redaktor: k.zechmeister, 21.11.2011;
Aj tento rok sme dostali pozvánku na testovacie jazdy ojazdených vozidiel z portfólia spoločnosti Weltauto. Na vozidlách sme si okrem správania sa v kritických situáciách za podpory bezpečnostných systémov všímali aj ich celkovú prípravu na ďalší predaj, mieru opotrebenia a zostatkovú hodnotu.
______________________________________________________________________________________________
Weltauto je registrovaná značka spoločnosti Porsche Austria. Zaoberá sa predajom ojazdených vozidiel prevažne značiek VW, Audi, Škoda a Porsche. Na Slovensku má 13 zmluvných partnerov.
______________________________________________________________________________________________
Areál Slovakia Ringu vzdialený z Bratislavy do 45 minút jazdy autom je nám už dobre známy. Jeden z najdlhších okruhov v Európe nás privítal zamračeným a veterným počasím, ale nám to nevadilo. Na parkovisku sme už videli vozidlá, kvôli ktorým sme prišli. Tentoraz mali na prednej maske rovnaký znak – VW. Rôznejšie už ani nemohli byť. Od najmenšieho
5-dverového modelu up! 1.0 MPI BlueMotion Technology high up!, cez SUV model Tiguan 2.0 TDI 4Motion Sport&Style až po „minibus“ Caravelle 2.0 TDI Comfortline. Naozaj pestrá a hlavne rôznorodá skupina.
Čakali nás tieto testy:
Ako prvá prišla na rad priečna odtrhová plošina. Nájazdová rýchlosť bola na začiatku 40 km/h, neskôr sme zrýchlili na 60 km/h. V momente, keď predné kolesá plošinu opustili, tá sa aj s vozidlom posunula do strany a zadnú časť vozidla (zadné kolesá) poslala do šmyku. Smer pohybu plošiny (doľava alebo doprava) je náhodný a rýchlosť pohybu regulovaná. Aby bol šmyk simulovaný dokonale, povrch je hladký a polievaný vodou. Vodné steny tvoria ďalšie prekážky. Testy sme najprv absolvovali pri nastavení na základnú obtiažnosť bez vodnej steny. Neskôr aj so stenou.
Druhým testom bolo núdzové brzdenie na šmyklavom povrchu v priamom smere z rýchlosti od 50 do 80 km/h. Brzdilo sa do úplného zastavenia, dôraz sa kládol na funkciu systému ABS.
Z rovnakej rýchlosti na šmyklavom povrchu sme brzdili aj v treťom teste, ale tentoraz sme sa museli vyhnúť pomyselnej prekážke a točiť volantom, aby sme zistili, či zostane vozidlo ovládateľné.
V ďalšom teste sme brzdili na rôznom povrchu, kedy ľavá časť vozidla bola na asfalte a pravá na šmyklavom povrchu. Zisťovalo sa, či vozidlo nebude mať tendenciu pri brzdení vybočiť do strany.
Zaujímavý bol piaty test. Po nájazde do obrovskej kaluže sme sa snažili vyvolať aquaplaning. Tento nebezpečný jav vzniká, keď nie je dostatočne odvádzaná voda medzi pneumatikami a vozovkou. Vytvorený vodný film spôsobí, že sa vozidlo začne po vode kĺzať, vodič stratí nad ním kontrolu a môže to skončiť veľmi nepríjemne. V bezpečí areálu bola nájazdová rýchlosť 80 km/h.
Následne sme sa presunuli na kopec. A z neho na šmyklavom povrchu do ľavotočivej zákruty sme brzdili a snažili sa vyhnúť vodným stenám pri rýchlosti od 40 do 60 km/h.
Posledným dynamickým testom sme zisťovali hranicu nedotáčavosti vozidiel. Jazdili sme v oboch smeroch na šmyklavej kruhovej dráhe.
Potom sme už len vykonali statickú obhliadku vozidiel so zameraním na výbavu, známky opotrebenia a pripravenosť k predaju.
Podrobnosti o testovaných vozidlách a ako dopadli pri jednotilivých skúškach si môžete prečítať tu:
VW up! 1.0 MPI BlueMotion Technology high up!
VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion Sport&Style
VW Caravelle 2.0 TDI Comfortline
Text: Karol Zechmeister
Foto: Pavel Hron, Karol Zechmeister
Podobné články:
Testovali sme jazdené automobily z portfólia Weltauto (09/2011)
V Pachfurthe sme testovali jazdené vozidlá z portfólia Weltauto (06/2010)