Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Renault Master 2.3 dCi L3H2P3 Cool (02/2015)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.cvopa, 15.05.2015;

Úžitkové vozidlá Renault Master patria na Slovensku medzi najpredávanejšie so zhruba 4400 predanými kusmi v rokoch 1994 až 8/2014. Uvedenie aktuálnej generácie prišlo pred štyrmi rokmi, v auguste 2014 dorazila faceliftovaná verzia a tú sme mali možnosť v najvyššej a najsilnejšej verzii vyskúšať.






Od Saviem Super Goélette po Renault Master

Model Super Goélette bolo ľahké úžitkové vozidlo do 3,5t produkované pod značkou Saviem. Tú vytvoril Renault akvizíciou výrobcov Somua a Latil v roku 1955 a agresívnym dôrazom na kvantitu s ňou prerazil v predajných číslach na francúzskom trhu. Portfólio modelov Saviem zahŕňalo malé, stredné, veľké úžitkové vozidlá ako aj autobusy, pričom zopár modelov sa stalo legendami v bývalej ČSSR pod licenčnou produkciou českej Avie. V dôsledku francúzskej priemyselnej politiky prevzal Renault v roku 1978 konkurenčnú značku Berliet, spojil ju so Saviem a došlo k vytvoreniu samostatného celku RVI – Renault Véhicules Industriels. Ako to ale súvisí s Masterom?

zväčšiť obrázok Príbeh samotného modelu Master začína v roku 1980, kedy sa predstavil ako nástupca spomenutého Super Goélette. Hranatý vzhľad s vystúpenými bočnými posuvnými dverami a okrúhle kľučky tvorili jeho hlavné rysy. Druhá generácia nabehla do predaja o 17 rokov neskôr, v roku 1997. Uhladené a decentne zaoblené tvary prinášali obrovský posun v dizajne. Veľký facelift sa konal v roku 2003 a priniesol mimo iné veľkoplošné reflektory. Master sa predával aj pod značkami Opel/Vauxhall ako Movano, či Nissan Interstar, vyrábal ho však vždy Renault. V roku 2010 prišla na rad aktuálna generácia, oficiálne predstavená na Slovensku aj za našej účasti. Tento súčasník dostal aj možnosť zadného náhonu s dvojmontážou, paletu celkových hmotností od 2,8 do 4,5 tony a jeden motor 2.3 dCi o viacerých výkonových stupňoch. V roku 2014 prešiel zosúladením dizajnu masky chladiča s aktuálnou korporátnou identitou a mimo iné dostal najvýkonnejší variant motora 2.3 dCi (120 kW) s dvojitým preplňovaním. A práve ten som vyskúšal.

Exteriér

zväčšiť obrázok Testovaný Master o prepravnej kapacite 13 m3 ako úžitkové vozidlo neprináša žiadne dizajnérske finesy, skôr vyzretosť s dôrazom na maximálny úžitok, čiže kubické usporiadanie s čo najväčšími vstupnými otvormi. Tie zahŕňajú jedny bočné posuvné dvere a zadné dvojkrídlové s možnosťou otvorenia o 270° (príplatok). Predná časť v snahe znížiť odpor vzduchu dostala celkový klinovitý tvar od čelného skla cez strmo klesajúcu kapotu, ktorú po stranách lemujú svetlomety až po masku chladiča. Tá svojim rozmerným rebrovaním s logom Renault zaisťuje rozpoznateľnosť modelu v spätnom zrkadle na prvý pohľad.

Interiér a posádka

Ťahám kľučku a otváram vysoké dvere kabíny, ľavú nohu na schod a už sadám a nastavujem sedadlo pozdĺžne, výškovo, bedrovú, lakťovú opierku... Sedadlá dostali hustejšiu penu ako verzie pred faceliftom a odlišné tvarovanie. Nastavím zrkadlá, volant len výškovo, pozdĺžne nejde - no toto... Spolujazdec sa volantu pri nástupe nechytí, takže by sa hodilo madlo na A-stĺpiku. V tme často nevidno kľučku na odomykanie dverí zvnútra a je nutné tápať pod dobre tvarovanou lakťovou opierkou. Párkrát mi ostal v ruke nejaký kryt schránky, čo vyzeral ako kľučka.

