Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Audi prepracovalo model Q5 (07/2012)  Vytlačiť stránku
redaktor: p.mauer, 27.07.2012;

Audi Q5 spája športový charakter limuzíny s variabilným interiérom a mnohými praktickými riešeniami pre voľný čas a každodenné používanie. Pri prepracovaní Audi ďalej zostrilo profil svojho performance-SUV v oblasti dizajnu, infotainmentu, asistenčných systémov a motorov. Audi Q5 hybrid quattro imponuje nízkou spotrebou a nové Audi SQ5 TDI – prvý model S od Audi s naftovým motorom uzatvára modelový program smerom nahor.
_______________________________________________________________________________________________

Dizajn

zväčšiť obrázok Audi Q5 charakterizujú športové proporcie; jeho karoséria s plynúcimi líniami a atleticky klenutými plochami pôsobí ako vymodelovaná z jedného kusa. Krivka Tornadolinie, ktorá prebieha pod bočnými oknami, vytvára nad kolesami ostré hrany. Dvere batožinového priestoru prechádzajú do bokov karosérie, čo je typický prvok dizajnu všetkých modelov Q od Audi. Línia strechy prebieha v plochom oblúku, ktorý sa začína skoro zvažovať smerom dozadu, predné a zadné stĺpiky karosérie sú výrazne sklonené. Okolo bočných okien vytvárajú akcenty štandardne montované lesklé okrasné lišty (tzv. Glanzpaket), zadný spojler vizuálne predlžuje líniu strechy. Pozdĺžne lišty strešného nosiča z eloxovaného hliníka – na želanie čierne – a jeden priečny nosník sú súčasťou sériového vybavenia. Pri prepracovaní sa vonkajšie rozmery takmer nezmenili: Audi Q5 má dĺžku 4.629 milimetrov, šírku 1.898 milimetrov a výšku 1.627 milimetrov. Rázvor je 2.812 milimetrov, preto sú previsy karosérie krátke. Dizajn je po prepracovaní v mnohých detailoch markantnejší, predná časť karosérie pôsobí nižšia a širšia. Jednodielna maska chladiča vo vysoko lesklej čiernej farbe má teraz šesť rohov, jej vertikálne chrómované lišty a kruhy loga Audi sú plasticky modelované. Nový je aj predný nárazník s veľkými otvormi na vstup vzduchu do motorového priestoru s lesklými čiernymi mriežkami. Sériové reflektory do hmly majú chrómované obruby. Nové reflektory dodávajú Audi Q5 rozhodný výraz. Pri príplatkových systémoch Xenon plus vytvára denné svetlo z vysoko účinných svietiacich diód LED úzku obrubu, ktorá lemuje takmer celú kontúru reflektora. Na želanie Audi montuje reflektory adaptive light, ktoré sa dynamicky natáčajú do zákrut a obsahujú aj odbočovacie svetlá. Zadné skupinové svetlá sú nedelené; v kombinácii s reflektormi Xenon plus sú vytvorené ako svetelné pásy z diód LED a vodičov svetla. Pretože zadné svetlá nie sú viditeľné pri otvorených dverách batožinového priestoru, má Audi Q5 prídavné koncové svetlá v nárazníku. Difúzorový nástavec v zadnom nárazníku má nový tvar. Chrómované koncovky výfuku sú zospodu sploštené. Modely poháňané motormi 2.0 TDI majú koncovku výfuku vľavo, všetky ostatné verzie na obidvoch stranách nárazníka.

Farby a dizajnové prvky - riešenia pre individualistov

Audi dodáva prepracovaný model Q5 v 15 farbách laku karosérie, z ktorých sú štyri nové. Štandardné laky sú pomenované Brillantschwarz a Ibisweiß. Metalizované laky majú označenia Arktissilber, Cuveesilber, Eissilber, Gletscherweiß, Mayabraun, Mondscheinblau, Monsungrau, Scubablau, Teakbraun a Vulkanrot. Paletu dopĺňajú laky s perleťovým efektom Lavagrau, Phantomschwarz a Daytonagrau (pre komplet S line Sportpaket). Okrem toho Audi môže nalakovať Q5 v akejkoľvek farbe podľa želania zákazníka. Pre plastové diely na karosérii ako sú spodné časti nárazníkov a lišty na dverách sú na výber tri farebné vyhotovenia. Sériovo majú čiernu farbu, na želanie môžu byť lakované vo farbe karosérie alebo v kontrastnej farbe. Ďalšiu športovú alternatívu predstavuje dizajnový komplet Optikpaket Schwarz Audi exclusive (nie pre motor 2.0 TDI v kombinácii s pohonom predných kolies).
Pre milovníkov dynamického vzhľadu Audi pripravilo komplet S line Exterieurpaket, ktorý obsahuje nárazníky zmeneného tvaru, odlišné mriežky otvorov na vstup vzduchu v nárazníku a difúzorový nástavec v zadnom nárazníku lakovaný sivým farebným odtieňom Platinumgrau. Lišty na spodnej časti dverí sú lakované vo farbe karosérie, spojler na zadnej hrane strechy je predĺžený. Na predných blatníkoch a dekoračných lištách na prahoch dverí sú nápisy S line, ochrana nakladacej hrany je z ušľachtilej ocele.
Druhú alternatívu predstavuje komplet Optikpaket Offroad z programu Audi exclusive, ktorý dodáva Audi Q5 výrazne robustný vzhľad. Aj tento komplet obsahuje zmenené nárazníky a mriežky vo vstupných otvoroch vzduchu, odlišné lišty na dverách, dekoračné obklady na prahoch dverí a ochranu nakladacej hrany. Výrezy blatníkov rozširujú plastové nástavce, na spodnej časti nárazníkov sú ochranné štíty z ušľachtilej ocele. Dizajnový komplet Optikpaket Offroad sa dodáva spolu s veľkými kolesami z programu Audi exclusive.

Karoséria

Audi Q5 2.0 TDI s výkonom 105 kW (143 k) má pohotovostnú hmotnosť bez vodiča 1.680 kilogramov – čo predstavuje vynikajúcu hodnotu v tejto triede vozidiel. Karoséria Audi Q5 už pri uvedení na trh pred štyrmi rokmi získala cenu Euro Car Body Award – celosvetovo najvyššie ocenenie za konštrukciu karosérie. Pri výrobe karosérie Audi Q5 využíva inteligentný mix rozličných materiálov. Dvere batožinového priestoru a kapota motora sú vyrobené z hliníkového plechu, napríklad dvere batožinového priestoru majú o 8,1 kilogramu menšiu hmotnosť ako by mal rovnaká dielec z oceľového plechu. Predný priečky nosník a jeho deformačné členy sú vyrobené z hliníkových profilov, spolu majú hmotnosť menej ako 5 kilogramov. Kabína posádky je v mnohých častiach vyrobená z tvarovo vytvrdzovaných ocelí, ktorým drastický teplotný skok pri lisovaní dodáva extrémnu pevnosť v ťahu. Diely z týchto materiálov môžu mať malú hrúbku stien a preto sú ľahké. Celkovo majú diely z tvarovo vytvrdzovanej ocele v skelete karosérie hmotnosť 44 kilogramov – čo je o 15 kilogramov menej ako z bežného materiálu. Tailored rolled blanks – platne plechu vyvalcované s rozličnou hrúbkou – v zadnej časti podlahy karosérie prinášajú úsporu hmotnosti 1,9 kilogramu. Na surovej karosérii Q5 – bez dverí, kapoty a plechového plášťa – pripadá na tvarovo vytvrdzovanú oceľ podiel 9,1 percenta hmotnosti. Na ocele najvyššej pevnosti pripadá 3,3 percenta, na ocele vyššej pevnosti 12,3 percenta, 44,5 percenta na vysokopevnostnú oceľ a 30,8 percenta na hlbokoťažnú oceľ.

