Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
prezentácie noviniek: Opel Movano upravené pre riadenie z invalidného vozíka  Vytlačiť stránku
redaktor: j.čík, 04.12.2014;

Opel predstavil špeciálne upravený model Movano pre hendikepovaných vodičov. Ide o prvé vozidlo na Slovensku, ktoré je môžné riadiť priamo z invalidného vozíka. My sme sa na neho boli pozrieť.

Úprava použitá v modeli Movano Combi, ktorú je možné aplikovať v rámci značky aj v modeloch Vivaro a Combo (vo verzii so zvýšenou strechou H2), výrazne posúva hranice možností hendikepovaných vodičov. Vďaka sérii úprav podlahy vozidla, jeho riadenia, diaľkovo ovládaných zadných dverí ako aj montáži automatickej zdvíhacej plošiny a bez nutnosti presadať z invalidného vozíka za volant auta.

Úpravy pre hendikepovaných vodičov zastrešuje program značky Opel Handycars, ktorý spolupracuje so všetkými dílerstvami značky Opel na Slovensku. Jeho poslaním je zabezpečiť poradenstvo, predaj a následnú úpravu vozidla pod jednou strechou. Ide o jediný projekt pre všetkých hendikepovaných, nielen telesne postihnutých, ktorý nie je viazaný na štátny príspevok. Ten aktuálne predstavuje sumu 6 630 Eur pri vozidlách s mechanickou prevodovkou a 8 300 Eur s automatickou prevodovkou. Okrem samotnej zľavy na nové vozidlo, ktorá sa pohybuje okolo 24% (z cenníkových cien), program Handycars poskytuje aj výhodné podmienky financovania, poistenia a asistenčné služby v EU po dobu 6 rokov zdarma.

Najnovším prírastkom v rodine unikátne upravených vozidiel je model Opel Movano Combi. „Doposiaľ existovali rôzne druhy úprav vozidiel pre zdravotne postihnutých spoluobčanov. My však chceme ísť neustále ďalej. Preto sme v spolupráci s našimi partnermi hľadali cestu, ako využiť v súčasnosti dostupné technológie na to, aby sme posunuli hranice bezbariérového pohybu. Aby sme mohli zabezpečiť hendikepovanej osobe nielen jej pohodlnú prepravu za pomoci druhých, ale jej aj umožniť vozidlo priamo riadiť. A to priamo zo svojho invalidného vozíka,“ hovorí Antonín Pokorný, projektový manažér Opel Handycars. Prvé takto upravené vozidlo na Slovensku vlastní Organizácia muskulárnych dystrofikov.

Osemmiestna dodávka Opel Movano Combi s motorom 2.3 CDTI s výkonom 110 kW (150 koní), dĺžkou rázvoru 3 182 mm s prevádzkovou hmotnosťou prešla viacerými úpravami, ktoré boli realizované podľa požiadaviek užívateľa automobilu. "Hľadali sme auto, ktoré svojou výškou vyhovuje človeku, ktorý je na vozíku. A tiež má dostatok priestoru, aby sa do neho zmestili spolu s vodičom - vozíčkárom aj ďalší pasažieri na vozíku. Priestranná, všestranná a výkonná dodávka Movano Combi bola z portfólia Opel pre tento účel ideálna. Po sérii úprav sa nám podarilo získať unikátne vozidlo, aké na Slovensku pre hendikepovaných vodičov doposiaľ nebolo k dispozícii", uvádza Tibor Köböl z Organizácie muskulárnych dystrofikov v SR, ktorá unikátne upravené vozidlo využíva v rámci svojej činnosti.


