Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
automobily nákladné: Nový systém šetrenia paliva I-See od Volvo Trucks
29. jún 2012 @ 12:09:26 CEST, poslal p.mauer

VOLVO TRUCKS V odvetví nákladných vozidiel sa neustále hľadajú riešenia na zníženie spotreby paliva. Jedným zo spôsobov je využiť kinetickú energiu vozidla. Spoločnosť Volvo Trucks teraz vyvinula systém I-see, ktorý funguje podobne ako autopilot - preberá radenie prevodových stupňov a využíva terén s cieľom ušetriť palivo.

Kinetická energia predstavuje mechanickú prácu potrebnú pre úplné zastavenie pohybujúceho sa objektu. Keď sa pohyb objektu spomalí, jeho kinetickú energiu je nutné premeniť na inú formu energie. Pri brzdení vozidla sa jeho kinetická energia mení na teplo. Mnohí výrobcovia vo svete automobilov v súčasnosti skúmajú postupy, akými by bolo možné túto energiu využiť a nestrácať ju vo forme nadbytočného tepla.

zväčšiť obrázok „Pokiaľ by sa podarilo kinetickú energiu dostatočne využiť, mohla by poslúžiť k zníženiu spotreby paliva. To by malo priaznivý vplyv na životné prostredie i hospodárnosť v odvetví, čo je dnes veľmi dôležité, keďže palivové náklady sú pre prepravné firmy čoraz väčším bremenom," tvrdí Anders Eriksson, pracujúci v spoločnosti Volvo Trucks v oblasti vývoja produktov.

A presne z tohto dôvodu sa spoločnosti Volvo Trucks podarilo dosiahnuť vyvinutie nového systému I-See. Systém využíva kinetickú energiu vozidla k "vytlačeniu" vozidla do kopca. Počas jazdy z kopca sa tá istá energia využíva k zrýchleniu.

Kinetická energia môže ušetriť až 5 percent
Systém I-See je prepojený so snímačom sklonu prevodovky a získava digitálne informácie o topografii. Systém je spoľahlivejší, pretože nie je závislý od máp a získava vždy najaktuálnejšie informácie. Systém I-See si pamätá približne 4000 stúpaní a klesaní, čo zodpovedá vzdialenosti 5000 kilometrov.

„I-See pracuje ako autopilot prepojený s tempomatom vozidla, vo svahoch sa stará o radenie a ovládanie plynového a brzdového pedálu a zabezpečuje ich spoluprácu, čím sa dosiahne čo najefektívnejšia prevádzka vozidla. Systém I-See využíva voľnobeh pri každej príležitosti, takže na určitých úsekoch cesty sa palivo vôbec nespotrebuje," vysvetľuje Hayder Wokil, produktový manažér spoločnosti Volvo Trucks.

„Takýmto spôsobom možno spotrebu paliva znížiť až o 5 %. Táto hodnota vyplýva z výsledkov simulácií a testov vykonaných na verejných komunikáciách. Systém I-See vyžaduje k svojmu chodu tempomatu a je známe, že bežný vodič používa tempomat približne polovicu času zo svojej jazdy. V nákladnom vozidle v bežnej prevádzke, ktoré za rok najazdí 140.000 kilometrov, bude úspora paliva predstavovať približne 1.000 litrov. Tento rozdiel má na ziskovosť prepravných spoločností veľký vplyv," tvrdí Hayder Wokil.

Najväčší účinok na malých kopcoch
Aby systém I-See mohol využiť kinetickú energiu čo najviac, vykonáva šesť rôznych operácií. Napríklad keď zrýchluje do kopcov zachováva vyšší prevodový stupeň po čo najdlhšiu dobu a využíva voľnobeh pri klesaní, čím sa hmostnoť vozidla využije k pohonu.

„Systém I-See je najefektívnejší na zvlnenom teréne. Na stredne dlhých a strmých svahoch môžete vďaka systému I-See odstaviť motor a využiť voľnobeh i na veľké vzdialenosti," vysvetľuje Anders Eriksson, ktorý zodpovedá za vývoj systému I-See.

„Práve táto schopnosť jazdy na voľnobeh robí systém jedinečným," dodáva. Keď vozidlo jazdí na voľnobeh, nespotrebuje takmer žiadne palivo. Aby však bolo možné voľnobeh využiť, je potrebné veľké množstvo dát.

„Vyžaduje si to veľkú presnosť. Musíte napríklad vedieť, či vaša rýchlosť na ďalšom úseku diaľnice klesne, alebo stúpne. Zmena sklonu čo i len o niekoľko percent môže byť rozhodujúcim faktorom," tvrdí Anders Eriksson.

Medzi ďalšie významné faktory patrí odpor vzduchu a hmotnosť nákladného vozidla. Systém teda musí všetko sledovať a vyhodnocovať veľa informácií. Mnohí vodiči, ktorí systém I-See vyskúšajú, rozpoznajú jeho jazdný štýl.

„Systém I-See napodobňuje štýl jazdy skúsených vodičov. Tí využívajú kinetickú energiu vozidla, včas zrýchľujú a vyhýbajú sa zbytočnému radeniu prevodových stupňov," hovorí Hayder Wokil a pokračuje: „Ale na rozdiel od vodiča sa systém I-See nikdy neunaví. Funguje ako autopilot.". To umožňuje vodičovi viac sa sústrediť na okolitú premávku a iné dôležité aspekty. Najdôležitejšie ale je, že jazda na ceste je uvoľnenejšia. „A ostražitý vodič znamená kvalitnejší vodič. To vieme naisto," tvrdí Hayder Wokil.

Anders Eriksson tiež zdôrazňuje, že šetrnosť sa nevzťahuje len na palivo. „Systém I-See znižuje napríklad opotrebovanie bŕzd a pneumatík. A to má, pochopiteľne, priaznivý vplyv na životné prostredie," dodáva.

Systém I-See bude na trhu dostupný v roku 2013.

Pozrite si film o I-See na youtu.be, alebo na stránke Volvo Truck.

Funkcie systému I-See v šiestich rôznych situáciách pri jazde do kopca:

  • Zrýchľuje pred začiatkom stúpania.
  • Pre vrcholom kopca sa systém snaží zamedziť zmene prevodového stupňa. Každá zmena prevodového stupňa totiž spôsobí pokles rýchlosti.
  • Nezrýchľuje pred klesaním, namiesto toho vyčkáva a využíva gravitáciu.
  • Pred zahájením klesania prechádza do voľnobehu.
  • Brzdiť začína dostatočne včas pred ukončením klesania, ale:
  • Na konci svahu prestane brzdiť, aby vozidlo mohlo pred začiatkom ďalšieho stúpania nabrať rýchlosť.


  • Ďalšie články súvisiace s touto témou:
    Volvo Mean Green - najrýchlejšie hybridné nákladné vozidlo
    _______________________________________________________________________

    Zdroj: VOLVO TRUCK SLOVAK, Andrea Ondrejikova, TS:27.06.2012


    Súvisiace správy

    Najčítanejšie /VOLVO TRUCKS/