Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Mitsubishi Fuso Canter 3C13 DUONIC valník (11/2013)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.cvopa, 15.11.2013;

Obratný valník do 3,5 tony

Koncom októbra som dostal príležitosť dva dni testovať malý valník Mitsubishi Fuso. Celková hmotnosť 3,5 t a krátky rázvor 2500 mm predkladali zaujímavé vyhliadky v premávke, takže som hneď vyrazil.





Výbava

zväčšiť obrázok Otváram dvere, chytám madlo na A-stĺpiku, dva schodíky rovno prekračujem a sadám na pohľadovo subtílne sedadlo značky Isringhausen. Tenké síce je, má však predlhý sedák vhodný pre časovo náročné jazdy a nastaviteľnú tuhosť mechanického odpruženia. No dostať sa k ružici a nastaviť ho zvnútra je iný príbeh. Krkolomné, resp. možné len po vysadnutí zvonka. Takže len donastavím hĺbku a výšku volantu, sklon operadla, bedrovú a lakťovú opierku a čo ešte – zrkadlá. Vlastne nie, tie nechám napokoji, nie sú v elektrike a ich veľkoplošné zobrazenie ma presviedča, že nastavovať netreba. Vodičskú výdrž podporujú aj tri lakťové opierky. Áno, tri. V ľavých dverách sú dve, vytvarované z dverovej výplne. Tá vyššia uľahčuje jednorukú spoluprácu s volantom (a tvorí zároveň madlo dverí), nižšia zas odpočinok ruky ako taký (a sprístupňuje el. ovládače okien). Pod pravou lakťovkou ukladám do priečinkov fotoaparát a doklady a obzerám zvyšok kabíny.

Žiadny tachograf ani rádio (len prípravy), zato 3 schránky na drobnosti v palubnej doske, dva zväčšiť obrázok vysúvateľné držiaky na poháre, jedna štrbina na dokumenty A4 pozdĺž, jedna na telefón a nad hlavou veľkoplošné police na všeličo. Spolujazdci dostali sedadlá rovnakej značky a teda aj podpory, akurát pevné. Sú pre dvoch, no pás pre stredného je len dvojbodový a pevný. Po rozjazde som čakal hrozebné pípanie ako v osobných autách, ale nie, neobťažujú výstražným pískaním, vlastne tak neurobia vôbec. Nosiť pás však vyžaduje zvyk, o tom v Jazde. ESP tu netreba hľadať, no je tu ABS a decentná motorová brzda. Tieto veci by som osobne doplnil poriadnou uzávierkou diferenciálu, keďže niekedy nie je problém zastaviť, ale pohnúť sa. No s prázdnou korbou ani ten nič nezmôže, tam už len 4x4 (k disp. od roku 2013, spolu s Euro 6). Bezpečnosť dopĺňa airbag vodiča a komfort automatická klimatizácia s elektrickým spúšťaním okien a centrálne zamykanie. To však kupodivu zamkne obe dvere len zo strany vodiča.

Motor

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Canter motorizoval najslabší 3-litrový 4-valcový dízel s 96 kW pri 3500 ot./min. a 300 Nm pri 1300 ot./min. Záťah nemá čím prekvapiť, snáď len svojou neustálou prezenciou, či je korba plná, či nie. Podľa COC a TP je deklarovaná normovaná spotreba 9,8 l/100 km, čo je nereálna hodnota. Možno tak s podvozkom bez nadstavby alebo s extrémne šetrnou jazdou naprázdno. V tomto teste som však na auto nakladal postupne 22 prázdnych drevených paliet, kubík zeminy a kubík piesku a rozviezol som ich z miesta nakládky do miesta vykládky v rámci Bratislavy. Spotreba sa hýbala od 11,3 do 12 litrov/100 km, pričom som celkovo najazdil 170 km. V tomto bode musím pokritizovať nálepku na nádrži s objemom 70 litrov. Takmer na 100% je to menej, ale koľko, to netuším. Každopádne po odjazdení 150 km je palivomerom indikovaná polovica nádrže preč a veselo svieti hladné oko.

