Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Honda NSX – znovuzrodenie ikony (01/2015)  Vytlačiť stránku
redaktor: k.zechmeister, 16.01.2015;

Dvadsaťpäť rokov po premiére pôvodného superšportového automobilu NSX, ktorý vo svojej dobe posúval zažité hranice, predstavila Honda na Severoamerickom medzinárodnom autosalóne 2015 produkčnú verziu jeho netrpezlivo očakávaného nástupcu s logom luxusnej divízie Acura. Produkčný model v ligotavej červenej farbe vošiel na pódium sprevádzaný zvukom svojho motora preplňovaného dvoma turbodúchadlami.

Nová generácia NSX je výstavnou skriňou automobilového štýlu, dizajnu a parametrov hybridného superšportového automobilu s motorom uprostred. Značka Acura tiež oznámila hlavné údaje o konštrukcii a výkonoch nového vozidla. Spoločnosť začne prijímať individuálne objednávky na nový model NSX od leta a prvé vozidlá by mali k zákazníkom doraziť v druhej polovici tohto roka.

Model NSX, ktorého úlohou je vniesť do segmentu superšportov nové zážitky zo športovej jazdy, spochybňuje zažitý pohľad na tento druh automobilov – rovnako, ako prvá generácia pred štvrťstoročím. Jadrom tohto nového prístupu je celkom nová hnacia jednotka – dvakrát preplňovaný motor V6 s uhlom rozovretia valcov 75 stupňov a s ventilovým rozvodom DOHC, ktorý je spojený s 9-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou (DCT) a je kombinovaný so športovým hybridným systémom (Sport Hybrid system) tvoreným tromi elektromotormi. Hnacie ústrojenstvo je integrované v mimoriadne tuhej a ľahkej karosérii tvorenej rôznymi materiálmi, pri ktorej výrobe boli prvýkrát na svete použité nové materiály a výrobné procesy. Vďaka filozofii „superšportu zameraného na človeka“ kladie toto vozidlo vodiča vo všetkých ohľadoch na prvé miesto. Najmodernejšie hybridné hnacie ústrojenstvo, karoséria a podvozok novej generácie modelu NSX, zaisťujú mimoriadne intuitívnu a okamžitú odozvu na pokyny vodiča.

„Naším cieľom bolo vytvoriť celkom nový model NSX, ktorý by bol verný odkazu svojho predchodcu: superšportový automobil, ktorý by svojmu majiteľovi prinášal nové zážitky z jazdy, keď každá súčasť vozidla rešpektuje tú najinteligentnejšiu časť – vodiča,“ uviedol Mike Accavitti, senior viceprezident a generálny riaditeľ divízie Acura. „Duša automobilu spočíva v emočnom spojení medzi ním a vodičom. V prípade NSX je toto spojenie intenzívne a okamžité.“

Vzhľadom na to, že model NSX predstavuje vrchol výkonov a prestíže značky Acura, bol na autosalóne predstavený s motívom „Precízny výkon“ (Precision Crafted Performance). Táto téma bola pôvodne sloganom celej značky Acura a predstavovala hlavnú hnaciu silu pri vývoji pôvodného modelu NSX i hlavný motív pri jeho predstavení.

Nová generácia NSX, pri ktorej sa konštruktéri zamerali na dosiahnutie precízneho výkonu spojeného s prvotriednym remeselným spracovaním, bola vyvíjaná ako celkom nový model. Projekt si vyžiadal takmer tri roky intenzívnej práce globálneho tímu dizajnérov a konštruktérov, ktorý viedli technici z vývojového centra značky v meste Raymond, Ohio.

„NSX odráža americké korene značky Acura a je hmatateľným dôkazom silnej úlohy, ktorú naše severoamerické zastúpenie hrá v smerovaní a rozvoji jej budúcnosti,“ vyhlásil Erik Berkman, výkonný viceprezident oddelenia obchodného rozvoja značky Acura.

