Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
technika: Nový motor 2,2 Hdi - biturbo pre Peugeot 607
23. október 2006 @ 08:52:16 CEST, poslal p.mauer

PEUGEOT Nový motor 2,2l HDi FAP predstavuje štvrtú fázu spolupráce medzi PSA Peugeot Citroën a Ford Motor Company. Dopĺňa rad motorov HDi, ktorá je úspechom vyvinutá od podpísania zmluvy v roku 1998.


Tento štvorvalcový motor s objemom 2179 cm3 je vybavený šestnásťventilovou hlavou a dvojitým vačkovým hriadeľom v hlave (DOHC). Zvláštna pozornosť bola venovaná krútiacemu momentu a rýchlosti reakcie v nízkootáčkovom režime, a tak pri 1000 ot./min hodnotu motor vyvíja už 200 Nm a pri 1250 ot./min 280 Nm. Okrem toho tento motor sa vyznačuje veľkým rozpätím záberu s vysokou disponibilitou motora privšetkých režimoch otáčiek ( viac než 355 Nm pri 3000 ot./min). Maximálny výkon 125 kW dosahuje pri 4000 ot./min a maximálny krútiaci moment 370 Nm pri 1500 ot./min, čo je o 54 % viac ako u predchádzajúcej generácie motora 2,2 HDi pri rovnakom režime.

Tento motor, ktorý je na čele štvorvalcových motorov HDi, je určený pre automobily vyššej strednej triedy a segmentu luxusných automobilov.

Vývoj motora sprevádzajú ambiciózne ciele:

  • Dosiahnuť živosť a jazdný komfort motorov s vyšším počtom valcov a súčasne minimalizovať spotrebu a emisie CO2 (aplikovaním politiky technológie « downsizing ») a dosiahnuť vynikajúce ekologické parametre (Euro 4 a FAP).
  • Vyvinúť kompaktný ľahko adaptovateľný motor, požiteľný pre rôzne platformy.
  • Znížením výšky bloku motora pod kapotou prispieť k zvyšujúcim sa nárokom na ochranu chodcov pri zrážke s automobilom.
  • Zaistiť vysokú mieru akustického a vibračného komfortu, ktorá je pre zákazníkov tejto triedy samozrejmosťou, pomocou dvoch vyvažovacích hriadeľov s protibežnou rotáciou.
  • Nový typ spaľovacej komory, spoločná zásobovacia rampa Common rail tretej generácie s max tlakom 1800 barov a samozrejme dva paralelené sekvenčné turbokompresory sú hlavné technologické inovácie ,ktoré umožnili vyvinúť túto technickú výzvu.

    Dva pararelné sekvenčné turbokompresory

    Technológia dvoch sekvenčných paralelných turbokompresorov je u štvorvalcových motoroch je svetovou premiérou.
    Systém (patentovaný Honeywell Turbo Technology) sa skladá z dvoch identických turbokompresorov menších rozmerov.
    Reaktivitu motora pri nízkych otáčkach zabezpečuje iba jeden turbokompresor. Druhý turbokompresor sa aktivuje paralelne v rozpätí 2600 a 3200 ot./min v závisloti od zaťaženia motora a atmosférických podmienok. Takto sa pokrýva celý rozsah otáčkového režimu motora. Celý systém kompletne riadi riadiaca jednotka motora.

    Nízká nečinnosť turbokompresorov, spôsobená malými rozmermi, odstrańuje časové omeškanie reakcie. Tieto technologické inovácie umožňujú zlepšiť komfort a najmä dosiahnuť vysoké disponibility točivého momentu.
    Vodič môže viac využívať nízkootáčkový režim a znížiť spotrebu paliva.

    Spaľovacia komora ECCS (Extreme Conventional Combustion System)

    Všetky piesty motora 2,2l HDi sú opatrené spaľovacou komorou. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou sa komora vyznačuje zmenšeným kompresným pomerom (16,6 v porovnaní s 18) a väčším priemerom (+ 25%), čím dochádza k obmedzeniu pomeru paliva, ktoré prichádza do kontaktu so stenami a k zniženiu neúplne spáleného paliva.
    Tento efekt sa dosiahol špeciálnou úpravou geometrie a koncepcie piestov, ktorý sú vyrobené z hliníka s vysokou mechanickou a tepelnou odolnosťou).
    Použitá geometria pomohla zároveň významne znížiť tepelné straty na stenách a výrazne obmedziť tzv. SWIRL – točivý pohyb vzduchu v spaľovacej komore.
    V´daka týmto vývojovým modifikáciám sa zlepšuje homogenita palivovej zmesi a dochádza k výraznému zlepšeniu celkového chodu motora a tichšiemu spaľovaniu.

