Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
všeobecné: Povinnosť digitálnych tachografov od 1.5.2006
10. marec 2006 @ 08:42:17 CET, poslal j.cvopa

IVECO Všetky nové nákladné vozidlá s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony a autobusy v Európskej únii uvedené do prevádzky po máji tohto roka budú musieť byť vybavené digitálnymi meračmi najazdeného času.

Tento čas nesmie prekročiť deväť hodín denne, 56 hodín týždenne a 90 hodín za dva týždne.

Doteraz bolo povolených maximálne 74 hodín týždenne. Povinná prestávka pre vodičov kamiónov a autobusov bude 11 hodín denne. Tieto pravidlá schválil Európsky parlament dňa 2.2.2006. Povinnosť sa bude týkať iba vozidiel uvedených prvýkrát do evidencie. V súčasnosti jazdia všetky slovenské nákladné vozidlá a autobusy iba s analógovými zariadeniami, ktoré budú môcť dopravcovia používať aj naďalej.

Momentálne tak pri kúpe nového úžitkového vozidla s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony či autobusu existuje dvojmesačné obdobie možnosti výberu medzi analógovým a digitálnym tachografom. Podľa pána Šuleka, Market Managera pre značku Iveco na Slovensku, zákazníci ktorí majú záujem o kúpu vozidla s analógovým tachografom tak môžu urobiť do 1. mája 2006 napríklad kúpou už vyrobeného skladového vozidla. Bližšie informácie môže každý zákazník získať v každom dealerstve Iveco na Slovensku.

Cieľom digitálnych tachografov je znížiť počet dopravných nehôd spôsobených únavou. Tie vznikajú aj preto, že dopravcovia manipulujú s údajmi na meračoch, čo viackrát preukázali kontroly kamiónov. Iba za prvý polrok 2005 skontrolovali inšpektori práce spolu s políciou viac ako 9 800 analógových tachografov a na pokutách vybrali 1,128 milióna korún. Ak vodič porušil predpisy na dodržiavanie prestávok, môže dostať pokutu do 10-tisíc korún. Môžu mu tiež zakázať viesť vozidlo až na šesť mesiacov, ak zistia, že sfalšoval alebo zničil tachograf.

Nákladné autá spôsobujú len asi šesť percent nehôd na cestách EÚ, no až 16 percent z nich je smrteľných, uviedol európsky komisár pre dopravu Jacques Barrot. Vodiči autobusov a kamiónov jazdia až do vyčerpania a kolízie často spôsobujú smrť.

Na Slovensku sa ročne zaeviduje približne 3 700 nákladných áut a autobusov. Dopravcovia však nebudú musieť dodatočne nakupovať digitálne tachografy, keďže väčšina vozidiel by ich už mala mať namontované od výrobcu. Momentálne ich v Európskej únii vyrábajú iba tri spoločnosti - Siemens, Actia a Stoneridge. Cena jedného aparátu sa pohybuje okolo 20- až 30-tisíc korún v závislosti od modelu. Dopravcovia však budú potrebovať aj podnikovú kartu a kartu vodiča. Obe stoja takmer dvetisíc korún. Firmy budú potrebovať aj softvér na sťahovanie a archiváciu údajov, ktorý stojí minimálne 10-tisíc korún. S registráciou vozidiel s digitálnymi tachografmi sa začne v priebehu marca, keď ministerstvo spustí vydávanie čipových kariet.

Pán Šulek potvrdil, že nová legislatíva nezapríčiní nárast ceny nových nákladných vozidiel značky Iveco. "Iveco podporuje myšlienku zvýšenia bezpečnosti na Európskych cestách a preto digitálny tachograf, ktorý bude štandardne namontovaný do každého nového vozidla značky Iveco, sa neprejaví na cene vozidla."

Zdroj: FIAT SR s.r.o., IVECO


Súvisiace správy

Najčítanejšie /IVECO/