Samostatná kapitola je DPF filter, obávaná to súčiastka, ktorá si potrpí na džentlmenské zaobchádzanie a hrozí vysokými nákladmi na repas/výmenu. Canter sa o ňu stará samostatným tlačidlom na palubnej doske a k tomu príslušným programom v riadiacej jednotke. Akonáhle sa ozve kontrolka oznamujúca medzné upchatie filtra, treba do pár km zastaviť, nechať voľnobeh a tlačidlom aktivovať program vypálenia sadzí. Tento proces sa od osobných áut líši tým, že je pod plnou kontrolou vodiča a to vrátane grafického zobrazenia aktuálnej priepustnosti filtra na displeji palubného počítača. Kontrola nad servisnými nákladmi proste.

Prístup k motoru a nádobkám kvapalín

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Sklápanie kabíny prebieha jej dvojnásobným odistením a potiahutím rukou za madlo. Žiadna hydraulika, nič. Ide to prekvapivo ľahko. Po sklopení a zaistení sa objaví voľný prístup k náprave, riadeniu, klimatizácii, rozvodom, nádobkám na kvapaliny, filtrom, proste ku všetkému.

Keď sme pri kvapalinách, skutočne by bolo k veci umiestniť hrdlo nádržky ostrekovačov vertikálne, aby sa do nej dalo elegantnejšie nalievať. Chválu naopak zaslúži dobre viditeľný indikátor zanesenia vzduchového filtra.

Prevodovka

Jazdu uľahčuje 6-stupňová robotizovaná dvojspojková prevodovka DUONIC. Ovláda sa krátkou prihnutou pákou pri volante a má automatický a manuálny režim. V automate sa rozbieha z dvojky a radí bežne po dosiahnutí 2000 ot./min, po zapnutí ECO režimu (prepínačom) o 500 otáčok skôr. Do jej radiaceho režimu sa dá perfektne zasiahnuť obyčajným posunutím páky vpred či vzad. Tým sa zároveň riadiaca jednotka prepne do manuálneho režimu a natvrdo vypne režim D. Tu treba dbať na výstražnú nálepku „Správne zaraďujte prevodové stupne“ pred pákou.

zväčšiť obrázok Môže totiž ľahko nastať jav „otáčky rovnaké a rýchlosť stúpa“. Pri teste vyšlo na povrch, že ako vodič v manuálnom režime zaradí, tak prevodovka drží, aj keby to znamenalo rozbiehať sa z rýchlosti 10 km/h na 5. stupni pri plnom zaťažení. Prevodovka nechá šmýkať spojku tak dlho, až kým ju okolo 40 km/h zopne ako má. Je teda bezpečnejšie vôbec jej do radenia nevstupovať, než opomínať takýto detail a neskôr bežať do servisu. Aj keď som dostal uistenie od importéra, že prevodovka vydrží hodne.

Algoritmus radenia podporuje zmenu stupňov pedálom akcelerátora. T.j., akonáhle dosiahnu otáčky cca 1400 ot./min, tak mierne ubratie spôsobí preradenie na vyšší prevodový stupeň. Canter je schopný bez problémov cruisovať už pri 1000 ot./min.

