Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Premium (10/2014)  Vytlačiť stránku
redaktor: k.zechmeister, 13.11.2014;

Toyota omladila model Yaris. My sme si ho vyskúšali s benzínovým motorom 1.33 Dual VVT-i vo výbave Premium. testoval Karol Zechmeister





Osobitý štýl

Z modelu Aygo som sa presadil na týždeň opäť do vozidla rovnakej značky, ale väčších rozmerov. Väčších len o jednu triedu. Do modelu Yaris, ktorý prešiel tento rok omladením. Jeho predfaceliftovú verziu som testoval v marci 2012. Vynovený Yaris je v predaji od tohtoročného júla. Po extravagantnom Aygu som ani tento raz úplne nesplynul s davom.

Exteriér
Ak som v minulom teste tvrdil, že nová generácia modelu Yaris stratila milý kukuč, ktorý sa tak páči nežnejšiemu pohlaviu, tak teraz ho doslova zabila. Toyota pritvrdila. Yaris sa musí páčiť mužom ešte viac. A podarilo sa jej to. Muž sa nemusí za volantom hanbiť. Predný nárazník dostal obrovskú čiernu časť, evokojúcu otvor nasávania na závodných špeciáloch. Vlastne nie, tie ho majú menší. Je tu vidieť inšpiráciu novým Aygom. Určitý X-faktor sa nezaprie. Nemôžem sa však zbaviť dojmu, akoby bolo auto smutné. Vidím na ňom opak úsmevu. Ak k tomu prirátam ešte okolie hmloviek v tvare slzy, tak sa s prižmúrenými očami pozerám na smutné a plačúce auto. Ale tieto riadky píšem v pochmúrnom čase hmlistých rán a spomienok na zosnulých, tak mám možno skreslený pohľad.

Páčia sa mi nové svetlomety s denným LED svietením, kde okrem štyroch „lediek“ svieti aj horný pások. Z nich opticky vychádza chrómovaná lišta, ktorá podčiarkuje logo výrobcu. Zboku zaujmú disky kolies, viac čierne ako strieborné, a zatmavené zadné okná. Najkrajší detail nachádzam vzadu. Grafika zadných LED svetiel je krásna, elegantná a moderná. Technológiou LED svieti aj tretie brzdové svetlo v strešnom spojleri. Iný oproti predchodcovi je zadný nárazník, teraz s čiernom spodnou časťou, a lišta nad EČV, ktorá je po novom vo farbe karosérie, predtým bola chrómovaná. Ako celok pôsobí vozidlo živo a sviežo. Obzvlášť s týmito kolesami a vo vášnivej červenej farbe. Je ohnivá a tvorí veľmi dobrú alternatívu k metalízam. Poďme uhasiť zvedavosť po tom, čo nás čaká vo vnútri.

Interiér
Aj tu pulzuje život. Červená farba pretiekla na dverové obklady, sedadlá, lem koberčekov a hlavne na pás palubnej dosky. Na dotyk je mäkký, povrch má pogumovaný so zaujímavou textúrou a tiahne sa po celej šírke. Sú doňho vsadené len bočné okrúhle výduchy, hlavné prístroje pred volantom a nový väčší dotykový displej s navigáciou. Ten ponúka chválitebnú grafiku, prehľadné menu aj reakciu na dotyk. Vďaka väčšiemu rozlíšeniu je obraz ostrejší. Účel splní výborne. Po pripojení USB kľúča nastal rovnaký problém ako v Aygu. Systém nezobrazí súbory resp. albumy ako po pripojení k počítaču. Vyhľadať konkrétny album je tak trochu obtiažne. Chválim spárovanie so smartfónom cez Bluetooth, kedy môže prehrávať sytém aj hudbu, a obraz z cúvacej kamery. O niečo krajšie a modernejšie na mňa však pôsobil displej v už spomínanom novom Aygu.

