Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
automobily osobné: Nové MINI - evolúcia originálu
21. august 2006 @ 10:07:35 CEST, poslal o.mauer

MINI Po štarte novej éry MINI prichádza prvá generačná zmena, sprevádzaná novým vzhľadom a úplne novou pohonnou technológiou.

Do konca tohto roka prídu na trh nové MINI Cooper s atmosférickým motorom 1.6 výkonu 88 kW/120 k a MINI Cooper S s motorom 1.6 prepĺňaným turbodúchadlom a maximálnym výkonom 128 kW/175 k. Základné MINI One s motorom 1.4 a výkonom 70 kW/95 k, spolu s naftovým MINI One D, prídu v prvej polovici roka 2007.



Prvou zásadnou zmenou je nárast rozmerov nového MINI, najmä v prednej časti, ktorá sa musela prispôsobiť rozmerom nových motorov, a tiež splniť prísne bezpečnostné normy budúcnosti, vyžadujúce vyššiu ochranu chodcov. MINI Cooper je teraz dlhší o 60 mm, MINI Cooper S sa predĺžil o 61 mm.

Dizajn exteriéru sa drží filozofie „od originálu k originálu.“ Zmeny sa teda diali s cieľom premyslenou evolúciou zachovať autentickú identitu modelu, zároveň však priniesť nové prvky.
Klasické okrúhle predné svetlomety sa posunuli mierne smerom von a ich integrálnou súčasťou sú teraz aj smerové svetlá, ktoré boli predtým samostatnými jednotkami.
Najvýraznejšou zmenou prednej časti je maska chladiča, ktorá je teraz celistvým kusom, bez predošlej deliacej línie, tvorenej hornou hranou nárazníka. Táto zmena približuje dizajn nového MINI ešte bližšie ku klasickému modelu a svojou horizontálnou orientáciou udeľuje jeho prednej časti ešte mužnejší vzhľad.
Výrazné odlíšenie modelu MINI Cooper S v prednej časti vďaka otvoru na kapote, privádzajúcemu vzduch k medzichladiču stlačeného vzduchu, ostalo zachované.
Aj pri pohľade zboku je nové MINI „svalnatejšie“ vďaka mohutnejšej bočnej línii pod oknami, stúpajúcej mierne vzad a vyššej oproti predošlému modelu o 18 mm.
Mohutnejšie boky sa prejavia aj na zadnej časti vozidla, ktorá je oproti predošlému modelu okrúhlejšia. Zároveň dostala pre zachovanie svojich proporcií pri celkovom náraste rozmerov viac rovnobežných horizontálnych línií. Klasický tvar zadných svetiel sa zachoval, mierne však narástla ich veľkosť a dostali robustnejšie vonkajšie orámovanie.
MINI prichádza na úvod s dvanástimi farbami laku. Zo základných sú dve nové: žltá Mellow Yellow a modrá Oxygen Blue, medzi metalickými sú nové tri: strieborná Sparkling Silver, modrá Lightning Blue a červená Nightfire Red. Nový je aj príplatkový balík Chromeline Package.

Dizajn interiéru sa pri evolúcii nového modelu riadil princípom „dospelejší a dynamickejší.“ Mnohé klasické prvky ostali zachované, mnohé sa však radikálne zmenili. Interiér nového MINI bude ešte intenzívnejšie pôsobiť na všetky ľudské zmysly vďaka pozornosti, ktorá sa venovala novej kvalite materiálov po stránke vzhľadu, dotyku aj vône.
Nové MINI prichádza s novým ambientným osvetlením interiéru ako opciou. Jeho farba sa dá meniť v piatich stupňoch od hrejivého oranžového odtieňa až po športový modrý, podľa aktuálnej nálady a želania posádky.
Ústredným prvkom dizajnu interiéru bol a aj ním ostáva veľký centrálny okrúhly rýchlomer. Prichádza však s vylepšeným vzhľadom aj funkčnosťou: podľa stupňa výbavy teraz v spodnej časti obsahuje aj prvky audiosystému alebo navigačného systému. Zmenili sa aj ďalšie časti stredovej konzoly: nové MINI dostalo výraznejšie pákové prepínače než predošlý model a teraz sú navyše umiestnené aj pod strechou na jednoduché otváranie strešného okna.
Zmenami prešiel aj dizajn čalúnenia sedadiel a výplní dverí, ktorých hlavné elipsovité línie s horizontálnym predelom lakťovej opierky sú teraz výraznejšie a zasahujú až celkom dozadu.

