Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Mitsubishi ASX 2.2 DI-D Intense 4x4 (07/2014)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.čík, 15.07.2014;

Aktuálnym trendom tejto doby sú nepochybne kompaktné crossovery. A k nám do redakcie na týždňové testovanie práve jeden taký dorazil. Pochádza z krajiny vychádzajúceho slnka, je zahalený do bielej perlete a zdobia ho tri diamanty. Nie, nehovorím o šperku, ale o mimoriadne obľúbenom modeli ASX z japonskej dielne Mitsubishi.

testoval Jaroslav Čík




Solídny spoločník

Model ASX prišiel na trh pred štyrmi rokmi ako reakcia na zvýšený dopyt po kompaktných SUV a pridal sa tak k svojmu väčšiemu kolegovi - modelu Mitsubishi Outlander, ktorý má mimochodom rovnako dlhý rázvor ako ASX, ale má dlhšiu karosériu o 34,5 cm. Neprišiel však sám, dorazil spoločne so svojimi francúzskymi súrodencami, Citroënom C4 Aircross a Peugeotom 4008, s ktorými zdieľa patformu a spoločne sa pre Európu vyrábajú v Japonsku. Koncom minulého roku na náš trh zavítalo ASX s omladeným dizajnom, ktoré si so sebou prinieslo aj novinku, automatickú prevodovku v kombinácii s výkonným naftovým agregátom 2.2 DI-D prevzatú z modelu Outlander. A práve túto kombináciu som mal možnosť otestovať, tak sa poďme pozrieť ako dopadla.

Exteriér
Facelift zasiahol hlavne prednú časť vozidla. Nová je predná maska s jemnejšími črtami, ktorá stále dáva jasne najavo príbuznosť k značke a prepracovaný je aj predný nárazník so zmeneným uložením hmloviek s chrómovaným orámovaním. A lak sa teraz rozšíril aj na spodnú časť nárazníka, rovnako tak vzadu. ASX-ko vďaka tomu pôsobí uhľadenejšie a elegantnejšie.

Predné xenónové reflektory sa môžu pochváliť systémom Super-HID „Wide Vision“, ktoré sú podľa výrobcu približne 1,4-krát výkonnejšie než bežné xenónové reflektory. LED denným svietením ASX zatiaľ nedisponuje, to by sa údajne malo objaviť od modelového roku 2015.

Aj keď je krása vždy subjektívna záležitosť, ASX hodnotím ako dizajnovo vydarený automobil. Nepochybným dôkazom je aj to, že na našich cestách rozhodne nie je raritou, skôr naopak.

Interiér a výbava
Kabína ASX-ka sa po facelifte takmer nezmenila. Nenájdeme tu žiadne moderné vlny, kudrlinky a podobné dizajnérske záležitosti. Interiér je proste jednoduchý, prehľadný a vzdušný. Aj keď pôsobí trochu lacným dojmom, rozhodne nie je nekvalitný. Pochváliť ho musím za príkladnú ergonómiu, vhodnú veľkosť tlačidiel či veľké kruhové ovládače automatickej klimatizácie. Tá má na rozdiel od svojich konkurentov malú nevýhodu, je len jednozónová a bez displeja, no chladí dobre. Výhľad z vozidla je dobrý vďaka vyššiemu posedu a veľkým spätným zrkadlám.

Nový je trojramenný volant s koženým čalúnením prevzatý z Outlandera. Nechýbajú na ňom ovládacie prvky audiosystému, tempomatu a telefónu. Ten sa ovláda pomocou handsfree systému Bluetooth. Nastavovanie a párovanie je však trochu krkolomné, nakoľko všetko prebieha iba hlasovým ovládaním a neobsahuje slovenčinu. Prístrojový panel je prehľadný, medzi budíkmi je umiestnený farebný displej zobrazujúci údaje palubného počítača. Mierne ma však svojim dizajnom zaskočil kľúč od vozidla, ktorý ma posnul v čase o nejaké desaťročie dozadu, v dnešnej dobe má konkurencia už väčšinou "vyskakovacie".