Nižšie sa nachádza prehľadné ovládanie dvojzónovej automatickej klimatizácie s veľkými tlačidlami. Elegantne pôsobí čierne lakovanie na volante a stredovom tunely. Ten bol zvýšený o 23 mm, aby prevodová páka mohla byť skrátená o 30 mm. Pred ňou pribudla krytá schránka a nad ňou USB vstup. Ten sa presunul zo schránky pred spolujazdcom, kde bol síce schovaný, ale ťažšie prístupný. Čo je lepším riešením, nechám na vás. Lakťová opierka je tu tá istá, čiže nepoužiteľná. Úzka a blízko tela. Nezmenené je aj prepínanie údajov palubného počítača kolíkom. Posed za volantom by som prijal o málo nižší, ale nič mi nezavadzia, hlavne pravá noha sa takmer vôbec neopiera v holennej časti o stredový tunel. Multifunkčný volant s vrúbkovanými bočnými stranami sa dobre drží. Chválim dvojfarebné čalúnenie sedadiel s kontrastným prešitím. Rovnaké je aj vzadu. Taktiež obklady dverí s červenou farbou sa mi páčia. Práve červené prvky vytvárajú atraktívny interiér s hodnotnejším vnímaním a dodávajú mu štýl. Batožinový priestor je bez zmien. Stále ponúka slušných 286 litrov s osvetlením, ale bez akéhokoľvek háčika a dvojitého dna.

Motor, prevodovka a jazda
Pohonná jednotka nesie označenie 1.33 Dual VVT-i. Jedná sa o benzínový atmosférický štvorvalcový agregát o objeme 1329 ccm s variabilným časovaním nasávacích aj výfukových ventilov. Maximálny výkon 73 kW dosahuje pri 6000 ot./min. a najvyšší krútiaci moment 125 Nm pri 4000 ot./min. Rovnaký motor mal aj Yaris v prvom teste. V rámci modernizácie boli akurát vykonané úpravy zníženia hluku a vibrácií. Tie sa týkajú lepšej izolácie výfukového systému.

Motor bol tichý už predtým a teraz tomu nie je inak. Ponúka kultivovaný chod. Je spojený so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Dráhy prevodovej páky sú krátke a presne vymedzené. Netreba prekonávať žiadny výrazný odpor v stredovej polohe, nehrozí ani žiadny gumový doraz v tej koncovej.

Pri mestskej rýchlosti 50 km/h sú otáčky motora 1500 / min. Spotreba pri krátkych jazdách mestom sa pohybuje od 7,3 do 7,6 l/ 100 km. Na okresných cestách sa dá dostať k hodnote 5,6 l / 100 km. Diaľničný úsek BA – TT skončil spotrebou 6,1 l / 100 km a úsek TT – NMnV 7,1 l / 100 km. Otáčky pri 110 km/h sú 2800 / min a pri 130 km/h 3400 / min. Treba zohľadniť fakt, že v čase testu začala vykurovacia sezóna, ktorá má určitý vplyv na spotrebu.

Pri jazde v meste netreba prekročiť hodnotu 2000 ot./min. K živšiemu prejavu motora prichádza pri 3000 ot./min a ďalej jeho chuť len rastie. Takže pri predbiehaní je niekedy nutné podradiť a ručičku otáčkomeru poslať minimálne nad túto hodnotu, aby vozidlo potrebne zrýchlilo. Nič iné ani neostáva, len točiť a točiť. Maximálne hodnoty výkonu a krútiaceho momentu sú vysoko. Motoru to ale nerobí žiadny problém, nechá sa ochotne vytočiť.

Na bezkľúčové otváranie a štartovanie sa zvyká veľmi rýchlo. Už pri priblížení k autu sa rozsvieti vo vnútri štartovacie tlačidlo - cíti v blízkosti svojho pána. Prvé stlačenie tlačidla zobudí audio, druhé kontrolky a tretie, pri zošliapnutom brzdovom aj spojkovom pedále, naštartuje. Netreba držať, stačí ťuknúť. Výborné. O staršej koncepcii vozidla svedčí chýbajúci trojblik. Opäť porovnávam s novším Aygom, ktoré ho má. Najviac mi však počas jazdy vadilo otravné praskanie vychádzajúce odniekiaľ z oblasti stredových výduchov. Verím a dúfam, že sa tento jav v inom kuse nevyskytuje.