Rozsah úprav, ktorými model Opel Movano Combi prešiel:
1. montáž elektrohydraulickej dvojramennej automatickej zdvíhacej plošiny AUTOLIFT – PIUMA: Keďže základná filozofia úpravy vychádzala zo zachovania samostatnosti osoby na invalidnom vozíku, táto voľba bola uprednostnená pred rampou. Plošina je funkčná za každých poveternostných podmienok, je menej náročná na obsluhu, a aj z hľadiska bezpečnosti predstavuje pre osobu na vozíku väčšiu istotu. Zariadenie funguje na diaľkové ovládanie, káblové ovládanie a v prípade poruchy elektronickej časti aj na manuálny pákový pohon. Vďaka celohliníkovému prevedeniu bolo možné dosiahnuť zníženie hmotnosti zariadenia na približne 100 kg.
2. montáž elektrického otvárania zadných dvojkrídlových dverí: Diaľkové, bezdrôtové ovládanie zadných dverí plne zabezpečuje samostatnosť pre osoby na vozíku pri nastupovaní a vystupovaní.
3. karosárska úprava podlahy v priestore pre státie vodiča na vozíku: Pôvodné konštrukčné riešenie podlahy v mieste státia vozíčkara vyzeralo tak, že od priestoru pre cestujúcich bolo treba prekonať schodík smerom k sedadlu vodiča. Toto elektrický invalidný vozík nedokáže. S cieľom umožniť státie vozíka priamo pred volantom preto došlo v rámci úprav k vyrezaniu príslušnej časti karosérie, vyrovnaniu podlahy a tým aj posunutiu palivovej nádrže o cca 5 cm nižšie.
4. montáž automatického dokovacieho zariadenia elektrického vozíka Q´STRAINT v priestoru pre státie vozíka: Dokovacie zariadenie zabezpečuje fixáciu vozíka tak, aby bol vozík za každých okolností ukotvený pevne na danom mieste. Za týmto účelom prešlo zariadenie aj nárazovými testami. Je vybavené bezpečnostnými funkciami, ako napr. nedovoľuje odistiť vozík počas jazdy, respektíve do času, kým je kľúč v zapaľovaní.
5. montáž ručného ovládania prevádzkovej brzdy a plynu (elektronický páčkový plyn SOJADIS – ACCEL III a brzda JP Systém JB): Prevádzková brzda je ovládaná pákou pod volantom, pričom ide o plne mechanické riešenie bez prítomnosti elektroniky. Elektronický páčkový plyn je vybavený dvoma pákami naľavo a napravo pod volantom. Toto riešenie neumožňuje ovládať plyn súčasne na ručné riadenie a pôvodné ovládanie. Aktivácia a výber systému ovládania plynu sa udeje do 10 sekúnd po naštartovaní vozidla. Až do najbližšieho vypnutia a opätovného naštartovania vozidla ostáva ako funkčný ten systém ovládania, ktorý bol ako prvý použitý do 10 sekúnd od štartu motora.
6. výroba a montáž elektrického ovládania parkovacej brzdy: Kvôli úprave podlahy vozidla nemohlo byť zachované pôvodné umiestnenie parkovacej brzdy. Presunutím ovládania parkovacej brzdy by bolo problematickejšia obsluha, preto bola realizovaná montáž elektrického ovládania. Súčasťou úpravy je aj elektronická ochrana preťaženia (pri zachovanej možnosti klasického ovládania).
7. úprava podlahy v priestore za sedadlom vodiča, v zadnej časti vozidla: Pôvodná podlaha vozidla bola plastová a nie úplne rovná. Pre potreby pasažierov na vozíku bolo potrebné docieliť čo najrovnejší povrch, do ktorého je možné zakomponovať kotviacu lištu a ktorý umožní manipulácia s vozíkom bez prekážok. Došlo preto k vyrovnaniu a vystuženiu podlahy ako aj k jej vybaveniu protišmykovou krytinou.
8. montáž kotviacich zariadení vozíkov Q´STRAINT: Univerzálne prevedenie kotviacich zariadení umožňuje vo vozidle prepravovať spolu s vodičom na vozíku až štyroch ďalších pasažierov na vozíku.
9. montáž pomocných stabilizačných madiel v pozícii státia vozíčkarov: Madlá umožňujú pasažierom držať sa v priebehu jazdy pevného bodu.
10. úprava konzoly sedadla vodiča pre možnosť fixácie do podlahových fixačných bodov: Pre prípad, že by došlo k poruche elektrického vozíka, bola zachovaná možnosť riadenia vozidla aj inou osobou, resp. osobou, ktorá nesedí na vozíku. Úprava zároveň umožňuje kotvenie sedadiel na rôznych miestach (popri pozícii vodiča aj na štyroch ďalších pozíciách v zadnej časti vozidla)
11. úprava trojsedadla v treťom rade: Úpravca zúžil lavicu na samostatné sedadlo, ktoré môže byť v prípade potreby umiestnené do auta (možnosť fixácie do štyroch pozícií v zadnej časti vozidla). Jedná sa o ekonomické riešenie, keďže trojmiestna lavica by prekážala pri nastupovaní osoby na vozíku.
12. montáž elektrického pomocného schodu bočných dverí SLE600: Riešenie je známe aj z bežných úprav iných modelov áut. Ovládanie je možné z B stĺpca a z pozície vodiča.
13. montáž parkovacieho kamerového asistenčného systému: Do spätného zrkadla bol integrovaný LCD zobrazovací monitor.

