Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
všeobecné: Renault Chrono 115 - príbeh 9
23. január 2015 @ 12:03:00 CET, poslal j.cvopa

RENAULT Renault má už 115 rokov! Každý mesiac Vám prinesieme 1 príbeh zo série "Chrono 115", prostredníctvom ktorých Vám priblížime významné udalosti z histórie spoločnosti Renault. Každý príbeh bude podaný z dnešného uhla pohľadu. Hlavnými témami budú: kvalita, nulové emisie a životné prostredie, dizajn a inovácie pre všetkých.

zväčšiť obrázok Termín dizajn sa v spoločnosti Renault udomácnil až v roku 1988 po príchode Patricka le Quémenta. Dizajnér, ktorý predtým pracoval pre firmu Simca, ale tiež pre spoločnosti Ford či Volkswagen - Audi. Generálny riaditeľ spoločnosti Renault pán Raymond H. Lévy mu dal voľnú ruku a dúfal v zlepšenie imidžu značky. Renault až do tohto momentu nemal oddelenie dizajnu, tieto úlohy nahrádzal tzv. oddelenie „Renault Styling“. Patrick le Quément začal budovať nové oddelenie a priniesol do firmy nové metódy.

Trochu z histórie...

zväčšiť obrázok V priebehu prvej polovice 20. storočia to boli inžinieri a technici, ktorí navrhovali dizajn vozidla, a ktorí spolupracovali s výrobcami karosérií pre luxusnejšie vozidlá. V 50. rokoch už začínalo byť cítiť potrebu po lepšom dizajne a teda aj po odborníkoch z tejto oblasti. Renault preto oslovil taliansku firmu Ghia a francúzsku firmu Charbonneau. V roku 1961 bolo založené oddelenie „Renault Styling“, ktoré bolo nezávislé od karosárskeho, avšak stále ostalo pod kontrolou technického oddelenia. V roku 1975 prišiel do radov Renault pán Robert Opron, ktorý vytvoril tri divízie v rámci „Renault Styling“ a to: vonkajší dizajn, vnútorný dizajn a celkový styling vozidla (jeden človek sa napríklad venoval výlučne farbe karosérie). Pán Opron sa tiež zaslúžil o rozdelenie tímov, ktoré sa venovali rôznym segmentom (osobné vozidlá, dodávky atď.). V roku 1984 sa „Renault Styling“ osamostatnil od technického oddelenia a začal fungovať ako samostatné oddelenie, ktoré však stále do veľkej miery vedeli ovplyvňovať technici. Prvým riaditeľom oddelenia bol Gaston Juchet.

Od stylingu k dizajnu...

zväčšiť obrázok Prvá novinka, ktorú zaviedol pán le Quément bolo premenovanie oddelenia. Styling v automobilovom priemysle znamená pridať prvok a dosiahnuť atraktívnejší vzhľad, doplniť celkovú architektúru vozidla, ktorá vznikla v technickom oddelení. Ako povedal jeden zo šéfov technického oddelenia: „styling je umenie obliecť konštrukciu.“ Zmenou názvu oddelenia prišla aj úloha predstaviť novú víziu oddelenia ale aj predstaviť zvyšku spoločnosti o akú prácu ide. Základom nového oddelenia bolo, aby sa forma a funkcionalita neoddeľovali ale ostávali jednotné. „Čo znamená dizajn? Dizajn je vytváranie nových modelov: náčrty, maľovanie, modelovanie. Ale taktiež to znamená, a to je veľmi dôležité, byť súčasťou každej etapy projektu. Od úplného začiatku až po koniec. Konzultácie o technických špecifikáciách či celkovej architektúre vozidla. Byť s projektom až po poslednú fázu, ktorou je výroba.“, povedal svojho času Patrick le Quément, viceprezident, Corporate Design (1987-2009).