zväčšiť obrázok Kabína má vysoký strop a veľa miesta nad hlavou, smerom vpred mierne stúpajúcu podlahu a rozmernú odkladaciu plochu na ľavú nohu. Na pedále sa stúpa zhora a to umocňuje dojem, že sa sedí na aute a nie v aute. Je to dané vysokým posedom na kratších sedákoch a vzpriamenejším uhlom sklonu volantu. Výhľad naokolo ako z autobusu a presne tak sa Master aj riadi, nastáva pocit jazdy v kamióne. No nenadbiehajme si, pardon, nepredbiehajme.

Všade naokolo vidím odkladacie priestory, za prístrojovým štítom, nad a pod stredovou konzolou, po stranách palubnej dosky, pred spolujazdcom rovno tri kusy, vo dverách po štyri, pod sedadlami spolujazdca sa dajú uskladniť prilby a kufríky s náradím, podstropné police... Hádam aj xeroxový stroj by šiel niekam usadiť. Podľa výrobcu je Master pojazdná kancelária a je to tak, aj stolík dostal - na sklopenom operadle stredného sedadla. Dá sa naň upnúť notebook, ponesie poháre, perá, papiere... Ale čo keď mám tablet? Zo stredovej konzoly stačí vyklopiť kotviacu dosku na papiere A4 a uchytiť ho tam. Aj mince je kam dať, manuály, zakladače, bundy na tri háčiky na zadnej stene, maličkosti zhltnú kadejaké dutiny v palubnej doske, asi aj hniezdo pre vtáky by tam mohlo byť a nikomu by miesto nechýbalo. Takže veľká kabína? Aj áno, aj nie. Ide o dĺžku. Pre nižšie postavy určite stačí, 2-metroví majstri na strednom sedadle budú šomrať búchajúc kolenami do palubnej dosky. Ušetrime ich od toho.

zväčšiť obrázok Vo výbave nechýba nič potrebné, len navigácia. No tú by šlo mať na tablete, resp. sólo. Príplatkové automatické rozsvietenie svetiel po naštartovaní sa zíde, pretože chýba denné LED svietenie, takže je dobré doplatiť 40 eur* a svetlá nechať zapínať pri naštartovaní samé. Klimatizácia je fajn vec, no prevetranie a úvodné schladenie kabíny sa najlepšie udeje otvorením veľkých okien, je to hneď a vodičova strana ide impulzne. Rádio komunikuje cez Bluetooth a údajne skrýva ďalšie funkcie ako zobrazenie údajov palubného počítača, ale neskúšal som to (nevhodný telefón).

Skvelá inovácia je wideview zrkadlo v clone spolujazdca. To eliminuje jeden nepríjemný úkaz každej dodávky, teda že na križovatke je doprava rozhľad len po koniec okna spolujazdca, ďalej ani ťuk - zadné okná chýbajú. Preto sa namiesto povinného dochádzania ku križovatke kolmo sklopí clona spolujazdca a vidno aj „za okno“. Dobrá vec. Len to prevedenie lesklou fóliou – teda teda.

zväčšiť obrázok Cúvacie senzory odporúčam, aj s takou veľkou plachetnicou sa potom dá cúvať na centimetre a zanechať inventár okolo auta v pôvodnom stave. Kto svojich vodičov rád kontroluje, môže si nechať inštalovať doplnok - kamerového parkovacieho asistenta s nahrávaním za 290 eur*. Asi lepšia voľba než továrenský cúvací senzor s obyčajnou kamerou za 600 eur.

V kopci so stúpaním nad 3% chvíľu po pustení brzdu podrží Hill-start asistent, takže sa dá rozbehnúť dopredu bez nechceného cúvnutia z kopca, ktoré býva príčinou ľahkých nehôd s veľkým časovým zdržaním. No a fajn vychytávkou je aj ESP, ktoré sleduje okrem aktuálneho zaťaženia vozidla aj kmitanie prívesu a skľudňuje ho (ak je namontované ťažné).

