Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
všeobecné: Mediálny test systému Scania Active Prediction
18. jún 2012 @ 13:40:54 CEST, poslal j.cvopa

SCANIA Nemecký časopis Lastauto Omnibus uverejnil v čísle 6/2012 test vozidla Scania G 440 Euro 6, určeného na testovanie médiami, so zapnutým a vypnutým aktívnym prediktívnym tempomatom Scania Active Prediction. Tento článok vyšiel aj v niekoľkých ďalších časopisoch od vydavateľstva ETM Verlag. Podobné testy s podobnými výsledkami uskutočnili aj redakcie iných nemeckých časopisov.

zväčšiť obrázok Frank Zeitzen používal pri tomto teste svoju zvyčajnú metodiku, zapôsobila naňho najmä presnosť, s akou systém zasahuje, a všíma si, koľko kilometrov navyše dokázalo vozidlo na testovacej trati prejsť bez toho, aby spotrebovalo čo len kvapku paliva.

Zrýchľovanie a využívanie zotrvačnosti
Test: Koľko paliva dokáže ušetriť nový tempomat od spoločnosti Scania s vyhodnocovaním topografie, nazývaný CCAP? Scania sľubuje až štvorpercentnú úsporu a redakcia časopisu Lastauto Omnibus si toto tvrdenie overila. Text: Frank Zeitzen

Nakoniec vyšiel z tlačiarne papier, 376 znakov široký, rozdelený na deväť stĺpcov s údajmi, celkovo 3 384 čísel a hodnôt. Najzaujímavejší je však počet núl v šiestom stĺpci. Je to údaj za každý najazdený kilometer. Štandardný tempomat dosiahol 26 núl. Celkovo to znamená, že Scania prešla 26 kilometrov bez spotrebovania jedinej kvapky paliva. Po zapnutí tempomatu s aktívnou predikciou (CCAP) sa v nasledujúcom kole počet núl zvýšil na neuveriteľných 35, čo znamená 35 kilometrov s nulovou spotrebou paliva pri rovnakom nastavení tempomatu na rovnakej trase. Spoločnosť Scania tvrdí, že nový tempomat, ktorý predstavila koncom minulého roka, dokáže ušetriť tri alebo až štyri percentá paliva.

Tento tempomat sa nesnaží za každú cenu udržiavať rýchlosť nastavenú vodičom. Namiesto toho využíva topografické údaje uložené v palubnom počítači, aby sa mohol „pohrať“ s hybnosťou vozidla. Pamäť počítača obsahuje topografické údaje o približne 95 percentách všetkých západoeurópskych hlavných ciest, prevažne diaľnic, ale tiež o cestách prvej triedy a menej významných cestách. Tempomat využíva pri svojej predvídavej stratégii údaje o nadchádzajúcich troch kilometroch.

Jeho stratégia je účinná a súčasne jednoduchá. Pred každým stúpaním systém CCAP zvýši rýchlosť, aby vozidlo začalo stúpať s väčšou hybnosťou. Tým ušetrí čas a niekedy aj eliminuje nutnosť zmeniť prevodový stupeň. Množstvo potrebného paliva navyše je minimálne; v teste to bolo 0,03 až 0,05 litra. Pred koncom stúpania systém CCAP zmierni záťaž motora, takže rýchlosť vozidla neprekročí hodnotu osem percent pod rýchlosťou nastavenou vodičom. A potom, skôr ako vodič zaregistruje, že sa začína klesanie, systém zníži záťaž na nulu. Práve tieto miesta sú zodpovedné za nuly navyše v šiestom stĺpci tabuľky s výsledkami testu.

Systém CCAP sa aktivuje automaticky, keď je zapnutý tempomat, a pracuje až pri rýchlostiach nad 60 km/h, pričom rýchlosť vozidla udržiava v rozmedzí od mínus ôsmich do plus štyroch percent okolo nastavenej hodnoty. S úmyslom dôkladne preveriť pravdivosť sľubov redakcia časopisu Lastauto Omnibus namerala 3384 údajov s dvomi prakticky identickými nákladnými vozidlami na zvlnenej diaľnici západne od mesta Koblenz v južnej časti Nemecka. Jedno z vozidiel malo systém CCAP, ktorý sa dal zapnúť alebo vypnúť, a druhé slúžilo ako referenčné vozidlo, aby výsledky testu neovplyvňovali poveternostné podmienky. V krátkosti: počasie nám bolo v ten deň naklonené. Referenčné vozidlo prešlo testovaciu trasu dvakrát s prakticky rovnakými výsledkami. To však neplatilo pre druhé vozidlo.

