Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
ekológia: Audi predstavuje najčistejší vznetový motor na svete
30. júl 2007 @ 13:16:20 CEST, poslal p.mauer

AUDI Audi uvedie v polovici roka 2008 do sériovej výroby najčistejšiu vznetovú techniku na svete. Nové motory TDI s „ultra-low emission system“ kombinujú potešenie z výkonu a ťažnej sily moderných pohonných jednotiek TDI s excelentnými hodnotami spotreby a neprekonateľne nízkymi emisiami. Už pri uvedení do sériovej výroby zaručujú splnenie najprísnejších hraničných hodnôt, ktoré budú v Európe platné až v budúcnosti.

Audi už roky zodpovedne pristupuje celoplošne k norme Euro 4, rovnaký postoj zaujíma aj ku aktuálne predloženým hraničným hodnotám normy Euro-5. Značka so štyrmi kruhmi sa stane priekopníkom technológie určujúcej ďalší smer vývoja aj v budúcnosti.

Progresívna technológia TDI predstavuje pre Audi významnú časť integrovanej technologickej stratégie. „Pozíciu techniky TDI, ako veľmi efektívneho druhu pohonu, budeme neustále posilňovať. V budúcnosti uvedieme do života veľkosériovo vyrábané typové rady, z hľadiska spotreby optimalizované e-modely – či už s technológiou TDI, alebo zážihové agregáty s najmodernejšou technológiou TFSI“, povedal Rupert Stadler, predseda predstavenstva AUDI AG.

Úspechy vďaka najvyššej efektívnosti
„Audi je priekopníkom v oblasti vznetovej techniky. Veľmi efektívnu technológiu TDI sme od roku 1989 až dodnes použili v 4,5 milióne vozidiel. So vznetovou technikou v športových prototypoch Audi R10 TDI sme vyhrali dvakrát po sebe preteky 24 hodín Le Mans. Vozidlá Audi R8 so zážihovou technikou priameho vstrekovania TFSI tu vyhrali päťkrát. Dôležité poznatky z motoristického športu sme priamo zaviedli do vývoja sériových automobilov“, zdôrazňuje Michael Dick, vedúci technického vývoja AUDI AG. „V motoristickom športe aj na bežných cestách sme dokázali, že motory TDI a TFSI sú maximálne efektívne, ponúkajú nevšednú radosť z jazdy a zároveň hospodárnosť.“

Audi najnovšou generáciou TDI motorov potvrdzuje, že mu patrí vedúce postavenie v oblasti najmodernejšej vznetovej techniky. Keď v roku 1989 zaviedlo do výroby osobných automobilov motory TDI, tento počin sa stal výrazným míľnikom v technickom náskoku. Označenie Audi TDI sa rýchlo stalo synonymom suverénnej ťažnej sily a najvyššej efektívnosti, ako aj propagátorom nových trendov pre celý automobilový priemysel. Prepĺňaný vznetový motor s priamym vstrekovaním nebol v reálnych podmienkach prekonaný nijakým iným pohonným systémom – nielen z hľadiska výkonu, ale aj dosahovanej nízkej spotreby paliva.

Dôsledná stratégia pre všetky typové rady
Audi si novou generáciou TDI zaručilo bezpečnú budúcnosť a ďalší perspektívny potenciál tohto špičkového pohonu. Vozidlá s optimalizovanými procesmi spaľovania a po nasadení techniky „ultra low emission system“ spĺňajú normu BIN-5 platnú v USA a taktiež najprísnejšie normy, ktoré budú zavedené v Európe až v budúcnosti.

Audi odštartuje svoju cieľavedomú stratégiu TDI v roku 2008. Vo vozidlách Audi A4 a Audi Q7 sa objavia motory 3.0 V6 TDI. Maximálnym výkonom 176 kW (240 k) a vynikajúcimi krútiacimi momentmi 500 Nm (Audi A4) alebo 550 Nm (Audi Q7) potvrdia suverénnu dynamiku a nízke hodnoty spotreby paliva, čo sú typické znaky pre Audi. Na tieto modely plynulo nadviažu ďalšie. Audi chce do roku 2010 vybaviť novou technológiou viaceré vozidlá a zároveň má ponúknuť rôzne výkonové triedy.