Konštrukcia karosérie - na desatiny milimetra presná

Pri výrobe karosérie Audi dbá na vysokú presnosť s toleranciou desatín milimetra. V mnohých oblastiach spoje zosilňujú technické lepidlá, na prahoch karosérie a dverách sa využíva laserové zváranie. Letovanie high-tech spája diely vo viditeľnej oblasti odvodňovacieho kanála na zadnej časti karosérie a bočné diely karosérie so strechou – tzv. nulová špára, ktorá tam vzniká, demonštruje kvalitatívnu úroveň značky. Vysoká pevnosť karosérie vytvára základ pre športovo presné jazdné vlastnosti a vysoký akustický komfort. Aj ochrana posádky je na špičkovej úrovni. Pri čelnom náraze predná priečna výstuha prenáša pôsobiace sily na horné a dolné pozdĺžne nosníky. Hliníkový pomocný rám motora a prednej nápravy prenáša sily na štruktúru podlahy a stredového tunelu. Pri náraze zozadu energiu cielene odbúravajú pozdĺžne nosníky, zadné kolesá a prahy. Pri náraze zboku väčšinu deformačnej práce preberajú stredné stĺpiky karosérie, prahy a dva priečne nosníky v podlahe.
Bezpečnostné systémy Audi Q5 sú presne vyladené podľa deformačných vlastností karosérie. Pri čelnom náraze na základe údajov senzorov zohľadňujú polohu vodiča a spolujazdca, čím optimalizujú ochranu podľa veľkosti postavy. Pri kolízii s chodcom Audi Q5 spĺňa všetky dôležité predpisy vďaka veľkému deformačnému priestoru medzi kapotou a tvrdými časťami motora a zóne za nárazníkom vyplnenej syntetickou penou. Do rýchlosti nárazu približne 15 km/h hliníkové deformačné členy na pozdĺžnych nosníkoch zabezpečujú, že štruktúra karosérie zostane neporušená.
Koeficientom aerodynamického odporu cx 0,32, respektíve 0,33, ktorý je výsledkom intenzívnej detailnej optimalizácie povrchu karosérie, spodnej časti podlahy a motorového priestoru, Audi Q5 vyjadruje jasné posolstvo. Čelná plocha vozidla je 2,65 m2. Náročná aeroakustická optimalizácia zabezpečuje nízku hladinu vnútorného hluku pri vysokej rýchlosti. Tu sa výrazne uplatňujú detaily ako trojité gumové tesnenia dverí, lišty zachytávajúce vodu na predných stĺpikoch karosérie a tvar vonkajších spätných zrkadiel.

Interiér a batožinový priestor

Interiér Audi Q5 pôsobí športovo, jeho dizajn je elegantný, prehľadné ovládacie prvky boli ďalej vylepšené. Všetky volanty majú nový dizajn – so štyrmi alebo troma ramenami; na želanie so splošteným vencom v spodnej časti, novými multifunkčnými tlačidlami a páčkami na manuálne radenie automatickej prevodovky. Ovládanie automatickej prevodovky voliacou pákou bolo zjednodušené; na prepnutie do športového programu S stačí jeden krátky pohyb páky.
Vylepšená bola aj nová, vysoko účinná automatická klimatizácia; príplatkové vyhrievanie a ventilácia predných sedadiel sa dajú ovládať priamo tlačidlami v troch stupňoch. Displeje na stredovej konzole majú biele osvetlenie, páčky na stĺpiku riadenia a kľúčik zapaľovania dostali nový dizajn.
Na želanie dodávaný navigačný systém MMI Navigation plus má teraz štyri hlavné ovládacie tlačidlá s pevne priradenými funkciami – pre oblasti navigácia, telefón, rádio a médiá. Otočný regulátor hlasitosti je doplnený funkciou preskakovania skladieb (skip). Na ovládanie systému regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select, ďalšieho prvku vybavenia na želanie, teraz stačí jediné tlačidlo.
Predné sedadlá – obidve s výškovým nastavovaním – poskytujú telu vynikajúcu oporu a bočné vedenie. Posuvná stredová lakťová opierka s odkladacou schránkou a držiakmi na nápoje je súčasťou sériového vybavenia. Na želanie Audi dodáva sedadlá s elektrickým nastavovaním, aj s funkciou pamäte nastavenia sedadla vodiča a elektricky štvorsmerovo nastavovateľnou bedrovou opierkou. Príplatkové elektrické vyhrievanie sedadiel je k dispozícii aj pre vonkajšie miesta vzadu.
Zvlášť luxusným prvkom vybavenia na želanie sú mäkko čalúnené klimatizované komfortné sedadlá s perforovanými koženými poťahmi. Sedadlá sa dajú pomocou malých ventilátorov ventilovať v šiestich stupňoch; ak hrozí podchladenie, automaticky sa zapne elektrické vyhrievanie. Ako alternatíva sú v komplete S line Sportpaket, pri Audi exclusive line a v niektorých dizajnových kompletoch k dispozícii športové sedadlá s bedrovou opierkou a vysúvateľným čalúnením sedáka. Všetci členovia posádky Audi Q5 majú k dispozícii veľa priestoru na nohy, lakte a hlavu, aj nastupovanie do kabíny je veľmi pohodlné. Sklon operadiel zadných sedadiel sa dá nastavovať v uhle medzi 24 a 30 stupňov, opierky hlavy v profile písmena L takmer neprekážajú vo výhľade vnútorným spätným zrkadlom. Na želanie Audi dodáva klimatizované držiaky na nápoje a praktický komplet odkladacích priestorov, ďalej zvyšujúci komfort v kabíne.
Výber a použitie materiálov odráža úsilie Audi o nekompromisnú kvalitu; interiér Q5 pôsobí po prepracovaní ešte hodnotnejšie. Obruba združeného prístroja je sivá a obklady na stredovej konzole a ovládacích prvkoch automatickej klimatizácie majú vyhotovenie v čiernom klavírovom laku. Ovládacie prvky klimatizácie a infotainmentu, tlačidlá ovládania okien, výstupné mriežky ventilácie a ovládacie prvky vonkajších spätných zrkadiel majú decentné chrómované obruby. Audi Q5 má sériovo dekoračné obklady z plastu vo farbách Monometallic platin a trüffelbeige. Na želanie sa dodávajú obklady z hliníka a troch druhov dreva – orechového Nussbaumwurzel balsamicobraun, jaseňového Eschemaser braun naturell a luxusného dubového vrstevného dreva Eiche Beaufort. Ponuku dopĺňa čierny klavírový lak, karbón a šesť ušľachtilých druhov dreva z programu Audi exclusive.

Nové farby v interiéri - elegantné

Paleta farieb interiéru je elegantne namiešaná – všetky tóny s výnimkou čiernej sú nové. Mnohé prvky sedadiel, prístrojového panelu a čalúnenia dverí sú okrem čiernej farby k dispozícii v odtieňoch kastanienbraun, titangrau, pistazienbeige a trüffelbeige. Koberec na podlahe môže byť v čiernej farbe a odtieňoch stahlgrau alebo beige, strop kabíny je na výber čierny a v tónoch silber alebo beige. Pri poťahoch sedadiel k tomu pristupuje kombinácia čierna/mayabraun. Alternatívne k poťahovým látkam Audi ponúka kožu v kvalitatívnych stupňoch Milano a Feinnappa, ako aj kombináciu alcantara/koža. Program Audi exclusive obsahuje rozličné kožené komplety, medzi nimi aj kožu najvyššej kvality Valcona. Na poťah stropu kabíny je k dispozícii alcantara v dvoch farbách. Ďalšie možnosti individualizácie obsahuje program Audi exclusive, medzi nimi ponuku Audi exclusive line. Jej základná farba je čierna, sedadlá sú potiahnuté dvojfarebnou kožou Feinnappa; stredné plochy operadiel a sedákov môžu mať farbu alabasterweiß, cognacbraun alebo wolkengrau.
Komplet S line Sportpaket obsahuje kompletne čierny interiér. Pre poťahy sedadiel je na výber kombinácia látka/koža, alcantara/koža alebo koža Feinnappa; na operadlách sedadiel sú vylisované logá S line. Tmavému interiéru dodáva akcent sivé kontrastné prešívania (nie pri koži Feinnappa). Na volante, radiacej alebo voliacej páke a rohožkách sú špecifické detaily. Dekoračné obklady sú z matného brúseného hliníka alebo majú vyhotovenie v klavírovom laku. Komplet S line Sportpaket dopĺňajú športové sedadlá vpredu, športový podvozok, 19-palcové kolesá, logá S line na karosérii a dekoračných lištách na prahoch karosérie, ako aj ochrana nakladacej hrany z ušľachtilej ocele.

