Test: Dacia Logan MCV 0.9 TCe Arctica (12/2013)
|
redaktor: j.cvopa, 07.03.2014;
Importér automobilov Renault Slovensko, s.r.o., nám na týždňové testovanie zapožičal rozpočtovú voľbu na rodinné kombi: Daciu Logan MCV.
Pohon preplňovaným minitrojvalcom objemu 900 cm3 (90 k), 5-stupňovou manuálnou prevodovkou a multimediálnym systémom zaujal, a tak došlo na testovanie.
Kombi z rozumu
Multi Convivial Vehicle, teda pohostinné vozidlo, sa prvýkrát predstavilo na autosalóne v Paríži v roku 2006. Na Rumunskom trhu odštartoval predaj v októbri toho istého roku, trhy ostatných krajín boli zásobované od roku 2007. Táto 1. generácia sa vďaka mierne vyvýšenej streche a dlhému rázvoru dala zakúpiť aj v 7-miestnom vyhotovení a predalo sa jej vyše 300.000 kusov. V novembri 2012 ju nahradil model Lodgy a terajšie MCV 2. generácie sa zmenilo na klasické 5-miestne kombi.
Exteriér
Čelný pohľad s vkusne tvarovanými hranami svetlometov súznie s neutrálnymi líniami. Podobne pôsobí aj bok karosérie s množstvom hladkých plôch a dvoma prelismi nad blatníkmi. Pocit vypracovanosti tu nahrádza vkusná jednoduchosť, o ktorej celý Logan je. Dlhý zadný previs každému ponúka racionálny dôvod kúpiť. Zadné čelo v rovnako simplistickom duchu poteší nízkou nakladacou hranou 5. dverí a decentným maskovaním C-stĺpikov.
Interiér
Brit kľúča na mňa z plastového tela uvoľnene kýva a ja musím pokývať hlavou. Stláčam tlačidlo centrálu a suniem sa na sedadlo vodiča.
Vizuál palubnej dosky v porovnaní s predchodcom pridal na hodnote a svojou vyššou stavbou pôsobí ako obranný val pre posádku. Jeho plastovej šedi dominuje centrálny dotykový displej, prehľadný, čitateľný, s dobrým ovládaním a vnorenou navigáciou (aj preto ten level up). Jeho absenciou by kokpit dojmovo zdevalvoval.
Jednoduché otočné ovládače vetrania slúžia ako majú, aj keď by som nepovedal, že sa neinšpirujú 90-tymi rokmi. V zime (mierne pod nulou po studenom štarte) trvá zhruba 4 minúty, než z výduchov začne prúdiť aspoň vlažný vzduch. Motor 0,9 TCe veľa nespáli, takže produkuje aj málo tepla a navyše som mal neustále zapnutý ECO režim, ktorý práve z úsporných dôvodov znižuje výkon vykurovacej sústavy a uprednostňuje ohrev motora. Prejdime na sedenie.
Pomerne vysoký posed na hodne penových sedačkách neponúka žiadne pevnejšie bočné vedenie, no vďaka tomu pri prechode cez dverný otvor bočnice neatakujú stehná. Sedáky sú však krátke aj pre priemerne vysoké postavy a nepodopierajú stehná. Výškové nastavenie sedadla v štýle „nadvihni sa a zvyšok nasleduje“ nie je celkom dobrý nápad, pokiaľ sa nebavíme a low end segmente. Tam však Dacia patrí, takže bez výhrad.
Pozdĺžne nastaviteľný volant by potešil asi každú postavu, pretože celkovo sedadlo, pedále a volant nútia buď do posedu žaby, alebo námesačného vodiča a dostať mierne pokrčené ruky spolu s mierne pokrčenými nohami vedia len určité postavy. Jazda na krátke ruky je teda väčšinou nemožná, čo však nemusí rušiť každého.
Naopak, dostatok priestoru v priečnom smere poteší mužov, ktorí si nemusia zvykať na posed v ženskom štýle. Po pravici čnie vysoká radiaca páka ako vešiak, na ktorý sa dá v zime navliecť čiapka, tak prečo to nevyužiť. Naviac jej netreba hľadať miesto a hlavica najmä teraz v zime nestudení.
