Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
technika: Peugeot 207 s novým 110 kW (150k) motorom
23. október 2006 @ 09:14:41 CEST, poslal p.mauer

PEUGEOT Už od svojho príchodu sa model 207 stal dôstojným dedičom série 2: štýl dynamickej šelmy, pestrosť výbavy, stabilita na vozovke založená na uznávanom know-how, solídna bezpečnosť a bohatý modelový rad schopný vyhovieť najrozmanitejším očakávaniam zákazníkov. Teraz prichádza na trh s novým 110 kW (150k) motorom.

Toto všetko charakterizuje Peugeot 207, ktorý bol uvedený na trh v apríli 2006. Odvtedy bolo objednaných viac ako 110 000 kusov a model 207 zaznamenáva očividný úspech u náročných kupujúcich, ktorých priťahuje vozidlo zodpovedajúce ich prioritám a nárokom na viacúčelovosť.

Ponuka motorov prispievajúca k lákaniu širokej klientely ponúka nasledujúce možnosti:

Benzínové motory:

  • 1,4 l 54 kW (~75 k) – k dispozícii v priebehu septembra
  • 1,4 l 65 kW 16v (~90 k)
  • 1,6 l 80 kW 16v (~110 k)

  • Naftové motory:
  • 1,4 l HDi 50 kW (~70 k)
  • 1,6 l HDi 66 kW (~90 k)
  • 1,6 l HDi 80 kW (~110 k)
  • Teraz dostáva 207 nový motor predstavujúci vrchol ponuky benzínových motorov s výkonom 110 kW (≈ 150 k).

    Tento motor novej generácie, ktorý je výsledkom partnerstva PSA Peugeot Citroën a BMW Group, využíva špičkovú technológiu a vyznačuje sa prvotriednymi parametrami a pružnosťou v širokom rozsahu, pričom dokonale ovláda svoju spotrebu ako aj emisie škodlivých látok.
    Motor EP6DT zakladá novú rodinu benzínových motorov s turbom a priamym vysokotlakovým vstrekovaním, ktoré bolo nazvané THP (Turbo High Pressure).

    V modelovom rade 207 bude 1.6 l THP 16v k dispozícii výlučne pri spustení novej verzie Griff, najskôr trojdverovej, a pred koncom roka päťdverovej.

    SPOLUPRÁCA

    Motor 1,6 l THP 16v zakladá novú rodinu benzínových motorov vychádzajúcu zo spolupráce medzi PSA Peugeot Citroën a BMW Group. Cieľom tohoto spojenia je vývoj benzínových hnacích agregátov vybavených novátorskými technológiami poskytujúcimi vlastnosti a spotreby na vysokej úrovni s ohľadom na náklady, ktoré nemožno prekročiť v segmente malých vozidiel a vozidiel nižšej strednej triedy, pre ktoré sú určené.
    V snahe prispieť k riešeniu tejto úlohy priniesol každý partner to najlepšie zo svojich schopností a know-how či už v oblasti koncipovania motorov, alebo vývoja procesov na ich výrobu.
    Výroba sa realizuje v továrni PSA Peugeot Citroën v Douvrin vo Francúzsku.

    MOTOR

    Benzínový motor 1,6 l 16V turbo má 4 valce s objemom 1598 cm3 a maximálny výkon 110 kW (≈ 150 k) pri 5 800 ot./min. Je vybavený hlavou valcov so 16 ventilmi a dvoma vačkovými hriadeľmi (DOHC).
    Voľba 4 valcov s objemom 1,6 litra bola odôvodnená tým, že malé motory s turbodúchadlom s vysokým špecifickým výkonom poskytujú významnú výhodu v zmysle spotreby oproti konvenčným atmosférickým motorom s väčším objemom valcov. Táto orientácia na menšie motory, tzv. downsizing, je porovnateľná s trendom značky v oblasti naftových motorov HDi.

    Od začiatku návrhu bolo zadanie zamerané na celý rad úloh:

  • zaručiť dostatočný výkon, ktorý by bol priamo porovnateľný s 2.0 l motorom,
  • dosiahnuť veľkú pružnosť, najmä vysoký krútiaci moment už od nízkych otáčok,
  • znižovať spotrebu a emisie škodlivín,
  • zvládnuť nároky na kompaktnosť a hmotnosť potrebné pri implantácii do malých vozidiel.
  • Hlavným cieľom bolo teda maximálne podporiť u zákazníkov 207-ky radosť a pôžitok z jazdy a zároveň optimalizovať náklady na používanie.