„Náš globálny tím sa ujal výzvy vytvoriť nový zážitok z jazdy športovým automobilom. Na to využil nové technológie, vďaka ktorým je vozidlo neuveriteľne živé, ale zároveň intuitívne a okamžite reaguje na všetky pokyny vodiča,“ uviedol Ted Klaus, hlavný inžinier a vedúci globálneho tímu, ktorý model NSX vyvíjal. „NSX sa vyznačuje výkonmi špičkového športového vozidla, okamžitou akceleráciou a vzrušujúcou, ale zároveň sebaistou jazdnou dynamikou.“

Dizajn karosérie v duchu „pretkanej dynamiky“
„Nový model NSX sa vyznačuje dizajnom, ktorému hovoríme „Pretkaná dynamika“ (Interwoven Dynamic),“ uviedla Michelle Christensen, vedúca tímu zodpovedného za dizajn karosérie modelu NSX. „Ide o ideálnu zmes vzhľadu exotického športového vozidla a funkčnosti superšportu.“

Karoséria NSX sa vyznačuje klasickými nízkymi a širokými proporciami, ktoré sa spájajú s modernými a atraktívne tvarovanými povrchmi, agresívnym tvarom prednej časti a zadnými svetlami, ktoré vzdávajú poctu svojmu predchodcovi. Charakteristické bočné nasávacie otvory a letmo umiestnený C-stĺpik privádzajú vzduch k uprostred uloženému motoru a smerujú prúdenie vzduchu na zadnú časť, čím sa zvyšuje prítlačná sila. Na uloženie nového, pozdĺžne umiestneného motora V6 s dvoma turbodúchadlami a s 9-stupňovou prevodovkou DCT bola produkčná verzia oproti NSX Concept z roku 2012 predĺžená (+7,5 cm) a rozšírená (+2,5 cm) a kabína bola mierne posunutá smerom vpred.

Každý prvok konštrukcie karosérie bol starostlivo navrhnutý vzhľadom na ideálne prúdenie vzduchu tak z hľadiska prítlaku, ktorý zvyšuje stabilitu, ako aj z hľadiska chladenia systémov vozidla. Model NSX prešiel rozsiahlymi testami v špičkovom aerodynamickom tuneli firmy v Raymonde v štáte Ohio, ktoré oproti konceptu vyústili do celého radu významných zmien, vrátane inovovaných otvorov v kapote, nových otvorov v predných blatníkoch, modifikovaných bočných nasávacích otvorov, či optimalizovaného zadného spojlera.

Kokpit zameraný na vodiča
„V súlade s koncepciou 'superšportu zameraného na človeka' bol model NSX nekompromisne navrhnutý s dôrazom na vodiča,“ hovorí Johnathan Norman, vedúci tímu zodpovedného za vývoj interiéru modelu NSX. „Podobne ako pri NSX prvej generácie sme vytvorili 'Kokpit zameraný na vodiča', ktorý vodičovi ponúka prvotriednu kontrolu, výhľad a usporiadanie všetkých ovládacích prvkov; všetko však bolo ďalej vylepšené s cieľom naplniť očakávania spájané s moderným superšportom.“

Interiér NSX sa vyznačuje mimoriadne skvelým výhľadom vpred, jednoduchým a intuitívnym ovládaním i špičkovou ergonómiou. Žiarivým príkladom je sedadlo, ktoré ponúka skvelú oporu kombinovanú s prvotriednym komfortom a umožňuje ľahké nastupovanie i vystupovanie.

Prístrojový panel modelu NSX je tvorený dynamickým TFT displejom, ktorý reaguje na vodičom zvolený režim integrovaného systému jazdnej dynamiky (Integrated Dynamics System) a v grafickej forme zobrazuje všetky dôležité informácie. Uprostred kruhového ovládača nového integrovaného systému jazdnej dynamiky (Integrated Dynamics System) na stredovej konzole sa nachádza štartovacie tlačidlo, ktoré aktivuje športové hybridné hnacie ústrojenstvo. Pod kožou ručne obšitým panelom palubnej dosky sa nachádza obnažený stredový rám – funkčný konštrukčný prvok podvozka, ktorý svojím dizajnom pripomína rám nekapotovaných športových motocyklov. Mimoriadne tenké, ale zároveň vysoko pevné A stĺpiky spolu s nízko umiestneným prístrojovým panelom minimalizujú prekážky vo výhľade vodiča na vozovku.