Batožinový priestor - priestranný

Batožinový priestor Audi Q5 má základný objem 540 litrov, jeho nakladacia hrana má výšku iba 69 centimetrov a takmer presne lícuje s podlahou batožinového priestoru. Šírka batožinového priestoru je 105 centimetrov, dĺžka 93 centimetrov. Do batožinového priestoru sa bez problémov zmestia štyri golfové vaky, maximálne užitočné zaťaženie Audi Q5 je 580 kilogramov. Súčasťou sériového vybavenia je deliaca sieť, zásuvka 12 V v batožinovom priestore, štyri oká na upevnenie nákladu a výklopné háčiky na nákupné tašky. Batožinový priestor sa dá komfortne zväčšiť odisťovacími páčkami v bočnom čalúnení. Po potiahnutí páčky napnutá pružina sklopí príslušnú časť deleného zadného operadla. Po potiahnutí páčky pri sklopenom operadle sa operadlo opäť vztýči do uhla približne 45 stupňov. Pri sklopených operadlách zadného sedadla a naložení až po strop má batožinový priestor maximálny využiteľný objem 1.560 litrov a dĺžku 170 centimetrov. Pod vyberateľnou podlahou batožinového priestoru je ďalší odkladací priestor, do ktorého sa dodáva vaňa na prepravu znečistených predmetov. Ďalšími prvkami vybavenia na želanie sú elektricky ovládané dvere batožinového priestoru, sústava koľajničiek s fixačnou súpravou na batožinu a dvojstranná rohož na podlahu batožinového priestoru. Príplatková zadná lavica plus sa dá pozdĺžne posúvať o 100 milimetrov a obsahuje dvierka na prestrčenie podlhovastých predmetov do kabíny; ako doplnok je k dispozícii vak na lyže a snowboardy. Prepravnú kapacitu zvyšuje aj dopredu sklopné operadlo sedadla spolujazdca. V programe originálneho príslušenstva sú rozličné strešné nosiče na prepravu bicyklov, kajakov, surfov a lyží. Podľa motora môže Audi Q5 ťahať brzdený príves do maximálnej hmotnosti 2,4 tony (pri stúpaní 12 percent).

Motory

Program motorov pre Q5 predstavuje koncentrovaný technologický know-how Audi. Pri troch motoroch TDI a dvoch TFSI sa spotreba znížila maximálne až o 15 percent, hoci väčšina agregátov má zvýšený výkon a krútiaci moment. Všetky motory majú priame vstrekovanie paliva a prepĺňanie. Systém Štart-Stop, ktorý vďaka výkonnejšej akumulátorovej batérii pracuje aj pri nízkych teplotách, je pri všetkých motoroch súčasťou sériového vybavenia, ešte aj ventilátor chladiča je optimalizovaný pre maximálnu účinnosť.
Modifikovaný štvorvalec 2.0 TDI s objemom 1.968 cm3 je na výber v dvoch verziách. K jeho technickým prednostiam patrí nízke vnútorné trenie, turbokompresor s variabilnou geometriou lopatiek rozvádzacieho kolesa turbíny a kyvadlové závažie v dvojhmotovom zotrvačníku, ktoré zlepšuje kultúru behu motora pri nízkych otáčkach, čím umožňuje skoršie radenie vyšších prevodových stupňov a tým úspornejšiu jazdu.
V základnej verzii má motor 2.0 TDI výkon 105 kW (143 k) a maximálny krútiaci moment 320 Nm, ktorý je k dispozícii v pásme otáčok od 1.750 do 2.500 1/min. Priemerne sa uspokojí s 5,3 litrami nafty na 100 km – čo predstavuje ekvivalent emisie CO2 139 gramov na km. V kombinácii s manuálnou prevodovkou motor 2.0 TDI udeľuje Audi Q5 zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 100 km/h a maximálnu rýchlosť 192 km/h.
Druhá verzia motora 2.0 TDI dosahuje výkon 130 kW (177 k) a maximálny krútiaci moment 380 Nm, ktorý je takisto k dispozícii v rozpätí otáčok od 1.750 do 2.500 1/min. S prevodovkou S tronic trvá šprint z pokoja na tempo 100 km/h 9,0 sekundy, maximálna rýchlosť je 200 km/h. Výkonnejší motor 2.0 TDI sa na 100 km uspokojí priemerne so 6,0 litra nafty (emisia CO2 159 gramov na km).
Na špičke ponuky naftových motorov je kompletne prepracovaný motor V6 3.0 TDI s objemom 2.967 cm3. Vyznačuje sa nízkou hmotnosťou menej ako 190 kilogramov, energeticky úsporným pohonom ventilového rozvodu reťazou, malým vnútorným trením, regulovaným olejovým čerpadlom a inovatívnym tepelným manažmentom. Blok motora a hlavy valcov majú samostatné okruhy chladiacej kvapaliny, navzájom prepojené elektricky ovládaným ventilom.
Motor 3.0 TDI dosahuje výkon 180 kW (245 k) a v rozpätí otáčok od 1.750 do 2.750 1/min poskytuje maximálny krútiaci moment 580 Nm. Audi Q5 umožňuje akceleráciu z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy a maximálnu rýchlosť 225 km/h. Priemerná normovaná spotreba je 6,4 litra nafty na 100 km, čo zodpovedá emisii CO2 169 gramov na km.

Kompletne nový: 2.0 TFSI
Aj benzínové motory kombinujú vysoký výkon s prekvapujúcou účinnosťou. Štvorvalec 2.0 TFSI s objemom 1.984 cm3 je kompletne novo vyvinutý a využíva novátorské riešenia v mnohých oblastiach techniky. Je nástupcom motora, ktorý bol medzinárodnou odbornou porotou päťkrát za sebou zvolený za Motor roka („Engine of the year“). Nový štvorvalec má krivku priebehu krútiaceho momentu ako motor TDI – dosahuje maximum 350 Nm už pri otáčkach 1.500 1/min a túto hodnotu udržiava konštantnú do otáčok 4.500 1/min. Už pri otáčkach 4.500 1/min dosahuje maximálny výkon 165 kW (225 k). Benzínový štvorvalec udeľuje Audi Q5 s manuálnou prevodovkou zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,6 sekundy (s prevodovkou tiptronic: 7,1 sekundy) a maximálnu rýchlosť 222 km/h. Priemerne spotrebuje na 100 km iba 7,6 litra benzínu (s prevodovkou tiptronic: 7,9 litra) – emisie CO2 majú hodnotu 176 (184) gramov na km. K inovatívnym prvkom motora 2.0 TFSI patrí prídavné nepriame vstrekovanie paliva. Dopĺňa priame vstrekovanie FSI a je aktívne pri čiastočnom zaťažení, kedy znižuje spotrebu paliva a emisie. Priame vstrekovanie paliva FSI, ktoré pracuje so vstrekovacím tlakom do 200 barov, sa uplatňuje vo fáze štartu a pri veľkom zaťažení motora. Konštruktéri Audi dosiahli nový stupeň variability v oblasti ventilového rozvodu. Vačkové hriadele nasávacích aj výfukových ventilov majú variabilné časovanie; na hriadeli výfukových ventilov okrem toho Audi valvelift system prepína zdvih ventilov aby sa minimalizovali straty pri výmene plynov. Inovatívny systém tepelného manažmentu využíva dva otočné ventily v jednom spoločnom module, regulujúce prúdenie chladiacej kvapaliny. Ventily zabezpečujú, že sa motorový olej rýchlo zohreje a regulujú teplotu chladiacej kvapaliny v rozpätí od 85 do 107 stupňov Celzia, podľa prevádzkových podmienok. Systém pri všetkých hodnotách zaťaženia a otáčkach motora udržiava optimálny kompromis medzi minimálnym trením a vysokou termodynamickou účinnosťou. Výfukové potrubie štvorvalca je integrované priamo do hlavy valcov a obtekané chladiacou kvapalinou. Toto riešenie znižuje teplotu výfukových plynov a tým aj spotrebu paliva pri športovej jazde, pretože môže odpadnúť obohacovanie zmesi pri plnom zaťažení motora. Aj turbokompresor má novú konštrukciu. Významným vylepšením je elektricky ovládaný obtokový ventil, ktorý veľmi rýchlo a presne reguluje prepĺňací tlak – čím skracuje reakciu motora na zmenu polohy pedála akcelerátora. Konštruktérom sa podarilo výrazne znížiť aj vnútorné trenie motora – vďaka novej povrchovej úprave piestov a uloženiu vyvažovacích hriadeľov, zabezpečujúcich kultivovaný beh motora, do valčekových ložísk. Regulované olejové čerpadlo pracuje s nízkou spotrebou energie.

