Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
automobily osobné: Favorit pomohol k transformácii Škodovky
30. júl 2007 @ 08:30:02 CEST, poslal v.ptáček

SKODA Pred dvadsiatimi rokmi, 1. júla 1987, vyšiel z brán mladoboleslavskej automobilky Škoda prvý Favorit. Išlo o predsériovú výrobu. Do sériovej produkcie sa dostal o pol roka neskôr. Začalo sa tak ďalšie významné obdobie dnes najväčšieho českého výrobcu automobilov.

Favorit s pracovným označením Škoda 781 sa stal prvou škodovkou s pohonom predných kolies. Presnejšie vozidlom nižšej kategórie strednej triedy s pohonom predných kolies a splývavou zadnou časťou, s motorom uloženým vpredu naprieč. Bol to úspešný koncept, vďaka ktorému prejavili o automobilku záujem silní zahraniční partneri. Favorit tak ovplyvnil rozhodnutie VOLKSWAGEN AG v roku 1991 vstúpiť do spoločnosti ŠKODA AUTO.

Už vtedy spolupracovala Škoda na vývoji so zahraničnými firmami. Najvýznamnejšia bola spolupráca s talianskym dizajnérskym štúdiom Nuccio Bertone, ktoré navrhlo finálnu verziu vzhľadu karosérie. Zásadný vplyv mala aj nemecká automobilka Porsche, s ktorou škodovácki vývojári konzultovali celú konštrukciu vznikajúceho vozidla a nechali si tu navrhnúť zavesenia motora s požiadavkou na optimálnu akustiku a vibrácie. K vozidlu Favorit bolo nakoniec prihlásených 42 patentov.

Finančné možnosti československého automobilového závodu boli pritom poriadne obmedzené. O rozpočte rozhodovala vláda. Politické rozhodnutie nútilo vývojárov k použitiu starého motora. Prichádzajúca ekologická vlna toto rozhodnutie zlomila a umožnila automobilke aspoň základné úpravy. Cena vývoja sa vyšplhala na 210 miliónov československých korún. Napriek tomu bola nakoniec nižšia, ako keby Škoda na výrobu jednotlivých dielcov nakúpila licencie.

Vedenie automobilky predpokladalo produkciu 336 000 kusov áut do roku 1990. Favorit nakoniec ostal vo výrobe do roku 1994. Škoda skompletizovala spolu 783 163 kusov. Neskôr vznikla verzia Forman (223 059 ks) a Pick-up (70 900 ks). Predajná cena novej Škody Favorit bola 143 500 Kčs. Pri vtedajšom priemernom zárobku 3000 korún československých sa musel záujemca vzdať takmer 50-ich mesačných platov. Dnes na zakúpenie novej Fabie v základnej verzii stačí približne 17 priemerných výplat občana Slovenska.

Zdroj: Škoda Auto Slovensko, s.r.o.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /SKODA/