Vrcholom nového radu motorov Scania, s unikátnou kombináciou veľkej sily a krútiaceho momentu, je motor V8 – najvýkonnejší motor na trhu. Od jesene 2005 budú mať zákazníci Scanie možnosť vybrať si z motorov Euro 3, Euro 4 alebo Euro 5 z celkovej ponuky 21 variantov.
Jazdné výkony boli zlepšené pri všetkých motoroch. V kombinácii s novým radom prevodoviek Scania Retarder a Scania Opticruise si zákazník môže presne určiť optimálnu hnaciu sústavu pre ktorýkoľvek typ dopravy.
Kombinácie kabín a motorov Scania
| 9-litrové |
11-litrové |
12-litrové |
16-litrové |
Euro 3 |
P230 R230 |
P270 R270 |
P310 R310 |
P340 R340 |
P380 R380 |
P420 R420 |
- R470 |
- R500 |
- R580 |
- - |
Euro 4 |
P230 R230 |
P270 R270 |
P310 R310 |
P340 R340 |
P380 R380 |
- R420 |
- R470 |
- R500 |
- R560 |
- R620 |
Euro 5 |
- - |
- - |
- - |
- - |
- - |
- R420 |
- - |
- R500 |
- - |
- - |
|
6-rýchlostná G670 |
8-rýchlostná GR875 |
12-rýchlostná GRS895 |
8+1-rýchlostná GR905 (Opticruise nie je k dispozícii) |
| | | 12+2 -rýchlostná GRS905 |
| | 12+2 -rýchlostná s rýchlobehom GRSO905 |
Nové motory Scania boli vyvinuté tak, aby harmonizovali s novým radom prevodoviek. Vďaka jemnému odstupňovaniu výkonových variant od 230 do 620 koní a flexibilite ich kombinácii s prevodovkami, je možné dosiahnuť optimálnu spotrebu paliva pri ktoromkoľvek spôsobe využitia, a to bez ohľadu na stupeň plnenia emisných predpisov.
Od predstavenia nového 5-valcového 9-litrového motora bol v celom rade motorov Scania použitý jednotný modulárny systém spaľovacieho priestoru. To umožňuje Scanii koncentrovať sa na vývoj procesov vstrekovania a spaľovania, ich maximálnemu vylepšovaniu a optimalizácii všetkých charakteristík.
Modulárna filozofia Scanie tiež znamená, že veľké množstvo komponentov sa používa v rôznych modelových radách motorov, čo zvyšuje efektivitu údržby a opráv, dodávky náhradných dielov ako aj tréningu zamestnancov servisnej siete. Každý nový motor bude preto dôverne známy ktorémukoľvek z mechanikov spoločnosti Scania.
Výkonnosť vozidla je ďalším zo zlepšení na všetkých motoroch Euro 4 a Euro 5, a to tak dosiahnutím vyššieho krútiaceho momentu, ako aj dosiahnutím pri nižších otáčkach.
Výber v segmente vysokovýkonných motorov V8 bol rozšírený. Navyše ku dvom motorom Euro 3 ponúka Scania tri motory Euro 4 ako aj motor Euro 5.
Prestížne motory V8
Motory stavby V8 sa ponúkajú vo výkonových nastaveniach 500, 560, 580 koní a najvýkonnejší z nich poskytuje nie menej než 620 koní a 3000 Nm, teraz v širokom pásme využiteľných otáčok, čo umožňuje dosahovať skvelé jazdné výkony na rovine ako aj v kopcoch. Motory s výkonmi 580 koní Euro 3 a 560 koní Euro 4 dosahujú zhodne krútiaci moment 2700 Nm, čo robí výber medzi nimi len otázku emisných predpisov, nie však reálnej výkonnosti na cestách. Verzia s výkonom 500 koní má krútiaci moment na úrovni 2400 Nm v prevedení Euro 3 a Eur 4 a 2500 nm pri Euro 5.
Všetky motory Euro 4 a Euro 5 majú výhody v novom tvare krivky krútiaceho momentu s rýchlejším rastom krútiaceho momentu a širším vrcholom.
V ponuke sú dva výkonnostné varianty Euro 3 a tri Euro 4, kvôli poskytnutiu viacerých možností pre optimalizáciu hnacej sústavy vozidla v tomto prestížnom segmente. Navyše, spolu s jedným motorom Euro 5, je v ponuke spolu šesť verzii motora V8.