Podvozok
Prednú časť tvorí zavesenie McPherson, vzadu je torzná priečka. V rámci faceliftu prišlo k viacerým zmenám nastavenia. Cieľom bolo zlepšiť jazdný komfort a ovládateľnosť. Nová technológia ventilov predných a zadných tlmičov znižuje prenos vibrácií z povrchu vozovky. Predné zavesenie obsahuje mäkšie vinuté pružiny. Zadná torzná priečka je tuhšia a vinuté pružiny sú taktiež mäkšie. Tieto všetky zmeny sa postarali o vyššiu tuhosť a nižšiu úroveň hluku v interiéri. Musím podotknúť, že oproti predchodcovi je naozaj pruženie komfortnejšie. A to aj so 16-palcovými kolesami, s 15-kami by to bolo ešte lepšie. Jednoducho facelift je viditeľný aj citeľný. Nedotáčavosť a náklony karosérie sa dostavia až v naozaj medzných situáciách, do ktorých sa bežný majiteľ tohto vozidla pravdepodobne nikdy nedostane. Riadenie je chválitebné, k čomu prispieva nová riadiaca logika elektrického posilňovača. Brzdný účinok je rovnako dobrý ako v predfaceliftovej verzii. Počas týždňa som nepostrehol žiadny negatívny jav spojený s podvozkom.

Bezpečnosť
V testoch Euro NCAP dosiahol predfaceliftový Yaris v roku 2011 plný počet piatich hviezd. Za ochranu dospelých cestujúcich získal 89 %, za ochranu detí taktiež 81 %, za ochranu chodcov 60 % a za bezpečnostné systémy 86 %. Ochrana krčnej chrbtice pri náraze zozadu dostala 2,9 bodu (maximum je 3,7). Vo výbave nájdeme všetky bežné systémy ako ABS, EBD, BA, VSC, TRC. Vodiča chráni aj kolenný airbag, čo stále nie je v tejto triede bežné. K bezpečnosti prispievajú aj príplatkové prvky ako samostmievacie vnútorné spätné zrkadlo a samospúšťanie stieračov a svetiel. Týmto dávam do pozornosti balík Senso Smart, za ktorý by som si určite priplatil.

Obstarávacia cena (spracované dňa 21.10.2014 z aktuálneho cenníka, ceny vrátane DPH)