Športové hybridné hnacie ústrojenstvo
V snahe o zachovanie základnej filozofie prvej generácie bol nový model NSX navrhnutý tak, aby maximalizoval schopnosti vodiča a poskytoval výnimočne intuitívnu a sebaistú odozvu „podľa vôle vodiča“.

Konštruktéri značky Acura využili bohaté skúsenosti firmy v oblasti výkonných motorov a hybridných elektrických pohonov, ktoré spojili s dvoma dekádami prác na vývoji špičkových technológií na rozdeľovanie hnacej sily, akou je napríklad systém Super-Handling All-Wheel Drive (SH-AWD). Výsledkom je najdômyselnejšie a technicky najpokročilejšie inteligentné hnacie ústrojenstvo vo svete superšportových vozidiel.

Srdcom modelu NSX je celkom nový, uprostred umiestnený, dvakrát preplňovaný motor V6 s uhlom rozovretia valcov 75° a s ventilovým rozvodom DOHC, ktorý je spojený s 9-stupňovou prevodovkou DCT vyvinutou značkou Acura. Motor V6 je vybavený kompaktným ventilovým rozvodom z pretekárskych vozidiel a mazaním so suchou kľukovou skriňou, ktoré prispieva k zníženiu ťažiska. Celkom nová 9-stupňová prevodovka DCT sa vyznačuje bleskurýchlym radením i podraďovaním v závislosti od otáčok motora. Zadný elektromotor s priamym náhonom, ktorý je uložený medzi motorom a prevodovkou, pomáha pri akcelerácii, brzdení a pomáha tiež zlepšovať rýchlosť radenia. Predné kolesá modelu NSX sú poháňané dvoma nezávislými elektromotormi s vysokým výkonom, ktoré sa vyznačujú okamžitou odozvou a umožňujú dynamické rozdeľovanie hnacej sily medzi pravú a ľavú stranu vozidla.

Okrem zlepšovania akcelerácie a brzdenia slúžia predné elektromotory v NSX na dynamické rozdeľovanie krútiaceho momentu. Výsledkom je okamžitá akcelerácia s „nulovým oneskorením“ a skvelá ovládateľnosť, ktorá ako keby bola schopná predvídať priania vodiča. Model NSX prešiel rozsiahlymi testami na najnáročnejších svetových pretekárskych okruhoch, vrátane známeho Nürburgringu.

Pokročilá konštrukcia karosérie z viacerých materiálov
V nadväznosti na odkaz prvej generácie NSX, ktorá sa stala prvým superšportom s hliníkovou karosériou, prichádza i nová generácia NSX s inovatívnou konštrukciou karosérie tvorenou viacerými materiálmi, ktorá zahŕňa niekoľko svetových prvenstiev, čo sa týka použitých materiálov i výrobných procesov.

Karoséria modelu NSX má tvar priestorového rámu tvoreného vnútorným hliníkovým rámom a prvkami z vysokopevnostnej ocele a ďalších pokročilých materiálov. Rám je upevnený k podlahe z uhlíkových vlákien a tento mimoriadne rigidný celok, pri ktorom boli navyše využité najmodernejšie technológie spájania, je schopný celkom absorbovať všetky torzné a ohybové sily.

Pri modeli NSX bola prvýkrát na svete využitá technológia odlievania kombinujúca konštrukčnú a výrobnú flexibilitu odlievania s pevnosťou a rozťažnosťou kovaného materiálu, čo prispieva k významnému zníženiu hmotnosti. Panely karosérie sú tvorené kombináciou hliníka a plošne tvarovaného kompozitu (SMC).