Inovatívne technológie zaručujú najnižšie emisie
Nová technológia od Audi povznáša miliónkrát použitý princíp TDI s priamym vstrekovaním a prepĺňaním na vyššiu úroveň. Inžinieri vo vývojovom stredisku vznetových motorov skombinovali v najmladšej generácii TDI viacero inovatívnych nápadov. Nový systém piezo common rail s tlakom vstrekovania 2000 barov, veľmi efektívna recirkulácia spalín a optimalizované prepĺňanie prinášajú podstatne nižšie emisie produkované motorom. Špičku predstavujú senzory spaľovacieho priestoru, ktoré sú celosvetovo nasadené prvýkrát. Zaručujú ešte precíznejšie riadenie procesu spaľovania – to je ďalšia významná inovácia od Audi.

V špičkovej vznetovej technike najnovšej generácie sa uplatňuje aj „ultra low emission system“, ktorý redukuje emisie kysličníkov dusíka až o 90 percent. Do činnosti „ultra low emission system“ je zaradený AdBlue, biologicky odbúrateľný doplnkový roztok. Vstrekuje sa v minimálnych dávkach pred katalyzátor DeNOx. Kompletný „ultra low emission system“ pozostáva z katalyzátora, dávkovacieho zariadenia, nádržky AdBlue a vyhrievaných potrubí, ako aj rozsiahlej senzoriky. Zložitý systém čistenia výfukových plynov dopĺňajú ešte oxidačný katalyzátor a veľmi účinný filter pevných častíc.

Veľký potenciál na celosvetové zníženie spotreby
Moderné vznetové motory s priamym vstrekovaním možno nasadiť vďaka najnižším emisiám celosvetovo, dokonca aj v Kalifornii, kde majú najprísnejšie hraničné hodnoty emisií. Oproti obvyklým zážihovým motorom má TDI nižšiu spotrebu až o 35 percent. Technológia TDI preto môže viac ako akýkoľvek iný druh pohonu prispieť ku redukcii spotreby fosílnych palív a zníženiu tvorby plynov poškodzujúcich klimatické podmienky v dôsledku vytvárania skleníkového efektu. Audi bude tieto nové modely ponúkať od druhej polovice roku 2008 v USA a v Európe.

Rozsiahly balík na zníženie emisií CO2
Zdokonaľovanie techniky TDI je pre Audi jednou časťou integrovanej technologickej stratégie zaručujúcej ďalšie znižovanie CO2 a ostatných emisií vo všetkých modelových radoch. Audi zároveň vsádza aj na veľký potenciál svojich moderných spaľovacích motorov. V porovnaní s konkurenciou dosahujú nízke hodnoty spotreby aj zážihové motory TFSI s priamym vstrekovaním a prepĺňaním.

V budúcnosti budú mnohé modely Audi s technikou TDI a TFSI disponovať inovatívnym energetickým manažmentom, fázy dojazdu a brzdenia vozidla sa budú využívať na získavanie a uloženie elektrickej energie. Kvôli zabezpečeniu požiadaviek komfortu bude vyvinutý systém Štart-Stop budúcej generácie.

e - modely vo veľkosériových typových radoch
Ku výraznej redukcii spotreby paliva prispieva aj detailná a presná práca na celom vozidle. Medzi základné stavebné kamene, ktoré podporia vyššiu efektívnosť celej palety vozidiel značky Audi, patria optimalizovaný valivý odpor, nižší aerodynamický odpor, špeciálne odstupňovaná prevodovka, menšie trenie a prepracované pomocné zariadenia. Prepĺňané zážihové a vznetové motory s priamym vstrekovaním paliva od Audi majú k dispozícii veľký krútiaci moment už od nízkych otáčok. Tento fakt vytvára najlepší predpoklad na optimálne odstupňovanie prevodovky, ktoré zaručuje jazdu s najväčšou efektívnosťou práce motora.

Príkladom úspechu tejto stratégie sú už sériovo vyrábané e-modely. Aktuálne Audi A3 1.9 TDI-e má vynikajúcu kombinovanú spotrebu paliva 4,5 litra na 100 km a hodnota emisií CO2 je 119 g na jeden kilometer. V budúcnosti sa ponuka e-modelov od Audi výrazne rozšíri, k dispozícii budú modelové rady s motormi TDI aj TFSI.

Hybridné systémy pre viaceré modely
Na jednotlivých trhoch a na základe špecifických požiadaviek môže vzniknúť dopyt po hybridnom systéme. Audi vyvíja hybridné systémy pre viaceré typové rady vozidiel a uvedie ich do sériovej výroby vtedy, ak sa ukážu presvedčivé výhody pre zákazníkov. Audi prezentovalo štúdiu Audi Q7 hybrid už roku 2005, elektromotor bol integrovaný do hnacieho ústrojenstva medzi motor a prevodovku. Ako takzvaný plnohodnotný hybrid môže Audi Q7 jazdiť na pohon zážihovým motorom alebo elektromotorom, prípadne môže kombinovať pohonné sily oboch agregátov. Pri dojazde alebo brzdení vozidla sa kinetická energia premení na elektrickú, uloží sa do akumulátora a v prípade potreby sa využije na pohon.