Lakťová opierka vodiča je na úsmev, ale hádam trošku aj krivý. Kus mohutného uvoľneného plastu, ktorý buchoce a viac zavadzá, ako pomáha, by som s kľudom vrazil do najbližšieho koša. Ušetrených 100 eur by sa viac hodilo na priečne strešné nosiče ako doplnok k sériovým pozdĺžnym lyžinám.
Zrkadielka v clonách pri tak nízkonákladovom modeli určite potešia, no chcelo by to na ne clony, inak sa v nich človek neustále zrkadlí. A 3-blik smeroviek by buď Logana, alebo jeho cenu, zrejme posunul príliš vysoko. To isté platí pre elektrické okná, z ktorých by minimálne vodičovo potrebovalo poslúchať na impulz. A ovládanie tých zadných by chcelo prepólovať, lebo zvyčajne sa po stlačení tlačidla dolu očakáva, že okno nasleduje a nie naopak.
S odkladacími priestormi sa dá žiť, štrbinka na litrovú fľašu v obidvoch dverách, priestor pred radiacou pákou a vanička zhora na palubnej doske, ako aj schránka pred spolujazdcom patria do dobrého štandardu.
Prístrojová doska zahŕňa rýchlomer, otáčkomer bez červeného pásma, pár kontroliek a jeden displej. Na ňom by mohli denné kilometre svietiť stále, aby nebolo treba preklikávať hore dolu na palubnom počitači, ktorého tlačidlo zakaždým hlasno kliká a snaží sa ísť na nervy.
Priestorové pomery vzadu potešia azda všetkých, vrátane 2-metrových ľudí, keďže si sadnú za sedačku, na ktorej práve sedeli bez potreby obopínať jej operadlo kolenami. Otváranie dverí batožinového priestoru stlačením tlačidla spolu s podobratím nižšie položeného madla núti k značnému rozovretiu dlane a nie je to vôbec pohoda. Po otvorení veka sa zjaví slušne tvarovaná roletka so silným ťahom a presným zaklapnutím do štrbiny v zakrytej, napnutej polohe. Trošku v nej chýba otvor na ruku a teda vyžaduje riadny stisk. Vyhotovenie podlahy nad rezervným kolesom opäť pripomína rozpočtové zameranie modelu. Rozmerovo veľkorysý batožinový priestor krabicového tvaru s oplastovaným, nízko položeným prahom a ľahko sklápateľnými operadlami je ako stvorený pre rodiny, záhradkárov, chalupárov, či malých podnikateľov.
Motor a prevodovka
Pod prednou kapotou (s plynovou vzperou!) kotví moderný preplňovaný zážihový trojvalec objemu 898 cm3, ktorý v nízkych otáčkach ťažšie reaguje a trasie o dušu. Perfektne to maskuje automatickým štart-stop systémom, ktorý zodpovedá za ticho a kľud pri čakaní na semafóre.
Preplňovanie nepracuje od voľnobehu, takže pri rozjazde nastupuje váhavosť v nízkych otáčkach, záťah sa objavuje okolo 1500 min-1. Elektronika pomáha, ale tak malý objem svoju slabosť nedokáže úplne potlačiť, iba ak by vodič rád spojkoval rozbehy okolo 2000 ot./min., tam turbodúchadlo vtláča motoru silu a prejav omnoho objemnejších motorov (a dosahuje maximum točivého momentu).
S ťažkými prevodmi prevodovky vodič relaxuje, keďže v meste nemôže na 5. stupeň ani pomyslieť. S ním začína spolupráca až od 60 km/h, aj to s miernym reptaním, nižšie ani náhodou. Páka dostala spresnený chod oproti 1. generácii.
Ekonomiku jazdy možno sledovať na palubnom počítači.
Ten ako obvykle nepočíta dojazd pod 100 km do prázdnej nádrže, čo je neodpustiteľný hrubý prešľap, ktorý Daciu prenasleduje od jej moderných prvopočiatkov. Dopočítať spotrebu až k nule by mala byť práve pre nízkorozpočtové autá povinnosť. Po odjazdení vyše 800 km (na jednu nádrž) svietila na palubnom počítači priemerná spotreba 6,1 l/100 km, čo vyšlo z jazdy po Bratislave a jej obchvatoch.