    Common rail tretej generácie s tlakom zvýšeným na 1800 barov
    Systém spaľovania ECCS je spojený s úplne novým common rail (spoločná rampa prívodu paliva) Bosch tretej generácie, u kTorej je tlak vstrekovania zvýšený na 1800 barov (tlak prvej generácie bol 1350 bar). Zvýšený tlak vstrekovania v spojení s novými piezolektrickými vstrekovačmi s tryskami so siedmimi otvormi ( na miesto pôvodných 5) s priemerom 135 mikronov,umožňujE znásobiť počet vstrekov (až 6 možných vstrekov v jednom cykle) a vytvára veľmi jemné rozptýlenie nafty.
    S takto optimalizovanou zmesou vzduch/nafta je spaľovanie úplnejšie, homogénnejšie a s nižšími emisiami.

    Životné prostredie

    Nový motor 2,2l HDi by mal byť príkladom v oblasti ochrany životného prostredia.
    V prvom rade pripomeňme, že už samotná koncepcia zaručuje naftovému motoru vyššiu termodynamickú účinnosť, pričom priame vstrekovanie HDi zlepšuje jeho výkonnostné parametre.
    Extrémne jemné rozptýlenie nafty v spaľovacej komore vysokotlakovým vstrekovačom systémom common rail umožńuje homogénne a úplnejšie spaľovaniu s lepším priebehom, ktoré znateľne obmedzuje zdroj emisií škodlivín.
    Okrem toho činnosť dvoch turbokompresorov a systém recirkulácie výfukových plynov sa aktívne podieľajú na ochrane životného prostredia a dodržiavaní normy EURO 4.

    Vďaka novej spaľovacej komore a vysokému tlaku 1800 bar v tomto novom motore 2,2 HDi FAP bolo možné zredukovať tvorbu emisií o 30 % v porovnaní s predchádzajúcou generáciou.

    Ako už bolo povedané, tento motor je vybavený filtrom pevných častíc s aditívnym fltrom.
    Tento filter pevných častíc tretej generácie typu « osemhranný » má u motora 2,2 HDi interval výmeny 180 000 km, za čo vďačí zlepšeniu aditíva a filtračnéj vložky.
    Zvýšená účinnosť aditíva Eolys, ktorého účinnosť dovoľuje menšie dávkovanie do paliva,znižuje množstvo pevných zbytkov ukladaných na stenách filtra.

    Nová štruktúra s osemuholníkovou geometriou a väčším priemerom vstupných kanálov filtračného materiálu rapídne zvýšili kapacitu zachytávania pevných nespálených častí.

    Kompaktnosť

    Celková výška motora bola v porovnaní s predchádzajúcou generáciou zmenšená o 4 cm. Vyššia kompaktnosť tohoto motora uľahčuje adaptáciu pre rôzne vozidlá a zvyšuje stupeň ochrany osôb (zvlášť chodcov) tým, že necháva väčší priestor medzi kapotou a blokom motora. Uvoľnenie priestoru pod kapotou umožňuje lepšiu absorpciu energie nárazu.

    Hlučnosť a vibrácie

    Blok motora s dvojitou stenou patentovaný a vyrábaný priamo v zlievárni umožnil zlepšiť o 3 dB akustické parametre motora, ktoré citlivo vníma klientela.
    Dva vyvažovacie hriadele s protibežnou rotáciou sa pozitívne podieľajú na výraznom znížení vibračných prejavov.
    Okrem toho teleso škrtiacej klapky s motorkom umiestenené v systéme nasávania má veľmi krátku dobu odozvy a spína sa vo fáze voľnobežných otáčok, aby sa zabránilo prenosu vibrácií motora.