    Snaha venovaná krútiacemu momentu a jeho dostupnosti priniesla krútiaci moment 156 Nm od 1 000 ot./min. Maximálny ťah 240 Nm sa dosahuje už pri 1 400 ot./min a táto hodnota sa nemení až po 3 500 ot./min. Okrem toho je možné využívať motor v širokom rozsahu otáčok, pretože pri 5 000 ot./min je krútiaci moment ešte 208 Nm. Čo sa týka maximálneho výkonu, motor 1.6 l THP 16v poskytuje 110 kW (≈ 150 k) pri 5 800 ot./min.

    Úspešné vyriešenie danej technickej úlohy bolo podmienené viacerými technologickými inováciami:

  • priame vstrekovanie,
  • turbodúchadlo Twin-Scroll,
  • hlava valcov s dvoma vačkovými hriadeľmi (DOHC) s variabilným časovaním nasávania,
  • olejové čerpadlo s riadeným prietokom,
  • nový blok motora.
  • Priame vstrekovanie v záujme vysokého výkonu

    Priame vstrekovanie umožňuje dosiahnuť vysoký špecifický výkon spolu s nízkou spotrebou. Vďaka nemu sa dosahujú aj výborné výsledky vo vzťahu k emisiám škodlivých látok.
    Vysokotlakové dvojpiestové čerpadlo poháňané mechanicky a montované na konci vačkového hriadeľa na strane nasávania privádza palivo do vstrekovačov prostredníctvom distribučnej rampy z nehrdzavejúcej ocele. Vysokotlakové vstrekovacie dýzy rozprašujú palivo priamo do spaľovacej komory zboku pri maximálnom tlaku 120 bar. Takto sa dosahuje rovnomerná distribúcia paliva v komore, čím sa zlepšuje spaľovanie a zvyšuje celková účinnosť motora. Okrem toho priame vstrekovanie prispieva k znižovaniu množstva nespáleného paliva, pretože sa obmedzuje podiel paliva, ktoré je v kontakte so stenami.
    Treba poznamenať, že tento benzínový preplňovaný motor dosahuje relatívne vysoký stupeň spaľovania 10,5 :1.

    Turbodúchadlo Twin-Scroll, po prvý raz v tejto kategórii, v záujme zrýchlených reakcií motora

    Turbodúchadlo Twin-Scroll bolo v motore s týmto objemom použité po prvý raz. Ako to už názov « Twin-Scroll » naznačuje, ide v prvom rade o spárovanie (« twin ») potrubí odvádzajúcich plyny z valcov v zbernom výfukovom potrubí a v turbodúchadle. Spojené prúdy plynov z valcov 1 a 4 ako aj 2 a 3 vstupujú do špirál (« scroll »), pričom ich toky sa optimálne kombinujú tak, aby sa dosiahol maximálny tlak. Takáto konfigurácia oddeľuje výfukové plyny až po vstup do turbíny, čím umožňuje maximálne využiť ich dynamiku.

    Toto prináša pozoruhodne rýchle reakcie motora, pretože jeho tlakovanie nastupuje už od 1 000 ot./min. Čas odozvy, ktorý bol u benzínových motorov s turbodúchadlami často kritizovaný, sa takto podstatne znížil.
    Prietok výfukových plynov roztáča turbínu až po 220 000 ot./min. Turbína zároveň poháňa kompresor, ktorý komprimuje čerstvý vzduch. Po prekročení maximálneho kompresného tlaku 0,8 bar sa aktivuje regulačný ventil.

    Kľúčové riešenie: hlava valcov s rozvodmi s dvoma vačkovými hriadeľmi (DOHC) s variabilným časovaním na strane nasávania

    Hlava valcov tohoto štvorvalcového motora je vybavená dvoma zušľachtenými vačkovými hriadeľmi a hydraulickými zdvíhadlami s automatickým nastavovaním vôle ventilov. Keďže pohyb potrebný na otváranie ventilov sa prenáša pomocou jazýčkov vybavených trecími valčekmi, podarilo sa podstatne znížiť trenie. Jednou z priorít projektu bolo zmenšovanie strát trením a tým znižovanie spotreby.
    Predmetom optimalizácie bola aj hmotnosť rozvodov, aby sa uľahčila akcelerácia motora. Preto má driek ventilov iba 5 mm.

    Plynulé variabilné časovanie vačkového hriadeľa nasávania (nazývané aj VVT, Variable Valve Timing) poskytuje optimálny výkon a krútiaci moment spoločne s priaznivými hodnotami spotreby a škodlivých emisií.