Ostrekovanie skla je za jazdy nedostatočné, dajme tomu už pri 70 km/h voda nedostrekne na celú plochu skla, ale len na spodnú časť a stierače vodu nerozotrú. Chce to dať hadičky priamo na stierače. Hádam nabudúce.

*ceny príplatkov bez DPH 20%

Nákladový priestor

zväčšiť obrázok Na podlahu by bola vhodná podložka, inak pôjde lak pri nakladaní a posúvaní nákladu za chvíľu dolu. Početné upevňovacie oká sú povinnosť, cez okno deliacej steny sa dá sledovať stav nákladu po vyrezanej zákrute, zadné dvere sa otvárajú až do uhla 270° (za príplatok, inak 180°), dlhé predmety sa v testovanej vysokej verzií dajú zasunúť až nad kabínu posádky, čo som aj využil a veľmi to pomohlo. Pri nižších verziách by sa na dlhé predmety dal využiť hliníkový strešný nosič za doplatok 1000 eur s prístupovým rebríkom (+280 eur), alebo len priečne strešné nosiče za 750 eur.

Do priestoru medzi nadkoliami (1380 mm) sa s rezervou zmestí aj paleta/europlaeta, čo som mal možnosť vyskúšať. Rozmerné bočné posuvné dvere sa síce pre ich hmotnosť ťažšie otvárajú, no keď cez ne vysokozdvižný vozík nakladá naplnenú paletu, srdce plesá. Pre zásielky jemnej konštitúcie sa dá objednať pneumatické pruženie (+2000 eur).

Podvozok a jazda

zväčšiť obrázok Je tu predný náhon so zavesením McPherson a zadná tuhá náprava odpružená a vedená listovými pružinami. Spoľahlivé a funkčné riešenie. Zadný náhon je u Mastra tiež jednou s možností, no osobne po vykládke a uviaznutí na pokropenom hlinitom kopčeku so stúpaním 8% so Sprinterom (zadný náhon) by som nad touto možnosťou veľmi neuvažoval, nehľadiac na prítomnosť kardanu, jeho uloženia, hardy spojky a separátneho diferenciálu – to všetko tiež treba občas servisovať. Predný náhon je bezúdržbovejší a neustále zaťažený motorom nad ním. V prípade zhoršenej trakcie je u Mastra k dispozícii v štandarde funkcia „extended grip“, ktorá pribrzdí prešmykujúce koleso a prenesie do ¼ krútiaceho momentu na koleso s väčšou priľnavosťou – forma uzávierky diferenciálu (len pozor na prehriatie bŕzd). Zadný náhon môže mať za 600 eur normálnu uzávierku. Pri ťažších prepravách bude zadný náhon asi jedinou voľbou.

Orientačné namerané zrýchlenie prázdneho vozidla
Zrýchlenie (km/h) Čas (s)
0 – 100 km/h 12
70 – 130 km/h 16
Čo sa týka jazdy ako takej, rázvor 4,3 metra si vyžaduje nadbehnúť si skoro pri každej zákrute a prázdne auto na nerovnostiach postrkuje kabínu vpred, čo chce zvyk, alebo auto vyťažovať neustále. Master určite nie je osobné auto, napriek tomu dokáže s najsilnejším motorom „vyprášiť“ mnoho bežných osobných kolegov, čo spolu s pozorovaním premávky cez obrovské čelné okno prináša prekvapujúce zážitky. Jediná peha počas jazdy sú dvere spolujazdca, ktoré si veľmi rady vrzgnú a to dosť hlučne.

Motor a prevodovka

Maximálne rýchlosti na
prevodové stupne
Prevodový stupeň Max. rýchlosť (km/h)
1 35
2 65
3 105
4 135
Základný motor 2,3 dCi dostal dvojité turbodúchadlo a siahol na výkon 120 kW (163 koní pri 3500 min-1). Rád sa zbiera z nízkych otáčok, maximum krútiaceho momentu 360 Nm dosahuje už pri 1500 min-1, ide za plynom a dosahuje slušné max. otáčky okolo 5000 min-1, čo sa dá využiť pre účely maximálneho zrýchlenia a rýchlosti na nižších prevodových stupňoch. Maximálne rýchlosti na prvých 4 z nich sú v tabuľke:

Všetko vďaka dvojitému preplňovaniu. To sa skladá z malého a veľkého turbodúchadla, kedy malé pracuje od voľnobehu do zhruba tretiny až polovice záťaže (jeho účinok sa postupne znižuje, keďže nestíha) a súčasne nabieha väčšie turbodúchadlo, ktoré sa roztáča o málo pomalšie, výdatnejšie zásobuje vzduchom a nabieha postupne od jednej tretiny záťaže motora. Ani jedna turbína nemá variabilnú geometriu. Čo je dobre, lebo tá sa zvykne zaseknúť.