Špičkový benzínový motor: 3.0 TFSI s prepĺňaním kompresorom
Najvýkonnejší benzínový motor v prepracovanom modelovom rade Q5 je nový 3.0 TFSI, ktorý nahrádza doterajší motor V6 3,2 litra s atmosférickým nasávaním. Má prepĺňanie mechanickým kompresorom, ktorý je uložený vnútri medzi radmi valcov, zvierajúcimi navzájom uhol 90 stupňov a poháňaný drážkovaným remeňom od kľukového hriadeľa. V plášti kompresora sa otáčajú dva rotačné piesty s otáčkami vyše 20.000 1/min; vzduchová medzera medzi piestmi má iba niekoľko tisícin milimetra. Mechanický kompresor vytvára pretlak do 0,8 baru, dva chladiče komprimovaného vzduchu zvyšujú termodynamickú účinnosť prepĺňania. Kompresor je umiestnený za škrtiacou klapkou, čo zvyšuje jeho účinnosť. Vďaka krátkym dráham vzduchu za kompresorom má motor priaznivý priebeh krútiaceho momentu. Rozličné konštrukčné opatrenia znižujú hlučnosť kompresora; vyvažovací hriadeľ v hliníkovej kľukovej skrini zvyšuje kultúru behu motora. Plnenie spaľovacích priestorov ďalej optimalizuje variabilné časovanie nasávacích ventilov a elektronicky ovládané klapky v nasávacích kanáloch.
Motor 3.0 TFSI s objemom 2.995 cm3 je temperamentný agregát s príjemným zvukom. Dosahuje výkon 200 kW (272 k) a v pásme otáčok 2.500 a 4.780 1/min poskytuje maximálny krútiaci moment 400 Nm. Štandardný šprint z 0 na 100 km/h trvá iba 5,9 sekundy, maximálna rýchlosť je 234 km/h. Priemerná normovaná spotreba paliva je 8,5 litra na 100 km – emisia CO2 199 gramov na km.

Prevodové ústrojenstvo

Každá verzia Audi Q5 má optimálnu prevodovku – 6-stupňovú manuálnu, športovú 7-stupňovú S tronic alebo komfortnú 8-stupňovú tiptronic. Všetky prevodovky sa vyznačujú vysokou účinnosťou, precíznym ovládaním a širokým celkovým prevodovým rozpätím. Najnižšie prevodové stupne majú športovo krátke sprevodovanie pre dobrú akceleráciu, najvyššie stupne sú dlhé pre zníženie otáčok pri rýchlej jazde. Diferenciál prednej nápravy je umiestnený pred spojkou, resp. hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu, čím je predná náprava posunutá ďalej dopredu. Výsledkom je dlhý rázvor a vyvážené rozloženie hmotnosti na nápravy.
Pri štvorvalcových motoroch sa štandardne montuje manuálna prevodovka. Má nízku hmotnosť, uloženie radiacich vidličiek zabraňuje prenosu vibrácií na radiacu páku. Informačný systém vodiča s programom pre úspornú jazdu, ktorý je súčasťou sériového vybavenia Q5, obsahuje indikátor optimálneho radenia. Manuálne prevodovky sú prepojené so systémom tepelného manažmentu motora. Vyhrievací vlnovec v tepelnom výmenníku po studenom štarte rýchlo zohreje olej prevodovky na prevádzkovú teplotu; keď je chladiaca kvapalina dostatočne zohriata, časť začne prúdiť do výmenníka prevodovky.
Osemstupňová automatická prevodovka tiptronic, sériovo pri motore 3.0 TFSI a na želanie pri 2.0 TFSI, je novinkou v modelovom rade Q5. Rýchlo a komfortne radiaca automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu obsahuje rozličné konštrukčné prvky zvyšujúce účinnosť. Patrí k nim vysoko účinné olejové čerpadlo a zohrievanie prevodového oleja v rámci tepelného manažmentu motora. Tlakový hydraulický zásobník umožňuje funkciu systému Štart-Stop – pri opätovnom štarte motora zásobuje systém olejom, čím je prevodovka prakticky okamžite pripravená na rozjazd.
Sedemstupňová prevodovka S tronic s dvoma spojkami sa pri motore 3.0 TDI montuje sériovo a pri motore 2.0 TDI s výkonom 130 kW (177 k) na želanie. Najšportovejšia prevodovka pre Q5 sa skladá z dvoch čiastkových prevodoviek v spoločnej skrini, ovládaných dvoma samostatnými spojkami. Preraďovanie prevodových stupňov sa uskutočňuje zmenou stavu spojok; trvá iba niekoľko stotín sekundy a vodič ho takmer ani nepostrehne. Rovnako ako pri 8-stupňovej prevodovke tiptronic umožňuje elektronické ovládanie prevodovky S tronic dva plne automatické režimy D (Drive) a S (Sport); alternatívne môže vodič radiť aj manuálne. Permanentný pohon všetkých kolies quattro je pri všetkých motoroch štandardom, s výnimkou najslabšieho motora 2.0 TDI s výkonom 105 kW (143 k), ktorý poháňa predné kolesá. Ústredným komponentom systému pohonu je samosvorný medzinápravový diferenciál. Za normálnych podmienok prenáša 40 percent krútiaceho momentu motora na prednú a 60 percent na zadnú nápravu. Ak niektoré koleso začne prešmykovať, medzinápravový diferenciál okamžite prerozdelí väčší podiel krútiaceho momentu na druhú nápravu – až do 70 percent sa môže prenášať na prednú, maximálne 85 percent na zadnú nápravu.
Pohon quattro ideálne dopĺňa selektívna regulácia krútiaceho momentu na jednotlivých kolesách. Toto inteligentné softvérové riešenie pri rýchlej jazde v zákrute rozozná, kedy hrozí na vnútornom kolese v zákrute strata adhézie. Vtedy príslušné koleso jemným, takmer nepozorovateľným zásahom pribrzdí – čím zlepšuje ovládateľnosť a zvyšuje aktívna bezpečnosť.

