Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Opel Corsa 1.0 Turbo Sport (04/2015)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.čík, 22.05.2015;

Do redakcie nám na týždňové testovanie dorazila najhorúcejšia novinka nemeckej automobilky Opel. Nová generácia malého modelu Corsa v 5-dverovom prevedení a vo výbave Sport. Najväčšie prekvapenie však ukrýva pod kapotou, kde sa nachádza nový preplňovaný benzínový trojvalec s objemom 1,0 litra.
testoval Jaroslav Čík





Malá Nemka s veľkým tromfom

Aktuálna generácia úspešného modelu Corsa s typovým označením E prichádza už ako piata v poradí. A keď hovorím o úspechoch, takmer 12 miliónov predaných kusov predošlých štyroch generácií počas svojej doterajšej 32-ročnej éry nepotrebuje ďalší komentár. Celý príbeh odštartovala prvá generácia (A) v roku 1982 a predávala sa dlhých 11 rokov až do roku 1993, kedy ju nahradila druhá generácia (B), v našich končinách dobre známa aj ako "Mečiarova Corsička". O sedem rokov neskôr v roku 2000 prišla na trh tretia generácia (C), ktorú v roku 2006 nahradila aktuálne predposledná, štvrtá generácia modelu Corsa (D), vyrábaná do konca minulého roku 2014. Dosť bolo ale histórie.


Exteriér
Už na prvý pohľad je zrejmé, že piata generácia má zvonku veľa spoločného s tou predchádzajúcou. Najmä pri pohľade zboku. Štvrtá generácia bola mimoriadne obľúbená, takže na čo zbytočne experimentovať a vymýšľať nové tvary? Opel sa rozhodol zapracovať na tom dobrom a ešte viac to vylepšiť.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok V žiadnom prípade však nejde iba o facelift. Základné rozmery sa zmenili len minimálne, a to vďaka pozmeneným tvarom nárazníkov a novej masky. Tá je väčšia a nižšie položená po vzore menšieho Adama. Nové sú predné reflektory s denným LED svietením. Na bokoch karosérie nechýbajú tradičné "oplácke" prelisy v tvare čepele a vzadu sa koncové svetlá zmenili z vertikálnych na horizontálne, vďaka čomu Corsa pôsobí opticky širšie a svojim tvarom pripomínajú svetlá Merivy alebo Astry. A keďže nová generácia využíva skelet aj technický základ predchodcu, na váhe nepribrala, ale ani neschudla. Pri porovnaní s konkurenciou v segmente patrí už tradične k tým najťažším.

Interiér
zväčšiť obrázok Najvýraznejšia zmena sa udiala práve v kabíne. Z predchodcu tu nezostalo nič zachované, všetko je kompletne nové a prepracované. Palubná doska, ktorú tvorí mix rôznych druhov plastov od mäkčených v hornej časti, tvrdých v spodnej a lesklého čierneho obkladu v kombinácii s červeným dekorom, je dielensky kvalitne spracovaná a pôsobí moderne a štýlovo. Pochvalu si zaslúži aj nový, dospelý a prehľadný prístrojový panel s bielymi ciferníkmi na čiernom pozadí a červenými ručičkami s dobre čitateľným multifunkčným displejom uprostred. Výborne mi sadol aj športovo ladený trojramenný volant s červeným prešitím, ktoré nechýba ani na madle ručnej brzdy a manžete radiacej páky, vybavený ovládačmi tempomatu (vľavo), audia a telefónu (vpravo) a dokonca vyhrievaním.

