Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Renault Trafic 1.6 dCi 140 L1H1P1 Cool (05/2015)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.cvopa, 04.08.2015;

Modelu Renault Trafic sa na Slovensku v období rokov 1994 až 8/2014 predalo v rôznych verziách okolo 2400 kusov. Atraktivitu modelu výrobca prehĺbil v auguste minulého roka čo sa týka rozmerov karosérie, vybavenia interiéru až po dizajn exteriéru. Tak sa pozrime, čo Trafic ponúka v bežnej prevádzke.






Od Estafette po Trafic

Estafette bol predchodca Trafic-u a Renault v rokoch 1959 – 1980 vyprodukoval zhruba 530.000 kusov v troch generáciách. Tie postupne dvíhali ako zdvihové objemy (845 - 1289 cm3) a výkony, tak aj nosnosti. Úžitok prinášal v Európe, Kanade aj USA a to v prevedení pre transport osôb (označenie Hi-Boy) a tovaru (Petit-Panel). V roku 1981 ho nahradila prvá generácia modelu Trafic, ktorá priniesla kontrastný hranatý, účelný dizajn a produkovala sa podobne ako Estafette ďalších 20 rokov, po ktorých nastúpila vydarená druhá generácia Traficu, produkovaná aj pod značkami Opel a Nissan. Vydržalo jej to už len 13 rokov, keď v marci 2014 dorazila generácia číslo 3.

Exteriér

zväčšiť obrázok Na pohľad by sa dalo povedať, že sa zmenil najmä dizajn. Tretej generácii Traficu totiž zmizli bočné prelisy karosérie, tvoriace svojho času jednoznačný rozoznateľný podpis, namiesto veľkých reflektorov sa usadili vytvarované megareflektory prepojené s prednou maskou spolu s jej nemenej nadrozmerným logom diamantu. Tvary bočných plôch sa previazali s okolitými útvarmi, takže pohľad na ne uvedie pocity pozorovateľa do spokojnosti. Faktom však ostáva, že karoséria je po novom o 21 cm dlhšia, takže aj keď silueta pripomína svojho predchodcu, jedná sa o iné vozidlo.

Interiér

Vysoko položená podlaha kabíny vyžaduje zdolanie dvoch schodov. Prvý je pomerne úzky, čo môže vadiť najmä pri vystupovaní. Interiér, ako sa dá čakať od karosérie o šírke a výške skoro 2 metre, je priestorovo veľkorysý vo všetkých osiach. No vodič to v tomto smere trochu schytal – radiaca páka na palubnej doske drží kolená pri sebe, čo je obrovský kontrast v tak širokom aute. zväčšiť obrázok

Ďalšia anomália oproti osobným autám je absencia stredového panelu medzi prednými sedadlami a s tým súvisiaci vznik obrovskej medzery. Páka ručnej brzdy sa teda dostala až na podlahu a treba sa k nej zohýbať ako za spadnutou jednoeurovkou. Príjemnejšia by rozhodne bola nožná brzda, či páka na palubnej doske. Prítomnosť medzery by mohla mať výhodu, keby bola v príslušenstve možnosť na podlahový držiak tašky.

Ukladanie príručných veci na sedadlo spolujazdca (všemožne nastaviteľného) funguje len za použitia strečingových polôh. Lepšie sa ukazuje ukladať hore na palubnú dosku, pár priehradiek tam je, ba niektoré z nich uzamykateľné, väčšie veci do vyššie spomenutej medzery.

zväčšiť obrázok Prístrojový panel sa podobá na ten z Clia. Digitálny centrálny tachometer, otáčkomer, palivomer, palubný počítač a rôzne svietiace výstrahy. Po studenom štarte svieti modrá kontrolka, t.j. varovanie ohľadne studeného motora a s tým súvisiacim olejom (kto by rád ušetril za opravy napr. turbodúchadla). Stredový panel v tvare maliarskej palety svieti všetkými farbami dotykovej obrazovky, ktorá naviguje (mapy Copilot), prehráva hudbu, sťahuje aplikácie z online obchodu, atď... a popri tom si zachováva slušný kontrast počas slnečných dní.