Podvozok a jazda
Veľmi dobrá filtrácia rozbitých ciest patrí k výhodám Logana. S tým spojené väčšie náklony pri rýchlejších prejazdoch zákrut sa mu ľahko odpustia, pretože stopu drží. Ako celok dáva z jazdy ukľudnený dojem aj pri prejazdoch križovatkových roliet a pri pokojnej jazde dokonca relatívne komfortný.
Bezpečnosť
Organizáciou Euro NCAP bolo testované len aktuálne Sandero (skončilo so 4 hviezdami), Logan je však minimálne do polovice rovnaký, takže sa pozrime na ochranu pri kolízii. Po čelnom náraze ostala kabína podľa EuroNCAP stabilná a poskytla dobrú ochranu kolenám aj stehnám predných cestujúcich. Toto platí pre postavy rôznych výšok v rôznych polohách. Taktiež pri bočnom bariérovom náraze bola ochrana hrudníka na adekvátnej a ostatných častí tela na dobrej úrovni. Jediný problém nastáva pri bočnom náraze na kôl, kedy stlačenie hrudníka indikovalo jeho slabú ochranu. Rovnako je na tom hlava pri náraze zozadu – sedadlo aj opierky hlavy vykazovali len marginálnu ochranu cestujúcich. Ochrana detí je na vynikajúcej úrovni, pre 18 mesačné dieťa dokonca maximum bodov, aj pri bočnom náraze. Airbag spolujazdca sa dá deaktivovať pre usadenie dieťaťa proti smeru jazdy, to však EuroNCAP neocenilo, keďže informácia o aktuálnom stave airbagu nebola dostatočne jasná.
Obstarávacia cena (spracované: 03.03.2014 z aktuálnych cenníkov, ceny s DPH)
Najnižšia cena:
Logan MCV 1.2 16V Access |
7.290 € |
Základná cena modelu:
Logan MCV 0.9 TCe Arctica |
9.590 € |
Cena testovanej verzie:
Logan MCV 0.9 TCe Arctica |
11.490 € |
Štandardná výbava: |
Bezpečnosť a ochrana: ABS; EBV; ESP; ASR; brzdový asistent; kontrola nedotáčavosti; čelné airbagy; bočné airbagy s ochranou hrudníka a hlavy; predpínače PR bezpečnostných pásov; PR pásy s výšk. nast.; ISOFIX na bočných Z sedadlách; odpojenie airbagu spolujazdca; imobilizér; centrálne zamykanie s DO; aut. zamykanie dvier počas jazdy; mechanická ručná brzda; opierky hlavy na všetkých sedadlách
Interiér: výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča; čalúnenie sedadiel – látka; obklad dverí – plast; obklad palubnej dosky – plast; volant výškovo nastaviteľný; hydraulický posilňovač riadenia; volant plastový; mechanická klimatizácia; palubný počítač; rádio, CD, MP3, USB, Bluetooth, ovládanie pod volantom; delené zadné operadlá; el. ovládané predné okná
Exteriér: hmlovky; tónované zasklenie; zatmavené všetky zadné sklá; nárazníky vo farbe karosérie; kryty spätných zrkadiel vo farbe karosérie; el. ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá; 15“ plechové disky kolies a pneumatiky 185/65 R 15; aerosolová sada na opravu pneumatík namiesto rezervy |
Výbava za príplatok k základnej cene: |
• disky kolies z ľahkej zliatiny 15" = 370,00 €
• lak - metalíza = 400,00 €
• tempomat/obmedzovač rýchlosti + kožený volant a hlavica radiacej páky = 360,00 €
• el. ovládané zadné okná = 120,00 €
• predná lakťová opierka = 100,00 €
• parkovací senzor = 240,00 €
• rezervné koleso = 60,00 €
• MediaNav systém: Multimediálny systém s navigáciou, pokrytím východnej Európy, Bluetooth handsfree na telefonovanie s funkciou audiostreaming, rádiom 4 x 20 W s ovládaním pod volantom a možnosťou prehrávania hudby z externých zdrojov, vstup USB, Jack,
iPod = 250,00 €
|
Porovnanie s konkurenciou (spracované: 03.03.2014 z aktuálnych cenníkov, ceny s DPH)
Porovnávané modely sú zvolené neobvykle, keďže Seat aj Renault sú z hľadiska úrovne bezpečnosti, protikoróznej ochrany, vnímanej moderny exteriéru, ako aj kvality a celkového dojmu z interiéru svetelné mesiace pred testovaným Loganom MCV. A to napriek jeho najvyššej možnej výbave so skoro všetkými príplatkami z ponuky. Porovnanie som zvolil pre ilustráciu rozhrania, medzi ktorým zákazník vyberá, a za ktoré treba priplácať.