Za účelom kompatibility s upraveným vozidlom bolo potrebné špeciálne prispôsobiť aj samotný elektrický vozík vodiča. Elektrický vozík je širší než pôvodné sedadlo vodiča, čo spôsobovalo, že vodič nesedel priamo pred volantom. Možnosť elektrického polohovania sedadla vozíka v priečnom smere o 20 cm umožňuje posun sedadla na jeho podvozku smerom doľava, čo túto situáciu vyriešilo. Rovnako bola upravená aj funkcia náklonu sedadla vozíka, čo umožňuje sedieť pred volantom v priamej, vodorovnej polohe. Súčasťou úprav bola aj výroba a montáž zádržnej konzoly pre dokovacie zariadenie vozíka.

Zrealizovaná úprava umožňuje rôzne kombinácie prepravy, ako v danej situácii užívateľovi najviac vyhovuje. To znamená, že keď je vodič na invalidnom vozíku, do auta sa zmestia ďalší traja ľudia na vozíkoch spolu s dvomi ľuďmi bez vozíka. Ak sa do auta namontuje sedadlo pre vodiča a vzadu sa úplne vyprázdni priestor, zmestia sa dovnútra až štyria pasažieri na vozíku. Ďalšiu alternatívu predstavuje aj namontovanie trojlavice.

Aj keď ide v rámci úpravy o výrazný zásah do vozidla, na jazdné vlastnosti a záruku to nemá vplyv, tá ostáva zachovaná. Prestavbu Movana zabezpečil partner programu Opel Handycars, česká spoločnosť JP SERVIS, ktorú na Slovensku zastupuje spoločnosť ARES. Okrem spomínanej spoločnosti spolupracuje Opel aj s druhým úpravcom, spoločnosťou IROA SR.

Opel Handycars ponúka okrem predstavenej komplexnej úpravy aj ďalšie jednoduchšie úpravy na celú škálu svojich vozidiel.

- Vozidlá bez úpravy: pre osoby napr. s obmedzenou mobilitou. Privítajú napr. vyššie položené sedadlo.
- Vozidlá s úpravou riadenia: pre hendikepované osoby, ktoré neprevážajú žiadne pomôcky. Napr. úprava spojky, brzdy a plynu na ručné ovládanie alebo predĺženie pôvodných pedálov podľa individuálnych potrieb. Ďalej úprava ovládacích prvkov ako smeroviek a pod. či úprava sedadla vodiča (zdvih, elektrický posun...)
- Vozidlá s rozsiahlejšími úpravami: úprava pre nastupovanie a vystupovanie - sedadiel (otočné, vúsuvné...), dverí (posuvné) či pre nakladanie a vykladanie ťažších pomôcok (nakladacie ramená, plošiny, rampy, zdviháky...).
- Vozidlá určené na prepravu hendikepovaných osôb na vozíku: umiestnenie kotviacej lišty, montáž bezp. pásov, realizácia výrezu vozidla, montáž plošiny, resp. rampy.

Viac o programe Opel Handycars sa dozviete na stránke http://www.opel-handycars.sk/

Text a foto: Jaroslav Čík

  

[ Späť na prezentácie noviniek | Zoznam sekcií ]