Podvozok

Audi Q5 je vďaka dynamickému podvozku najšportovejším SUV svojej triedy. Teraz je podvozok nanovo vyladený a ešte harmonickejší – zmenou charakteristiky pružín, tlmičov a modifikáciou stabilizátorov. Päťprvková predná náprava s rozchodom 1.617 milimetrov (2.0 TDI s pohonom predných kolies: 1.625 milimetrov) dokáže oddelene spracovať pozdĺžne a priečne sily. V priečnom smere sú silentbloky závesov kvôli športovej presnosti tvrdé, v priečnom smere sú pre zvýšenie komfortu mäkké. Aby sa znížili neodpružené hmoty, mnohé komponenty prednej nápravy sú vyrobené z hliníka. Z ľahkého materiálu je vyrobený integrálny pomocný rám motora a prednej nápravy, ktorý je pre zvýšenie tuhosti pevne priskrutkovaný k prednej časti skeletu karosérie. Z hliníka sú vyrobené aj horné uloženia ramien v karosérii, výkyvné čapy kolies a päť ramien závesov kolies na každej strane. K úspore hmotnosti prispieva aj rúrkový stabilizátor. Nový elektromechanický posilňovač riadenia pri jazde priamym smerom nespotrebúva nijakú energiu, čím prispieva k úspore paliva do 0,3 litra na 100 km. Elektromotor posilňovača je integrovaný priamo do prevodovky hrebeňového riadenia, čo šetrí priestor a hmotnosť. Prevodovka riadenia má relatívne priamy prevod 15,9:1. Pretože účinok posilňovača sa mení podľa rýchlosti, nové riadenie sprostredkúva vodičovi spontánnu a jemne diferencovanú spätnú väzbu. Priemer otáčania Audi Q5 je približne 11,6 metra.
Zadná náprava má konštrukciu s lichobežníkovými ramenami s riadenou zbiehavosťou kolies, ktorá sa vyznačuje malými priestorovými nárokmi a poskytuje suverénne jazdné vlastnosti. Základ tvorí nápravnica z ocele vysokej pevnosti, ktorá je s karosériou spojená veľkoobjemovými gumovými silentblokmi. Lichobežníkové ramená, nosiče kolies, horné priečne ramená a žrde udržiavajúce zbiehavosť sú vyrobené z hliníka. Analogicky ako na prednej náprave je aj vzadu ľahký rúrkový priečny skrutný stabilizátor. Rozchod zadných kolies je 1.614 milimetrov (2.0 TDI s výkonom 105 kW: 1.620 milimetrov). Pružiny zadnej nápravy sa opierajú priamo o nosiče kolies a sú oddelené od plynokvapalinových tlmičov, preto môžu reagovať veľmi citlivo. Na želanie Audi montuje športový podvozok S line (sériovo pri komplete S line Sportpaket) s tvrdšie vyladenou charakteristikou. Pri modeloch Q5 2.0 TDI s výkonom 105 kW (143 k) a Q5 hybrid quattro je svetlá výška znížená o 25 milimetrov.

Audi drive select - päť automobilov v jednom

Každý automobil má vlastný charakter – a Audi Q5 ich má až päť, ak je vybavené systémom regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select. V základnej verzii systém umožňuje vodičovi ovplyvňovať charakteristiku elektronického pedála akcelerátora, body radenia automatickej prevodovky a účinok posilňovača riadenia. Pri tom môže prepínať štyri prevádzkové režimy – comfort, auto, dynamic a efficiency. Pri režime efficiency pracuje aj automatická klimatizácia a tempomat tak hospodárne, ako je to len možné. Ak má Audi Q5 navigačný systém MMI, je k dispozícii ďalší režim individual, ktorý si vodič môže skomponovať v rámci určitých hraníc podľa individuálnych preferencií.
Systém Audi drive select ovplyvňuje aj ďalšie komponenty vozidla, dodávané na želanie, medzi nimi podvozok s reguláciou charakteristiky tlmičov pruženia. Tlmiče CDC (continuous damping control) využívajú elektromagneticky ovládané ventily, regulujúce prietok hydraulického oleja. Riadiaca jednotka systému vypočítava hodnoty prúdu pre každý tlmič samostatne v milisekundovom takte; pri tom zohľadňuje stav povrchu cesty, spôsob jazdy vodiča a nastavený režim Audi drive select.
Ďalším príplatkovým prvkom, ktorý ovplyvňuje systém Audi drive select, je dynamické riadenie. Srdcom tohto systému high-tech, pracujúceho na elektromechanickom princípe, je prídavná prevodovka na stĺpiku riadenia, ovládaná elektromotorom. Takzvaná hriadeľová prevodovka môže meniť celkový prevodový pomer riadenia o takmer 100 percent. V mestskej premávke má dynamické riadenie veľmi bezprostredný prevod, pri vysokej rýchlosti na diaľnici, je cielene nepriame. Pri jazde v hraničnej oblasti v zákrute riadenie dokáže automaticky kompenzovať nedotáčavosť, rovnako ako pretáčavosť spôsobenú zmenou zaťaženia; bleskurýchla reakcia riadenia je pre stabilizáciu vozidla často efektívnejšia ako zásahy ESP prostredníctvom bŕzd. Pri brzdení na povrchu s nerovnakou adhéziou na jednotlivých stranách vozidla systém automaticky kompenzuje zatáčavý moment vozidla.

Kolesá - od 17 do 20 palcov

Audi Q5 štandardne jazdí na diskoch z ľahkej zliatiny veľkého priemeru. Pri motore 2.0 TDI majú priemer 17 palcov, formát pneumatík je 235/65 R 17. Pri motoroch od výkonu 165 kW (225 k) sa štandardne montujú 18-palcové disky s pneumatikami rozmeru 235/60 R 18. Na želanie Audi a quattro GmbH dodávajú kolesá do priemeru 20 palcov a pneumatiky do rozmeru 255/45 R 20. Tieto kolesá majú zvlášť atraktívny dizajn – sú lakované antracitovou farbou a čiastočne leštené, resp. v titánovej farbe. Kolesá so zimnými pneumatikami majú formát 17 a 20 palcov. Súčasťou sériového vybavenia je systém monitorovania tlaku vzduchu s nepriamym meraním a súprava na opravu defektu pneumatiky, na želanie sa dodáva skladacie rezervné koleso.
Brzdy Audi Q5 sú veľkoryso dimenzované. Pri štvorvalcových motoroch majú priemer vpredu 320 a vzadu 300 milimetrov. Predné ventilované kotúče dokážu v krátkom čase odviesť veľké množstvo tepla. Na želanie Audi doplní sériovú elektromechanickú parkovaciu brzdu asistenčným systémom pre rozjazd do svahu. Pri modeloch Q5 3.0 TDI a 3.0 TFSI sú všetky štyri brzdové kotúče – vpredu s priemerom 345, vzadu 330 milimetrov – ventilované. Pevné brzdiče sú vyrobené z viacerých častí z rozličných druhov hliníka a veľmi dobre odvádzajú teplo. Elektronický stabilizačný systém ESC najnovšej generácie je doplnený užitočnými prídavnými funkciami. Napríklad pri brzdení na ceste so šmykľavým povrchom na jednej strane pomocou elektromechanického posilňovača riadenia podporuje vodiča pri udržiavaní vozidla v priamom smere.
Pomocou osobitného senzora ESC rozozná, kedy je na vozidle namontovaný strešný nosič, ktorý zvyšuje ťažisko Q5 a podľa toho prispôsobí svoje regulačné zásahy. Pri verzii Q5 2.0 TDI s výkonom 105 kW (143 k) je v ESC integrovaná funkcia elektronickej priečnej uzávierky diferenciálu – softvérové riešenie, ktoré pri rýchlej jazde v zákrute zvyšuje stabilitu vozidla minimálnymi zásahmi brzdou na vnútornom prednom kolese. Ďalšou integrovanou funkciou ESC je offroad detection, ktorá rozoznáva charakter povrchu po ktorom vozidlo jazdí; vodič túto funkciu aktivuje manuálne tlačidlom. Pri pridaní plynu na nespevnenom povrchu systém zlepšuje napredovanie tým, že umožňuje vyšší prah prešmykovania kolies. Pri jazde dolu strmým svahom sériový asistenčný systém pre zjazd zo svahu automaticky udržiava nastavenú rýchlosť jazdy v rozpätí od 9 do 30 km/h. Audi Q5 s pohonom quattro si dobre vedie aj v teréne. Konštrukcia náprav umožňuje diagonálne skríženie do 160 milimetrov, stúpavosť s uhlom 31 stupňov je veľmi vysoká. Vďaka krátkym previsom karosérie majú predný nájazdový a zadný výjazdový uhol hodnotu 25 stupňov. Uhlo rampy je 17,6 stupňa, povolený priečky náklon 25 stupňov. Svetlá výška 20 centimetrov umožňuje brodiť cez vodu do hĺbky 50 centimetrov.