Lada Priora kombi ako zástupca low-end prúdu nie je úplne adekvátnym konkurentom, pretože v mnohých oblastiach zaostáva, ale spĺňa podmienku nízkonákladového kombi a hodnoty za peniaze. Má taktiež najvyššiu výbavu.
Mégane aj Leon sú naopak v najnižšej možnej výbave a motorizácii, s príplatkami, ktorými by sa mali priblížiť Loganu MCV. Leon ST po dovybavení dosahuje cenu zhruba o 3000 eur vyššiu oproti Loganu MCV. Za Mégane bude treba platiť o 2590 eur viac, no je na tom výbavovo o kúsok horšie ako Leon, pretože v najnižšej a najlacnejšej variante neponúka skoro žiadne príplatky. Zato má z trojice konkurentov najsilnejší motor a 6-stupňovú prevodovku.
Logan MCV sa teda triafa do medzery, ktorá vznikla neustále sa zvyšujúcou početnosťou prvkov štandardnej výbavy, ktorú si kupujúci s lepším modelom musia kúpiť, ako aj celkovou úrovňou automobilov. Tieto hodnoty však neoceňujú všetci motoristi, čoho dôkazom je 2,7 milióna registrácií vozidiel Dacia v Európe a Stredomorí od roku 2004.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Značka / model |
Dacia Logan MCV |
Lada Priora |
Seat Leon ST |
Mégane Grandtour |
Motor |
0.9 TCe |
1.6 16V |
1.2 TSI |
1.6 16V |
Stupeň výbavy |
Arctica |
Luxe |
Cool |
Authentique |
|
|
|
|
|
Zdvihový objem motora |
898 |
1596 |
1197 |
1598 |
Uloženie / počet valcov |
R/3 |
R/4 |
R/4 |
R/4 |
Preplňovanie |
áno |
nie |
áno |
nie |
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) |
66/5250 |
72/5600 |
63/4300 |
81/6000 |
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) |
135/2500 |
145/4000 |
160/1400 |
151/4250 |
|
|
|
|
|
Prevodovka |
5-stupňová manuálna |
5-stupňová manuálna |
5-stupňová manuálna |
6-stupňová manuálna |
|
|
|
|
|
Pohon |
predný |
predný |
predný |
predný |
|
|
|
|
|
Max. rýchlosť (km/hod) |
175 |
183 |
178 |
190 |
Zrýchlenie (s) |
11,1 |
- |
12,1 |
10,8 |
Priemerná spotreba (l/100 km) |
5,0 |
6,5 |
5,2 |
6,9 |
Emisie CO2 (g/km) |
116 |
150 |
119 |
159 |
|
|
|
|
|
Pohotovostná hmotnosť (kg) |
1038 |
1178 |
1233 |
1267 |
|
|
|
|
|
Dĺžka (mm) |
4492 |
4340 |
4535 |
4567 |
Šírka (mm) |
1733 |
1680 |
1816 |
1804 |
Výška (mm) |
1550 |
1508 |
1454 |
1507 |
Rázvor (mm) |
2634 |
2492 |
2636 |
2703 |
Počet dverí/miest |
5/5 |
5/5 |
5/5 |
5/5 |
Objem batož. priestoru (l) |
573/1518 |
444/777 |
587/1470 |
486/1595 |
|
|
|
|
|
Záruka (roky / km) |
3 /100.000 |
3 /bez obmedzenia |
4 /bez obmedzenia |
5 /100.000 |
|
|
|
|
|
Cena modelu bez príplat. (€) |
9.590 |
10.390 |
15.280 |
14.490 |
Akčná cena (€) |
- |
- |
12.990 |
12.990 |
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) |
11.490 |
10.910 |
14.795 |
14.080 |
Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu (len hrubo orientačné!):
Lada Priora
nemá