Vzadu za prvým radom sedadiel je obrovská porcia miesta ako na kolená, hlavu, tak aj ramená, sú tu vrecká napr. na časopisy, dve lakťové opierky a bočné okná sa nespúšťajú, ale sú posuvné (otvoriť sa dá teda len polovica okna). Tretí rad plnohodnotných sedadiel je prístupný cez veľké pravé posuvné dvere a odklopené operadlo. Cez vytvorenú medzeru sa presúkajú viac-menej v pohode aj staršie, či menej ohybné osoby. Každopádne odporúčam dokúpiť aj ľavé bočné posuvné dvere. zväčšiť obrázok Na dôkladnejšie vyriešenie ostávajú aj voľne visiace bezpečnostné pásy tretej rady sedadiel, ktoré neustále fackajú priľahlé okná. Poznámka pod čiarou: ak chcete toto auto ako rodinné, treba vyskúšať, či sa menšie postavy okolo 150 cm dokážu usadiť a zároveň aj dotýkať nohami podlahy. Ak nie, bude to chcieť podložkou pod nohy, inak bude cestovanie veľmi nepohodlné.

Batožinový priestor dostal horné plato, ktoré možno uložiť v dvoch rôznych výškach. Objem aj pri troch radách sedadiel dosahuje 1 m3, no len pri naplnení po strechu, čo nie je reálne. Každopádne s objemom sa dá hrať a v závislosti od sklopení, či odstránenia tej ktorej rady sedadiel sa dá dosiahnuť na pekných 4,7 m3. Dodávka pre viacpočetné rodiny, no najmä pracovné tímy.

Motor a prevodovka

Orientačné namerané zrýchlenie prázdneho vozidla s vodičom
Zrýchlenie (km/h) Čas (s)
0 – 100 km/h (1-2-3-4°) cca 12,5
70 – 130 km/h (4° / 5°) 14 / 17
80 – 130 km/h (6°) 23
Najsilnejší motor 1.6 dCi preplňovaný dvoma turbodúchadlami s pevnou geometriou turbíny poskytuje najviac 103 kW / 3500 min-1 a cvičí s Traficom tak akurát. Nepovedal by som, že s ním je premotorovaný. Výrobca deklaruje maximum momentu 340 Nm od 1500 min-1. Reálne je najvyšší ťah cítiť okolo 1700 min-1. V súčasnej ponuke je však už zmena, motor posilnil o 5 koní a maximum momentu zliezlo na 1250 min-1, takže by pocit ťahu mal nastať výrazne skôr, podobne ako u skvelého Mastra.


Maximálne rýchlosti na
prevodové stupne
Prevodový stupeň Max. rýchlosť (km/h)
1 32
2 62
3 100
4 142
Celková dynamika je príjemná, čo dokladuje aj zrýchlenie 0-100 km/h asi 12,5 s, pričom k tomu sa treba dopracovať preradením na štvrtý stupeň, keďže trojke tesne pred 100 km/h dôjde dych a ledva na 100 km/h dolezie. Reálne je teda Trafic dosť živý. Horšie to bude s plným vyťažením, no brzdiť premávku Trafic ani vtedy nebude.

Prevodovka manuálna 6-stupňová sa nechá radiť pákou na palubnej doske. Ako som písal, trčí do priestoru a umožňuje vodičovi oprieť si o ňu pravé koleno, no bez tejto možnosti by bolo vodičovi lepšie. Samotné radenie však prebieha hladko.