V hornej časti stredovej konzoly sa pod výduchmi nachádza panel audiosystému s CD/MP3 prehrávačom spolupracujúci s USB portom v lakťovej opierke. V spodnej časti stredovej konzoly je k dispozícii priečinok na peňaženku či smartfón. Nechýba odkladací priestor na dva poháre či menšie fľaše v konzole vedľa madla klasickej ručnej brzdy. Menšie fľaše s nápojmi sa dajú uložiť aj do predných dverí. Vo výbave nechýbajú ani komfortné a bezpečnostné prvky ako dažďový a svetelný senzor, vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou, či parkovacie senzory vzadu s akustickým signálom.

Predné sedadlá sú komfortné aj pri dlhšej ceste. Vodičove sedadlo ponúka výškové nastavenie s dostatočným rozsahom. Nastavenie bedrovej opierky tu nenájdeme, pohodlnú lakťovú opierku pre posádku vpredu však áno. Je dostatočne hlboká s portom USB a zásuvkou na 12V a je aj posuvná, chýba jej však aretácia nastavených polôh. Zadné sedadlá s delenými operadlami v pomere 60/40 hodnotím kladne za dostatok priestoru na nohy aj hlavu. Sedáky sú kratšie a sklon operadiel pôsobí dosť kolmo a nedá sa nastavovať. Cestovanie spríjemní sklopná lakťová opierka s držiakmi na poháre, ktorá však po facelifte prišla o priechod na dlhé predmety. Mínusom je absencia odkladacích priestorov pre posádku vzadu, žiadne sa nenachádzajú vo výplniach dverí, v zadnej časti stredovej konzoly a dokonca ani na zadnej strane operadla vodičovho sedadla. Pri nakladaní detí do detských sedačiek by som zasa ocenil väčší uhol otvárania dverí.

Batožinový priestor v základom prevedení pojme 419 litrov batožiny, čo je v rámci triedy lepší priemer. Je to o niečo viac ako majú hatchbacky nižšej strednej triedy, ale na druhej strane oveľa menej ako majú verzie kombi, kde sa hodnoty pohybujú zhruba od 500 do 600 litrov. Kto chce ale zostať pri kategórii kompaktných SUV a zároveň prepraviť viac batožiny, Mitsubishi má riešenie: za príplatok 160 € ponúka sadu na zväčšenie batožinového priestoru na 488 litrov a to už je slušná hodnota. Objem navyše vznikne odstránením bočných priečinkov a dvojitej podlahy, kde je uložený set na opravu defektu, náradie a povinná výbava, ktoré sa presunú do vaku na bočnú stranu priestoru. Potom ale treba počítať s tým, že vznikne nakladacia hrana a po sklopení zadných operadiel, ktoré sa nedajú odistiť priamo z batožinového priestoru, zanikne rovina s podlahou. Testované vozidlo však malo štandardný objem. Po sklopení zadných operadiel sa objem zvýši na 1219 litrov (resp. 1265 litrov po úprave). Piate dvere sa otvárajú dostatočne vysoko, s mojou výškou 180 cm som bez problémov mohol nakladať batožinu bez toho aby som si udrel hlavu.

Motor a prevodovka
zväčšiť obrázok Pod kapotou sa ukrýval objemný vznetový radový štvorvalec 2.2 DI-D, známy z väčšieho modelu Outlander, ktorý ponuku modelového radu ASX rozšíril koncom minulého roka. Disponuje totožným maximálnym výkonom 110 kW (150 koní) ako menej objemnejšia 1.8 DI-D z modelovej ponuky, ktorú sme mali možnosť vyskúšať v Peugeote 4008. Rozdiel ale nájdeme v maximálnom krútiacom momente a jeho priebehu: 360 Nm pri 1500-2750 ot./min. pri 2.2 DI-D a 300 Nm pri 2000-3000 ot./min pri 1.8 DI-D. To ale nie je všetko, tým hlavným rozdielom je prevodovka. Testovaný agregát 2.2 DI-D sa dodáva výhradne s automatickou prevodovku, zatiaľčo 1.8 DI-D so 6-stupňovou manuálnou. Zaujímavosťou je, že automatickou prevodovkou a teda ani motorom 2.2 DI-D, nedisponuje a ani nedisponoval sesterský Peugeot 4008 a rovnako ani Citroën C4 Aircross.