Základná cena modelu:
Yaris 1.0 VVT-i Power
9.990 €
Cena testovanej verzie bez príplatkov:
Yaris 1.0 VVT-i Premium
12.890 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Yaris 1.0 VVT-i Premium
13.850 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
airbagy predné (vodič + spolujazdec), airbagy bočné (vodič + spolujazdec), airbagy hlavové (1. a 2. rad), kolenný airbag vodiča, deaktivácia airbagu predného spolujazdca, trojbodové bezpečnostné pásy vpredu s predpínačmi (2×), trojbodové bezpečnostné pásy vzadu (3×), indikácia zapnutia bezpečnostných pásov (predné + zadné), uchytenie detskej sedačky ISOFIX (2× zadné krajné sedadlá, detská poistka zadných dverí, predné sedadlá s ochranou krčnej chrbtice pred poranením WIL, systémy ABS/EBD/BA/VSC/TRC, výstražný systém kontroly tlaku v pneumatikách TPWS, elektrický posilňovač riadenia EPS, diaľkovo ovládané centrálne zamykanie - sklápací kľúč + pevný kľúč, imobilizér
Interiér:
klimatizácia manuálna, peľový filter, elektricky ovládané predné okná, sťahovanie okna vodiča jedným dotykom, zelene tónované okná s UV filtrom, zatmavené zadné bočné okná a okno piatych dverí (Privacy glass), vyhrievanie okna piatych dverí, trojramenný multifunkčný volant a hlavica radiacej páky (perforovaná koža), ovládanie audio systému na volante, ovládanie Bluetooth® hands-free na volante, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, prešitie volantu, rukoväte parkovacej brzdy, hlavice a manžety radiacej páky (červené stehy), kožená rukoväť parkovacej brzdy, otáčkomer, multiinformačný palubný počítač (celkové počítadlo najazdených km, denné počítadlo najazdených km (A/B), dojazdová vzdialenosť, priemerná spotreba, okamžitá spotreba, priemerná rýchlosť, digitálne hodiny, vonkajšia teplota), podsvietenie prístrojov s nastavením intenzity, stierače predného okna s nastaviteľným cyklovačom, stierač zadného okna s cyklovačom, obloženie palubnej dosky a výplní predných dverí červená / mäkký plast s textúrou Geometric, rámčeky a dekory interiérových prvkov v prevedení saténový chróm (napr. ovládače audia a klimatizácie, vnútorné kľučky dverí, horný palubný panel, konzola radiacej páky, reproduktory, tlačidlo parkovacej brzdy, Toyota Touch displej), odkladacia schránka pred spolujazdcom, osvetlenie interiéru, palubná lampička vodiča a spolujazdca, kozmetické zrkadlo u vodiča a spolujazdca, osvetlenie kozmetických zrkadiel, kryt a osvetlenie batožinového priestoru, držiaky nápojov v stredovej konzole, 2× predné + 1× zadný, odkladacie vrecká v predných dverách, elektrická zásuvka 12 V na stredovej konzole vpredu, prídržné madlá, 2× vpredu, 2× vzadu, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, sklopné zadné sedadlá, delenie 40:60, vrecko na zadnej strane sedadla spolujazdca, predná lakťová opierka, Čalúnenie sedadiel textilné čierno-červené s červenými stehmi, Toyota Touch® 2 (slovenský jazyk, 7" dotykový displej s rozlíšením WVGA, AM/FM rádio, Bluetooth® hands-free a streaming audia, Mirror Link, ovládanie iPod a MP3 prehrávače, spätná parkovacia kamera, informácie o jazde (priemerná rýchlosť, čas jazdy, dojazdová vzdialenosť), podpora MP3 a WMA, externý vstup USB, 6 reproduktorov, súprava na opravu pneumatík (bez hevera a kľúča na matice kolies), zvukový signál upozorňujúci na vypnutie svetiel
Exteriér:
pneumatiky 195/50R16, zliatinové disky kolies brúsené, nárazníky lakované vo farbe karosérie, spätné zrkadlá - lakované vo farbe karosérie, spätné zrkadlá - elektricky ovládané s ukazovateľmi smeru, spätné zrkadlá – vyhrievané, vonkajšie kľučky dverí vo farbe karosérie, strešný spojler zadný, mriežka chladiča – horná s chrómovanou lištou, mriežka chladiča - spodná voštinová, s lištou v čiernom klavírnom laku, lišta osvetlenia registračnej značky na zadných dverách vo farbe karosérie, vonkajšie spodné lišty bočných okien v čiernom klavírnom laku, svetlá denného svietenia LED, predné halogénové svetlomety projektorové, predné hmlové svetlá s chrómovanými rámčekmi, LED zadné svetlá, LED tretie brzdové svetlo, systém oneskoreného zhasnutia svetiel FMH, funkcia šetrenia autobatérie - samočinné vypnutie všetkých svetiel po 20 min., signalizácie núdzového brzdenia EBS, zadná parkovacia kamera
Výbava za príplatok k základnej cene: • Senso Smart (klimatizácia automatická dvojzónová s displejom, klimatizovaná schránka pred spolujazdcom, tempomat, obmedzovač rýchlosti s ovládaním na volante, bezkľúčové nastupovanie a štartovanie Smart Entry & Start, 2× inteligentný kľúč, vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou, senzor šera - automatická aktivácia svetiel, stierače predného okna so senzorom dažďa) = 300 €
• Toyota Touch® 2 s navigáciou Go (slovenský jazyk) = 660 €


Porovnanie s konkurenciou (spracované: 22.10.2014 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

V tejto triede je ponuka vozidiel naozaj veľká. Do tabuľky som zvolil kórejskú Kiu Rio a rodeného Slováka Peugeot 208. Obe vozidlá disponujú atmosférickym motorom. Ford ponúka v modeli Fiesta preplňovaný trojvalec. V blízkej budúcnosti majú prísť na trh nové generácie modelov Škoda Fabia, Hyundai i20, Opel Corsa a Mazda2. Do skupiny patrí aj francúzske duo Citroën C3 a Renault Clio. Ďalej môžem pokračovať modelmi Dacia Sandero, Fiat Punto, Honda Jazz, Seat Ibiza, Suzuki Swift a VW Polo. No a potom vyberte si. Možno vám trochu pomôže nasledujúca tabuľka.