Jazda

Je pomerne tichá, pod čím sa skrýva decentné, kultivovane pritlmené, no jednoznačne do kabíny vnikajúce vrnenie dízla. Pri prejazde väčších dilatácii, výtlkov, kanálov a pod. nastáva sácanie kabíny v pozdĺžnom smere od prázdneho podvozku. A toto je dôvod, prečo je nosenie bezpečnostného pásu často na nervy, pretože čo väčšie sotenie od kabíny, to zaseknutie pásu a samozrejme občas aj opakované uťahovanie.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Technika náprav v konfigurácii nezávislé zavesenie na dvoch lichobežníkových ramenách s vinutými pružinami vpredu, tuhá hnaná náprava so samosvornou uzávierkou a listové pružiny vzadu, neprináša nič extra, čo sa týka znesiteľnosti jazdy po vydrolenej vozovke. Odpružená sedačka tu nie je pre komfort, ale z nutnosti. Obrat nastane pri plnej záťaži, kedy sa Canter výrazne skľudní a ide ako po koľajách. Popravde som čakal tuhú nápravu aj vpredu, vrátane listových pružín. Takto pribudli dva guľové čapy a dve ramená na každej strane, čo bude samozrejme časom vyžadovať svoje. Toto riešenie má jednu prednosť a tou je malý priemer otáčania – len 10 m.

Čo sa týka zjazdnosti rôznych povrchov, odporúčam len spevnené. Keď ťažký predok na úzkych kolesách zapadne, uzávierka vôbec nepomôže. Sám som sa dopustil tejto chyby a na 10 metrovom hlinenom úseku dvakrát zapadol. Bol to extrém a výsledok predvídateľný, no každopádne je dobré mať vzadu prípravu pre ťažné zariadenie (priečnik). Inak treba zapájať najbližší ďalší priečnik a to vyžaduje lezenie pod rám auta.

Ďalšie vlastnosti

zväčšiť obrázok Odmlženie čelného okna prebieha veľmi rýchlo, s bočnými je to trošku zdĺhavejšie. Extra tlačidlo pre vyhrievané zrkadlá je fajn, kvapky sa však s vyparovaním nijako neponáhľajú, je to skôr funkcia pre odrosenie, ktoré zbehne rýchlo. Parkovacia brzda pôsobí na kardan, takže pozor, aby boli obidve zadné kolesá na pevnom podklade. Taktiež tu máme štart-stop systém motora, ktorý možno deaktivovať tlačidlom. Snáď to voľačo ušetrí, ale kabína sa zakaždým štartom razantne zatrasie a tiež netuším, ako je to so životnosťou štartéra, predsa len, auto by malo slúžiť pekných pár 100.000 km za pomerne krátky čas v rozvážkovom segmente, takže nároky budú v meste značné. Nutno dodať, že systém sa sám stráži a musia byť splnené rôzne predpoklady, aby bol v činnosti, ako napr. plne nabité akumulátory, bezchybný alternátor, ideálna teplota motora, neaktívne odbočovacie blinkre, ...

zväčšiť obrázok

Užitočný náklad

Čo sa týka hliníkovo-oceľovej valníkovej nadstavby - išlo o Avianu a výsledná užitočná nosnosť vozidla s ňou dosiahla 1190 kg. Po odistení sa dali všetky bočnice sklopiť, vrátane stredových podporných stĺpikov, zadná uľahčovala nástup na korbu skladateľným nášľapom. Stĺpiky značky Kinegrip obsahovali zabudovaný indikátor zaťaženia. Osobne som na vozidlo nenakladal extra veľa, no importér vravel, že majú odskúšanú aj únosnosť 6,5 t bez ujmy. Čo viac dodať. Azda len to, že korba nie je vysoko a ručná nakládka paliet zo zeme tesne pod výšku kabíny nie je problém. Kabínu chráni pred posunutím nákladu oceľový rám.

Záver

Mitsubishi Fuso Canter do 3,5t je na našich cestách okrajový zjav (do septembra tohto roku registrovaných 7 kusov), vidno skôr verzie medzi 3,5 - 12t (reg. 24 kusov). Zaujme najmä širokou kabínou (na výber je aj úzka), pohodlným a odpruženým sedadlom vodiča, obrovskou zaťažiteľnosťou a teda robustnosťou konštrukcie, primeranou spotrebou, vynikajúcim rajdom a dizajnovým stvárnením, ktoré dobre padne do oka.

Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Dňa: 15.11.2013
Redaktor: Ing. Juraj Cvopa
Foto: Ing. Juraj Cvopa
  

[ Späť na Test | Zoznam sekcií ]