štart-stop systém, ECO-mód motora, 15" disky kolies z ľahkých zliatin (má 14"), bočné airbagy, ESP, ASR, CSV, hydraulický posilovač riadenia (má elektrický), navigačný systém s dotykovým displejom, 6x repro (má 4x), USB, Bluetooth, ovládanie rádia pod volantom, výškové nastavenie sedadla vodiča, kožou potiahnutý volant a hlavicu radiacej páky, tempomat s obmedzovačom rýchlosti + ovládanie na volante
má naviac
alarm, elektricky vyhrievané predné sedadlá, displej k parkovacím senzorom, zadnú lakťovú opierku, predné a zadné zásterky
Seat Leon ST
nemá
štart-stop systém, ECO-mód motora, hydraulický posilovač riadenia (má elektrický), navigačný systém s dotykovým displejom, ovládanie rádia pod volantom (má na volante)
má naviac
zadné hlavové airbagy, kolenný airbag vodiča, 16" disky kolies z ľahkých zliatin - Logan má 15", pozdĺžne nastaviteľný volant, audio s podporou SD kariet, systém kontroly tlaku v pneumatikách, alarm s kontrolou vnútorného priestoru, záložnú sirénu, ochranu proti odtiahnutiu, prisvecovanie do zákrut cez hmlové svetlá, ukazovateľ vhodného prevodového stupňa, sklápateľný kľúč (Dacia má pevný), B + C stĺpik v čiernej lesklej farbe, výduchy ventilácie pre zadné sedadlá v stredovej konzole
Renault Mégane Grandtour
nemá
kryty spätných zrkadiel vo farbe karosérie, štart-stop systém, ECO-mód motora, hydraulický posilovač riadenia (má elektrický), navigačný systém s dotykovým displejom, disky kolies z ľahkých zliatin (má oceľové 15"), kožený volant a radiacu páku, elektrické ovládanie zadných okien
má naviac
zadné hlavové airbagy, pozdĺžne nastaviteľný volant, zadné bezpečnostné pásy s obmedzovačom sily, bezkľúčové štartovanie, impulzné ovládanie predných okien, kartu namiesto kľúča, výduchy ventilácie pre zadné sedadlá v stredovej konzole
Záverečné hodnotenie
Ako obvykle, čert sa skrýva v detailoch, takže ľudia navyknutí na lepší štandard popisujú Logana MCV ako krabicu od sardiniek, kde chýba nutná dávka precíznosti, spracovania, mohutnosti a tvrdej hodnoty. Argumentom je, že nízky cenový rozdiel vybavenejšej verzie nie je adekvátny kvalitatívnemu odskoku od bežného štandardu. Nemožno úplne nesúhlasiť, pretože aj keď Logan MCV naoko pôsobí solídnym dojmom a zaznamenal riadny posun vpred oproti 1. generácii, množstvo drobností komfortom (či v súčasnosti už štandardom) znalého človeka postaví do pozície, či radšej nevziať tú najlacnejšiu variantu Logana, nech úspora stojí za to. Základné verzie sa totiž dajú kúpiť aj o vyše 5000 eur lacnejšie než najnižší základ nižšej strednej triedy, do ktorej Logan (aj keď len) rozmerovo patrí.
Fotogaléria
Ostatné testy Dacia:
Sandero 1.4 Lauréate (1. generácia)
Duster 1.6 16V 4x4 Arctica (predfacelift)
Dňa: 07.03.2014 Text a foto: Ing. Juraj Cvopa |