Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
bezpečnosť: Vo Volve z roku 1967 mohli deti sedieť bezpečne vpredu
30. júl 2007 @ 08:26:29 CEST, poslal o.mauer

VOLVO Spoločnosť Volvo sa sústredila na problém bezpečnosti detí v autách už v 60. rokoch 20. storočia. Výsledkom tohto úsilia v roku 1967 bolo priekopnícke bezpečnostné riešenie, ktorého princípy aj o 40 rokov neskôr stále slúžia ako základ prístupu spoločnosti Volvo Cars k bezpečnosti detí a výrobkom súvisiacim s bezpečnosťou

Podľa odborníkov pre bezpečnosť spoločnosti Volvo Cars, ako aj nezávislých výskumníkov v oblasti dopravnej bezpečnosti, by malé deti mali v autách sedieť v protismere jazdy. Vysoko realistické kolízne testy, ktoré tvoria základ tohto vyhlásenia, bez výnimky ukazujú, že šanca, že malé dieťa prežije zrážku bez vážnych zranení, je oveľa vyššia, keď sedí v protismere jazdy.

Prvú detskú sedačku navrhnutú tak, aby sa vošla na predné sedadlo s operadlom opierajúcim sa o palubnú dosku, vyvinul laboratórny technik a neskôr profesor Bertil Aldman vo vtedajšom Švédskom dopravnom bezpečnostnom výbore. Toto sedadlo bolo univerzálne a dalo sa umiestniť vo väčšine automobilov.
Na základe týchto faktov a v úzkej spolupráci s profesorom Aldmanom pokračovala spoločnosť Volvo Cars vo svojej práci a na jar roku 1967 mohla v predvádzacích miestnostiach Volvo odhaliť novú špeciálne vyvinutú detskú sedačku.

Otočiteľné sedadlo
Nová detská sedačka bola inteligentným návrhom založeným na sedadle spolujazdca. Odskrutkovaním sedadla a otočením ho do protismeru sa vytvoril základ pre detskú sedačku. Tá bola doplnená špeciálne vypchaným operadlom s pripojenými upevňovacími pásmi a sedačkovým bezpečnostným pásom pre dieťa.
Úlohou zadného panela operadla bolo – ako aj v ďalších detských sedačkách – udržať dieťa bezpečne na mieste vo vozidle, v prípade nárazu rozložiť prichádzajúce sily čo najrovnomernejšie a najefektívnejšie po celej ploche chrbta dieťaťa a podporovať a chrániť dieťa pred nárazom zboku. Vskutku veľmi pokrokové myslenie, keď vezmeme do úvahy, že to bolo v roku 1967.

Pre rôzne vekové kategórie
Sedačka bola pôvodne určené pre deti vo veku 1 až 7 rokov, ale mohla slúžiť aj ako vložka pre dojčatá. Časť na nohy sa umiestnila oproti operadlu a bezpečnostný pás sa pripevnil okolo vložky. Staršie deti a dokonca dospelí mohli dočasne sedieť v sedadle bez nutnosti odstrániť špeciálny panel operadla, hoci v takých prípadoch spoločnosť Volvo odporúčala, aby bolo sedadlo vybavené opierkou hlavy kvôli blízkosti čelného skla.
Riešenie bolo zamýšľané pre vtedy najnovší model Volvo 144 a Volvo Amazon modelového roku 1964/65. Otočiť sedadlo bolo ľahké – bolo treba odskrutkovať štyri skrutky a po otočení sedadla ich zase upevniť. Túto prácu zvládla väčšina ľudí za pár minút. Panel operadla vyrobený z pevného hliníka bol zahrnutý v katalógu Originálneho príslušenstva Volvo z roku 1967 a v predvádzacích miestnostiach Volvo stál 115 švédskych korún.

Priekopnícke úsilie
Ľahko vidieť, že vývojové trendy sa za tie roky naozaj zrýchlili, ale základné princípy sú rovnaké aj dnes. Detská sedačka, ktorá poskytuje bezpečnú dopravu pre deti, spolu so všetkými výhodami, ktoré ponúka okrem benefitov spojených výlučne s bezpečnosťou, je dnes prirodzená požiadavka, ale v 60. rokoch to až také samozrejmé nebolo. Vtedy dokonca neboli bezpečnostné pásy vo všetkých autách a zadné sedadlo, či už s pásmi alebo bez nich, sa považovalo za bezpečné miesto na prevoz detí. Vďaka priekopníkom ako Bertil Aldman a spoločnosti Volvo Cars roky oddanej práce, presvedčenia a odhodlania zachránili nespočetné množstvo životov a zvýšili povedomie ľudí na celom svete o tom, ako čo najbezpečnejšie jazdiť v autách – pre mladých aj starých.

Zdroj: Lucia Busquet, Communication & Product Manager Volvo, TOP AUTO Slovakia

Súvisiace správy

Najčítanejšie /VOLVO/