Asistenčné systémy

Prepracované Audi Q5 je aj v oblasti asistenčných systémov na čele svojej triedy. Prvým novým systémom je sériový informačný systém vodiča s funkciou odporúčania prestávky v jazde, ktorý je aktívny od rýchlosti 65 km/h. Na základe pohybov volantu a ďalších parametrov monitoruje koncentráciu vodiča; keď zistí že sa znižuje, upozorní na to vodiča a odporúča mu urobiť prestávku v jazde.
Zo systémov na želanie je najkomplexnejší tempomat adaptive cruise control (ACC). Pomocou radaru monitoruje priestor pred vozidlom a v rozsahu rýchlosti 30 až 200 km/h udržiava nastavenú vzdialenosť od vozidla idúceho vpredu automatickým zrýchľovaním a spomaľovaním Audi Q5 v rámci určitých hraníc. Vodič môže nastaviť odstup a dynamiku regulácie v niekoľkých stupňoch. Keď ACC zaregistruje hroziacu kolíziu s iným pohybujúcim sa vozidlom, bezpečnostný systém pre sense front upozorní na to vodiča v niekoľkých stupňoch. Prvý stupeň tvorí gong a červený signál; v brzdovej sústave sa zvýši tlak a obloženia sa priložia tesne ku kotúčom. Ak vodič vtedy stúpi na brzdu, brzdenie sa uskutoční prakticky okamžite. Ak vodič nič neurobí, nasleduje ako druhý stupeň výstražné trhnutie krátkym pribrzdením. Keď vodič vtedy začne brzdiť ale slabo stlačí pedál, brzdový asistenčný systém zvýši tlak podľa aktuálnej situácie. Ak nedôjde k nijakej reakcii zo strany vodiča, systém uskutoční automatické brzdenie čiastočnou intenzitou – spomalí Q5 hodnotou približne 3 m/s2, čo je zhruba tretina možnej intenzity. Pri rýchlostiach pod 30 km/h Audi Q5 v núdzovej situácii samočinne zabrzdí takmer plnou intenzitou – nezávisle od toho, či vozidlo pred ním ide alebo stojí. Pod hranicou 20 km/h toto automatické brzdenie často zabráni kolízii, v iných prípadoch výrazne zníži rýchlosť nárazu a tým aj následky nehody.

Audi side assist - radarový pohľad dozadu

Asistenčný systém Audi side assist zvyšuje bezpečnosť pri zmene jazdného pruhu. Od rýchlosti 30 km/h radarové senzory na zadnej časti karosérie monitorujú premávku za Audi Q5. Keď sa v mŕtvom uhle vonkajších spätných zrkadiel pohybuje iné vozidlo alebo sa rýchlo približuje zozadu, rozsvieti sa žltá LED v kryte príslušného vonkajšieho spätného zrkadla. Ak vodič napriek tomu zapne smerové svetlo pre zmenu jazdného pruhu, jas LED sa zvýši a začne blikať vysokou frekvenciou – čo je nanajvýš markantný výstražný signál. Systém Audi active lane assist, ktorý je aktívny od rýchlosti 65 km/h, rozoznáva čiary vodorovného dopravného značenia jazdných pruhov na ceste miniatúrnou kamerou vo vnútornom spätnom zrkadle. Ak sa Q5 približuje k niektorej čiare bez zapnutých smerových svetiel, systém decentnou korekciou elektromechanickým posilňovačom riadenia pomáha vodičovi vrátiť sa do stredu jazdného pruhu. Vodič môže nastaviť kedy má dôjsť k zásahu alebo či má byť spojený s upozornením vibráciami volantu. Keď vodič nastaví skorý zásah, Audi active lane assist mu kontinuálne pomáha udržiavať Q5 v strede jazdného pruhu. Na zvýšenie komfortu pri parkovaní sú k dispozícii tri asistenčné systémy až po Einparkhilfe plus s cúvacou kamerou. Kamera integrovaná v dverách batožinového priestoru sníma priestor za vozidlom širokouhlým objektívom. Elektronicky skorigovaný obraz kamery sa zobrazuje na monitore systému MM, vygenerované pomocné čiary a plochy pomáhajú vodičovi pri manévrovaní.

Systémy infotainmentu

Ponuka systémov infotainmentu pre Audi Q5 je modulárne koncipovaná. Základ tvorí sériové integrované autorádio chorus s mechanikou CD-prehrávača a zosilňovačom s celkovým výkonom 80 W, napájajúci sústavu 8 reproduktorov. Autorádio, ktoré sa ovláda prostredníctvom terminálu MMI, má monochromatický monitor s uhlopriečkou 6,5 palca (16,5 cm).
Ďalším stupňom je autorádio concert, navyše vybavené farebným 6,5-palcovým monitorom, vstupom Aux-In a čítačkou na pamäťové karty SDHC. Nad ním figuruje autorádio symphony, vybavené meničom na 6 CD. Základný navigačný systém MMI Navigation pracuje na báze DVD. Vodič môže cieľ pre navigáciu zadávať hlasovým povelom, prijímač dopravných informácií v dátovej podobe TMC (Traffic message channel) umožňuje dynamickú navigáciu. Trojitý tuner zabezpečuje kvalitný príjem rozhlasového vysielania.

MMI Navigation plus - prvok high-end

Vrchol ponuky predstavuje systém MMI Navigation plus, veľká multimediálna centrála od Audi. Okrem mechaniky DVD-prehrávača obsahuje aj pevný disk s kapacitou 60 GB na záznam dát pre navigáciu, telefonických kontaktov a hudby. Grafický procesor od kooperačného partnera Nvidia generuje trojrozmerné obrazy špičkovej kvality. Trojrozmerný model terénu, ktorý slúži ako digitálna mapa, obsahuje aj dôležité budovy v mnohých mestách. Monitor s uhlopriečkou 7 palcov (17,8 cm) má vysoké rozlíšenie 800 x 480 pixlov, umožňujúce ostré obrazy v brilantných farbách. Pomocou vylepšeného systému hlasového ovládania môže vodič vysloviť názov mesta a ulice jedným povelom, ako aj ovládať telefón a reprodukciu hudby. Cez integrované rozhranie Bluetooth sa dajú k systému pripojiť mobilné telefóny a prehrávače.
Ponuku infotainmentu dopĺňajú ďalšie komponenty. K dispozícii je dvojitý tuner digitálneho rozhlasového vysielania DAB+, televízny tuner DVB-T, CD-menič v odkladacej schránke pred spolujazdcom a rozhranie Audi music interface na pripojenie mobilných prehrávačov a telefónu iPhone. Modul Bluetooth a príprava pre mobilný telefón s rozhraním Bluetooth a hlasovým ovládaním zvyšujú bezpečnosť a komfort pri telefonovaní. V ponuke originálneho príslušenstva je súprava Audi Entertainment mobile, obsahujúca jeden alebo dva tablety s 9-palcovým (22,9 cm) monitorom s diaľkovým ovládaním a DVD-prehrávačom, ktoré sa dajú upevniť na zadnú stranu operadiel predných sedadiel.
Fanúšikovia dobrého zvuku si môžu objednať Audi Sound System so šesťkanálovým zosilňovačom s celkovým výkonom 180 W, napájajúcim sústavu 10 reproduktorov vrátane subwoofera centrálneho reproduktora. Ešte lepší zvuk má Bang & Olufsen Sound System. Jeho desaťkanálový zosilňovač dosahuje výkon 505 W a napája 14 vysoko výkonných reproduktorov. V kombinácii so systémom MMI Navigation plus môže systém prehrávať DVD s priestorovým zvukom vo formáte 5.1.