    Olejové čerpadlo s riadením prietoku v záujme zníženia spotreby

    Čerpadlo s ozubeným vencom poháňané reťazou poskytuje presne potrebný objem oleja pri všetkých režimoch. Vďaka tomuto optimálnemu riadeniu a potlačeniu zbytočnej spotreby energie toto čerpadlo s riadením prietoku spotrebuje až o 160 Wattov menej energie ako konvenčné čerpadlo, čím sa znižuje spotreba v zmiešanom európskom cykle približne o 1 %. Pri 6 000 ot./min je zisk 1,25 kW.
    Okrem toho, pretože preplňované motory sú vystavené veľkému tepelnému zaťaženiu, vo filtri oleja je zabudovaný výmenník tepla vybavený riadeným termostatom, ktorý udržuje teplotu motorového oleja na bezpečnej úrovni aj pri plnom zaťažení. Navyše tento výmenník tepla rýchlejšie zohrieva olej v motore, čím skracuje fázu zahriatia a zároveň znižuje spotrebu i emisie.

    Blok motora s výnimočnými vlastnosťami

    Konštrukcia hliníkového bloku motora z dvoch častí zaručuje

  • extrémnu tuhosť zabezpečenú spevňujúcim rebrovaním,
  • vynikajúce akustické vlastnosti porovnateľné s mohutnejším liatinovým a preto oveľa ťažším blokom.
  • Blok obsahuje liatinové vložky vložené pri odlievaní. Spodná časť je priskrutkovaná k bloku valcov tak, že zároveň upevňuje kľukový hriadeľ. Pokiaľ ide o samotný kľukový hriadeľ, znižovaniu jeho trenia bola venovaná mimoriadna pozornosť.

    Ľahká údržba

    V závislosti od podmienok používania a štýlu jazdy budú intervaly výmeny oleja 30 000 km alebo 2 roky. Sviečky a filter vzduchu bude potrebné meniť každých 60 000 km. Pohon vačkových hriadeľov reťazou nielen že je presný a spoľahlivý, ale nevyžaduje si údržbu počas celej doby životnosti motora. Taktiež nie je potrebná žiadna operácia údržby ventilov, pretože ich vôľa je nastavovaná automaticky hydraulicky.

    PREVODOVKA

    Táto verzia využíva mechanickú päťstupňovú prevodovku « BE4/5S», ktorá sa už využíva vo viacerých vozidlách skupiny PSA Peugeot Citroën s benzínovým aj naftovým motorom.
    V porovnaní s 207 1,6 l HDi 66 a 80 kW v spojení s týmto novým motorom má prevodovka špecifické odstupňovanie s kratšími prevodovými stupňami.

    VÝKONNOSTNÉ PARAMETRE

    Nový benzínový motor využíva najnovšie technologické prvky a je schopný poskytnúť Peugeotu 207 pružnosť a radosť z používania, ktoré sa vyrovnajú vozidlám s motormi s väčším zdvihovým objemom.

    Dokazujú to zlepšené vlastnosti, pretože vozidlu s vodičom stačí 29,4 s na prejdenie 1 000 m pri rozjazde z nulovej rýchlosti a čas zrýchlenia z 80 na 120 km/h na 5. prevodovom stupni bol skrátený na 8,2 s (v porovnaní s 206 S16, ktorá napriek výhode menšej hmotnosti potrebovala 10,1 s). Maximálna rýchlosť 210 km/h sa dosahuje na 5. prevodovom stupni.
    Vďaka technológiám, na ktorých je založený tento motor, je slušný krútiaci moment k dispozícii už pri nízkych otáčkach, čo vedie k nižšej spotrebe paliva (7,0 l v zmiešanom cykle oproti 7,7 l pre 206 S16) a tvorbe emisií CO2 (166 g/km oproti 185 g/km pri modeli 206).

    ADAPTÁCIE

    Správanie na ceste a radosť z jazdy patria k trvalým hodnotám značky Peugeot. Je preto prirodzené, že sa venovalo mimoriadne úsilie, aby všetky vozidlá modelového radu 207 dosahovali referenčné parametre vzhľadom na dynamické vlastnosti bez kompromisov vo vzťahu k bezpečnosti.
    S použitím tohoto nového motora sa počítalo už od začiatku vývoja modelu 207. Implementácia tohoto motora EP6DT si preto vyžiadala iba malé špecifické úpravy.