Výkonný agregát poskytuje viac než dostatočnú dynamiku už od spodného pásma otáčok od cca 1500 ot./min. Mohutný záťah je najviac citeľný pri zošliapnutí plynového pedála na druhom prevodom stupni kedy doslova vystrelí. Dostatok výkonu však rozhodne nechýba ani vo vyšších rýchlostiach a pri vyšších prevodových stupňoch, takže aj pri dynamickej jazde mimo mesta poskytuje dostatočnú výkonovú rezervu pri predbiehaní s plne naloženým autom. Akonáhle však prevodovka podradí a vyženie motor do otáčok, dostaví sa na dnešné pomery zvýšený hluk a klepot naftového agregátu, rovnako tak pri studených štartoch. Na druhej strane pri plynulej jazde so zahriatym motorom sa prevodovka snaží držať otáčky motora čo najnižšie, za čo sa odvďačí tichom a úspornou jazdou. Okrem citeľného prenosu vibrácií od motora sa do kabíny prenášal aj zvuk pískajúceho turba, ktorý ma vždy dal do strehu, lebo evokoval sirénu sanitky alebo policajného auta v diaľke.

S ASX-kom som počas týždňa, kedy mi robil spoločnosť, prešiel takmer 700 kilometrov. Časť každodennými presunmi do a z práce, časť po meste a nevynechal som ani diaľnicu. Hneď prvý deň som sa z bratislavskej Petržalky dostal plynulou jazdou cez mesto a Raču na okraj Pezinka s krásnou spotrebou 5,7 litra na 100 km. Musím sa ale priznať, že som spotrebu vynuloval až niekde v polovici trasy, nakoľko som počas jazdy nevedel nájsť ovládače palubného počítača. Hľadal som ich na volante, na páčkach pod volantom, ale nakoniec som okrúhle tlačidlo INFO objavil schované za volantom, vľavo dole pod prístrojovým panelom. Rannú cestu do práce z okraja Pezinka cez Svätý Jur, Vajnory do bratislavskej mestskej časti Nové Mesto som dokázal prejsť so spotrebami 6,3/ 6,5/ 6,7 podľa hustoty premávky. Pri poobedňajšom brázdení mestom v hustejšej premávke a častejšom rozbiehaní sa nemá problém spotreba vyhupnúť ku 8-mim litrom. Na diaľnici (Senec-Trnava) so zapnutým tempomatom na rýchlosti 110 km/h si ASX-ko vypýtalo priemerne 6,3 l/ 100 km, na nasledovnom úseku (Trnava - Nové Mesto nad Váhom) už bez zníženej obmedzenej rýchlosti sa pri rýchlosti 130 km/h spotreba po vynulovaní vyhupla na 7,2 l/ 100 km. Palubný počítač ukazoval pri vrátení vozidla dojazd 110 km a rovnakú hodnotu priemernej spotreby (7,2 l), čo však ale nie je úplne smerodajné, nakoľko som ju viackrát počas týždňa resetoval. Vzhľadom na vyššiu výšku vozidla, objemnejší motor v kombinácii s automatickou prevodovkou to ale hodnotím aj tak kladne.

zväčšiť obrázok Samočinná 6-stupňová prevodovka INVECS - II poskytuje výborný komfort najmä pri mestských presunoch. Dokáže reagovať plynulo a hladko bez zbytočných zaváhaní, ale vodiči zvyknutí na športovú jazdu by si asi neprišli na svoje, napriek tomu, že pod volantom nájdu pádla na manuálne radenie rýchlostí. Prevodovka je totiž nastavená úsporne, čo oceňujem. Už pri tachometrovej rýchlosti 55 km/h radí 5-ku, aj keď 6-ty prevodový stupeň by mohol kľudne zniesť aj nižšiu rýchlosť ako 90 km/h. Pochválim šikovnú hlavicu radiacej páky prešitú kožou, naopak kulisa v tvare J už pôsobí trochu zastaralo. Pozrime sa na tabuľku otáčok motora pri rôznych prevodových stupňoch a rýchlostiach podľa rýchlomera.

50 km/h 4. stupeň 1500 ot./min.
60 km/h 5. stupeň 1300 ot./min.
90 km/h 6. stupeň 1500 ot./min.
110 km/h 6. stupeň 1900 ot./min.
130 km/h 6. stupeň 2200 ot./min.