    Tieto úpravy poskytujú modelu 607 dokonalý akustický komfort, emisie hlukov sú obmedzené použitím systému vstrekovania špičkovej technologickej úrovne.

    Údržba

    Veľký objem olejovej vane rozdelenej na dve časti , umožňuje predĺžiť interval výmeny oleja na 30 000 km. V rovnakom duchu bol koncipovaný a navrhnutý remeń pohonu a príslušenstvo motora, ktorý si nevyžaduje údržbu počas celej životnosti vozidla.

    Umiestnenie:

    Do prednej priečky je zakomponovaný chladič bi-GMV prevzatý z verzie V6 HDi.

    PREVODOVKA - manuálna šesťstupńová (ML6C)

    Táto verzia si ponechala mechanickú šesťstupňovú prevodovku ML6C z predchádzajúceho motora 2,2 HDi, ktorá bola obľúbená vďaka príjemnému, presnému a rýchlemu radeniu.
    Jedna z jej najpodstatnejších vlastností, kompaktnosť, umožňuje zachovať rovnaké priestorové usporiadanie ako u 5 stupńovej prevodovky, bez vplyvu na polomer otáčania.
    Z dôvodu odolávania krútiaceho momentu 370 Nm bola prevodovka vystužená , hlavne na úrovni spojkového púzdra a diferenciálu.

    Vďaka zníženiu hlučnosti a zlepšeniu výkonnostných parametrov nová sústava hnacieho agregátu priamo prispieva k spríjemneniu riadenia vozidla. Reaktivita akceleračného pedálu zároveň prispieva k dynamike prejavu.
    Pokiaľ je vodič sám vo vozidle, na prejdenie 1000 m pri rozjazde z nuly stačí 30.2 sekundy a na piatom prevodovom stupni vozidlo zrýchli z 80 na 120 km/h za 8.6 sekundy. Maximálna rýchlosť 224 km/h sa dosahuje na 6. prevodovom stupni.
    Vďaka technickej úrovni a z nej vyplývajúcej dostupnosti krútiaceho momentu pri nízkych otáčkach sa dosahuje nízka spotreba paliva (6,4 l v zmiešanom cykle) a tvorba emisií CO2 (170 g/km).

    PODVOZKOVÉ ČASTI

    Rovnako ako u ostatných vozidiel modelového radu 607 sa stabilita na vozovke dosahuje trojuholníkovou nápravou typu pseudo Mc Pherson s priečnym zkrutným stabilizátorom vpredu a s nezávislým dvojitým lichobežníkovým zavesením kolies vzadu. Tým sa dosahuje vysoko hodnotené dynamické a bezpečné správanie.

    RIADENIE

    Všetky 607-ky sú vybavené hydraulickým posiľňovačom riadenia s premenlivým účinkom. V prípade štvorvalcovým motorov zaisťuje posilovací účinok elektročerpadlo. Účinok posilňovača je maximálny pri nízkej rýchlosti a s rastúcou rýchlosťou sa progresívne znižuje.
    Riadenie, ktoré je rovnako presné ako informujúce, prispieva k radosti a komfortu z riadenia vozidla a k bezpečnosti.

    BRZDY

    Brzdová sústava sa skladá z kotúčových bŕzd na prednej a zadnej náprave.
    Na predných kolesách ide kotúčové brzdy s priemerom 330 mm a hrúbkou 30 mm. Vzadu sú plné kotúče s rozmerom 290 x 12 mm.

    Všetky verzie 607 sú vybavené systémom podpory núdzového brzdenia (AFU), ktorý sa aktivuje autoadaptívne v závislosti od rýchlosti vozidla.

    Systém ESP (Electronic Stability Program) najnovšej generácie (Bosch type 8.0) zaručuje bezpečnosť a zároveň radosť z jazdy.

    Model 607 je vybavený diskami kolies 7J17 zo zliatiny hliníku a s pneumatikami s rozmerom 225/50 R17 Y.

    Súbor týchto technických prvkov umožňuje zachovať dynamický charakter modelu 607 a zaručiť bezpečnosť, radosť z jazdy a pohodlie.

    Zdroj: Ivana Orviska, Peugeot Slovakia s.r.o.

    Súvisiace správy

    Najčítanejšie /PEUGEOT/