Pri všetkých motoroch V8 používame vstrekovací systém Scania PDE. Na dosiahnutie limitov Euro 4 a Euro 5 sa využíva systém Scania SCR. Scania motory V8 môžu byť kombinované so všetkými variantmi kabín Scania R vrátane dennej kabíny.
|
|
Scania SCR |
|
|
Euro 3 |
Euro 4 |
Euro 5 |
500 hp |
DC 16 04 500 |
DC 16 06 500 |
DC 16 09 500 |
560 hp |
- |
DC 16 05 560 |
- |
580 hp |
DC 16 03 580 |
- |
- |
580 hp |
- |
DC 16 08 620 |
- |
Zákaznícke objednávky motorov Euro 4 začínajú vo februári 2006, s niektorými obmedzeniami podľa typu kabíny. Motory Euro 5 budú dostupné v máji 2006.
Ekonomické 11 a 12-litre
Sa ponúkajú s výkonovými variantmi 340, 380, 420 a 470 koní. Tieto motory reprezentujú hlavné voľby v segmente vozidiel určených na diaľkovú dopravu, ako aj v segmente stavebných vozidiel. Ponúkajú sa s rôznymi kabínami P a R a širokou paletou prevodoviek.
Výkonové stupne 6-valcových motorov Euro 4 a Euro 5 zostali v porovnaní s motormi Euro 3 nezmenené, avšak zlepšili sa ich jazdné výkony vďaka optimalizovanej krivke priebehu krútiaceho momentu.
Zvýšenie zdvihového objemu na 12 litrov pri motoroch 340 a 380 koní Euro 4 prinieslo zvýšenie ich krútiacich momentov o 100 Nm. Takéto zvýšenie jazdnej výkonnosti je výrazne rozoznateľné pre vodiča, najmä z pohľadu širšej krivky vrcholu krútiaceho momentu a jeho rýchlejšieho nárastu. Pri vyššom zdvihovom objeme motora je jednoduchšia recirkulácia výfukových plynov a jazdné výkony môžu byť ešte lepšie.
Pri všetkých 12-litrových motoroch bolo použité vstrekovanie paliva Scania HPI (pri 11-litroch Scania PDE). Plnenie normy Euro 4 je zabezpečené vďaka použitiu systému Scania EGR, zatiaľ čo motory Euro 5 sa spoliehajú na technológiu SCR. Motor 420 Euro 4 a motory 470 Euro 3 a Euro 4 používajú technológiu turbocompound.
|
|
Scania EGR |
Scania SCR |
|
Euro 3 |
Euro 4 |
Euro 5 |
340 hp |
DC 11 08 340 |
DC 12 10 340 |
- |
380 hp |
DC 11 09 380 |
DC 12 13 380 |
- |
420 hp |
DC 12 14 420 |
DT 12 12 420 |
DC 12 15 420 |
470 hp |
DT 12 06 470 |
DT 12 03 470 |
- |
Zákaznícke objednávky motorov Euro 4 začali v septembri 2005, s niektorými obmedzeniami podľa typu kabíny. Motor Euro 5 bude dostupný od februára 2006.
9-litrový motor s vysokým krútiacim momentom
Výkonové stupne týchto motorov sú 230, 270 a 310 koní. Nový 5-valcový 9-litrový motor predstavený v roku 2004 si získal úctyhodnú reputáciu vďaka svojej výkonnosti a sile. Napriek jeho menšiemu zdvihovému objemu sa tento motor správa ako väčšie motory Scania s vysokým krútiacom momentom pri nízkych otáčkach. To robí šoférovanie pohodlnejším, s minimálnym počtom zmien prevodových rýchlostí, pri zachovaní hospodárnosti spotreby paliva.
Kontrola emisii je realizovaná prostredníctvom Scania EGR a vstrekovanie paliva používa systém Scania PDE. 9-litrové motory Scania sú dostupné pre distribúciu (230, 270 a 310 k), stavebníctvo (270 a 310 k) a diaľkovú prepravu (310 k). Ponúkaný je veľký výber P- a R- kabín, rovnako ako aj nová posádková kabína CrewCab v dvoch verziách.
|
|
Scania EGR |
Scania EGR |
|
Euro 3 |
Euro 4 |
Euro 5 |
230 hp |
DC9 13 230 |
DC9 16 230 |
- |
270 hp |
DC9 12 270 |
DC9 17 270 |
DC9 31 270* |
310 hp |
DC9 11 310 |
DC9 18 310 |
- |
* prispôsobená verzia 270 Euro 4 pre mestské autobusy
Zákaznícke objednávky začali v septembri 2005, s niektorými obmedzeniami podľa typu kabíny.
Zdroj: Mmd Public Relations Slovakia