Nová štruktúra oddelenia

zväčšiť obrázok Tri zložky predchádzajúceho oddelenia „Renault Styling“ boli dané na rovnakú úroveň: exteriér, interiér, farby a materiály (materiály sa neskôr stali samostatnou zložkou). Prvým vozidlom, ktoré vzniklo v novom oddelení bol model Twingo, ktorý je skvelým príkladom toho, akú dôležitú rolu hrajú farby a materiály použité na vozidle. Vznikli preto nové zložky oddelenia – „Design Quality“ a „Advanced Design“. Štúdio „Advanced Design“ pracovalo na budúcnosti značky a pripravovalo vizualizáciu modelov na 5 - 7 rokov dopredu. Na opačnej strane oddelenia boli odborníci z „Quality Design“, ktorí sa zaoberali vytvorením kvalitného vozidla. Vďaka tejto zložke sa podarilo postupne zlepšiť celkový imidž spoločnosti.

Dizajnéri sa stali súčasťou každej etapy projektu, boli pri rozhovoroch o technických špecifikáciách, pri všetkých fázach vývoja, a v spolupráci s technickým oddelením pripravovali prototyp modelu. Dizajn bol tak plne zakomponovaný do fungovania spoločnosti.

Vyššie ambície, dodatočné zdroje

zväčšiť obrázok Aj napriek ťažkej finančnej situácii, v ktorej sa nachádzala spoločnosť Renault na konci 80. rokov, dal generálny riaditeľ oddeleniu dizajnu všetky zdroje, ktoré oddelenie potrebovalo aby bolo úspešné. Okrem pracovníkov interiéru, farieb a materiálov, ktorí ostali na pracovisku Rueil, sa zvyšok zamestnancov presunul do priestorov, kde pôvodne sídlila spoločnosť Renault. 22000 štvorcových metrov bývalej továrne sa premenilo na prvé skutočné dizajnérske štúdiá spoločnosti Renault. V roku 1988 dostalo oddelenie špičkové digitálne technológie, ktoré urýchlili celý proces navrhovania vozidiel.

Ďalším významným krokom bolo myslieť medzinárodne. Oddelenie sa rozrastalo, mnoho dizajnérov bolo iných národností, čo znamenalo rôzne kultúrne pozadie ale aj rôzne pohľady na automobil ako taký. Štúdiá sa v roku 1999 presťahovali do Renault Technocentra v meste Guyancourt, aby bolo oddelenie bližšie k ostatným oddeleniam. Renault otvoril svoje prvé dve dizajnové centrá mimo centrálu spoločnosti a to Renault Design Barcelona a rok neskôr aj Renault Design Paris. Neskôr nasledovali štúdiá v Južnej Kórei (2003), Indii (2005) a Rumunsku či Brazílii v roku 2007. Cieľom bolo dosiahnuť rôzne pohľady na automobil, ale aj prispôsobiť sa novým trhom, na ktoré spoločnosť vstupovala.

Projekt Z – plán konceptových vozidiel

Keď Patrick le Quément preberal zodpovednosť za dizajn v spoločnosti Renault, rozhodol sa predstaviť nový koncept každých 18 mesiacov. Tieto vozidlá predstavujú kreativitu, a to po architektonickej stránke ale aj po technologickej stránke, ktorá dokazuje dominanciu značky. Koncept je akýmsi pohľadom do duše dizajnéra, vďaka ktorému aj verejnosť vie kam sa bude uberať automobilový priemysel a ako rozmýšľa značka. Patrick le Quément videl rolu konceptu ako „prostriedok na zlepšenie imidžu značky, ktorý zdôrazňuje technologickú inováciu, ale aj pokrok v dizajne a ukazuje kreatívu spoločnosti“. Kvôli tomu bol každý model „Z“ funkčným prototypom, ktorý bol prezentovaný médiám v čo najväčšej miere. Od konceptu Z01 (Scénic) až po Z29 (Initiale Paris) predstavuje každý nový model s kódovým označením „Z“ zlepšenie.

Zdroj: Renault Slovensko, s.r.o.

Súvisiace správy

Najčítanejšie /RENAULT/