Automobilka Nissan Motor Co., Ltd. vyvinula nový katalyzátor pre automobily poháňané zážihovým motorom, ktorý si v porovnaní s bežne dostupnými katalyzátormi vystačí iba s polovicou vzácnych kovov.
Tento nový katalyzátor bude zavedený v nových modeloch automobilov počínajúc fiškálnym rokom 2008. Technológia vznikla ako súčasť strategického spojenia automobiliek Renault a Nissan. Katalyzátor dokáže pracovať s výrazne menším množstvom vzácnych kovov, čo ale neovplyvní jeho výkon.
Katalyzátory určené k čisteniu výfukových plynov obsahujú zmes platiny (Pt), rhodia (Rh) a paladia (Pd). V katalyzátore prebieha chemická reakcia medzi týmito vzácnymi kovmi a výfukovými plynmi, pričom dochádza k premene oxidov dusíka (NOX), oxidu uhoľnatého (CO) a uhľovodíkov (HC) na netoxické zlúčeniny, ako sú dusík (N2), voda (H2O) a oxid uhličitý (CO2).
Vysoká teplota vo vnútri bežných katalyzátorov vedie k postupnému nahromaďovaniu vzácnych kovov, pričom klesá účinná plocha chemických reakcií, a teda aj účinnosť čistenia výfukových plynov. Aby sa tento problém vykompenzoval, a bola tak zachovaná dostatočná účinnosť, obsahujú katalyzátory nadbytok vzácnych kovov.
S využitím vyspelých nanotechnológií sa však automobilke Nissan podarilo jemné častice kovu separovať a zabrániť im, aby sa pri vysokých teplotách opäť nahromadili. Táto prelomová technológia umožňuje dosiahnuť rovnaký výkon katalyzátora pri použití iba polovice objemu vzácnych kovov.
V rámci Zeleného programu 2010 bude spoločnosť Nissan ponúkať vyspelé technológie a výrobky, aby pomohla skutočnému znižovaniu emisií CO2 a čisteniu výfukových plynov, a prispela tak k ochrane ovzdušia, vody, pôdy a recyklácií zdrojov. Nový katalyzátor znamená čisté výfukové plyny a nižšiu spotrebu vzácnych kovov, čím prispieva k ochrane životného prostredia a prírodných zdrojov Zeme.
Zdroj: Nissan Sales Central and Eastern Europe Kft.