Audi connect

Pod pojmom Audi connect značka so štyrmi kruhmi združuje všetky aplikácie a služby, ktoré spájajú jej automobily s internetom, majiteľom, infraštruktúrou a inými vozidlami. Príslušným modulom hardvéru je Bluetooth-Autotelefon online ako doplnok systému MMI Navigation, ktorý vytvára mobilné pripojenie na internet prostredníctvom modulu UMTS. Systém sa ovláda pomocou terminálu MMI, multifunkčného volantu alebo hlasového ovládania. Prenos telefonických hovorov a dát sa uskutočňuje, zakódovaný podľa štandardu WPA2, cez anténu na streche vozidla. Pre pripojenie na internet vodič musí zasunúť SIM-kartu na dátové služby do čítačky, alternatívne sa môže priamo pripojiť cez svoj mobilný telefón ak podporuje SIM Access-Profile.
Hotspot WLAN, integrovaný prvok systému Bluetooth-Autotelefon online, umožňuje spolujazdcom pripojiť až 8 mobilných koncových zariadení, s ktorými môžu počas jazdy neobmedzene surfovať po internete a mailovať. Vodičovi prináša Audi connect špecificky spracované služby, medzi nimi cestovné informácie a správy o počasí. Na internetovej stránke www.myAudi.de si vodič môže vopred naplánovať trasu jazdy doma na osobnom počítači, uložiť si ju vo svojom profile a pred štartom jazdy stiahnuť do navigačného systému vozidla. Na želanie môže byť namiesto digitálnej mapy trasa podložená leteckými a družicovými snímkami Google Earth. Zvlášť zaujímavé sú dopravné informácie Audi Verkehrsinformationen online, ktoré zobrazujú aktuálne údaje o hustote premávky na mape navigačného systému. Keď je zvolená trasa prejazdná bez obmedzení, zobrazuje sa zelenou farbou; pri hustej alebo pomalej premávke je žltá a pri dopravnej zápche červená. V tomto prípade služba pomenuje prekážku v premávke textom a navrhne zmysluplnú trasu obchádzky. Systém Audi pracuje rýchlejšie, presnejšie a komplexnejšie ako známe systémy na báze TMC a TMCpro, pričom zobrazuje aj situáciu v mestách a na vidieckych cestách. Databázu systému tvoria predovšetkým státisíce smartfónov a navigačných systémov vo vozidlách, ktoré svoju aktuálnu polohu pravidelne hlásia prostredníctvom mobilnej telefónnej siete prevádzkovateľovi služby. Zo spracovaných a anonymizovaných dát sa vytvára diferencovaný obraz zaťaženia ciest. Služba Audi Verkehrsinformationen online je k dispozícii v mnohých európskych štátoch.
Ďalšou službou Audi connect je vyhľadávanie bodov záujmu (Point-of-Interest), ktoré je možné aj pomocou hlasového ovládania. Vodič Audi Q5 musí iba zvoliť svoj cieľ jazdy a vysloviť pojem, o ktorý sa zaujíma – napríklad meno známej reštaurácie. Hlasový povel „voice tag“ sa pretransformuje na balík dát a odošle do vyhľadávača Google. Odpovede, ktoré sa zobrazia na monitore, obsahujú v tomto prípade často aj telefónne čísla reštaurácie a doplnkové informácie. Stačí stlačiť ovládač a vodič si môže telefonicky rezervovať stôl v reštaurácii. Pri orientácii na mieste pomáha funkcia Google Map Street View. Pomocou nej si vodič môže vopred prezrieť panoramatické obrazy cieľa v okruhu 360 stupňov. Funkcia Google Map Street View úzko spolupracuje s navigáciou na báze obrázkov Google Earth. Ďalšou funkciou v Audi Q5 je aplikácia pre smartfóny (Smartphone-App) Audi music stream. Pomocou nej môže používateľ prijímať vyše 3.000 internetových rozhlasových staníc, svojich favoritov predvoliť do mobilného telefónu a ovládať ich prostredníctvom systému MMI Navigation plus. Zvuk sa prenáša cez WLAN do audiosystému vozidla.

Vybavenie

Prepracované Audi Q5 má bohaté sériové vybavenie. Okrem osvedčených technických a komfortných prvkov má rozsiahly komplex systémov pasívnej bezpečnosti. Obsahuje plnoobjemové airbagy vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu a bočné závesové airbagy pre obidva rady sedadiel; predné trojbodové bezpečnostné pásy sú vybavené napínačmi a obmedzovačmi sily. Integrálne opierky hlavy pri náraze zozadu zachytávajú hornú časť trupu a hlavu vodiča a spolujazdca. Súčasťou štandardného vybavenia sú upevňovacie body pre detské sedačky systému Isofix na zadných sedadlách. Okrem toho Audi ponúka rozličné prvky vybavenia na želanie, z ktorých mnohé pochádzajú z vyššej strednej triedy. Spomenúť možno bočné airbagy vzadu, upevňovacie body Isofix na sedadle spolujazdca vpredu, informačný systém vodiča s farebným displejom, komplet osvetlenia, svetelný/dažďový senzor, asistent diaľkových svetiel, elektricky sklopné vonkajšie spätné zrkadlá a komfortný elektronický kľúč pre pohodlný prístup do vozidla. Trojzónová automatická klimatizácia s novým filtrom proti jemnému prachu, veľké dvojdielne panoramatické strešné okno, nezávislé kúrenie a rolety na zadných bočných oknách zabezpečujú optimálnu klímu v kabíne za všetkých podmienok. V tzv. komfortnom balíku (Komfortpaket) Audi združilo niekoľko atraktívnych prvkov vybavenia na želanie. Komplet asistenčných systémov (Assistenzpaket) obsahuje tempomat adaptive cruise control, asistenčný systém Audi active lane assist a parkovací systém Einparkhilfe plus.

Trh

Prepracované Audi Q5 sa začne predávať na jeseň tohto roka; napriek rozsiahlemu zhodnoteniu bude iba nepatrne drahšie ako jeho predchodca. Audi Q5 je úspešný typ – na európskom trhu jasne vedie v segmente SUV strednej triedy. Zákazníci Audi Q5 sa v zvýšenej miere zaujímajú o techniku, pestovaný životný štýl a kultúru. Na Q5 si najviac cenia vzhľad a spoľahlivosť.

Technické údaje

Audi Q5 2.0 TDI (105 kW); Audi Q5 2.0 TDI quattro (130 kW); Audi Q5 2.0 TDI quattro S tronic (130 kW); Audi Q5 2.0 TFSI quattro tiptronic (165 kW); Audi Q5 3.0 TDI quattro S tronic (180 kW); Audi Q5 3.0 TFSI quattro tiptronic (200 kW).
_______________________________________________________________________________________________

Audi Q5 hybrid quattro

Športové Audi Q5 hybrid quattro je prvým plne hybridným automobilom strednej triedy premium sériovo vybaveným lítiovo-iónovou akumulátorovou batériou. Ako tzv. paralelný hybrid poskytuje jazdné výkony šesťvalca v kombinácii so spotrebou štvorvalca. Benzínový motor 2.0 TFSI s výkonom 155 kW (211 k) a elektromotor s výkonom 40 kW (v prepočte 54 k) a krútiacim momentom 210 Nm môžu pracovať spoločne; vtedy systémový výkon dosahuje 180 kW (245 k) a systémový krútiaci moment 480 Nm. Audi Q5 hybrid quattro akceleruje za 7,1 sekundy s pokoja na tempo 100 km/h a dosahuje maximálnu rýchlosť 225 km/h. Pri konštantnej rýchlosti 60 km/h môže prejsť maximálne 3 kilometre s rýdzo elektrickým pohonom, v tomto režime dosahuje maximálnu rýchlosť 100 km/h. Priemerná spotreba sa obmedzuje na 6,9 litra na 100 km, emisie CO2 majú hodnotu 159 gramov na kilometer. Hybridné SUV od Audi môže jazdiť výlučne so spaľovacím motorom, iba s elektrickým pohonom a v hybridnom režime. Okrem toho môže rekuperovať energiu pri brzdení a podporovať spaľovací motor elektromotorom (boost). Vodič môže tlačidlom a voliacou pákou automatickej prevodovky tiptronic prepínať tri jazdné programy. Program EV udeľuje prioritu elektrickému pohonu, program D ovláda obidva motory s dôrazom na najnižšiu spotrebu paliva. Športový režim S je prispôsobený pre športovú jazdu.
Prevodové ústrojenstvo tvorí výrazne modifikovaná 8-stupňová automatická prevodovka tiptronic, ktorá nemá hydrodynamický menič krútiaceho momentu. Na jeho mieste je v skrini prevodovky uložený elektromotor prstencového tvaru, ktorý je skombinovaný s lamelovou spojkou. Táto spojka spája, resp. oddeľuje elektromotor a benzínový motor TFSI, pričom v každej situácii pracuje vysoko precízne, jemne a rýchlo. Ako zdroj energie slúži systém lítiovo-iónovej akumulátorovej batérie s hmotnosťou iba 36,7 kilogramu; kompaktný komplet uložený pod podlahou batožinového priestoru neobmedzuje prepravnú kapacitu vozidla. Akumulátor, ktorý sa skladá zo 72 článkov, poskytuje nominálnu energiu 1,3 kWh a výkon 39 kW. Podľa potreby sa chladí dvoma spôsobmi – vzduchom z kabíny vozidla alebo vzduchom z chladiaceho okruhu, ktorý je prepojený s automatickou klimatizáciou vozidla.
Kompaktná a ľahká výkonová elektronika, ktorá je rovnako ako elektromotor chladená vodou, premieňa jednosmerný prúd batérie na striedavý prúd pre pohon elektromotora. Vo výkonovej elektronike je integrovaný menič jednosmerného prúdu (DC/DC), ktorý prepája palubnú sieť s napätím 12 V s vysokonapäťovou sústavou elektrického pohonu. Tam sú všetky relevantné komponenty galvanicky oddelené, teda bez vodivého pripojenia k zvyšku vozidla. Keď sa aktivujú napínače bezpečnostných pásov alebo airbagy, vysokonapäťová elektrická sústava sa automaticky odpojí od zdrojov energie.

