V tomto čísle sa budeme venovať výrobným závodom a životnému prostrediu. Ide o nemožné spojenie?
V 90. rokoch symbolizoval automobil slobodu, sociálny status jeho majiteľa a potešenie. V tomto období sa začalo stále viac hovoriť o jeho vplyve na životné prostredie. Spoločnosť Renault veľmi rýchlo pochopila, že jej budúcnosť spočíva v tom, ako bude vedieť zakomponovať stratégiu ochrany životného prostredia do výroby svojich automobilov.
V roku 1995 sa skupina rozhodla implementovať environmentálnu politiku, ktorá sa v prvom rade sústredila na výrobné závody skupiny. Prístup Skupiny Renault bol jednoduchý: ako môžu byť vozidlá „zelené“, ak sú vyrábané vo fabrikách ktoré neberú ohľad na životné prostredie? Stratégia, ktorá bola vytvorená v polovici 90. rokov sa preto sústredila na 3 hlavné oblasti: výrobné závody, vozidlá (počas ich užívania a po skončení ich životnosti) a celkové zmeny v doprave.
Skupina sa rozhodla popasovať sa najprv s výrobnými závodmi. Odpad a odpadové hospodárstvo neboli sledované a merané, takže nemohli byť kontrolované a zodpovedne riadené. Prvým krokom tak bolo analyzovať súčasný stav. Zmapovanie toku materiálov umožnilo identifikovať zdroje znečisťovania a sledovať kam sa odpad presúva. Na základe informácií, ktoré sa získali od bývalých zamestnancov a pomocou plánov fabrík a máp sa podarilo identifikovať a lokalizovať aj dávno zabudnuté zdroje znečisťovania. Čistenie, ktoré sa uskutočnilo v parížskej štvrti Billancourt, kde je Renault výrobne prítomný viac ako jedno storočie, predstavuje vynikajúci príklad: niektoré ťažké kovy, ktoré boli vykopané sa datujú až do 19. storočia, a teda doby keď sa koža vyrábala o upravovala na brehoch rieky Seina.
Od roku 1995 začala skupina Renault aplikovať globálnu environmentálnu stratégiu, ktorá bola implementovaná veľmi oduševneným tímom ľudí. V spolupráci s biológmi a geológmi tento tím vypracoval nové spôsoby výrobného procesu. Využitím pragmatického prístupu a kreatívneho myslenia sa podarilo environmentálnym tímom vo výrobných závodoch znížiť dennú spotrebu materiálu a energií, a tým aj množstvo odpadu. V každom výrobnom závode skupiny, veľkom či malom, vo Francúzsku či v zahraničí, sa aplikovala nová environmentálna stratégia a rýchlo prinášala výsledky.
Znižovanie vplyvu výrobných závodov na úplné minimum znamenalo postupnú transformáciu každého z nich a zmenu zaužívaného správania sa v nich. Každý výrobný závod slúžil ako testovacie centrum nových technológií, ktoré znižovali záťaž na životné prostredie, pre dokreslenie niekoľko príkladov: využitie dažďovej vody v meste Maubeuge, nový proces spracovania a vypúšťania škodlivín do vzduchu z lisovne v Le Mans, rôzne iniciatívy na zníženie celkového zaťaženia kvôli blízkosti mesta Flins k Parížu, či spracovanie olejov vo výrobnom závode Cléon až po alternatívne zdroje vo fabrike Palencia. Výsledky týchto a iných testov sa analyzovali a následne použili aj v ostatných zariadeniach skupiny Renault.
V roku 1998 získal výrobný závod Sandouville ako prvé výrobné zariadenie Skupiny Renault certifikát ISO 14001, medzinárodný štandard pre environmentálny manažment. V nasledujúcich troch rokoch získali tento certifikát všetky výrobné závody Skupiny Renault. Fabriky postavené v zahraničí spĺňajú rovnaké alebo dokonca aj lepšie štandardy ochrany životného prostredia.
Výrobný závod v meste Tangier dokonale zobrazuje „know-how“ značky Renault v oblasti environmentálneho správania. V Tangieri sa podarilo znížiť emisie o 98%, využívajú sa tu obnoviteľné zdroje... Len samotná recyklácia vody znížila spotrebu vody v tomto závode o 70%! Toto úsilie ocenila aj Organizácia Spojených Národov v programe pre trvalo udržateľný rozvoj (Sustainable Development Mechanisms, SDM).
Pokrok podporený číslami:
Od roku 1998, roku v ktorom Renault začal zbierať environmentálne dáta, do roku 2012, Skupina Renault výrazne znížila vplyv výrobných závodov na životné prostredie:
- spotreba vody na vozidlo znížená o 65%,
- spotreba energie na vozidlo znížená o 31%,
- vypúšťanie ťažkých kovov do vody na vozidlo znížené o 60%,
- tvorba nebezpečného odpadu na vozidlo znížená o 70%,
- atmosférické emisie výrobných závodov na vozidlo znížené o 40%.
Zdroj: Renault Slovensko, s.r.o.