Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
formula 1: Veľká cena Malajzie v Sepangu: Zostať v pohode
17. marec 2006 @ 07:35:57 CET, poslal m.solárik

F1 Keď sa jazdci Formule 1 začnú potiť dokonca ešte pred začiatkom pretekov, je to len málokedy následkom vzrušenia. Na Veľkej cene Malajzie sú extrémne horúčavy, ktoré menia vysnívanú prácu na skutočnú drinu, a to nie iba počas 56 závodných kôl na Sepang International Circuit.

Jazdec tímu WilliamsF1, Mark Webber, je presvedčený o tom, že Malajzia je najťažší závod sezóny. Teplotný nárast je tiež jednou z príčin vyvolávajúcich napätie za volantom, nevedie však k zastaveniu premávky. Teplota v kokpite vozidiel nezriedka dosiahla aj hodnotu 70 °C, pričom 60 °C nie je nič nezvyčajné v prilbe pilota či pretekárskom overale. Počas závodu v extrémnych teplotných podmienkach môže jazdec stratiť až 3,5 litra telesných tekutín a okolo 4 % telesnej váhy – a napriek tomu musí zostať po celý čas v pohode. „Slabá hydratácia môže viesť k strate koncentrácie, čo môže spôsobiť narušenie výkonu a bezpečnosti,“ tvrdí Webber.

V Malajzii sa musia pretekári počas závodu vysporiadať okrem bežných fyzicky náročných prekážok aj so 40-stupňovými teplotami a 95-percentnou vlhkosťou. Keď spomaľujú z vysokých rýchlostí a v extrémne rýchlych zákrutách, sila môže dosiahnuť veľkosť až 5G, čo je ekvivalent päťnásobku telesnej váhy jazdca. Okruh v Monze vyžaduje 212 plne brzdných manévrov, každý z nich o sile 80 kg, kým na kľukatej monackej trati musia jazdci radiť rýchlosť približne 3100 krát. Je to extrémne namáhavá práca – zmena prichádza v priemere raz za sekundu.

Jazdci musia takisto zlomiť psychologický stres, ktorému sú vystavení počas jazdy, a ten je často krát extrémnejší než fyzická záťaž. Všetko začína v kvalifikácii, kde musia celú svoju energiu vynaložiť na jedno bezchybné kolo. Najmenšie zaváhanie môže zničiť jazdcove nádeje. Ale dokonca ani tento tlak nie je nič v porovnaní so štartom Veľkej ceny, kedy sa pulz šplhá až k 180 úderom za sekundu. Stres sa dokáže vystupňovať najmä v monackom labyrinte, pretože dráha má málo výbehových zón, len múry a nárazové bariéry. To núti pulz jazdca šplhať až k hranici 210 úderov za sekundu.

Jazdci si zlepšujú výdrž, ktorú potrebujú na vrcholové výkony, pravidelným tréningom. Každý v F1 pripúšťa, že aj ten najúžasnejší talent pohorí bez správnej kondičky. Najmä počas závodov na horúcej trati v Malajzii je kondícia rovnako dôležitá ako pneumatiky, motor či aerodynamika. Čím väčšia je výdrž jazdca, tým menší má tep a môže sa lepšie vyrovnať so stresom. Tí, ktorí sú obzvlášť fit, to obvykle preukazujú v poslednej tretine pretekov, kedy koncentrácia a schopnosť reakcie začína postupne slabnúť. A hlavne nezabudnúť: zlepšovaním kondície sa jazdci stávajú sebavedomejšími a vedia zvládnuť situácie, v ktorých iní zlyhávajú. Z tohto hľadiska je fyzická kondícia dôležitým bezpečnostným faktorom v F1.

V bežnej dopravnej premávke teplota ovplyvňuje správanie vodičov za volantom. „Väčšie sklá v aute prepúšťajú viac svetla, čo spôsobuje, že teplota vo vnútri vozidla môže vzrásť až na 30 °C aj počas mierne teplých dní,“ povedal Dr. Christoph Lautewasser z Allianz centra pre technológie (AZT). Výskum dokázal, že počet jazdeckých chýb a frekvencia nehôd je vyššia, keď stúpne teplota vo vnútri vozidla. Najlepším opatrením je klimatizácia. S pomocou rýchlejšieho prevzdušnenia vozidla na začiatku cesty môžu klimatizačné systémy vytvoriť príjemné vlhké prostredie v aute už počas niekoľkých minút. Toto pomôže udržať reflexy a koncentráciu aj v extrémnych teplotách. „Ak však nemáte v aute klimatizáciu, musíte aspoň dbať na pravidelné prestávky a veľa počas cesty piť, aby sa vám podarilo udržať chladnú hlavu aj počas horúčav,“ hovorí Lauterwasser.

Prevencia je lepšia než prehriatie: vysoké straty tekutín počas závodov F1 v horúčavách musia byť kompenzované ešte pred začiatkom pretekov. Zariadenie na prísun tekutín v kokpite, aktivované stlačením gombíka na volante, je jedinou rezervou. Jazdec musí piť veľké množstvo tekutín niekoľko dní pred závodmi – konzumuje špeciálne energetické nápoje s vodou obohatenou rôznymi minerálmi, čo je jediný spôsob ako môže jeho telo vzdorovať extrémnym dávkam tepla. „V Malajzii pijeme neustále,“ tvrdí Webber poukazujúc na kontrast s inými závodmi. „V Monze alebo Spa sa uspokojím so šálkou čaju.“

Allianz Safety Check: Sepang International Circuit

Mark Webber:
„Na žiadnej inej trati nie je fyzická kondícia takým dôležitým bezpečnostným faktorom ako tu. Ťažko trénujem aby som si udržal koncentráciu počas celého závodu a bol schopný dostať zo seba to najlepšie aj v týchto horúčavách. Trať má všetky bezpečnostné štandardy, aké si jazdec môže želať. Projektanti dokonca pripravili okruh aj na silné monzúnové dažde, s ktorými treba v Malajzii rátať. Veľmi efektívny odvodňovací systém zaisťuje, že voda dokáže rýchlo odtiecť a tak je bezpečnosť jazdcov garantovaná aj v extrémnych podmienkach.“

Zdroj: Allianz - Slovenská poisťovňa a.s.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /F1/