Športový vzhľad - 19-palcové kolesá v dizajne turbíny

Oproti sesterským modelom má Audi Q5 hybrid quattro nepatrne odlišné niektoré rozmery – výšku, rozchod a rázvor. Navonok sa odlišuje nápismi hybrid, 19-palcovými diskami kolies s 10 ramenami v dizajne turbíny a dekoračnými lištami na prahoch dverí s nápismi hybrid. Nárazníky sú kompletne lakované vo farbe karosérie, ako exkluzívna farba je vyhradený odtieň Polarsilber Metallic. Špeciálne prístroje a indikátory v kabíne Audi Q5 hybrid quattro názorne zobrazujú režimy funkcie hybridného pohonu. Namiesto otáčkomera je v združenom prístroji tzv. powermeter, ktorého ručička zobrazuje celkový výkon systému pohonu na stupnici od 0 do 100 v percentách. Druhá stupnica je rozdelená na farebné segmenty – jej zelené a oranžové úseky názorne indikujú ako efektívne Audi Q5 hybrid quattro momentálne jazdí. Prídavný prístroj zobrazuje stav nabitia akumulátorovej batérie. Súčasne sa na farebnom displeji informačného systému vodiča v združenom prístroji a na monitore sériového systému MMI Navigation plus zobrazujú toky energie v systéme pohonu a prevádzkové stavy hybridného systému v elegantných grafikách. Monitor MMI okrem toho zobrazuje diferencovanú štatistiku spotreby a rekuperácie energie. Podvozok podčiarkuje športový charakter Audi Q5 hybrid quattro. Karoséria je posadená o 25 milimetrov nižšie, sériovo sa montujú 19-palcové kolesá, na želanie 20-palcové. Veľké brzdy zabezpečujú intenzívne spomalenie, posilňovač bŕzd zásobuje podtlakom aj prídavné vákuové čerpadlo. Komplexná regulačná stratégia prispôsobuje procesy brzdenia podmienkam elektrického pohonu a rekuperácii energie. Kompresor klimatizácie má pohon vysokonapäťovým elektromotorom; vykurovaciu sústavu dopĺňa prídavné elektrické kúrenie. Všetky špecifické komponenty hybridného pohonu majú spolu hmotnosť menej ako 130 kilogramov. Audi Q5 hybrid quattro má pohotovostnú hmotnosť bez vodiča 1.910 kilogramov – napriek bohatému vybaveniu, ktoré zahŕňa aj Audi Sound System a posuvné zadné sedadlo plus.

_______________________________________________________________________________________________

Nové Audi SQ5 TDI

Audi SQ5 TDI, ktoré sa začne predávať na jeseň, je novým špičkovým modelom radu Q5 a súčasne prvým modelom S v histórii značky Audi poháňaným naftovým motorom. Šesťvalec 3.0 TDI, prepĺňaný dvoma turbokompresormi, dosahuje výkon 230 kW (313 k) a v pásme otáčok od 1.450 do 2.800 1/min poskytuje impozantný maximálny krútiaci moment 650 Nm. Motor V6 s objemom 2.967 cm3 je koncipovaný ako Biturbo; klapka prepája dva za sebou zapojené turbokompresory. Chladenie hláv valcov, časovanie a zdvih nasávacích ventilov, piesty chladené zospodu olejovými dýzami a piestne čapy sú prispôsobené vysokému výkonu motora. Systém priameho vstrekovania paliva Common Rail pracuje s maximálnym vstrekovacím tlakom 2.000 barov a počas jedného pracovného taktu môže uskutočniť až 8 čiastkových vstreknutí na optimalizáciu priebehu horenia zmesi. Zvukový aktuátor vo výfukovej sústave dodáva motoru V6 TDI Biturbo hlboký, príjemný zvuk. Audi SQ5 TDI absolvuje štandardný šprint z 0 na 100 km/h za 5,1 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 250 km/h. Priemerná spotreba sa obmedzuje na 7,2 litra nafty na 100 km – k tejto priaznivej hodnote prispieva aj tepelný manažment motora, rekuperácia, systém Štart-Stop a regulované olejové čerpadlo. Rýchlo a mäkko radiaca 8-stupňová automatická prevodovka tiptronic a permanentný pohon všetkých kolies quattro spoľahlivo prenášajú veľký krútiaci moment motora na cestu. Tvrdšie vyladený športový podvozok S (S-Sportfahrwerk) má o 30 milimetrov zmenšenú svetlú výšku, na 20-palcových kolesách s piatimi paralelnými lúčmi sú obuté pneumatiky formátu 255/45 R 20. Na želanie Audi montuje kolesá priemeru 21 palcov s pneumatikami 255/40 R 21. Kotúčové brzdy na prednej náprave majú brzdiče lakované čiernou farbou s logami S, systém regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select je súčasťou sériového vybavenia. K špeciálnym prvkom dizajnu vlajkovej lode modelového radu Q5, ktoré upútajú na prvý pohľad, patrí maska chladiča nalakovaná sivým odtieňom platinumgrau a dvojitými galvanizovanými lamelami s hliníkovou povrchovou úpravou, spojler na zadnej hrane strechy a modifikované nárazníky. Kryty vonkajších spätných zrkadiel majú hliníkové vyhotovenie; reflektory Xenon plus s dennými svetlami z diód LED patria k sériovému vybaveniu. Na zadnej časti karosérie dominuje výfuková sústava s dvoma pármi eliptických koncoviek. Na želanie Audi lakuje nový špičkový model vo farbách s krištáľovým efektom Estorilblau alebo Pantherschwarz.
Interiér je kompletne čierny, strop kabíny môže byť na želanie strieborný. Elektricky nastavovateľné športové sedadlá sú potiahnuté kombináciou kože Perlnappa a alcantary, ktorá je na výber v troch farbách. Dekoračné obklady sú z brúseného hliníka, na želanie z karbónu, hliníka Beaufort alebo klavírového laku. Stupnice prístrojov sú sivé, ručičky biele; pedále a páčky na manuálne radenie na volante majú hliníkové vyhotovenie. Detaily ako špeciálna voliaca páka prevodovky, emblémy S na nástupných lištách, na gombíku štartovania motora a špeciálne tvarovanom volante spolu s osobitnou uvítacou obrazovkou systému MMI a kompletom vnútorného osvetlenia dodávajú interiéru osobitné akcenty.

______________________________________________________________________________________________

Zdroj: Andrej Gerstner, Marketing & PR Manager, Porsche Slovakia, spol. s r.o.
TS: 27.07.2012
  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]