Hybridný pretekársky automobil Toyota Supra HV-R, ktorý prepísal históriu tým, že bol vôbec prvým hybridným pretekárskym automobilom, ktorý vyhral preteky (24-hodinové preteky Tokachi, 14./15. júla), získal ďalšie vyznamenanie víťazstvom v ocenení Pretekársky motor roka 2007.
Nominácie vybrali redaktori britského časopisu Race Engine Technology a o oceneniach sa rozhodlo prostredníctvom hlasovania aktívnych profesionálov z oblasti pretekárskych motorov zo všetkých druhov celosvetového motoristického športu. Súťažilo sa v štyroch kategóriách: Grand prix, Celosvetový motoristický šport, Severoamerický pretekársky motor a Pretekársky motor s alternatívnym pohonom, pričom bol určený jeden celkový víťaz titulu Pretekársky motor roka.
Od zavedenia hybridných systémov do pretekárskych podujatí si inžinieri Toyoty sľubujú, že objavia spôsoby, ako zefektívniť a odľahčiť hybridné systémy (ktoré sú viac známe zo sériového automobilu Toyota Prius). Tohtoročný pretekársky automobil bol založený na kultovom vozidle Supra GT používanom v pretekoch Super GT v Japonsku, ktoré bolo upravené a vybavené špeciálnym pretekárskym hybridným systémom. Aby sa zlepšila obnova energie systému a efektivita výkonu počas pretekov, boli doňho začlenené tieto dve špeciálne technológie:
Tri elektrické motory
Použil sa štvorkolesový systém obnovy energie a pohonu, ktorý okrem jedného elektrického motora s výkonom 150 kW namontovaného na zadnej náprave obsahuje aj motory priamo v predných kolesách. Vďaka tomuto systému obnovy energie s tromi motormi/generátormi môže vozidlo účinnejšie získavať späť väčšie množstvo energie počas rýchleho spomaľovania a brzdenia z vysokých rýchlostí.
Špeciálne navrhnutý kondenzátor
Vzhľadom na skutočnosť, že pri pretekoch sa vyskytuje opakovaná akcelerácia a spomaľovanie pri plnom výkone systému, namiesto bežných dobíjateľných batérií sa použil systém kondenzátora s rýchlym nabíjaním.
Ocenenia sponzorované skupinou PMI Group a jej členskými spoločnosťami JE Pistons, Carillo a Wiseco boli prezentované vo štvrtok 8. novembra na podujatí Professional Motorsport World Expo v nemeckom Kolíne.
Špecifikácia vozidla Toyota Supra HV-R
Názov vozidla |
Denso Toyota Supra HV-R |
Kategória |
GT/TP1 |
Motor |
Upravený (Super GT verzia 3UZ-FE motor) |
Zdvihový objem motora |
4480ccm |
Obmedzovač vzduchu |
29.6mm i2 |
Najvyšší výkon |
480k/6.800ot/min |
Najvyšší krútiaci moment |
510 Nm pri 5 600ot/min |
Elektrický motor |
Predný motor: 10kW i2 (kolesový motor)
Zadný motor: 150kW
|
Hmotnosť vozidla |
1 080 kg |
Názov tímu |
TOYOTA Team SARD |
Piloti |
Katsuyuki Hiranaka (Japonsko)
Andre Couto (Portugalsko)
Akira Lida (Japonsko)
Tatsuya Kataoka (Japonsko)
|
Zdroj: Toyota Motor Slovakia, s.r.o.