V dôsledku rozhodnutia Medzinárodnej agentúry pre výskum rakoviny (IARC) preradiť
spaliny (pevné častice) z dieselových motorov do kategórie karcinogénnych látok vydala skupina PSA nasledujúce vyhlásenie.
Skupina PSA Peugeot Citroën identifikovala potrebu spracovania emisií pevných častíc z
naftových motorov od konca 90-tych rokov a zaviedla na trh novú generáciu motorov
HDI, ktoré znižujú pevné častice o 60 % v porovnaní s predchádzajúcou generáciou (100
mg na km u nových motorov HDI / 250 mg na km u predchádzajúcich verzií). S cieľom
definitívne vyriešiť tento problém, Skupina vynašla filter pevných častíc (FAP), ktorý
uviedla na trh v roku 2000 a od roku 2007 ho začala významným spôsobom využívať vo
svojich vozidlách.
Od roku 2010 je celý produktový rad štandardne vybavený filtrom pevných častíc (FAP) –
tento filter je povinný u všetkých novo vyrobených vozidiel, ktoré sa predávajú od
nadobudnutia účinnosti emisnej normy EURO 5 (január 2011). Skupina PSA Peugeot
Citroën do dnešného dňa predala 5,9 milióna vozidiel s dieselovým motorom,
ktoré sú vybavené filtrom pevných častíc (FAP).
Vďaka filtru pevných častíc (FAP) dieselové motory už dnes nevypúšťajú
merateľné pevné častice. Filter účinne zachytáva všetky veľkosti pevných častíc
merateľné súčasnými prostriedkami. Správa francúzskej agentúry pre životné prostredie
a energetiku ADEME uvádza, že veľkosť pevných častíc, ktoré sa zachytávajú v dýchacích
cestách sa pohybuje od 10 nm do 100 mikrometrov. To je práve zóna, v ktorej filter
pevných častíc dosahuje svoju maximálnu účinnosť odstránenia emisií pevných častíc,
ktorá predstavuje 99,9%. Tieto pevné častice sa zachytia v štruktúre filtra a počas
regenerácie sa spália.
Filtre pevných častíc (FAP) zachytávajú dokonca aj pevné častice vyskytujúce
sa v okolitom vzduchu pred sacou stranou motora.
Je to pasívny systém, ktorý pokrýva všetky fázy motora – zaťaženie/teplota – a
to aj v prípade, ak je filter plný. Regenerácia nastane automaticky, aby sa zabezpečilo
správne fungovanie vozidla, pevné častice zachytené vo filtri sa tak kompletne spália.
PSA Peugeot Citroën nepopiera závery Medzinárodnej agentúry pre výskum rakoviny
(IARC) ohľadom nebezpečnosti emisie pevných častíc, ktoré vznikajú pri spaľovaní
v dieselových motoroch – štúdia sa však zameriava na populáciu pracujúcu
v uzavretých zónach (baniach), kde je vystavená vysokým obsahom pevných častí
z dieselových motorov nevybavených filtrom pevných častíc (FAP).
Zdroj: CITROËN SLOVAKIA, s.r.o.