlami posúva latku ešte vyššie. Osvetľovací systém tvorí 16 segmentov zo svietiacich diód LED – po 8 na každej strane vozidla a spolupracuje s kamerou Opel Eye za čelným sklom. Tá monitoruje pohyb iných vozidiel idúcich v protismere alebo v bezprostrednej blízkosti a systém na základe údajov z kamery automaticky ovláda jednotlivé LED tak (vypína ich), aby nedochádzalo k oslňovaniu vodičov iných vozidiel. Pri tom zvyšná oblasť cesty a krajnice zostávajú jasne osvetlené diaľkovým svetlom. Na rozdiel od doterajších bi-xenónových svetiel podávajú prirodzenejšie bielšie svetlo podobné dennému svetlu a v zákrutách sa svetelný lúč už nenatáča, na prisvecovanie využívajú Matrix svetlá bočnú LED diódu. Testovacie jazdy ale prebiehali počas dňa, takže reálnu skúsenosť vám prinesieme až v podrobnom redakčnom teste.

zväčšiť obrázok Astra novej generácie je aj prvým modelom značky, ktorý bude od začiatku k dispozícii so systémom Opel OnStar. Ide o osobný servisný asistenčný systém, ktorý je 365 dní v roku dostupný stlačením gombíka v stropnej konzole. Ak sa aktivujú airbagy, Opel OnStar dostane automaticky informáciu o polohe vozidla a dispečing vyšle k havarovanému vozidlu záchranné služby. Okrem toho OnStar dokáže zmeniť novú Astru na mobilný Wi-Fi hotspot 4G LTE až pre 7 mobilných zariadení súčasne. Cez hovor s asistenčnou službou vám dokáže aj na diaľku nastaviť cieľovú destináciu do navigácie. Vo východnej Európe ale zatiaľ tento systém nie je dostupný.

V modelovom rade Astra debutuje aj systém infotainmentu IntelliLink novej generácie v dvoch rozličných verziách so 7" (R 4.0 IntelliLink® - štandard od verzie Enjoy) alebo 8" farebnou dotykovou obrazovkou (Navi 900 IntelliLink®). Po prvý raz IntelliLink umožní pripojenie smartfónov prostredníctvom Apple CarPlay a Android Auto (až od nasledujúceho modelového roku). Každý systém optimálne nadväzuje na funkcie najčastejšie používaných operačných systémov pre smartfóny.

zväčšiť obrázok Nechýba ani široká škála bezpečnostných, asistenčných a komfortných systémov ako je čítanie dopravných značiek alebo asistenčný systém pre udržiavanie jazdného pruhu Lane Departure Warning doplnený funkciou Lane Keep Assist s automatickou korekciou riadením v prípade ak vozidlo neúmyselne opúšťa jazdný pruh. Zdokonalené boli aj funkcie na udržiavanie bezpečného odstupu od vozidla idúceho vpredu. Forward Collision Alert teraz upozorňuje vodiča na potenciálne nebezpečenstvo aj pomocou svetla LED odrážaného čelným sklom ako doplnkom k akustickému signálu a vyskakovacej (pop-up) ikony v združenom prístroji. Ak reakcia vodiča na výstrahu nie je dostatočná, systém teraz podporí brzdenie (Integrated Brake Assist) alebo automaticky zabrzdí vozidlo (Autonomous Emergency Braking), čím pomáha predchádzať kolíziám alebo znižovať intenzitu nárazu pri nízkych rýchlostiach (od 8 km/h do 80 km/h). Pri rýchlosti do 40 km/h systém dokáže autonómne zabrzdiť vozidlo plnou intenzitou. Ďalší výstražný systém zvyšujúci bezpečnosť Side Blind Spot Alert pomocou ultrazvukových senzorov monitoruje priestor za vozidlom a na obidvoch stranách vedľa neho vo vzdialenosti 3 metre a zachytáva vozidlá, ktoré vodič nemôže vidieť v spätných zrkadlách. Na rozoznané vozidlo upozorňuje vodiča ikonami LED a akustickým signálom.

zväčšiť obrázok Špičkové ergonomické predné sedadlá s certifikátom AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V.) nie sú v modeloch Opel žiadnou novinkou. Tie v Astre ale prinášajú nové komfortné prvky. Sedadlo vodiča sa dá nastavovať v 18 smeroch, obidve sedadlá AGR majú masážnu funkciu, ventiláciu a elektropneumatické nastavovanie bočných častí sedáka a operadla – čo je jedinečná kombinácia v kompaktnej triede. Vyhrievanie si najnovšie budú môcť užiť aj pasažieri na zadných sedadlách.

V ponuke pohonných jednotiek sa nachádzajú výlučne agregáty novej generácie. Základ tvorí benzínová atmosféra 1.4 (74 kW), nasleduje preplňovaný trojvalec 1.0 Turbo (77 kW) a benzínovú ponuku uzatvára 1.4 Turbo v dvoch výkonových variantoch (92 a 110 kW). Naftový motor je v ponuke jeden - 1.6 CDTI, ale v troch výkonových variantoch (70, 81 a 100 kW). Okrem manuálnej 5- alebo 6-stupňovej prevodovky je k dispozícii aj 5-stupňová automatizovaná prevodovka Easytronic 3.0 (1.0 Turbo) alebo klasický 6-stupňový automat (1.4 Turbo a 1.6 CDTI).