Podvozok a jazda

Spotreba pri rýchlosti a prevodovom stupni
Prev. stupeň Rýchlosť (km/h) Otáčky
(min-1)
Priem. spotreba (l/100km)
5 60 1300 4,61
6 90 1700 4,57
6 100 1900 5,46
6 110 2000 6,83
6 130 2500 9,25
Vpredu McPherson, vzadu pozdĺžne ramená spojené torznou priečkou, teda zostava ako v bežnom osobnom aute. Sedí sa vysoko, takže z Traficu je výborný výhľad vpred. Netlačil som na pílu, čo sa hraničných možností podvozku týka, takže možnosti auta ostávajú skryté, pri bežných presunoch sa však Trafic správa sebaisto a „rozkročene“. V prípade plíženia sa na prepchatom mostnom privádzači mi vždy pomohol asistent rozjazdu do kopca, pri rozjazde na šotoline, prachu, snehu, atď. je poruke pribrzďovanie prešmykujúceho kolesa Extended Grip. Ku podivu som nemal problém s parkovaním v meste, čím narážam na rozmery auta, ktoré počas cúvania pomáha držať pod kontrolou aj zadná kamera.

Stop-štart systém nemá zabudovanú vychytávku ako v Scénicu, ktorá zaisťovala automatický reštart motora, ak náhodou pri unáhlenom rozbehu „zdochol“. Tu treba stlačiť tlačidlo a to primerane dlho, inak začne kotva štartéra oscilovať a motor nedokáže štartovať. Kto potrebuje tlačiť na spotrebu, tomu sa zíde režim ECO, ktorý znižuje intenzitu kúrenia pri zahrievacej fáze motora a trvalo aj odozvu aj výkon motora. Výsledok by však mal stáť za to.

Bezpečnosť

otvoriť test Euro NCAP zväčšiť obrázok Tak tri hviezdy z piatich v nárazovom teste Euro NCAP nie je zrovna veľa, no hlavný problém je, že napr. airbag spolujazdca je v úžitkových verziách za príplatok (v osobných štandard). Tým pádom nebol uvažovaný a spolujazdec dopadol zle. Rovnako bočné airbagy sú za príplatok, takže Trafic sa ani nekvalifikoval na bočný náraz na kôl. Inak bežný bočný náraz dopadol výborne.

Naopak, geometria sedadiel nie je vhodná a cestujúcim hrozí po náraze zozadu problém v oblasti krku. Ochrana detí je však silná stránka, čo dokladá maximum bodov, ktoré sa nedajú získať inak, ako funkčným systémom s možnosťou vypnúť airbag spolujazdca (ak tam je) a dať o tom viditeľnú informáciu cestujúcim. Ak by došlo k zrážke s chodcom v adekvátnej rýchlosti, tak v oblasti nôh by nemusel byť veľký problém, skôr na rohoch kapoty a koreni čelného skla.

Obstarávacia cena bez DPH

(spracované dňa 26.05.2015)

Základná cena modelu:
Trafic Passenger 1.6 dCi 90
L1H1P1 Business
23.290 €
Cena testovanej verzie
vrátane príplatkov:

Trafic Passenger 1.6 dCi 140
L1H1P1 Cool
33.190 €
Štandardná výbava: Bezpečnosť a ochrana:
ABS; BAS; ASR; ESP; HAC; kontrola stability; čelný airbag vodiča; imobilizér; centrálne zamykanie s DO; funkcia zamknutia dverí pri rozjazde; mechanická ručná brzda; opierky hlavy na všetkých sedadlách; výškovo nastaviteľné trojbodové bezpečnostné pásy na všetkých sedadlách;
Interiér:
výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča; lakťová a bedrová opierka sedadla vodiča; dvojmiestne sedadlo spolujazdca so sklopným operadlom a otočným stolíkom a výklopným sedákom s úložným priestorom; čalúnenie sedadiel – látka; obklad dverí – plast; obklad palubnej dosky – dvojfarebný plast; volant výškovo nastaviteľný; elektrohydraulický posilňovač riadenia s premenlivou charakteristikou; jednozónová mechanická klimatizácia s peľovým filtrom; palubný počítač; multifunkčný displej; el. ovládané predné okná - impulzne u vodiča; Wideview zrkadlo pre stráženie mŕtveho uhla; autorádio R0-13 s prehrávačom CD, Bluetooth®, MP3, USB a AUX vstupom na čelnom paneli, ovládanie rádia pod volantom, 2x repro; deliaca stena s oknom; textilné polstrovanie na deliacej stene; krytá priehradka na palubnej doske; vrecká v predných dverách; výsuvný držiak na dokumenty na palubnej doske; upevňovacie oká v podlahe nákladového priestoru; zásuvka 12V v nákladovom priestore; čiastočný obklad nákladného priestoru;
Exteriér:
nárazníky a kryty spätných zrkadiel čierne; vonk. kľučky dverí čierne; el. ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá; 16“ disky kolies oceľové s krytmi; plnohodnotná rezerva; zadné dvojkrídlové dvere plné; otváranie zadných dvojkrídlových dverí o 180°; pravé posuvné bočné dvere plné; palivová nádrž 80 litrov;
Výbava za príplatok k základnej cene: • látkový poťah Java čierny = 80 €
• bočné airbagy vodiča a spolujazdca = 480 €
• lakťové opierky na zadných sedadlách = 480 €
• dažďový a svetelný senzor = 80 €
• manuálna klimatizácia vpredu a vzadu s oddeleným ovládaním
a posilneným kúrením pre prednú časť vozidla = 150 €
• kúrenie pre zadnú časť vozidla s oddeleným ovládaním = 200 €
• mapové pokrytie Európy = 120 €
• komfortné samostatne výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca
s lakťovou a bedrovou opierkou = 200 €
• Pack Design Plus (predné hmlové svetlomety, Pack Look 3,
zatmavené zadné okná) = 250 €
• hmlovky = 150 €
• multimediálny a navigačný systém Media Nav
s mapovým pokrytím východnej Európy, 4x15W = 400 €
• ľavé posuvné dvere s otvárateľným oknom = 650 €
• držiak na smartfón s prípojkou USB na dobíjanie = 80 €
• uzatvárateľná schránka v hornej časti palubnej dosky pred spolujazdcom = 100 €
• disky kolies z ľahkej zliatiny 17" „CYCLADE“ = 700 €
• zadné parkovacie senzory = 400 €
• tempomat s obmedzovačom rýchlosti = 240 €
• kožený volant = 120 €

Konkurencia

Medzi priamych konkurentov by som zaradil VW Crafter 30 kombi 2.0 TDI KR, prípadne Mercedes Sprinter kombi 313/316 CDI, ktorý poskytuje podstatne menej úžitkovú polohu za volantom. K slovu by sa mohlo dostať aj najnovšie Iveco Daily v prípade stavby minibusu. Klasika sú Citroën Jumper 2.2 HDi Tour, či Fiat Ducato 2.3 MultiJet L1H1 Combi.

Zhodnotenie a záver

Trafic je bezpečný automobil s vydareným uspokojujúcim dizajnom a moderným interiérom, v ktorom sa posádka cíti priestranne a vzdušne aj pri plnom obsadení 8 osobami vrátane batožiny. V najvýkonnejšej verzii poskytuje jazdnú dynamiku, ktorá slabšie osobné vozidlá prekoná a s ostatnými bude v rámci dovolených rýchlostí v pohode držať krok. Podlahu má pomerne vysoko, čo si žiada zvyk prekonania schodu. Skrátka je to univerzál, ktorý svižne a pohodlne odvezie mnoho ľudí alebo nákladu.

Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Ostatné testy Renault:
Twingo 1.2 16V Miss Sixty
Wind 1.6 16V Exception
Clio 2.0 16V R.S. Ange & Demon 213/666
Clio 0.9 TCe Dynamique
Mégane 1.9 dCi Privilege
Laguna 2.0 dCi Black Edition
Latitude 3.0 V6 dCi Initiale
Scénic 1.6 dCi Bose
Grand Scénic 1.6 dCi Privilege
Grand Espace 2.0 dCi Celsium
Koleos 2.0 dCi 4x4 Bose Edition
Master 2.3 dCi 165 L3H2P3 Cool

Dňa: 04.08.2015
Text a foto: Ing. Juraj Cvopa
  

[ Späť na Test | Zoznam sekcií ]