zväčšiť obrázok S menším súrodencom Adamom zdieľa napr. panel ovládačov automatickej klimatizácie či systém infotainmentu IntelliLink s farebnou 7-palcovou (17,8 cm) dotykovou obrazovkou. Tá je síce posadená trochu nižšie, takže musíte sklopiť zrak, ale zato rukou prekonáte menšiu dráhu z radiacej páky. Užívateľské prostredie displeja je prehľadné, príjemné a nechýba slovenčina, no dotykové ovládanie by mohlo reagovať o niečo rýchlejšie. Moderný systém IntelliLink poskytuje vysokú úroveň konektivity, je kompatibilný so smartfónmi s Androidom či Apple a nechýba hlasové ovládanie, Bluetooth a asistencia Siri Eyes Free. Pomocou pripojeného smartfónu môžete využívať rozličné aplikácie ako navigáciu BringGo, Stitcher alebo TuneIn na príjem rádio staníc a podcastov z internetu. Smartfón si môžete odložiť do odkladacej priehradky v spodnej časti stredovej konzoly alebo do praktického príplatkového držiaka s možnosťou nabíjania FlexDock, v hornej časti palubnej dosky. Veľký displej slúži taktiež aj pre parkovacieho asistenta so senzormi vpredu a vzadu.

zväčšiť obrázok Interiér ponúka v rámci svojho segmentu dostatok priestoru vo všetkých smeroch a pohodlne odvezie štyroch dospelých pasažierov aj na dlhšiu cestu. Predné sedadlá v testovanej výbave Sport dostali športové tvarovanie s posilneným bočným vedením a štýlové látkové čalúnenie. Sedí sa v nich komfortne, na dĺžku a šírku sedákov sa sťažovať nemôžem. Samozrejmosťou je výškové nastavenie sedadla vodiča a za príplatok dostali predné sedadlá aj funkciu vyhrievania. Škoda, že len jednostupňové bez možnosti zmeny intenzity. Pozitívom je v dnešných časoch šetrenia látkové čalúnenie dverí po celej dĺžke, ktoré napr. v novej Fabii nenájdete. V rámci segmentu disponuje nová Corsa nadpriemerným množstvom priestoru na nohy a hlavu aj pre zadných cestujúcich, traja sa vzadu odvezú iba núdzovo. Absentuje tu stredná lakťová opierka, rovnako tak vpredu. Zaujímavosťou je dvojpolohové nastavenie zadných operadiel.

Vďaka dvojitej podlahe batožinového priestoru po sklopení zadných operadiel vznikne takmer rovina. V takomto prevedení sa ponúka priestor s hodnotou 1120 litrov. V základnom usporiadaní s nesklopenými sedadlami 285 litrov, čím sa neradí na špičku v triede, ale na bežné využitie je plne postačujúci. Pochváliť musím pedantne vyriešené odkladacie priestory na povinnú výbavu a set na opravu defektov, kde je všetko pevne umiestnené. Pod podlahou batožinového priestoru sa nachádza aj unikátny integrovaný nosič bicyklov FlexFix, ktorý jednoduchým potiahnutím páčky uvoľníte a vysuniete z nárazníka. Po krátkom zložení môžete ihneď previezť až dva bicykle. Vďaka tomuto perfektnému riešeniu odpadá nutnosť montovať ťažné zariadenie a skladovať nosič v garáži. Uvítal by som ale signalizáciu vysunutia nosiča, počas testovania sa mi stalo, že sa pri jazde samovoľne vysunul. Pravdepodobne bol znečistený a tak je vhodné ho občas vystriekať vodou.

Motor a prevodovka
zväčšiť obrázok Dostávame sa k hlavnému tromfu novej Corsy, ktorý ukrýva pod kapotou. Ide o úplne nový benzínový trojvalec 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo, ktorý je súčasťou veľkej motorovej ofenzívy značky Opel a prichádza ako odpoveď na trojročné nepretržité kraľovanie Fordu v ankete Motor roka. Oproti Fordu dostal "oplácky" agregát vyvažovací hriadeľ za účelom ešte nižších vibrácií a hlučnosti. Po naštartovaní len ťažko uhádnete, či pod hlavou pracujú tri alebo štyri valce. Agregát sa správa veľmi kultivovane. Celohliníkový motor prepĺňaný turbodúchadlom je vybavený priamym vstrekovaním paliva, vypínateľným systémom Štart/Stop (tlačidlo Eco na palubnej doske) a spĺňa emisnú normu Euro 6. K dispozícii je v dvoch výkonových verziách, okrem testovanej verzie s 85 kW (115 k) je dostupný aj slabší variant s výkonom 66 kW (90 k). Obe verzie disponujú veľkým maximálnym krútiacim momentom 170 Nm už pri 1800 ot./min.