    STABILITA NA VOZOVKE

    Tak ako u všetkých 207 stabilitu na vozovke zabezpečuje predná náprava typu pseudo-McPherson a zadná náprava s priečnou skrutnou stabilizátorovou tyčou. Koncepcia zadnej nápravy umožnila znížiť jej objemnosť a hmotnosť a zároveň zaručiť veľkú tuhosť, ktorá je zárukou obmedzenia vibrácií a stability karosérie.
    Aby bolo možné namontovať motor «EP6DT », bola zvýšená tuhosť pružného kĺbu v zadnej časti prednej nápravy, čím sa dosahuje stabilita roviny predných kolies pri namáhaní.
    Čo sa týka zadnej nápravy, tuhosť stabilizátorovej tyče bola zvýšená o 12,5 % v porovnaní s verziou s naftovým motorom 1,6 l HDi 80 kW (≈ 110 k).

    Hydraulické tlmiče majú ventily nastavené na tlak 5 bar a sú stavbou rovnaké ako u ostatných vozidiel modelového radu. Ich parametre boli nastavené špeciálne pre modely 207 s týmto motorom tak, aby poskytli čo najlepší súlad medzi stabilitou na vozovke a komfortom pri jazde.

    RIADENIE

    Pri tejto verzii bol znovu použitý elektrický posilňovač riadenia typu « brushless » uznávaný už od uvedenia na trh pre jeho viacúčelovosť. Poskytuje ľahkú ovládateľnosť pri nízkej rýchlosti a presnosť pri rýchlej jazde. Jeho špecifická parametrizácia zohľadňuje nové charakteristiky vozidla, ktoré poskytuje rovnakú pohodu pri jazde, ako ostatné vozidlá modelového radu 207.

    BRZDY

    Brzdenie vpredu zabezpečujú ventilované kotúče priemeru 283 mm a hrúbky 26 mm. Vzadu sú plné kotúče rozmerov 249 x 9 mm.
    V sériovej výbave je systém ESP (Electronic Stability Program) najnovšej generácie Teves Mk60. Združuje ABS, elektronické rozdeľovanie brzdného účinku (REF), podporu brzdenia v núdzi (AFU), systém ochrany proti preklzovaniu (ASR) a kontrolu stability (CDS), ktorá deteguje každý náznak nedotáčavosti alebo pretáčavosti.
    Funkcie ASR a CDS systému ESP možno vypnúť, aby sa zachovala pohyblivosť v niektorých chúlostivých situáciách. Pri rýchlosti 50 km/h sa automaticky zapnú.

    PNEUMATIKY

    Verzia 207 1,6 l THP 16v je vybavená výlučne hliníkovými 17 palcovými kolesami obutými do pneumatík Pirelli P Zero Nero s rozmerom 205/45 R17.

    BEZPEČNOSŤ

    Všetky 207-ky obsahujú v prednej časti dvojitú deformačnú zónu, ktorá účinne rozdeľuje absorbovanie energie pri náraze, čím uľahčuje jej disipáciu a obmedzuje následky zrážky s chodcom. Táto koncepcia pochádza priamo z modelu 407.

    Koncepcia výstuže karosérie a superštruktúry umožňuje absorbovať energiu pri bočných nárazoch a chrániť priestor na prežitie. K odolnosti prispievajú výstuhy vlisov a rúrkových tyčí vo dverách. K absorpcii energie prispievajú aj výplne dverí.
    Trojdverová verzia je pre prípad bočného nárazu zosilnená kolíkom, ktorý zabezpečuje sústavnú väzbu medzi dvermi a stredným stĺpikom a zaručuje maximálnu celkovú odolnosť.

    Pripomeňme, že v testoch Euro NCAP získala 207 päť hviezdičiek z testov ochrany dospelých osôb (s 35 bodmi zo 49), štyri hviezdičky z testov ochrany detí (s 37 bodmi zo 49) a tri hviezdičky z testu ochrany chodcov zrazených vozidlom (s 19 bodmi z 36).

    POSTAVENIE V MODELOVOM RADE

    Motor 1,6 l THP 16v, ktorý sa postavil do čela súčasnej ponuky benzínových motorov vozidiel Peugeot 207, bude k dispozícii výlučne pri spustení úrovne Griffe trojdverových verzií a následne päťdverových verzií.
    Okrem hliníkových 17 palcových kolies « Hockenheim » a ESP, ktoré prispievajú k dynamickým vlastnostiam vozidla, špeciálne táto úprava využíva v sérii bohatú výbavu. Spomeňme napr. : panoramatickú presklennú strechu, parkovací asistent vzadu, polokožené poťahy, autorádio s prehrávačom CD MP3, prídavné statické osvetlenie alebo detektor poklesu tlaku v pneumatikách...

    Zdroj: Ivana Orviska, Peugeot Slovakia s.r.o.

    Súvisiace správy

    Najčítanejšie /PEUGEOT/