Podvozok a pohon
Prednú nápravu tvorí klasické zavesenie McPherson s priečnym stablizátorom, vinutými pružinami a plynovými tlmičmi. Vzadu je použité viacprvkové nezávislé zavesenie s priečnym stabilizátorom. A keďže ide o verziu s pohonom všetkých štyroch kolies, funkciu medzinápravového diferenciálu zabezpečuje elektronicky ovládaná spojka s kontinuálnym riadením, ktorá riadi optimálne rozdelenie krútiaceho momentu medzi predné a zadné kolesá na základe údajov sprostredkovaných snímačom miery otvorenia škrtiacej klapky, na základe rýchlosti jazdy vozidla, jazdných podmienok a pokynov vodiča.

zväčšiť obrázok Podvozok je naladený komfortne, perfektne tlmí bežné nerovnosti na našich nekvalitných cestách, čomu napomáhajú aj pneumatiky s rozmerom 215/60 R17. Nerobí mu žiadny problém vybehnúť na nespevnenú poľnú cestu alebo do lesa, tu bude ASX limitovať jedine svetlá výška 170 mm, predný nájazdový uhol 19,5 stupňov, zadok je na tom s hodnotou 31 stupňov lepšie. Dynamickú jazdu v zákrutách sprevádzajú mierne náklony, z bežného priemeru v triede kompaktných SUV však nijako extra nevybočuje. Kotúčové brzdy na oboch nápravách si dobre plnia svoju úlohu. Riadenie s elektronickým posilňovačom je presné, ale trochu preposilované a pôsobí trochu gumene hlavne v oblasti stredovej polohy.

Oproti verzii pred faceliftom, dostalo ASX-ko namiesto otočného ovládača režimov pohonu 4x4 okrúhle veľké tlačidlo s chromovaným lemovaním vedľa kulisy radenia. Na rozdiel od konkurentov vo svojej triede, ktorým sa pohon na zadné kolesá pripája iba automaticky, má tak ASX vďaka pohonu 4WD Multi Select s elektronickou voľbou režimov výhodu. V meste alebo za ideálnych podmienok môžete jazdiť v režime 2WD s pohonom iba predných kolies a šetriť tak palivo. Pokiaľ sa však podmienky zhoršia alebo zídete na nespevnenú cestu, stačí sa prepnúť do automatického režimu 4WD. Vtedy aj naďalej prúdi krútiaci moment na prednú nápravu, avšak aj za ideálnych trakčných podmienok sa presúva minimálne 2 % krútiaceho momentu dozadu a v prípade potreby sa pomer dokáže rovnomerne prerozdeliť. V extrémnych situáciach alebo v náročnejšom "teréne" si môžete zapnúť režim 4WD Lock s trvalým rozložením krútiaceho medzi prednú a zadnú nápravu. Koľko majiteľov ale skutočne režim 4WD Lock využije je však otázne, myslím si, že hlavné pôsobisko ASX-ka bude aj tak mesto.

Bezpečnosť
otvoriť test Mitsubishi ASX dosiahol v roku 2011 v testoch bezpečnosti spoločnosti Euro NCAP výborný výsledok, keď získal plný počet 5 hviezdičiek. Za ochranu pasažierov dostal hodnotenie 86%, za ochranu detí 78%, chodcov 60% a za bezpečnostné systémy 71%.

zväčšiť obrázok Veľmi dobre si však ASX-ko počínalo aj v testoch amerického inštitútu IIHS, ktorý od roku 2012 uskutočňuje čelný náraz s malým prekrytím iba 25 % v rýchlosti 64 km/h do pevnej prekážky, kde prvé testované vozidlá dokonca aj prémiových značiek značne pohoreli. Mitsubishi ASX však ani tu nesklamalo a dokázalo, že aj v tomto ohľade je veľmi bezpečné.

Vysokou mierou bezpečnosti sa môže pochváliť vďaka karosérii s vyššou odolnosťou proti nárazom RISE v spolupráci s bezpečnostnými prvkami. Už v prvom stupni výbavy Invite nechýbajú čelné a bočné airbagy pre vodiča a spolujazdca vpredu, hlavové airbagy pre posádku vpredu aj vzadu či úchyty pre detskú sedačku ISOFIX. V štandarde nájdeme aj bezpečnostné systémy ako ABS s rozdeľovačom brzdnej sily EBD, núdzový brzdový asistent EBA, systém aktívnej regulácie stability ASC so systémom elektronickej regulácie trakcie TCL či funkciu varovných svetiel pri núdzovom brzdení ESS.