Spotreba pri rýchlosti a prevodovom stupni
Prev. stupeň Rýchlosť (km/h) Otáčky
(min-1)
Priem. spotreba (l/100km)
5 70 1600 5,8
6 70 1450 5,1
6 90 1800 6,4
6 110 2200 7,9
6 135 2600 10,2
Obrovskou nečakanou výhodou je znížená spotreba oproti slabším jednoturbovým verziám až o jeden liter v kombinovanom cykle. Reálne. Ja som sa dostal so spotrebou na 7,9 litra/100 km, o liter viac ako píše výrobca, ale to som šiel s naplno vyťaženým aj prázdnym autom a to veľmi dynamicky v rámci možností, občas nadoraz. Normálne – mimo testu - by som tak nejazdil. Master má štandardne nádrž objemu 80 litrov, za príplatok sa dá inštalovať 105 litrov, čo umožní dojazd aj cez 1000 km teda tankovanie v lokalitách s nižšími cenami, napr. v zahraničí.

Bezpečnosť

S pasívnou bezpečnosťou to je jedna neznáma, keďže Euro NCAP Master netestoval. Testoval však Trafic v roku 2015 a 3 hviezdy bude zhruba to, čo sa dá čakať aj od Mastra, aj keď je to len špekulácia. Ale je to hlavne preto, lebo na palube je štandardne len airbag vodiča, čo napríklad Trafic ani nekvalifikovalo na test bočného nárazu do stĺpu a strhlo mu to body. Kabína teda ostáva pri náraze stabilná, o to v nízkom hodnotení nejde. Za 780 eur sú k dispozícii airbagy čelné aj bočné pre vodiča a spolujazdca. Štandardom je ESP, ASR, ABS, BAS, HAC, extended grip elektronická uzávierka diferenciálu, wideview zrkadlo pre zníženie mŕtveho uhla v križovatke, deliaca prepážka s oknom a upevňovacie oká v nákladovom priestore.

systémy: ABS - protiblokovací brzdný, ASR - protiprešmykový rozjazdový, ESP - stabilizačný, BAS - brzdový asistent, HAC - podpora rozjazdu do kopca

Obstarávacia cena bez DPH (spracované dňa 15.05.2015)

Základná cena modelu:
Master 2.3 dCi 110 L1H1P1 Business (predný náhon)
20.890 €
Cena testovanej verzie
vrátane príplatkov:

Master 2.3 dCi 165 L3H2P3
Cool (predný náhon)
29.640 €
Štandardná výbava: Bezpečnosť a ochrana:
ABS; BAS; ASR; ESP; HAC; kontrola stability; čelný airbag vodiča; imobilizér; centrálne zamykanie s DO; funkcia zamknutia dverí pri rozjazde; mechanická ručná brzda; opierky hlavy na všetkých sedadlách; výškovo nastaviteľné trojbodové bezpečnostné pásy na všetkých sedadlách;
Interiér:
výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča; lakťová a bedrová opierka sedadla vodiča; dvojmiestne sedadlo spolujazdca so sklopným operadlom a otočným stolíkom a výklopným sedákom s úložným priestorom; čalúnenie sedadiel – látka; obklad dverí – plast; obklad palubnej dosky – dvojfarebný plast; volant výškovo nastaviteľný; elektrohydraulický posilňovač riadenia s premenlivou charakteristikou; jednozónová mechanická klimatizácia s peľovým filtrom; palubný počítač; multifunkčný displej; el. ovládané predné okná - impulzne u vodiča; Wideview zrkadlo pre stráženie mŕtveho uhla; autorádio R0-13 s prehrávačom CD, Bluetooth®, MP3, USB a AUX vstupom na čelnom paneli, ovládanie rádia pod volantom, 2x repro; deliaca stena s oknom; textilné polstrovanie na deliacej stene; krytá priehradka na palubnej doske; vrecká v predných dverách; výsuvný držiak na dokumenty na palubnej doske; upevňovacie oká v podlahe nákladového priestoru; zásuvka 12V v nákladovom priestore; čiastočný obklad nákladného priestoru;
Exteriér:
nárazníky a kryty spätných zrkadiel čierne; vonk. kľučky dverí čierne; el. ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá; 16“ disky kolies oceľové s krytmi; plnohodnotná rezerva; zadné dvojkrídlové dvere plné; otváranie zadných dvojkrídlových dverí o 180°; pravé posuvné bočné dvere plné; palivová nádrž 80 litrov;
Výbava za príplatok k základnej cene: alarm = 250 €
dažďový a svetelný senzor = 100 €
hmlovky = 150 €
otváranie zadných dvojkrídlových dverí o 270° = 200 €
tempomat + obmedzovač rýchlosti = 200 €
zadné parkovacie senzory = 300 €

Konkurencia

Z konkurenčných modelov by som do úvahy bral Mercedes Sprinter, aj keď sa produkuje primárne so zadným náhonom. Za tučný príplatok vie ponúknuť 4x4 a jeho ergonómia dáva vodičovi pocit jazdy v osobnom aute, čo však nemusí sedieť každému. Ďalej Fiat Ducato a Citroën Jumper, čo sú bežné dodávky, ktoré vedia dobre pracovať s cenou, Volkswagen Crafter, Opel Movano (dvojička Mastera) a do výberu treba zaradiť aj nové Iveco Daily, ktoré používa rámový podvozok pre furgon, teda nakladacia hrana je trošku vyššia (ale nie až tak ako v minulej generácii), má zadný náhon, vie dodať veľmi širokú škálu verzií ako rozmerovo, tak aj hmotnostne a ponúka najvýkonnejší motor v triede s hodnotou 150 kW (204 koní) / 470 Nm. Čo sa Mastra týka, tam sa dá okrem furgona vybrať aj kombi s dvomi radmi sedadiel (furgon dvojkabína), podvozok s kabínou/dvojkabínou, plošinový podvozok, či hotové nadstavby ako valník, sklápač, skriňa, prípadne malý autobus s 9-timi alebo 17-timi miestami na sedenie.

Zhodnotenie a záver

Renault Master 2.3 dCi 165 je robustné, veľmi agilné, dobre využiteľné úžitkové vozidlo s vynikajúcou spotrebou pod záťažou aj pri dynamickom nasadení. K dispozícii má bohatú možnosť príplatkov pre zvýšenie bezpečnosti, komfortu, úžitkovej hodnoty, ako aj spoľahlivosti a predvídateľnosti servisných nákladov. Záruku je možné rozšíriť až na 3 roky / 200.000 km a objednať sa dajú servisné balíky na 3, 4 či 5 rokov a 100, 150, príp. 200.000 km. Transparentné financovanie 103%, teda preplatenie len 3% z konečnej sumy vozidla, spolu s asistenčnou službou Renault v prípade poruchy (do 8 rokov / 500.000 km) pridáva ďalší dôvod na kúpu pre firmy aj podnikateľov.

Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Ostatné testy Renault:
Twingo 1.2 16V Miss Sixty
Wind 1.6 16V Exception
Clio 2.0 16V R.S. Ange & Demon 213/666
Clio 0.9 TCe Dynamique
Mégane 1.9 dCi Privilege
Laguna 2.0 dCi Black Edition
Latitude 3.0 V6 dCi Initiale
Scénic 1.6 dCi Bose
Grand Scénic 1.6 dCi Privilege
Grand Espace 2.0 dCi Celsium
Koleos 2.0 dCi 4x4 Bose Edition

Dňa: 15.05.2015
Text a foto: Ing. Juraj Cvopa
  

[ Späť na Test | Zoznam sekcií ]