Značka / model Toyota Yaris Kia Rio
Peugeot 208 Ford Fiesta
Motor 1.33 Dual VVT-i 1.4 CVVT 1.2 VTi PureTech 1.0 EcoBoost
Stupeň výbavy Premium EX Allure Titanium Plus
Pohon predný predný predný predný
Zdvihový objem motora 1329 1396 1199 999
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/3 R/3
Preplňovanie nie nie nie áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 73/6000 80/6300 60/5750 74/6000
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 125/4000 137/4200 118/2750 170/1400
Prevodovka manuálna
6-stupňová
manuálna
6-stupňová
manuálna
5-stupňová
manuálna
5-stupňová
Max. rýchlosť (km/hod) 175 183 175 180
Zrýchlenie (s) 11,7 11,5 12,2 11,2
Priemerná spotreba (l/100 km) 5,1 5,3 4,5 4,5
Emisie CO2 (g/km) 119 124 104 105
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1032 1141 1168 1101
Dĺžka (mm) 3950 4045 3962 3969
Šírka (mm) 1695 1720 1739 1722
Výška (mm) 1510 1455 1460 1495
Rázvor (mm) 2510 2570 2538 2489
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l) 286 288 285 276
Záruka 3 roky / 100.000 km 7 rokov / 150.000 km 4 roky / 60.000 km 4 roky / 100.000 km
Cena modelu bez príplatkov (€) 12.890 12.470 14.060 16.403
Akčná cena (€) - 11.770 12.490 12.970
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 13.850 15.260 13.070 12.970


Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu (len orientačné):

  • Kia Rio
  • má naviac: alarm, asistent pre rozjazd do kopca, dojazdové rezervné koleso (Yaris má opravnú sadu), el. ovládanie zadných okien, zadné cúvacie senzory
    nemá: kolenný airbag vodiča, tmavšie tónované zadné okná, dažďový a svetelný senzor, automatické stmavovanie vnútorného spätného zrkadla

  • Peugeot 208
  • má naviac: zadné cúvacie senzory, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, elektricky sklopné spätné zrkadlá, plnohodnotné rezervné koleso (Yaris má opravnú sadu)
    nemá: kolenný airbag vodiča, parkovacia kamera, bezkľúčový vstup a štartovanie, zadné LED svetlomety

  • Ford Fiesta
  • má naviac: asistent pre rozjazd do kopca, vyhrievané čelné sklo, vyhrievané predné sedadlá, doplnkové elektrické kúrenie, dojazdové rezervné koleso (Yaris má opravnú sadu)
    nemá: bezkľúčový vstup a štartovanie, tmavšie tónované zadné okná, parkovacia kamera, navigačný systém, dotykový LCD displej, zadné LED svetlomety, 16-palcové disky (Fiesta má 15-palcové)


    Záverečné hodnotenie

    Yaris po facelifte ešte viac zmužnel. Výrazná tvár s veľkou čiernou časťou je svojrázna, nechýba jej modernosť a štýl. Pochvalu si zaslúži prevedenie zadných LED svetiel. Ak k tomu prirátam športový výzor testovanej červenej verzie, tak vozidlo na ceste splynie s ostatnými veľmi ťažko. Zmeny vykonané v interiéri sú svieže, nové materiály sú chvályhodné a dvojfarebné prevedenie oku lahodiace. Multimediálny systém ponúka intuitívne ovládanie s jasným obrazom. Tichý motor a podvozok si zaslúžia takisto kladné hodnotenie. Ako celok pôsobí Yaris mladistvo, patrí k sviežim modelom v segmente malých vozidiel.

    Fotogaléria



    Ostatné testy značky Toyota:
    Test Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-play (10/2014)
    Test Toyota Auris Touring Sports 1.6 Valvematic Active (10/2013)
    Test Toyota Corolla 1.6 Valvematic Active (09/2013)
    Test Toyota Auris 1.6 Valvematic Active (05/2013)
    Test Toyota Yaris 1.5 VVT-i Hybrid Synergy Drive Active (01/2013)
    Test Toyota GT86 2.0 Boxer D-4S (12/2012)
    Test Toyota Prius 1.8 VVT-i Hybrid Synergy Drive (06/2012)
    Test Toyota Avensis Kombi 2.0 D-4D Sol (05/2012)
    Test Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Style (03/2012)

    Dňa: 13.11.2014
    Redaktor: Karol Zechmeister
    Foto: Karol Zechmeister
      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]