Nový trojvalec ma prekvapil kvalitným odhlučnením a spontánnou reakciou na plynový pedál. V porovnaní s "forďáckym" ecoboostom je motor od Opela živší v spodnejšom pásme, ale naopak neponúka taký záťah v najvyššom spektre otáčok. Na bežnú jazdu je tak vhodnejší agregát z dielne Opel, keď poskytuje ťah práve tam, kde ho najviac využijete. Svojou charakteristikou sa správa ako preplňovaný diesel, keď vynikajúcu dynamiku poskytuje už v rozmedzí 1800-3000 ot./min a vôbec ho nemusíte zbytočne vytáčať. Je veľmi pružný, pri zaradenom 6-tom prevodovom stupni sa bez problémov rozbehne aj z rýchlosti 50 km/h. Navyše dych nestráca ani vo vyšších rýchlostiach na diaľnici. Nový agregát ma dostal a je ideálnou a univerzálnou voľbou do mesta a rovnako aj mimo neho.

zväčšiť obrázok S novou Corsou som počas týždňa prešiel 611 km a pri odovzdaní vozidla palubný počítač udával dojazd ďalších 121 km. Výrobcom udávanú tabuľkovú kombinovanú spotrebu 5,0 l/100 km som síce prešvihol o celý liter, ale značnú časť kilometrov som absolvoval vo vyšších rýchlostiach po diaľnici, svižnejšími jazdami v meste, no nechýbali ani každodenné presuny do a z práce. Moju tradičnú, cca 14 km dlhú, trasu do práce Corsa zvládla za 5,7 litra na 100 km. Pri pokojnej jazde mimo špičky z bratislavskej časti Vinohrady cez Raču, Svätý Jur až do Pezinka mi "palubák" ukázal slušnú hodnotu 4,5 l/100 km. Ešte o niečo nižšiu hodnotu spotreby - 4,3 l/100, dokázal zajazdiť kolega z redakcie na 45 km dlhej trase z Nového Mesta n/Váhom do Uherského Hradišťa s priemernou rýchlosťou 80 km/h. Na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h si Corsa vypýtala 5,7-6 l/100 km, pri 140-tke okolo 7,5 l/100 km. Nový trojvalec teda naplno obstál aj v ohľade úspornosti.

Agregát je spriahnutý s úplne novou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Vyznačuje sa presným chodom, primeranými dráhami a dobrým sprevodovaním, ktoré nie je ani krátke, ani príliš dlhé. V meste môžete jazdiť na 5-ty resp. 6-ty stupeň, na diaľnici pri najvyššie povolenej rýchlosti motor na 6-tke točí 3200 ot./min.

50 km/h 5. stupeň 1400 ot./min.
60 km/h 6. stupeň 1350 ot./min.
90 km/h 6. stupeň 2200 ot./min.
130 km/h 6. stupeň 3200 ot./min.
140 km/h 6. stupeň 3400 ot./min.


Podvozok
zväčšiť obrázok Aj keď Corsa navonok pôsobí, že sa veľa na nej nezmenilo, pre podvozok to, rovnako ako aj pre interiér, vôbec neplatí. Opel uvádza, že prepracovaný podvozok neobsahuje nijaký komponent prevzatý z predošlej generácie modelu. Odpruženie prednej časti má na starosti tradičné nezávislé zavesenie MacPherson s pevnejším pomocným rámom, novou geometriou vrátane nových guľových čapov a o zadok sa starajú ramená spojené torznou priečkou, teda polotuhá náprava, ktorá bola nanovo vyladená.