Integrované nasadenie lepších palív
Rozhodujúcu úlohu pri znižovaní emisií CO2 zohrajú v budúcnosti palivá. Okrem etanolu a zemného plynu sú to najmä palivá nasledujúcich generácií, ktoré sa budú získavať synteticky z biomasy alebo zemného plynu. Tieto palivá zhotovené na mieru zlepšia procesy spaľovania v motore a umožnia dosiahnuť oveľa lepšiu bilanciu emisií.

Veľmi zaujímavým produktom z biomasy je SunFuel. Toto palivo vytvára pri spaľovaní maximálne toľko oxidu uhličitého, koľko bolo atmosfére odobratého rastlinami spracovanými na SunFuel. Prvé zariadenia na veľkovýrobu tohto paliva sa v súčasnosti budujú. Audi podporuje výraznou mierou integrované nasadenie lepších palív v rámci koncernu Volkswagen.

Alternatívne palivá
Alternatívne druhy palív získavajú neustále väčší celosvetový význam. V rôznych štátoch sa napríklad čoraz častejšie využíva zemný plyn, ktorý je chudobný na CO2 a je ako zdroj energie výhodnejší z hľadiska nákladov. Audi vyvinulo koncept na využitie CNG (Compressed Natural Gas). Využíva motor TFSI, ktorý si zachováva svoju silu a približne rovnaký ťah aj v prevádzke na CNG. Pri prevádzke na CNG sa zlepší bilancia CO2 až o 20 percent bez toho, aby sa obmedzil pôžitok z jazdy. Napriek doplnkovej nádrži na zemný plyn sa pri tomto inovatívnom riešení dá plne využiť celý batožinový priestor a variabilita vozidla.

To isté platí aj pre pohon na etanol od Audi. Je dimenzovaný tak, že umožňuje použiť palivo s podielom až 85 percent etanolu. Opäť bez toho, aby sa obmedzila dynamika a športová jazda. Bilancia CO2 je pri použití bioetanolu druhej generácie o 75 percent priaznivejšia, ako pri súčasnom palive na ropnej báze.

Rozhodujúci vplyv vodiča
Audi bude svojim zákazníkom dokazovať svoj výrok Náskok vďaka technike rôznymi technickými riešeniami aj v budúcnosti. Samozrejme, rozhodujúcu mieru zodpovednosti pri znižovaní spotreby paliva má vodič a jeho spôsob jazdy. Individuálny štýl jazdy môže ovplyvňovať spotrebu a tým aj emisie až do 30 percent – pri porovnateľnej rýchlosti a dynamike jazdy. Rozhodujúcimi faktormi sú uvedomelosť a záujem vodiča. Audi dáva vodičom k dispozícii podporné systémy, ktoré mu pomôžu optimalizovať štýl jazdy so zreteľom na spotrebu paliva. V e-modeloch a novom Audi A5 sú súčasťou sériovej výbavy ukazovatele zaradeného prevodového stupňa. Pri konkrétnom režime jazdy zobrazujú optimálny prevodový stupeň.

Osobitá efektivita po stlačení gombíka
Prostredníctvom štúdie Cross Coupé quattro predstavilo Audi vozidlo, v ktorom si môže vodič v určených situáciách zvoliť režim priaznivej spotreby paliva. V režime „efficiency“ sa motor a charakteristika prevodovky prepnú do oblasti zameranej na dosiahnutie priaznivej spotreby, obmedzí sa príkon hlavných elektrických spotrebičov a modulov zabezpečujúcich komfort, tempomat riadi pohyb vozidla s uprednostnením dosiahnutia najnižšej spotreby. Tento režim si zvolí zákazník vedome a je spojený s nepatrne nižším výkonom a komfortom. Na dosahovanie priaznivejšej spotreby paliva a optimálne vedenie vozidla prispievajú aj precíznejšie dáta z navigačného systému.

Čisté vznetové pohonné jednotky a integrovaná stratégia efektívnosti sa prejavia v pozitívnom svetle. Napriek rozsiahlej redukcii emisií si modely značky Audi zachovajú športovo-elegantný charakter, majiteľom ponúknu radosť z jazdy a nadštandardnú kvalitu.

Zdroj:Ing. Marta Kučerová, PORSCHE SLOVAKIA, s.r.o.

Súvisiace správy

Najčítanejšie /AUDI/