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Ako som spomínal v úvode, súčasťou boli aj krátke predvádzacie jazdy. Z testovacích vozidiel som si vyskúšal dve, a keďže v posledných týždňoch utrpeli vďaka "koncernovým" praktikám naftové agregáty trochu na popularite, tak obe benzínové. Najprv som si sadol za volant Astry vo výbave Enjoy s preplňovaným trojvalcom 1.0 Turbo, s ktorým som mal dočinenia už v novej Corse. Prekvapivo bol ale v novej Astre naladený na menší výkon (77 kW) a dostal iba 5-stupňovú prevodovku, takže je zrejmé, že je určený primárne do mesta. Po naštartovaní sa správal kultivovane a ticho, aj keď po pridaní plynu bolo zvuk trojvalca trochu počuť, no po zahriatí sa to zlepšilo. Agregát je živý a citeľný záťah nastupuje až po prekročení hranice cca 2000 ot./min. Pri jazde je cítiť, že Astra prešla diétnou kúrou a podvozok sa zdá byť príjemne naladený, poskytuje dostatok komfortu a zároveň je tuhý a sebaistý.

Po krátkej jazde som si povedal, že litrový trojvalec by mi na bežné presuny plne postačoval. Pokiaľ som si ale nepresadol za volant 150-koňového štvorvalca 1.4 Turbo so 6-stupňovou manuálnou prevodovku vo výbave Sport. Výrazný ťah v širšom spektre otáčok a citeľne lepšia pružnosť sprevádzaná decentne ostrým zvukom ma dostali. A to som sa na testovacej jazde so spotrebou zmestil do siedmich litrov. Nemám výhrady ani k prevodovke v oboch vozidlách, disponujú primeranými dráhami a presným chodom s jemným odporom. K tomu výborné športové sedadlá s možnosťou predĺženia sedáku, tmavý strop, lepšie ovládače na volante a väčšia obrazovka multimediálneho systému, ktorá rovnako v prípade jej menšej verzie poskytovala rýchlu odozvu na dotyk a prehľadné grafické prostredie s jemným rozlíšením. Musím uznať, že nová Astra na mňa urobila dojem a nemám jej čo vytknúť. Na vyslovenie finálneho verdiktu si ale budete musieť počkať na redakčný test.

Opel Astra 1.0 Turbo Enjoy
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Opel Astra 1.4 Turbo Dynamic
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Poďme ale na to hlavné, čo za to? Za základnú verziu Selection s benzínovým atmosférickým štvorvalcom 1.4 (74 kW) zaplatíte 12.290 Eur. V sériovej výbave dostane ESP, systém kontroly tlaku v pneumatikách, 6 airbagov, úchyty Isofix, LED denné svietenie, manuálnu klimatizáciu, Audiosystém R300 so 4 reproduktormi, Bluetooth handsfree, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, elektrické ovládanie predných okien, elektricky ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie, delené zadné sedadlá 40/60, diaľkové ovládanie centrálneho zamykania, 15“ oceľové disky s krytmi a sadu na opravu pneumatík.

Druhý stupeň Enjoy za cenové navýšenie 800 Eur pridáva audiosystém R 4.0 IntelliLink, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, ovládanie audiosystému a tempomatu na volante, volant potiahnutý kožou, palubný počítač, posuvnú prednú lakťovú opierku, elektrické ovládanie zadných okien, výduchy klimatizácie pre zadný rad sedadiel a 16“ oceľové disky s krytmi.

Tretí stupeň Dynamic je náhradou za označenie Sport. Oproti Enjoy má navyše 17“ športové disky z ľahkých zliatin, prepínač športového režimu, športové predné sedadlá, čierne čalúnenie stropu, predné hmlové svetlomety, varovanie pred čelnou kolíziou, indikácia vzdialenosti, varovanie pred vybočením z jazdného pruhu, rozpoznávanie a zobrazovanie dopravných značiek, protikolízne brzdenie LSCMB, dažďový senzor, vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou, automatické prepínanie svetiel s detekciou tunela, 6 prémiových reproduktorov, kapsy na zadnej strane predných sedadiel, ambientné osvetlenie interiéru, slnečné clony s osvetlenými zrkadielkami, čítacie lampičky vzadu, chrómované lišty okolo bočných okien či B-stĺpiky v lesklej čiernej farbe.

Vrchol aktuálnej ponuky predstavuje výbavový stupeň Innovation. Za sumu 1.700 Eur navyše dostanete oproti výbave Enjoy automatickú dvojzónovú klimatizáciu, bezkľúčové otváranie a štartovanie PEPS, elektrickú parkovaciu brzdu, 6 prémiových reproduktorov, elektricky sklápané spätné zrkadlá, predné hmlové svetlomety, varovanie pred čelnou kolíziou, indikáciu vzdialenosti, varovanie pred vybočením z jazdného pruhu, rozpoznávanie a zobrazovanie dopravných značiek, protikolízne brzdenie LSCMB, dažďový senzor, vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou, automatické prepínanie svetiel s detekciou tunela, ambientné osvetlenie dverí a interiéru, slnečné clony s osvetlenými zrkadielkami, čítacie lampičky vzadu, kapsy na zadnej strane predných sedadiel, ozdobné kryty nástupných prahov s nápisom OPEL, chrómované lišty okolo bočných okien, B-stĺpiky v lesklej čiernej farbe a 17“ disky z ľahkých zliatin.

V ponuke je zatiaľ iba 5-dverový hatchback, na verziu kombi si budeme musieť počkať do ďalšieho roka, cenník by sa mal objaviť v januári a predaj by mal začať na jar 2016.

Kompletný cenník nový Opel Astra

Text: Jaroslav Čík
Foto: autor, Opel

  

[ Späť na prezentácie noviniek | Zoznam sekcií ]