A zmeny sú citeľné. Podvozok na svoju triedu poskytuje veľmi slušný komfort aj pri horšom povrchu vozovky a do kabíny sa prenášajú len minimálne rázy. Navyše pôsobí veľmi sebaisto aj vo vyšších rýchlostiach a veľmi dobre drží stopu pri svižnejších prejazdoch zákrutami s minimálnymi náklonmi. Riadenie je celkom presné s priemernou spätnou väzbou. Novinkou je štandardne montovaný (do všetkých verzií modelu Corsa) mestský režim posilňovača „City“, slúžiaci na uľahčenie parkovacích manévrov v meste. Kotúčové brzdy na oboch nápravách si rovnako dobre plnia svoju úlohu s plynulým nástupom.

Bezpečnosť
otvoriť test Euro NCAP zväčšiť obrázok Nová Corsa sa krátko po spustení výroby koncom minulého roka stihla podrobiť testom bezpečnosti spoločnosti Euro NCAP. Neodniesla si síce plný počtet - päť hviezdičiek, ale ani hodnotenie štyri hviezdičky v aktuálnom prísnejšom hodnotení nie je zlý výsledok. Za ochranu pasažierov získala slušné hodnotenie 79%, za ochranu detí o niečo menej - 77%, za ochranu chodcov 71% a za bezpečnostné systémy 56%. Práve posledne zmienený faktor stál Corsu stratu poslednej hviezdičky.

To však neznamená, že by v ponuke novej Corsy najnovšie bezpečnostné systémy chýbali. Za príplatok 570 resp. 530 € v balíku "Driver Assitance 1 alebo 2" získate okrem iného systém varovania pred vybočením z jazdného pruhu, rozpoznávanie dopravných značiek, systém varovania pred čelnou kolíziou či indikáciu vzdialenosti. Testované vozidlo ale spomínanými systémami nebolo vybavené. Nechýbal však systém varovania pred vozidlom v slepom uhle so svetelnou signalizáciou v spätných zrkadlách, ktorý varuje pred nechceným stretom s druhým vozidlom idúcim po ľavej či pravej strane. Samozrejmosťou bohatej sériovej výbavy je stabilizačný systém, šestica airbagov (čelné a bočné vpredu, hlavové vpredu aj vzadu) či asistent rozjazdu do kopca HAC.


Obstarávacia cena (spracované dňa 23.04.2015)

Najnižšia cena:
Corsa 1.2 Selection
8.490 €
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
Corsa 1.0 Turbo Sport
12.590 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Corsa 1.0 Turbo Sport
15.110 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily EBD, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS, brzdový asistent HBA, asistent rozjazdu do kopca HAC, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu a vzadu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách, monitorovanie tlaku v pneumatikách TPMS, dažďový a svetelný senzor
Interiér:
el. ovládané predné okná, samostmievajúce vnútorné spätné zrkadlo, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, športové predné sedadlá, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, 5x hlavová opierka, delené a sklopné zadné sedadlá, volant potiahnutý kožou s ovládaním rádia, radiaca páka potiahnutá kožou, manálna klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, multiinformačný displej, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, autorádio s CD a MP3 prehrávačom, 6 reproduktorov, Bluetooth, USB a AUX port
Exteriér:
nárazníky a kľučky dverí vo farbe karosérie, el. nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie, disky z ľahkých zliatin 16", pneumatiky 195/55 R 16
Výbava za príplatok k základnej cene: Ochranná sada (LED denné svietenie, parkovací asistent vpredu a vzadu) = 440 €
Zimná sada (vyhrievanie predných sedadiel a volantu) = 260 €
audiosystém IntelliLink so 7" dotykovou obrazovkou, navigácia cez pripojený smartfón = 400 €
automatická klimatizácia = 300 €
predné hmlové svetlá s chrómovaným orámovaním = 180 €
zatmavené bočné a zadné okná = 130 €
integrovaný nosič bicyklov FlexFix = 590 €
dvojitá podlaha batožinového priestoru = 30 €
lak - žiarivá farba = 190 €