S novou generáciou MINI prichádzajú aj úplne nové motory.
MINI Cooper poháňa atmosférický benzínový štvorvalec s výkonom 88 kW/120 k pri 6000 otáčkach za minútu. Maximálny krútiaci moment je 160 Nm pri 4250 otáčkach, už pri 2000 otáčkach je však k dispozícii 140 Nm. Spotreba je pri tom oproti predošlému motoru modelu Cooper nižšia o 12,5 (cyklus EU) až 20 percent, podľa štýlu jazdy. Za svoju efektívnosť vďačí nový motor technológiám variabilného časovania otvárania ventilov a plynulej regulácie výšky ich zdvihu Valvetronic z vývoja BMW Group.
Ďalšie nové technológie prináša motor modelu Cooper S. Je vybavený priamym vstrekovaním benzínu a prepĺňaním dvojzávitovým turbodúchadlom. Táto technológia výrazne eliminuje takzvanú „turbodieru“. K efektivite motora prispieva aj medzichladič stlačeného vzduchu, výfukové ventily plnené sodíkom a ďalšie technológie. Maximálny výkon motora je 128 kW/175 k pri 5500 otáčkach, krútiaci moment 240 Nm je dosahovaný permanentne od 1600 do 5000 otáčok, s možnosťou krátkodobého zvýšenia na 260 Nm pri plnej akcelerácii vďaka funkcii „overboost“.

Spolu s motormi prinášajú nové prvky aj prevodovky. Nielen nové MINI Cooper S, ale aj nové MINI Cooper je teraz štandardne vybavené šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Oba modely sú navyše k dispozícii aj s alternatívnou automatickou prevodovkou, takisto šesťstupňovou.
Manuálne prevodovky oboch modelov sa líšia konfiguráciou synchronizácie prvých dvoch rýchlostných stupňov, obe sú však optimalizované na dosiahnutie redukcie síl potrebných na preraďovanie.
Automatická prevodovka umožní aj manuálne sekvenčné preraďovanie pomocou tlačidiel na volante. Rýchlosť preraďovania je možné zvýšiť pomocou tlačidla aktivácie športového režimu.
MINI Cooper S bude naviac možné na želanie doplniť o mechanický diferenciál so zvýšenou svornosťou.

Aj podvozok nového MINI je charakteristický pocitom dynamickej jazdy v motokáre vďaka nízkemu ťažisku, dlhému rázvoru, krátkym previsom, pevnej štruktúre karosérie a tuho naladenému zaveseniu kolies.
Zadná náprava, ktorej viacprvková konštrukcia je v tomto segmente pomerne unikátna, dostala nové hliníkové pozdĺžne ramená ľahšie oproti predošlému modelu o 6 kg. Významným príspevkom k agilite nového MINI je nový elektromechanický posilňovač riadenia systému EPAS (Electric Power-Assister Steering). Jeho odozva sa dá pre športovejšiu jazdu zvýrazniť znížením posilňovacieho účinku pomocou aktivácie športového režimu.
Odpruženie modelu MINI Cooper S je už v základe nastavené tuhšie ako pri modeli Cooper, obe verzie je naviac možné vybaviť za príplatok ešte tuhším športovým podvozkom.
Podvozok je doplnený o elektronické trakčné a stabilizačné systémy ASC+T a DSC, s novou funkciou Hill Assist, uľahčujúcou rozjazd do kopca.
Novou technológiou sú aj pneumatiky typu runflat umožňujúce dojazd aj po úplnej strate tlaku rýchlosťou do 80 km/h na vzdialenosť do 150 km.

Bezpečnosť nového MINI stavia v základe na šiestich štandardných airbagoch. Predné airbagy vodiča a spolujazdca sa otvárajú presne podľa sily a povahy nárazu, boky a hruď predných pasažierov chránia airbagy uložené v bočných paneloch predných sedadiel, hlavy pasažierov na predných aj zadných sedadlách sú chránené závesovými airbagmi pozdĺž okien. Nové MINI má zväčšené a vylepšené deformačné zóny v prednej časti karosérie a zosilnené priečne výstuže vo dverách. V prípade ťažkej kolízie sa automaticky vypne elektrické palivové čerpadlo, otvorí sa centrálne uzamykanie auta a rozsvietia sa varovné blikače.

Zdroj: BMW Group Slovakia

Súvisiace správy

Najčítanejšie /MINI/