Obstarávacia cena (spracované dňa 01.07.2014)

Najnižšia cena:
ASX 1.6 Mivec Inform 4x2
14.900 €
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
ASX 2.2 DI-D Intense 4x4 6AT
25.900 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
ASZ 2.2 DI-D Intense 4x4 6AT
26.450 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS, brzdový asistent HBA, asistent pre rozjazd do kopca HSA, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, kolenný airbag vodiča, aktívne predné opierky hlavy, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, lakťová opierka vpredu, 5x hlavová opierka, delené zadné sedadlá, sklopná lakťová opierka vzadu s držiakom na poháre, volant potiahnutý kožou s ovládaním rádia/tempomatu/telefónu, radiaca páka potiahnutá kožou, automatická klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, tempomat, multiinformačný displej, autorádio s CD a MP3 prehrávačom, 6 reproduktorov, Bluetooth, USB a AUX port, kryt batožinového priestoru, samozatmavovacie vnútorné spätné zrkadlo, daždový a svetelný senzor
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné, sklopné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie s ukazovateľmi smeru, vonkajšie kľučky dverí vo farbe vozidla, predné hmlovky, disky z ľahkých zliatin 17“, pneumatiky 215/60 R 17, strešné lyžiny, parkovací asistent vzadu, zatmavené zadné okná, predné a zadné LED svetlá
Výbava za príplatok k základnej cene: lak - metalíza = 550 €


Porovnanie s konkurenciou (spracované: 01.07.2014 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

MITSUBISHI ASX KIA SPORTAGE ŠKODA Yeti
Značka / model Mitsubishi ASX Kia Sportage Škoda Yeti
Motor 2.2 DI-D 2.0 CRDi 2.0 TDI
Stupeň výbavy Intense Gold Mont Blanc
Zdvihový objem motora 2268 1995 1968
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4
Preplňovanie áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 110/3500 100/4000 103/4200
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 360/1500-2750 373/2000-2500 320/1750
Prevodovka automatická 6-stupňová 6-stupňová 6-stupňová
(dvojspojková)
Pohon 4x4 4x4 4x4
Max. rýchlosť (km/hod) 190 182 187
Zrýchlenie (s) 10,8 12,1 10,2
Priemerná spotreba (l/100 km) 5,8 6,9 6,3
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1520 1601 1485
Dĺžka (mm) 4295 4440 4222
Šírka (mm) 1835 1855 1793
Výška (mm) 1625 1630 1691
Rázvor (mm) 2670 2640 2578
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 419/1219 465/1353 405/1760
Záruka 3 rokov bez obmedzenia km 7 rokov / 150.000 km 2 roky
Cena modelu bez príplatkov (€) 30.100 28.180 25.699
Akčná cena (€) 25.900 26.780 -
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 26.450 28.135 27.809

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Kia Sportage
    nemá (výrobca neponúka)
    kolenný airbag vodiča, zatmavené zadné okná
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    vyhrievané predné a zadné sedadlá, dvojzónovú automatickú klimatizáciu (ASX má jednozónovú), alarm, plnohodnotné rezervné koleso s diskom z ľahkých zliatin

  • Škoda Yeti
    nemá (výrobca neponúka)
    -
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    dvojzónovú automatickú klimatizáciu (ASX má jednozónovú), výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, nastaviteľné bedrové opierky na predných sedadlách, vyhrievané predné sedadlá



    Záverečné hodnotenie

    ASX je solídny spoločník na každodenné spolužitie v meste aj mimo neho. Najmä nežnejšie pohlavie si ho určite obľúbi za svoju kompaktnosť, príťažlivý vonkajší dizajn, vyšší posed a najmä pocit zvýšenej bezpečnosti. Jednoduchý interiér svojim prevedením síce neohúri, ale určite ani nesklame. Vďaka samočinnej 6-stupňovej prevodovke a komfortnému podvozku ponúkne mimoriadne pohodlie v mestskej džungli a dostatočne výkonný a zároveň úsporný agregát zasa výkonovú rezervu pri cestovaní mimo mesta. Mínusom je trochu hlučnejší motor a slabšia variabilita na zadných sedadlách.



    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Súvisiace testy:
    Peugeot 4008 1.8 HDi (03/2013)

    Dňa: 15.07.2014
    Redaktor: Jaroslav Čík
    Foto: Jaroslav Čík

  •   

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]