Porovnanie s konkurenciou (spracované: 31.03.2015 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Opel Corsa Hyundai i20 Škoda Fabia Renault Clio
Značka a model Opel Corsa Hyundai i20 Škoda Fabia Renault Clio
Motor 1.0 Turbo 1.4i 1.2 TSI 0.9 TCE
Stupeň výbavy Sport Style Edition Limited
Zdvihový objem motora 999 1368 1197 898
Uloženie / počet valcov R/3 R/4 R/4 R/3
Preplňovanie áno nie áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 85/5000-6000 73,6/6000 81/4600-5600 66/5250
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 170/1800-4500 133,42/3500 175/1400-4000 135/2500
Prevodovka 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna 5-stupňová manuálna
Pohon predný predný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 195 184 196 182
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 10,7 11,6 9,4 12,2
Priemerná spotreba (l/100 km) 5,0 5,3 4,8 4,5
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1139 1060 1054 1009
Dĺžka (mm) 4021 4035 3992 4062
Šírka (mm) 1736 1734 1732 1732
Výška (mm) 1481 1474 1467 1448
Rázvor (mm) 2510 2570 2470 2589
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 285/1120 326/1042 330/1150 300/1146
Cena modelu bez príplatkov (€) 14.980 13.590 12.440 11.890
Akčná cena (€) 12.590 13.090 - 0
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 15.110 13.590 14.118 12.550

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Hyundai i20
  • má navyše: systém na upozornenie opustenia jazdného pruhu LDWS, elektricky ovládané zadné okná, elektricky sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, alarm, statické prisvecovanie do zákrut, prednú lakťovú opierku, dojazdové rezervné koleso
    nemá: systém sledovania mŕtveho uhla, predné parkovacie senzory (iba v balíku Premium), dotykovú obrazovku s možnosťou zobrazovania aplikácií zo smarftónu, zatmavené bočné a zadné okná, integrovaný nosič bicyklov

  • Škoda Fabia
  • má navyše: elektricky ovládané zadné okná, prednú lakťovú opierku
    nemá: systém sledovania mŕtveho uhla, vyhrievaný volant, integrovaný nosič bicyklov

  • Renault Clio
  • má navyše: navigačný systém (Corsa má po pripojení smartfónu s nainštalovanou navigáciou)
    nemá: systém sledovania mŕtveho uhla, predné parkovacie senzory, vyhrievaný volant a predné sedadlá, vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou, integrovaný nosič bicyklov



    Záverečné hodnotenie

    Piata generácia Corsy ma veľmi milo prekvapila. Napriek tomu, že navonok pripomína predchádzajúcu generáciu, po usadnutí za volant sa tohto pocitu zbavíte. Kompletne prepracovaný interiér pôsobí kvalitne, moderne a štýlovo a navyše ponúka dostatok priestoru. Plusom je aj kompletne prepracovaný, komfortný a sebaistý podvozok ponúkajúci solídne jazdné vlastnosti. Najväčší tromf sa však ukrýva po kapotou. Nový benzínový preplňovaný trojvalec je výborne použiteľný v meste vďaka slušnému záťahu už od spodného spektra otáčok a zároveň úsporný. Milovníkov pohybu na dvoch kolesách môže presvedčiť unikátny integrovaný nosič bicyklov FlexFix, ktorý v ponuke inej značky nenájdete.


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Prezentácia noviniek: Nový Opel Corsa

    Redakčný test: Opel Meriva 1.6 CDTI Cosmo (09/2014)
    Redakčný test: Opel Astra 1.6 CDTI Cosmo (08/2014)
    Redakčný test: Opel Mokka 1.7 CDTI Enjoy 4x4 (04/2013)
    Redakčný test: Opel Astra Sedan 1.7 CDTI Cosmo (03/2013)
    Redakčný test: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Enjoy (05/2012)
    Redakčný test: Opel Astra Classic Caravan 1.7 CDTI Plus (04/2012)


    Dňa: 22.05.2015
    Redaktor: Jaroslav Čík
    Foto: Jaroslav Čík

      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]