Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
všeobecné: Renault Chrono 115 - príbeh 11
15. apríl 2015 @ 09:50:44 CEST, poslal j.cvopa

RENAULT Renault má už 115 rokov! Každý mesiac Vám prinesieme 1 príbeh zo série "Chrono 115", prostredníctvom ktorých Vám priblížime významné udalosti z histórie spoločnosti Renault. Každý príbeh bude podaný z dnešného uhla pohľadu. Hlavnými témami budú: kvalita, nulové emisie a životné prostredie, dizajn a inovácie pre všetkých.

„Hovoriace auto“ - takú mal prezývku model Renault 11 Electronic. Okrem hlasových upozornení vozidlo využívalo viacero asistentov, ktoré vylepšovali pocit z jazdy už v roku 1983.

Renault 11

zväčšiť obrázok Vývoj však nebol jednoduchý. Prvú čisto elektronickú prístrojovú dosku Renault namontoval do modelu R30TX. Tá využívala technológie ako posilňovač riadenia, diaľkové ovládanie odomykania na báze infračerveného svetla, či tempomat s obmedzovačom rýchlosti. Všetky tieto inovácie však boli na začiatku vývoja. Oddelenie produktového plánovania malo rozsiahle plány a chcelo poskytnúť nové technológie nielen prémiovým zákazníkom, ktorí sú špecifickí svojim konzervatívnym správaním, ale aj strednej triede, ktorá skôr príjme novinky a zmeny. V tom čase sa pracovalo na modeli Renault 11. A práve tento model bol zvolený pre vývoj nových technológií. Renault 11 tak dostal inovatívnu dvojičku – Renault 11 Electronic.

Tímy zo všetkých vývojových oddelení začali pracovať na novom projekte. Už po niekoľkých mesiacoch spoločnej práce bol nový model technicky zadefinovaný:
  • Plne elektronická prístrojová doska s LCD displejom.
  • 4x20 W rádio s oddelenými modulmi (displej a ovládanie oddelené od zosilňovača a prehrávača na kazety) s ovládaním pod volantom („Satelite Module“ – vyvinutý firmou Renault) a 6 reproduktorov.
  • Hlasové upozornenia na zvýraznenie vizuálnych upozornení.
  • Systém monitorovania svetiel a žiaroviek a ich fungovanie.
zväčšiť obrázok Druhým krokom bol samotný vývoj jednotlivých súčastí a teda aj „lov“ na dodávateľov. Pri prístrojovej doske Renault okamžite začal svoje hľadanie v Japonsku, ktoré malo v tom čase jednoznačný technologický náskok a bol to jediný trh kde Toyota, Nissan a Isuzu už predávali plne elektronické prístrojové dosky. Renault si vybral firmu Stanley Electronic a to nie len pre ich skúsenosti so spoločnosťou Toyota, šlo o jedinú spoločnosť schopnú dodať plne elektronickú prístrojovú dosku.

A tak sa mohlo začať dobrodružstvo:

„Vyvíjali sme nové technológie s technickým tímom, ktorý bol nielen 10.000 kilometrov vzdialený, ale aj kultúrne veľmi odlišný... v tom čase sme nemali ani internet ani faxové spojenie. zväčšiť obrázok Našim jediným prostriedkom boli zariadenia telex.“ spomína Daniel Augello, riaditeľ technického tímu Renault Electronic. Pracovníci vo Francúzsku boli zo začiatku trochu skeptickí pre rýchlosť akou pracovali v Stanley Electronic, avšak všetky pochybnosti zmietol zo stola prvý prototyp. Ten technický tím Renault očaril natoľko, že ho považovali za hotový a pripravený do výroby. Prototyp bol vybavený digitálnym tachometrom, digitálnym ukazovateľom palivovej nádrže, varovnými ukazovateľmi, dokonca aj palubným počítačom, ktorý zobrazoval informácie o spotrebe, dojazde či vonkajšej teplote – všetky tieto inovácie sú dnes už základom!

Druhým krokom bolo rádio. V tomto prípade však japonské firmy sklamali. Pioneer a Alpine trvali aj keď iba z marketingového dôvodu, na jednomodulovom rádiu. Renault sa preto obrátil na spoločnosť Philips, ktorá navrhla požadované rádio s niekoľkými reproduktormi. Philips umiestnil malé reproduktory aj na palubnú dosku, čím sa dosiahla lepšia kvalita zvuku aj pri vysokých tónoch.

zväčšiť obrázok Treťou fázou projektu Electronic boli hlasové upozornenia. Túto úlohu zveril Renault do rúk francúzskej spoločnosti SAGEM, ktorá zvýraznila upozornenia na palubnej doske a využila systém nahrávok na hlasové upozornenia vodiča. „Ťažkou úlohou bolo vybrať či má upozornenia podávať vodičovi mužský alebo ženský hlas. Vo veľmi mužskom prostredí automobilového priemyslu bolo čoskoro jasné, že by malo ísť o mužský hlas. Obsahovo nám záležalo na tom, aby upozornenia nezneli ako príkazy.“ pripomína Daniel Augello. Okrem navigácie si však hlasové upozornenia nezískali veľa priaznivcov. Systém hlasových upozornení sa dostal ešte do modelov Renault 21, Renault 25 a Renault Safrane. Vysoké náklady na zlepšovanie displejov a vizuálnych upozornení však znamenali koniec tejto novinky.

Predstavenie modelu Renault 11 Electronic malo veľmi pozitívny ohlas v médiách, a aj keď model nemal rekordné predaje ide o úspech, vďaka ktorému sa viaceré inovatívne technológie dostali ako štandard do automobilov Renault.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Zdroj: Renault Slovensko, s.r.o.

Súvisiace správy

Najčítanejšie /RENAULT/