V prvom kole, bez systému CCAP, spotrebovalo o vyše tri percentá viac nafty než v druhom kole so zapnutým systémom CCAP. A na trati dlhej 100 km strávilo len o 29 sekúnd viac. Strata pol minúty, korešpondujúca s poklesom priemernej rýchlosti z 84,6 na 84,0 km/h, sa toleruje ľahšie než nepekné pohľady vodičov predbiehajúcich vozidiel, ktorí nechápu, prečo kamión so systémom CCAP ide niekedy pomalšie. Systém však vtedy robí iba to, čo by mal robiť každý dobrý vodič, teda jazdiť predvídavo. A to systém CCAP zvláda na zvlnených a mierne kopcovitých trasách dokonale. Znova a znova nás ohromovalo, s akou presnosťou počítač systému CCAP dokáže identifikovať každé miesto na trase, kde môže zatvoriť škrtiacu klapku bez toho, aby rýchlosť klesla pod dolný limit, t. j. osem percent pod vodičom nastavenú rýchlosť. Pretože koniec koncov, práve týmto predvídaním dosahuje uvedenú úsporu paliva. Systém CCAP správnym načasovaním zatvorenia škrtiacej klapky ušetrí niekedy 0,05 litra a niekedy 0,15 litra paliva.

Po prejdení 100 km dlhej testovacej trasy to v súčte predstavovalo 1,15 litra paliva, teda spotreba klesla z 38,1 na 36,9 litra na 100 km, čo znamená úsporu niečo vyše troch percent paliva. V porovnaní s tým sa cena systému CCAP pod 500 eur zdá veľmi prijateľná. Pri trojpercentnej úspore paliva sa táto investícia vráti za niekoľko mesiacov. Pravdupovediac, veľmi skúsený vodič dokáže cielenými zásahmi počas jazdy ušetriť ešte viac paliva ako systém CCAP. Prijateľná cena systému bola pravdepodobne zvolená aj preto, lebo systém CCAP nedokáže ušetriť uvedené tri percentá paliva vždy – závisí to od topografie trasy. Na trasách ako Bazilej – Frankfurt alebo Kassel – Hamburg sa úspora blíži k nule. Aby mohol systém CCAP šetriť palivo, na trase musí byť veľa malých stúpaní a klesaní, ako v horách v centrálnej časti Nemecka, alebo na trasách ako Norimberg – Mníchov. Iba vtedy bude núl v tabuľke s výsledkami testu dosť na to, aby znamenali znateľnú úsporu.


Spotreba paliva a rýchlosť jazdy
. CCAP Bežný tempomat
Celá testovacia trasa . .
Priemerná rýchlosť, km/h 84,0 84,6
Spotreba v litroch/100 km 36,9 38,1
Potrebné preraďovania v stúpaniach 11 12
Analýza stúpaní/klesaní* Litre Sek Litre Sek
Km 1 (CCAP zrýchľuje), najprv rovina, začína sa stúpanie 0,64 40 0,61 42
Km 2 (CCAP získava čas), stúpanie 5 % 1,03 43 1,05 48
Km 3 , stúpanie 5 % 1,02 48 1,01 48
Km 4, stúpanie sa zmierňuje 0,69 48 0,70 42
Km 5, rovina 0,63 43 0,64 43
Km 6 (CCAP stráca čas), dosiahnutý vrchol, začína sa klesanie 0,48 43 0,47 41
Km 7 (CCAP šetrí naftu), len mierne klesanie 0,06 41 0,16 41
Km 8 , najprv mierne klesanie, potom 5 % 0,00 43 0,00 41
Celý kopec 4,55 349 4,64 346
* Úsek trasy dlhý 8 km, pomaly rastúce stúpanie, pred vrcholom sa zmierňujúce, mierny prechod do klesania.

Zdroj: Scania Slovakia, s.r.o.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /SCANIA/