Pokročilá športová konštrukcia
Model NSX sa vyznačuje „Pokročilou športovou konštrukciou“ (Advanced Sports Package), pri ktorej sú hlavné súčasti hnacieho ústrojenstva – uprostred uložený motor, oba predné elektromotory a zväzok batérií spolu s riadiacou jednotkou hybridného systému – optimalizované s dôrazom na koncentráciu hmoty okolo stredu vozidla, čo ďalej prispieva k zlepšeniu jeho dynamickej odozvy. Vďaka kombinácii tejto koncepcie a ľahkej karosérie má model NSX najnižšie položené ťažisko v danej triede.



NSX využíva plne nezávislé celohliníkové zavesenie predných i zadných kolies a na prenos mimoriadneho výkonu slúžia pneumatiky ContiSportContact™ s rozmermi 245/35Z R19 vpredu a 295/30Z R20 vzadu, ktoré sú obuté na hliníkových ráfikoch s rozmerom 19 × 8,5 vpredu a 20 × 11 vzadu. Výkonné, prirodzené a sebaisté brzdenie je zaistené 6-piestovými prednými a 4-piestovými zadnými strmeňmi na ultra-výkonných karbónovo-keramických brzdových kotúčoch.

K prvotriednej ovládateľnosti veľkou mierou prispieva športový hybridný systém pohonu všetkých kolies Sport Hybrid Super-Handling All Wheel Drive (Sport Hybrid SH-AWD), ktorý ponúka bleskurýchlu odozvu na všetky pokyny vodiča – riadenie, brzdenie i plyn – a zároveň poskytuje stabilitu, ovládateľnosť a dynamiku systému pohonu všetkých kolies. Asistent pre agilné ovládanie (Agile Handling Assist – AHA) pomocou ľahkého pribrzďovania ďalej zlepšuje stáčavú odozvu a dynamickú stabilitu vozidla.

Integrovaný systém jazdnej dynamiky (Integrated Dynamic System) sa ovláda kruhovým ovládačom, ktorý ponúka voľby režimov Quiet, Sport, Sport+ a Track (Tichý, Šport, Šport+ a Okruh). Systém upravuje odozvu motora, elektromotorov, prevodovky i podvozka a dokonca reguluje úroveň zvukového prejavu motora. To všetko v závislosti od potrieb vodiča a od prostredia, v ktorom sa vozidlo pohybuje. V tichom režime je vozidlo schopné krátkodobej jazdy nižšou rýchlosťou iba na elektrický pohon. V ďalších režimoch Sport a Sport+ sa postupne vyostruje dynamická odozva vozidla a v režime Track NSX vodičovi ponúkne plné spektrum svojich výkonových možností.

NSX tiež disponuje funkciou okamžitého rozjazdu, ktorá umožňuje rozjazd s nulovým oneskorením, pri ktorom asistujú motor i všetky tri elektromotory.

Nový výrobný závod
Model NSX sa bude vyrábať výhradne v závode Performance Manufacturing Center (PMC) v meste Marysville (Ohio), kde približne 100 vysokokvalifikovaných pracovníkov zaistí kompletnú výrobu karosérií, lakovania i finálnu montáž z dielov pochádzajúcich z domácich i z globálnych zdrojov.

Závod PMC i jeho procesy boli navrhnuté tak, aby skvele kombinovali remeselné schopnosti pracovníkov s najmodernejšími technológiami a umožňovali tak nový výrobný prístup. Vďaka tomu, že výroba karosérií je zaisťovaná interne, zachováva si značka Acura plnú kontrolu nad ich kvalitou vrátane kritickej pevnosti a presnosti zavesenia, montáže i povrchového spracovania – a to od prvotnej konštrukcie až po finálnu montáž.

Pracovníci majú k dispozícii inovatívne technológie, ktoré ich remeselné schopnosti posúvajú na ešte vyššiu úroveň, a umožňujú im pri špecializovanej výrobe superšportových automobilov dosahovať tú najvyššiu kvalitu.



Zdroj: Honda Motor Europe Limited Slovensko, organizačná zložka
  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]